Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Eepee kirjoitti: ↑La Huhti 03, 2021 10:29 pm
Paras kun ottaa semmoisen, mistä saa hyvät fibat. Moottoripyöräily ei oo järkilaji . Nimimerkillä motskareita on ollut Japanista, Briteistä, kahdesta Saksasta, Venäjältä ja Italiasta. Jännä muute huomata, miten kansanluonne huokuu mopoistakin .
Tämä. Mulla on ollut 2-4 pyttyisiä katupyöriä Japanista ja Italiasta, mutta nykyinen Yamaha XT 500, kaikkien katuenduroiden äiti, taitaa olla paras mulle. Sopivasti masinistihenkinen ja vähän haastaa käyttäjää, lähinnä käynnistyksessä. Yksi pytty ja poljin. Mulla ei selkä kestä pitkiä reissuja eikä Jammun tankkikaan riitä kuin 150 kilometriin. Kaverilla jolta pyörän ostin, on toinen samanlainen isolla lisävarustetankilla. Hän on sillä kiertänyt Venäjää ja Balkanin niemimaata. Pomminvarma laite kun puuttuu kaikki mikä voi särkyä. Vauhtipyörämagneetto, toimii vaikka ilman akkua. Jos sattuu tulemaan tarvis, niin kaikkia osia on saatavana, toisin kuin moniin muihin vanhoihin japseihin.
Pitkä ketjuhan tästä on tulossa. Jokainen suosittelee omaansa ja exiään. Aloittajan budjetillahan saa mitä vaan käytetystä isogessusta (>260 kg) uuteen Honda 300(140 kg) saakka.
Itellä on ollut 7 allroadia 400-1150 cm3, yhtäkään en ole vaihtanut siksi, että on ollut ”huono” tai ”loppuunajettu”. Turha tässä niitä luetella, kyllä nekin kohta tänne listaa ja ylistää psrhaiksi.
Minä en ihannoisi raskaita isotehoisia pyöriä hiekkateille. Itse hommaisin kohtuu kevyen enduropyörän pikkuteille. Kuitenkin jotain 40 hp.
Tällä hetkellä on vanha BMW matkapyörä ja hyvin vanha BMW nostalgia-ajoon ja vain fiilistelyyn. Ehkäpä se mahdollinen endurokin olisi saman merkkinen, mutta pienemmistä ja kevyemmistä malleista.
Mielestäni ei kannata ainakaan vielä lyödä lukkoon mitään tiettyä pyörää. Käydä koeajamassa ainakin muutamaa mallia ja mikä parhaimmalta tuntuu omaan käteen, ottaa sen.
Hieman karkeampi rengastus ja ratapyörää pidempi joustovara nyt varmaan on hyvästä.
Viimeisin oma pyörä oli 1000 gsx-r ja vakiojousitus löysimmilleenkin säädettynä oli liian kova pattiselle asvalttitielle.
Joku matala ja kevyt kustomikin voisi olla aloittelevalle passeli.
535 yamaha ei ainakaan tehoilla pääse yllättämään
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ei oo tullu ikinä Transalpilla ajettua, mut moni on kehunu kyseisen kapineen ominaisuuksia. Sopii sorateille, mutta ei kuulemma huono pitemmilläkään pikitie taipaleilla. Kiinnostais kyllä tuommonen Honda.
Minun kyytiläinen oli kerran kyydissä, pelotti kuulemma perhanasti, ei enää lähe kyytiin.
Jos tähtäimessä on nimenomaan matkailu kahdestaan, vois olla hyvä kiinnittää isosti huomiota kyytiläisen viihtyvyyteen, muuten matkailet yksin.
Turvallisuuden tunnetta voisi lisätä edes jonkunlainen selkänoja, hyvät kahvat hyvässä kohdin jne. Koeajolla sinun ehkä kannattaisi olla myös kyytiläisenä, asia hahmottuu paremmin.
Vielä kun luin aloittajan viestin, niin joo, kyllä Honda Transalp tai Suzukin V-Strom 650 voisivat olla käypäsiä. Tuohon hintaan saa jo hyvän. Ihtellä ei ole kumpaakaan ollut, mutta varmaan hyviä starttipyöriä. Sittenpä aika näyttää minne tie vie ja millaisilla mopoilla lopulta ajelee.
Ihtellä ei ainakaan järki ohjaa mopoharrastetta. Parhaat retket olen tehnyt Yamahan TX750:llä vuodelta 1973, vaikka varma kioskitieto kertoo, ettei sillä voi ajaa. Ominaisuuksiltaan mukavin mopo on ollut Trumpan Tiger 955i, oikeen hauska pyörä reissussa. Oli yksi bemukin, mutta kertakaikkiaan en tullut sinuiksi germaanin kanssa. Viimeisin talliin tullut pyörä on Tula 200, ei sitä tarvii aina olla nii tosissaan .
Ainakin aluksi itse aloittaisin sellaisella kevyemmällä, helpommin käsiteltävän moottoripyörän, ja sitten kokemuksen karttuessa ja jos harrastus tuli jäädäkseen siirtyisin isompaan pyörään. Jotenkin näissäkin on menty siihen isompaan ja tehokkaampaan laitteeseen, joiden mielekkyyttä en ole tajunnut? Näin käy usein niille jotka aloittavat moottoripyöräilyn muutaman vuosikymmenen tauon jälkeen, niin ollaan muka taitavia ja osaavia moottoripyöräilijöitä, ja valitaan se "julmin" laite joka tarjolla on. No saahan sillä "ihailijoita" ympärille, kun ABC:n pihalle kurvailee, onhan se jotakin sekin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Arpe kirjoitti: ↑Su Huhti 04, 2021 10:35 am
Ei oo tullu ikinä Transalpilla ajettua, mut moni on kehunu kyseisen kapineen ominaisuuksia. Sopii sorateille, mutta ei kuulemma huono pitemmilläkään pikitie taipaleilla. Kiinnostais kyllä tuommonen Honda.
Muuten kiva, mutta epämielyttävä täristäjä noin 90 - 110 km/ nopeusalueella suurimmalla 5 vaihteella.
Nelosella huutaa silloin kauheasti, mutta ei täristä sanotavammin.
Pitää ajaa joko hitaammin tai nopeammin.
Ajomies kirjoitti: ↑Su Huhti 04, 2021 11:15 am
Jotenkin näissäkin on menty siihen isompaan ja tehokkaampaan laitteeseen, joiden mielekkyyttä en ole tajunnut? Näin käy usein niille jotka aloittavat moottoripyöräilyn muutaman vuosikymmenen tauon jälkeen, niin ollaan muka taitavia ja osaavia moottoripyöräilijöitä, ja valitaan se "julmin" laite joka tarjolla on. No saahan sillä "ihailijoita" ympärille, kun ABC:n pihalle kurvailee, onhan se jotakin sekin.
Kyse on monella keski-iän kriisiä potevalla katu-uskottavuudesta, jota saa Suomessa lähinnä kuutiotilavuudella.
Kahvipöydissä ja nettisaitella ei moottoripyöriksi lasketa mitään alle 1000 kuutioista kyykkyä tai alle 1500 kuutiosta customia.
Lopputuloksena yksi tavallisimmista vakavista mp-onnettomuustyypeistä on keski-ikäisen miehen suistuminen tieltä mutkassa ulos tai törmääminen vastakkaisella kaistalla kulkevaan toiseen ajoneuvoon.
Jos enemmän niitä hiekkateitä ajelee, niin kannattaa ne kustomit ja kyykyt unohtaa. Tuo Hondan Trans Alppi , Susukin Strom ja Jammun Tenere pienempänä noin 600 -800cc on ihan asiallisia ensipyöriä, jos ei istuinkorkeus ole kuskille liikaa. Kannattaa käydä ainakin istumassa ja kokeilemassa mikä parhaalta itselle tuntuu. Yksi on vielä BMW GS eli pikkukessu. Noille kaikiklle löytyy myös se isompikin malli , mutta ainakin kokeilisin ensin niitä pienempiä miltä tuntuu.
Paljon on hyviä vinkkejä tullut. Kiitokset. Valinta kyllä kallistuu matkaenduroon. Merkkiä ja mallia täytyy harkita sitten saatavuuden mukaan. Käytetty kun olisi oltava ja hinta vielä niissäkin rajallinen.