Ihana (Tanan) Tojota

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja 361 »

Matsikka kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 9:22 pm
361 kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 9:17 pm Ja noi takaovet..... pieleen meni alusta asti tila-auto hankinnat
Likka ei halunnu liukuovia vaikka perustelin.
No on sentään yritetty....
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja juha »

Matsikka kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 3:08 pm Tojota tuli takaisin.
Lämpimänä ei ollut startannut, startin koputtelu auttoi, se vaihrettihin.
Kuluneet sytkäritulpat vaihrettihin.
Jakopään asentotunnistin herjaa jotakin, jakopää on ketjulla. Jäärähän seuraamahan tilannetta.
Katalysaattorikin kuulemma vajaatoiminen, antoi jotain lisäainetta joka saattais vähän auttaa.

Voivoi, nämä on näitä.
Matsikalle pisteet siitä, että kertoo Tojotan vikoja.
Yleensähän ne vaan huolletaan, vaikka Motonetin hyllystä löytyy monen moista osaa. :wink:
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

juha kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 9:46 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 3:08 pm Tojota tuli takaisin.
Lämpimänä ei ollut startannut, startin koputtelu auttoi, se vaihrettihin.
Kuluneet sytkäritulpat vaihrettihin.
Jakopään asentotunnistin herjaa jotakin, jakopää on ketjulla. Jäärähän seuraamahan tilannetta.
Katalysaattorikin kuulemma vajaatoiminen, antoi jotain lisäainetta joka saattais vähän auttaa.

Voivoi, nämä on näitä.
Matsikalle pisteet siitä, että kertoo Tojotan vikoja.
Yleensähän ne vaan huolletaan, vaikka Motonetin hyllystä löytyy monen moista osaa. :wink:
Ne on nuo eurooppalaiset osat ja tekijät, niin saadaan hyväkin tärveltyä. :D
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

juha kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 9:46 pm
Matsikka kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 3:08 pm Kuluneet sytkäritulpat vaihrettihin.

Voivoi, nämä on näitä.
Matsikalle pisteet siitä, että kertoo Tojotan vikoja.
Yleensähän ne vaan huolletaan, vaikka Motonetin hyllystä löytyy monen moista osaa. :wink:
Onkohan tuota edes huollettu millon, kun tulpatkin kuluneet, ja nyt kaikki "huolto" sattuu uudelle omistajalle?! :roll:
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kannattaa sitten ottaa Autoliiton plusjäsenyys tai jokin vastaava hinausvakuutus vanhalle autolle. Helpottaa paljon, ja voi soittaa päivystävän hinauksen paikalle antamaan virtaa tai viemään korjaamoon. Ja itse päässee sinne mihin oli tarvis mennä, vaikka sitten taksilla. Siis sellaiselle jälkikasvulle, joka ei ole tottunut työkalupakin kanssa selvittämään ongelmia itse. Sellaista nuorisoa on aina vaan isompi osa. siksi tuollainen hinauspalvelu ym. vakuutus tulee tosi hyödyksi.

Autoliiton plusjäsenyys on parikymppiselle arvokas vaikkapa joululahjaksi.

Hinausvakuutuksettoman auton öinen ja pyhäinen hinauttaminen maksaa satoja euroja. Sitä ei vaan oikein tule ajatelleeksi, kun uudemmilla on se vakuutus valmiina kaskossa.

Premium-autoihin tuo palveluvakuutus tulee ostajalle kaupantekijäiseksi, niin aina pakkasten tullessa voi mennä herroiksi vara-autoa hakemaan ja graniittitiski hinauttaa jouluvaloja vilkuttelevan hyytyneen auton huoltoon.

-SS-
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja 361 »

-SS- kirjoitti: To Helmi 25, 2021 12:15 am Kannattaa sitten ottaa Autoliiton plusjäsenyys tai jokin vastaava hinausvakuutus vanhalle autolle. Helpottaa paljon, ja voi soittaa päivystävän hinauksen paikalle antamaan virtaa tai viemään korjaamoon. Ja itse päässee sinne mihin oli tarvis mennä, vaikka sitten taksilla. Siis sellaiselle jälkikasvulle, joka ei ole tottunut työkalupakin kanssa selvittämään ongelmia itse. Sellaista nuorisoa on aina vaan isompi osa. siksi tuollainen hinauspalvelu ym. vakuutus tulee tosi hyödyksi.

Autoliiton plusjäsenyys on parikymppiselle arvokas vaikkapa joululahjaksi.

Hinausvakuutuksettoman auton öinen ja pyhäinen hinauttaminen maksaa satoja euroja. Sitä ei vaan oikein tule ajatelleeksi, kun uudemmilla on se vakuutus valmiina kaskossa.

Premium-autoihin tuo palveluvakuutus tulee ostajalle kaupantekijäiseksi, niin aina pakkasten tullessa voi mennä herroiksi vara-autoa hakemaan ja graniittitiski hinauttaa jouluvaloja vilkuttelevan hyytyneen auton huoltoon.

-SS-
Tuo on ihan ok systeemi varsinkin jos kulkee eri ajoneuvoilla. "Vakuutus" on henkilökohtainen eli hinaus maksetaan vaikket olisi auton omistajakaan, eikä itseasiassa tarvitse olla kuskikaan, kännisen takapenkkiläisen matka jatkuu plusjäsenyyden turvin myös. Kattaa henkilö, paketti, matkailuautot ja moottoripyörät.

Hinausturva kannattaa ottaa Karavaanari jäsenyyden lisänä. on hinnaltaan sama mutta välttyy pask.a propakandalehdeltä nimeltä moottori.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja NH »

361 kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 3:25 pm
NH kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 3:19 pm Eipä moottoriurheilun sarallakaan BMW ole mitenkään ylivoimainen missään luokassa, jossa auto on edes rajoitetusti sarjatuotantoauton kaltainen.
Ihme juttu, kun ajettavuus on niin erinomainen. :D

Sitä en kiellä, että BMW:llä ei olisi malleja, jotka ovat ajettavuudeltaan hyviä tai erinomaisia, mutta samaa tasoa on monilla muillakin.
Sitävastoin BMW:llä on ollut kautta historian malleja, joissa on ollut etenkin liukkaalla poikkeuksellisen huonot ajo-ominaisuudet ( en tarkoita takavetoisuutta ) tai auto on pilattu meikäiset tieolosuhteet huomioiden tehdasasenteisilla alusta- ja rengaslisävaihtoehdoilla.

Painotukset ajo-ominaisuuksissa poikkeavat suuresti, mitataanko niitä kierrosajalla kuivalla Nurburgringin radalla vai uraisella sohjotiellä Perä-Pohjolassa täydellä kuormalla.
Niin. No jokatapauksessa keskimääräistä parempi ajettava keskimääräisissä olosuhteissa.

Kertoisitko nämä BMW:n mallit mikä takavetoisuudesta riippumatta ovat liukkaalla poikkeuksellisen huonoja ajaa?
Kuuluisia erittäin oikukkaista ajo-ominaisuuksista pitorajalla ovat itse asiassa monet 70- ja 80-luvun "ajajan autoina mainostetut Bemarit".
Kyseessä oli pääosin halvin ja siksi suosituin mallisarja 300, jonka tyyppiominaisuuksiin kuului kuivalla asfaltilla pidon hyvin äkillinen katoaminen taka-akselilta. Taitaa jossain historiallisessa TM:ssä olla näyttävä kuvakin tilanteesta, jossa pikkubemun takarenkaiden asento on aika kuvaava.
Ainoastaan E30:n suurimoottorisimmissa malleissa 2.3 ja 2.5 taka-akselisto oli sellainen, että ilmiötä ei juurikaan ollut.
Lumella ja jäällä ei myöskään kovinkaan moni pikkubemuista tuolloin ylistyslauluja laulanut, kuten ei
saman aikakauden 500 sarjalaisistakaan, jotka olivat ainakin lukottomina ja painavalla kuutosella erittäin hankalia etenkin liukkaalla.
Tuon aikakauden 500:n neloskoneella ja lukkoperällä oli kelpo yhdistelmä myös liukkaalla, mutta urheilullisuus oli moottorin suhteen kaukana.
No, kaikki nämä autot ovat jo museosarjaa, mitkä nyt sitten ovat säilyneet nykypäivään saakka, mutta niille kaikille on yhteistä voimakas mainonta "ajajan autoina" riippumatta niiden tosiasiallisista ominaisuuksista.

Kaksi asiaa ei ole vuosikymmenissä muuttunut: taitava markkinointi ja lisääntynyt onnettomuusherkkyys.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja 361 »

NH kirjoitti: To Helmi 25, 2021 8:43 am
361 kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 3:25 pm
NH kirjoitti: Ke Helmi 24, 2021 3:19 pm Eipä moottoriurheilun sarallakaan BMW ole mitenkään ylivoimainen missään luokassa, jossa auto on edes rajoitetusti sarjatuotantoauton kaltainen.
Ihme juttu, kun ajettavuus on niin erinomainen. :D

Sitä en kiellä, että BMW:llä ei olisi malleja, jotka ovat ajettavuudeltaan hyviä tai erinomaisia, mutta samaa tasoa on monilla muillakin.
Sitävastoin BMW:llä on ollut kautta historian malleja, joissa on ollut etenkin liukkaalla poikkeuksellisen huonot ajo-ominaisuudet ( en tarkoita takavetoisuutta ) tai auto on pilattu meikäiset tieolosuhteet huomioiden tehdasasenteisilla alusta- ja rengaslisävaihtoehdoilla.

Painotukset ajo-ominaisuuksissa poikkeavat suuresti, mitataanko niitä kierrosajalla kuivalla Nurburgringin radalla vai uraisella sohjotiellä Perä-Pohjolassa täydellä kuormalla.
Niin. No jokatapauksessa keskimääräistä parempi ajettava keskimääräisissä olosuhteissa.

Kertoisitko nämä BMW:n mallit mikä takavetoisuudesta riippumatta ovat liukkaalla poikkeuksellisen huonoja ajaa?
Kuuluisia erittäin oikukkaista ajo-ominaisuuksista pitorajalla ovat itse asiassa monet 70- ja 80-luvun "ajajan autoina mainostetut Bemarit".
Kyseessä oli pääosin halvin ja siksi suosituin mallisarja 300, jonka tyyppiominaisuuksiin kuului kuivalla asfaltilla pidon hyvin äkillinen katoaminen taka-akselilta. Taitaa jossain historiallisessa TM:ssä olla näyttävä kuvakin tilanteesta, jossa pikkubemun takarenkaiden asento on aika kuvaava.
Ainoastaan E30:n suurimoottorisimmissa malleissa 2.3 ja 2.5 taka-akselisto oli sellainen, että ilmiötä ei juurikaan ollut.
Lumella ja jäällä ei myöskään kovinkaan moni pikkubemuista tuolloin ylistyslauluja laulanut, kuten ei
saman aikakauden 500 sarjalaisistakaan, jotka olivat ainakin lukottomina ja painavalla kuutosella erittäin hankalia etenkin liukkaalla.
Tuon aikakauden 500:n neloskoneella ja lukkoperällä oli kelpo yhdistelmä myös liukkaalla, mutta urheilullisuus oli moottorin suhteen kaukana.
No, kaikki nämä autot ovat jo museosarjaa, mitkä nyt sitten ovat säilyneet nykypäivään saakka, mutta niille kaikille on yhteistä voimakas mainonta "ajajan autoina" riippumatta niiden tosiasiallisista ominaisuuksista.

Kaksi asiaa ei ole vuosikymmenissä muuttunut: taitava markkinointi ja lisääntynyt onnettomuusherkkyys.
Kyllä tuohon liittyy voimakkaasti tuo takavetoisuus, mutta ettei menisi sinulta ihan huulenheitoksi, mainitseppa vielä jokin takavetoinen saman aikakauden perheauto auto joka on tuota 3- tai 5 sarjalaista parempi, edelleen niissä keskimääräisissä olosuhteissa.

Muistaakseni haukuit jossain toisessa yhteydessä toimittajien arvosteluperusteet joten ihan omakohtaiset kokemukset olisi poikaa.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja imppu »

Voivoi kun olis mr. Manuel kertomassa bemarin ominaisuuksista.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

imppu kirjoitti: To Helmi 25, 2021 11:01 am Voivoi kun olis mr. Manuel kertomassa bemarin ominaisuuksista.
:cry:
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Se on totta ettei se auton vika ole jos ei sillä osaa ajaa niin että sen hallitsee. Jokaisella autolla on omat, opeteltavat ominaisuudet ja ne kun on selvillä niin niiden mukaan sitten sovittaa sen oman ajamisensa huomioiden vallitsevat olosuhteet. Mutta näillä mainoksilla joilla korostetaan auton suorituskykyä ja loistavia ajo-ominaisuuksia kovissakin vauhdeissa, ei ole kovinkaan vastuullista touhua. Lisäksi sitten liikenne kun on tänä päivänä sellaista että siellä pitää suoriutua niiden vahvempien ja kiireellisten menoon, eikä siellä suvaita sitä "opettelijaa" tai varovaisemmin liikkuvaa kulkijaa. Sellainen painostus pitäisi ehdottomasti saada kitkettyä pois ja antaa jokaisen mennä niillä kyvyillä ja taidoilla ja ajoneuvon ominaisuuksien mukaan joita on! Nopeusrajoitukset tuntuvat olevan nykyään se minimi vauhti jota pitää ajaa, kelissä kuin kelissä ja tilanteessa kuin tilanteessa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Ajomies kirjoitti: To Helmi 25, 2021 1:31 pm Lisäksi sitten liikenne kun on tänä päivänä sellaista että siellä pitää suoriutua niiden vahvempien ja kiireellisten menoon, eikä siellä suvaita sitä "opettelijaa" tai varovaisemmin liikkuvaa kulkijaa. Sellainen painostus pitäisi ehdottomasti saada kitkettyä pois ja antaa jokaisen mennä niillä kyvyillä ja taidoilla ja ajoneuvon ominaisuuksien mukaan joita on! Nopeusrajoitukset tuntuvat olevan nykyään se minimi vauhti jota pitää ajaa, kelissä kuin kelissä ja tilanteessa kuin tilanteessa.
Kaikkien pitäisi ottaa muut huomioon liikenteessä. Myös sen, joka varmuuden vuoksi ajaa 20 km/h alle rajoitusnopeuden - kun perässä on kilometrin jono, voisi väistää hetkeksi jonnekin levikkeelle ja laskea muut ohi. Kyllä se jonkun kerran on itseäkin jurppinut, kun on pitkällä reissulla ja tietyillä tieosuuksilla tuntuu joka kerran olevan näitä varovaisia kuskeja, jotka eivät koskaan päästä muita ohi. Pahimpia tietysti ne, jotka ohituspaikan tullen löytävät yllättäen kaasupolkimen ja hidastavat taas seuraavaan mutkaan. Tahallaanko ne tuota tekevät?
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja NH »

361 kirjoitti: To Helmi 25, 2021 10:40 am
Kyllä tuohon liittyy voimakkaasti tuo takavetoisuus, mutta ettei menisi sinulta ihan huulenheitoksi, mainitseppa vielä jokin takavetoinen saman aikakauden perheauto auto joka on tuota 3- tai 5 sarjalaista parempi, edelleen niissä keskimääräisissä olosuhteissa.

Muistaakseni haukuit jossain toisessa yhteydessä toimittajien arvosteluperusteet joten ihan omakohtaiset kokemukset olisi poikaa.
Suomalaisissa tieolosuhteissa, myös liukas keli huomioiden, esimerkki hyvistä ajo-ominaisuuksista takavetoautossa on Opel Omega. Muutoin ei ko autosta ehkä voi ylistyslauluja laulaa.
Kesäolosuhteissa Alfa 75 2-litran koneella. Kyseisellä autolla ei talvikokemusta, joten siitä en osaa sanoa.
Hyviä ajettavia kesäkeleillä 300-sarjan alkumalleihin verrattuna on vastaavan ikäiset 190-mersut.
123:t ei hullumpia liukkaallakaan, mutta muuten niin "pappoja" ettei koskaan tullut kokeiltua tosissaan.
124 olennaisesti huonompi talvikelillä, muutoin ok, vaikka toimittajat moittivatkin ohjausta. :D
Hitauteen oli perusteltu syy, mutta kaupallisuus ajoi faktan ohi. BMW:n nopea ohjausvälitys oli saatavilla tilauksesta.

En tiedä mitä tarkoitat toimittajien arvosteluperiaatteiden haukkumisella tarkalleen, mutta en todellakaan pidä kaupallisten lehtien toimittajien kynänjälkeä ehdottomana totuutena.
Varsinkaan, mikäli todiste ajo-ominaisuuksista on perheautolla rataolosuhteissa saavutettu kierrosaika.

PS Manueliltakin jäi selittämättä, miksi Bemarien liikennevakuutusmaksut ovat vastaavia taviksia kalliimpia.
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

rautakasa kirjoitti: To Helmi 25, 2021 1:37 pm
Ajomies kirjoitti: To Helmi 25, 2021 1:31 pm Lisäksi sitten liikenne kun on tänä päivänä sellaista että siellä pitää suoriutua niiden vahvempien ja kiireellisten menoon, eikä siellä suvaita sitä "opettelijaa" tai varovaisemmin liikkuvaa kulkijaa. Sellainen painostus pitäisi ehdottomasti saada kitkettyä pois ja antaa jokaisen mennä niillä kyvyillä ja taidoilla ja ajoneuvon ominaisuuksien mukaan joita on! Nopeusrajoitukset tuntuvat olevan nykyään se minimi vauhti jota pitää ajaa, kelissä kuin kelissä ja tilanteessa kuin tilanteessa.
Kaikkien pitäisi ottaa muut huomioon liikenteessä. Myös sen, joka varmuuden vuoksi ajaa 20 km/h alle rajoitusnopeuden - kun perässä on kilometrin jono, voisi väistää hetkeksi jonnekin levikkeelle ja laskea muut ohi. Kyllä se jonkun kerran on itseäkin jurppinut, kun on pitkällä reissulla ja tietyillä tieosuuksilla tuntuu joka kerran olevan näitä varovaisia kuskeja, jotka eivät koskaan päästä muita ohi. Pahimpia tietysti ne, jotka ohituspaikan tullen löytävät yllättäen kaasupolkimen ja hidastavat taas seuraavaan mutkaan. Tahallaanko ne tuota tekevät?
Niin ainakin itse toimin kun noilla hitaammilla kulkuneuvoilla menen,, että kun alkaa peilissä näkymään jonon syntymistä, niin koitan ainakin näyttää että ohikin voisi mennä, mutta en kyllä näe sitä niin että jokainen taakse ilmestyvä pitää päästää ohi, vaikka sivuun ajamalla! Mitä taas tulee siihen että mm. ohituskaistan alkaessa vauhti kiihtyy, johtuu varmasti siitä että kun tie levenee niin tuntee sen vauhdin lisäämisen olevan turvallista. Se kuitenkin on se minä keskeinen ilmiö, kun ei huomioida muita tiellä liikkuvia, vaan mennään omien "tarpeiden" ja tuntemusten mukaan. Kyllä ne omaankin aivokoppaan pisti säkenöitä nuo hidastelijat ja ne vauhdin kanssa seilaavat, mutta nyt kun ei ole leivän perässä enää tien päällä niin ei enää juurikaan ole vaikutusta, ajaako siellä joku kovempaa tai hitaammin kuin minä, ellei sitten mene niin että syntyy vaaratilanteita näiden toimista. Sekun ei kello ole mitenkään vaikuttamassa siellä liikenteessä, niin se on paljon siedettävämpi siellä olla. Ne ylimääräiset "viittomat" ja valojen räpsimiset ja torvien soittamiset olen jo osannut jättää toisarvoisiksi, ellei sitten oma toiminta ole niihin syynä? Liikenne määrät ovat lisääntyneet merkittävästi ja siksi on erilaisia ajajiakin, mutta hitaammin ajavat ei lopu niitä tulee eteen aina, ja mitä enemmän itse ajaa sillä "luvallisella" ylinopeudella, sen useammin niihin "köröttelijöihin" "törmää".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
transit
Viestit: 965
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja transit »

Ajomies kirjoitti: To Helmi 25, 2021 2:06 pm
rautakasa kirjoitti: To Helmi 25, 2021 1:37 pm
Ajomies kirjoitti: To Helmi 25, 2021 1:31 pm Lisäksi sitten liikenne kun on tänä päivänä sellaista että siellä pitää suoriutua niiden vahvempien ja kiireellisten menoon, eikä siellä suvaita sitä "opettelijaa" tai varovaisemmin liikkuvaa kulkijaa. Sellainen painostus pitäisi ehdottomasti saada kitkettyä pois ja antaa jokaisen mennä niillä kyvyillä ja taidoilla ja ajoneuvon ominaisuuksien mukaan joita on! Nopeusrajoitukset tuntuvat olevan nykyään se minimi vauhti jota pitää ajaa, kelissä kuin kelissä ja tilanteessa kuin tilanteessa.
Kaikkien pitäisi ottaa muut huomioon liikenteessä. Myös sen, joka varmuuden vuoksi ajaa 20 km/h alle rajoitusnopeuden - kun perässä on kilometrin jono, voisi väistää hetkeksi jonnekin levikkeelle ja laskea muut ohi. Kyllä se jonkun kerran on itseäkin jurppinut, kun on pitkällä reissulla ja tietyillä tieosuuksilla tuntuu joka kerran olevan näitä varovaisia kuskeja, jotka eivät koskaan päästä muita ohi. Pahimpia tietysti ne, jotka ohituspaikan tullen löytävät yllättäen kaasupolkimen ja hidastavat taas seuraavaan mutkaan. Tahallaanko ne tuota tekevät?
Niin ainakin itse toimin kun noilla hitaammilla kulkuneuvoilla menen,, että kun alkaa peilissä näkymään jonon syntymistä, niin koitan ainakin näyttää että ohikin voisi mennä, mutta en kyllä näe sitä niin että jokainen taakse ilmestyvä pitää päästää ohi, vaikka sivuun ajamalla! Mitä taas tulee siihen että mm. ohituskaistan alkaessa vauhti kiihtyy, johtuu varmasti siitä että kun tie levenee niin tuntee sen vauhdin lisäämisen olevan turvallista. Se kuitenkin on se minä keskeinen ilmiö, kun ei huomioida muita tiellä liikkuvia, vaan mennään omien "tarpeiden" ja tuntemusten mukaan. Kyllä ne omaankin aivokoppaan pisti säkenöitä nuo hidastelijat ja ne vauhdin kanssa seilaavat, mutta nyt kun ei ole leivän perässä enää tien päällä niin ei enää juurikaan ole vaikutusta, ajaako siellä joku kovempaa tai hitaammin kuin minä, ellei sitten mene niin että syntyy vaaratilanteita näiden toimista. Sekun ei kello ole mitenkään vaikuttamassa siellä liikenteessä, niin se on paljon siedettävämpi siellä olla. Ne ylimääräiset "viittomat" ja valojen räpsimiset ja torvien soittamiset olen jo osannut jättää toisarvoisiksi, ellei sitten oma toiminta ole niihin syynä? Liikenne määrät ovat lisääntyneet merkittävästi ja siksi on erilaisia ajajiakin, mutta hitaammin ajavat ei lopu niitä tulee eteen aina, ja mitä enemmän itse ajaa sillä "luvallisella" ylinopeudella, sen useammin niihin "köröttelijöihin" "törmää".
Transitilla ei tarvitse ohittaa ollenkaan , voi vaan asennoitua siihen että ajellaan muiden perässä :lol:
Moottoripyörällä taas ei ole oikeastaan mitään väliä muiden tekemisillä tai tekemättä jättämisillä.
Toki voi olla että välillä tulee sakot tai jopa kortti lähtee , mutta voi ohitella ja ajella ihan oman maun mukaan 8)
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Moottoripyörällä taas ei ole oikeastaan mitään väliä muiden tekemisillä tai tekemättä jättämisillä.
:shock:
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sen verran on tullut moottoripyörällä ajeltua, että sillä jos millä onkin väliä mitä muut tekevät tai jättävät tekemättä. Oma itsesuojeluvaisto on jo nyt "kasvanut" sen verran että ei ihan helpolla tuonne liikenteeseen sellaisella välineellä uskalla mennä! Kun harva ilmoittaa esim. vilkulla ne aikeensa vaihtaa kaistaa tai kääntymistään, niin niihin pitää varautua. Samoin se mitä usein näkee tuolla useampikaistaisilla teillä, kun ajetaan siellä autojen välissä, 100 - 120 km /h vauhdilla etenevät jonot ja sitten siihen väliin tunkee joku sen moottoripyöränsä ja se 150 + km/h vauhdilla, niin huh huh. Kyllä vielä 70 - 80 - luvulla se moottoripyöräily oli mukavaa, kesäiltana ajella kohti auringon laskua. Nyt se tuntuu jo enempi lievältä itsemurhan yritykseltä. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tumppi 865 kirjoitti: To Helmi 25, 2021 2:22 pm
Moottoripyörällä taas ei ole oikeastaan mitään väliä muiden tekemisillä tai tekemättä jättämisillä.
:shock:
Ja ajaa sitten niin kovaa ettei tavallista vauhtia ajavat kerkiä pois alta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja 361 »

NH kirjoitti: To Helmi 25, 2021 1:59 pm
361 kirjoitti: To Helmi 25, 2021 10:40 am
Kyllä tuohon liittyy voimakkaasti tuo takavetoisuus, mutta ettei menisi sinulta ihan huulenheitoksi, mainitseppa vielä jokin takavetoinen saman aikakauden perheauto auto joka on tuota 3- tai 5 sarjalaista parempi, edelleen niissä keskimääräisissä olosuhteissa.

Muistaakseni haukuit jossain toisessa yhteydessä toimittajien arvosteluperusteet joten ihan omakohtaiset kokemukset olisi poikaa.
Suomalaisissa tieolosuhteissa, myös liukas keli huomioiden, esimerkki hyvistä ajo-ominaisuuksista takavetoautossa on Opel Omega. Muutoin ei ko autosta ehkä voi ylistyslauluja laulaa.
Kesäolosuhteissa Alfa 75 2-litran koneella. Kyseisellä autolla ei talvikokemusta, joten siitä en osaa sanoa.
Hyviä ajettavia kesäkeleillä 300-sarjan alkumalleihin verrattuna on vastaavan ikäiset 190-mersut.
123:t ei hullumpia liukkaallakaan, mutta muuten niin "pappoja" ettei koskaan tullut kokeiltua tosissaan.
124 olennaisesti huonompi talvikelillä, muutoin ok, vaikka toimittajat moittivatkin ohjausta. :D
Hitauteen oli perusteltu syy, mutta kaupallisuus ajoi faktan ohi. BMW:n nopea ohjausvälitys oli saatavilla tilauksesta.

En tiedä mitä tarkoitat toimittajien arvosteluperiaatteiden haukkumisella tarkalleen, mutta en todellakaan pidä kaupallisten lehtien toimittajien kynänjälkeä ehdottomana totuutena.
Varsinkaan, mikäli todiste ajo-ominaisuuksista on perheautolla rataolosuhteissa saavutettu kierrosaika.

PS Manueliltakin jäi selittämättä, miksi Bemarien liikennevakuutusmaksut ovat vastaavia taviksia kalliimpia.
Ja vertaat Omegaa mihin bemariin?

190 Mersusta ei 3-sarjan bemarin alkuaikoina eli vuonna-75 ollut mitään vastusta koska Mersu oli 50-luvun suunnittelua.

Alfa 75 oli parempi varsinkin niissä ääriolosuhteissa (kuten Alfat yleensä) siinä olet oikeassa.

Tarkennatko vielä 123 vs 124 talviajo-ominaisuuksia.

Kysymykseen miksi bemari on usein vakuutusmaksujen kärjessä annoin vastauksen jo aiemmin. Ja tuohon osaa vastata varmasti 90% autoista ja ihmisluonteesta jotain ymmärtävä henkilö.
Viimeksi muokannut 361, To Helmi 25, 2021 2:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Tanan Tojota

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti: To Helmi 25, 2021 2:39 pm Kyllä vielä 70 - 80 - luvulla se moottoripyöräily oli mukavaa, kesäiltana ajella kohti auringon laskua.
https://www.youtube.com/watch?v=egMWlD3fLJ8 :D
Tukka takana - elämä edessä . . .
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: MOP, mtalo, s dexta ja 36 vierailijaa