Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4302
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja jarikos »

On se ostajallekin kynnys lähteä velkakoneen kanssa säätämään suoraan yksityisen kanssa. Ainakin pitää kone saada huokeammalla, että jaksaa alkaa säätämään. Suorallakin kaupallla koneita on tarjolla. Yleensä kai nämä velkakoneet kiertää konekauppiaiden kautta ja he tekevät siinä välissä sen mukavan tilin, jolla sitten rahoittavat toimintansa. Velkakoneen myyjä on aina häviäjä joka tapauksessa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
pela
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja pela »

SamiT kirjoitti: To Huhti 08, 2021 3:34 pm
NH kirjoitti: To Huhti 08, 2021 8:47 am Ehdottomasti ostaja maksaa henkilökohtaisesti myyjän velan rahoitusyhtiölle, eikä velkasummaa missään tapauksessa makseta myyjälle, vaan ainoastaan mahdollisen myyntihinnan ja rahoitusvelan erotuksen.

Tätä aiemmin ostajan on parasta henkilökohtaisesti ottaa yhteys rahoitusyhtiöön velanmaksun tiedustelemiseksi ja sopimiseksi käytännön menettelystä, jolla rahoitusyhtiö siirtää omistuksen suoraan ostajan nimiin.

Rahoitusyhtiö vaatii ostajan ja velallisen välillä tehdyn allekirjoitetun kauppakirjan ja luovutustodistuksen nähtäväksi ennen rekisteriluovutuksen antamista.
Rahoitusyhtiöt eivät nykyään ota työkonerahoituksissa rahaa vastaan koneen uudelta ostajalta, vaan se maksetaan koneen haltijalle ja tämä tilittää summan rahoitusyhtiölle. Itse olen näin toiminut rahoitusyhtiön ohjeistamana kun myin neljä vuotta aikaa kaivinkoneeni jossa oli rahoitusta. Kysyin että mitä jos en tilitä heille jäljellä olevaa rahoitussummaa vaan pidän rahat ja myyn koneen niin vastaus oli että ei juuri riskiä siihen ole heidän kannaltaan koska se olisi selkeä petosrikos. Joten ostaja maksoi minulle ja minä rahoitusyhtiölle ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Samoin on toimittu toisin päin kun on ostettu rahoitusvehjettä.
Mutta eikö tässä siirretä vastuu ostajalle? Itse en olisi yhtä luottava kuin rahoitusyhtiö.Eihän se riski heillä olekaan...
SamiT
Viestit: 6785
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja SamiT »

pela kirjoitti: To Huhti 08, 2021 5:36 pm
SamiT kirjoitti: To Huhti 08, 2021 3:34 pm
NH kirjoitti: To Huhti 08, 2021 8:47 am Ehdottomasti ostaja maksaa henkilökohtaisesti myyjän velan rahoitusyhtiölle, eikä velkasummaa missään tapauksessa makseta myyjälle, vaan ainoastaan mahdollisen myyntihinnan ja rahoitusvelan erotuksen.

Tätä aiemmin ostajan on parasta henkilökohtaisesti ottaa yhteys rahoitusyhtiöön velanmaksun tiedustelemiseksi ja sopimiseksi käytännön menettelystä, jolla rahoitusyhtiö siirtää omistuksen suoraan ostajan nimiin.

Rahoitusyhtiö vaatii ostajan ja velallisen välillä tehdyn allekirjoitetun kauppakirjan ja luovutustodistuksen nähtäväksi ennen rekisteriluovutuksen antamista.
Rahoitusyhtiöt eivät nykyään ota työkonerahoituksissa rahaa vastaan koneen uudelta ostajalta, vaan se maksetaan koneen haltijalle ja tämä tilittää summan rahoitusyhtiölle. Itse olen näin toiminut rahoitusyhtiön ohjeistamana kun myin neljä vuotta aikaa kaivinkoneeni jossa oli rahoitusta. Kysyin että mitä jos en tilitä heille jäljellä olevaa rahoitussummaa vaan pidän rahat ja myyn koneen niin vastaus oli että ei juuri riskiä siihen ole heidän kannaltaan koska se olisi selkeä petosrikos. Joten ostaja maksoi minulle ja minä rahoitusyhtiölle ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Samoin on toimittu toisin päin kun on ostettu rahoitusvehjettä.
Mutta eikö tässä siirretä vastuu ostajalle? Itse en olisi yhtä luottava kuin rahoitusyhtiö.Eihän se riski heillä olekaan...
Näin on, mullekin tuli tilille reilu 50 tonnia koneen ostajalta ja siitä tilitin siivun rahoitusyhtiölle jäljellä olevan rahoituksen mukaisesti sekä alvit verottajalle. Onneksi ostaja rohkeni luottaa että saa koneen ja omistusoikeuden siihen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja NH »

Se pelaa, joka ei pelkää, mutta kun rahoitusyhtiöstä on loppuvelan suuruuden määrä ja maksutili selvillä, niin on aivan järjetöntä maksaa velka myyjälle ja luottaa siihen että hän hoitaa velvoitteensa.

Kun ostajan ja myyjän väliset paperit ( ennen kaikkea luovutuksen siirto ) ovat valmiita, ei rahoitusyhtiö taatusti kieltäydy lähettämästä luovaria, mikäli suoritus tulee jonkun muun tililtä. Tuskin heillä on edes mitään tietoa, miltä tililtä/tileiltä maksu pitäisi tulla.

Kun papereiden teon yhteydessä ostaja maksaa velan pois, tilittää mahdollisen kauppasumman ja rahoitusvelan erotuksen myyjälle ja poistuu myyntikohteen kanssa rekisteröintiasiakirjoineen paikan päältä, niin riski on hyvin pieni, lähes olematon.

Koko kauppasumma velkaisen myyjän tilille ja toivomaan parasta, lycka till! :shock:
Talumees
Viestit: 6340
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja Talumees »

NH kirjoitti: To Huhti 08, 2021 8:47 am Tätä aiemmin ostajan on parasta henkilökohtaisesti ottaa yhteys rahoitusyhtiöön velanmaksun tiedustelemiseksi ja sopimiseksi käytännön menettelystä, jolla rahoitusyhtiö siirtää omistuksen suoraan ostajan nimiin.
Mikä rahoitusyhtiö antaa ulkopuoliselle tietoja asiakkaansa asioista? :shock:
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja NH »

Olen muutaman auton ostanut joissa loppuvelkaa myyjällä. Ei ole ollut mitään ongelmaa loppuvelan ja maksutietojen tietoon saamisessa.
Ehkä pykäliä äärimmäisellä tiukkuudella tulkitessa kyseenalaista, mutta ihan arkipäivää rahoitusyhtiöissä.

Esim autopuolella rahoitusyhtiöt käsittelevät kymmeniä tapauksia päivittäin, eikä mistään velanlunastuksista tulisi mitään jos ainoa taho tiedon saajaksi olisi velallinen.
Superdexta-64
Viestit: 3506
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Kyllähän jos rahoitusyhtiöön on yhteydessä näissä tapauksissa, niin se heitä kiinnostaa. Hehän voittavat siinä kun laina-aika ja sivukulut on laskettu pidemmälle ajalle. Jos joku haluaakin kesken maksaa kaiken velan pois on voittajana tuo rahoitusyhtiö.
Ilman yhteydenottoa rahoitusyhtiöön taas en suosittele säätämään mitään, varsinkaan jos myyjäkin on tuntematon.
Ford 6610 -88
Jalmari Kolu
Viestit: 1268
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Oletan että edellämainittu siinä tilanteessa että on ns. kiinteä tasaerälyhennys? Rahoituksen korko maksetaan alussa ja pääoman lyhennys kasvaa loppua kohden.

Noissa on joskus kuulemma pienellä kirjoitettuja ehtoja, tyyliin: rahoittaja on oikeutettu saamaan esim. ylimääräisen käsittelykustannuksen mikäli pääoma lyhennetään ennenaikaisesti. Mutta varmasti tapauskohtaisesti toimitaan.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja PS »

Superdexta-64 kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 4:35 pm Kyllähän jos rahoitusyhtiöön on yhteydessä näissä tapauksissa, niin se heitä kiinnostaa. Hehän voittavat siinä kun laina-aika ja sivukulut on laskettu pidemmälle ajalle. Jos joku haluaakin kesken maksaa kaiken velan pois on voittajana tuo rahoitusyhtiö.
Ilman yhteydenottoa rahoitusyhtiöön taas en suosittele säätämään mitään, varsinkaan jos myyjäkin on tuntematon.
Ei pidä paikkaansa. Lähes poikkeuksetta näissä maksetaan jäljelläoleva pääomavelka ei siis korkoa eikä muitakaan sivukuluja. Rahoitusyhtiö saattaa kylläkin ottaa jonkun käsittelykulun tapauksesta ja sopimuksesta riippuen.
PS
Superdexta-64
Viestit: 3506
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

PS kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 8:02 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 4:35 pm Kyllähän jos rahoitusyhtiöön on yhteydessä näissä tapauksissa, niin se heitä kiinnostaa. Hehän voittavat siinä kun laina-aika ja sivukulut on laskettu pidemmälle ajalle. Jos joku haluaakin kesken maksaa kaiken velan pois on voittajana tuo rahoitusyhtiö.
Ilman yhteydenottoa rahoitusyhtiöön taas en suosittele säätämään mitään, varsinkaan jos myyjäkin on tuntematon.
Ei pidä paikkaansa. Lähes poikkeuksetta näissä maksetaan jäljelläoleva pääomavelka ei siis korkoa eikä muitakaan sivukuluja. Rahoitusyhtiö saattaa kylläkin ottaa jonkun käsittelykulun tapauksesta ja sopimuksesta riippuen.
Kyllä jos olet ottanut tasaerälainan tms. jossa korko lasketaan koko ajalle, niin maksat nuo korot vaikka maksaisit etuajassa lainan, ainakin ennen ollut niin. Tietysti voi päästä muunlaiseenkin sopimukseen mutta silloinkin muutoksessa laskutetaan jotain ylimääräistä.
Ford 6610 -88
Talumees
Viestit: 6340
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Superdexta-64 kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 8:54 pm Kyllä jos olet ottanut tasaerälainan tms. jossa korko lasketaan koko ajalle, niin maksat nuo korot vaikka maksaisit etuajassa lainan, ainakin ennen ollut niin. Tietysti voi päästä muunlaiseenkin sopimukseen mutta silloinkin muutoksessa laskutetaan jotain ylimääräistä.
Maksupäivän pääoma ja korko edellisestä lyhennyksestä on ollut maksu kun noita ennakkoon maksanut pois.
Oli sitten annuiteetti- tai tasaerälyhennys.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja C20 »

Se täytyy olla rahoittajaan ensin yhteydessä jos aikoo isomman loppujämän kerralla ennenaikaisesti maksaa pois. Ainakaan yrittäjän ei tartte mennä vinkumaan korkoja takaisin, yksityiskuluttajalla voi olla eri asia saada korkoja takasin. Näin ainakin mulle on käynyt kun yhden auton maksoin aikoinaan etukäteen pois, tai sai vinkua mutta huonolla menestyksellä. :|
Superdexta-64
Viestit: 3506
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

C20 kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 11:26 pm Se täytyy olla rahoittajaan ensin yhteydessä jos aikoo isomman loppujämän kerralla ennenaikaisesti maksaa pois. Ainakaan yrittäjän ei tartte mennä vinkumaan korkoja takaisin, yksityiskuluttajalla voi olla eri asia saada korkoja takasin. Näin ainakin mulle on käynyt kun yhden auton maksoin aikoinaan etukäteen pois, tai sai vinkua mutta huonolla menestyksellä. :|
Juu, just sama ittellä, turha oli vinkua tai sit oon tosi huono neuvotteleen :lol:
Ford 6610 -88
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Loppuvelan lunastus kun kyseessä on traktori

Viesti Kirjoittaja PS »

Superdexta-64 kirjoitti: La Huhti 10, 2021 1:06 am
C20 kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 11:26 pm Se täytyy olla rahoittajaan ensin yhteydessä jos aikoo isomman loppujämän kerralla ennenaikaisesti maksaa pois. Ainakaan yrittäjän ei tartte mennä vinkumaan korkoja takaisin, yksityiskuluttajalla voi olla eri asia saada korkoja takasin. Näin ainakin mulle on käynyt kun yhden auton maksoin aikoinaan etukäteen pois, tai sai vinkua mutta huonolla menestyksellä. :|
Juu, just sama ittellä, turha oli vinkua tai sit oon tosi huono neuvotteleen :lol:
Ei tietenkään jo maksettuja korkoja saa takaisin. Kyse oli maksusuunnitelman / sopimusajan lopun tulevista koroista, jos velan maksaa ennenaikaisesti pois. Silloin se menee niinkuin mm. Talumees edellä totesi. Kokemusta on useista eri rahoitusyhtiöistä ja pankeista kuluttaja- sekä yrityspuolelta. Sitten on eri asia, jos kyseessä on vaikka koronvaihtosopimus, mutta se menee jo ohi aiheen.
PS
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], korsteeni, Rh- ja 20 vierailijaa