Salaojan tekoa...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

steami

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja steami »

sköne kirjoitti: Su Helmi 07, 2021 10:01 pm Polttelet öljyt loppuun. Vanha säiliö ylös jos haluat varmistaa, että ei ole vuotanut. Itse kaivoin yhden säiliön ylös jossa tarkastuksen yhteydessä huomattiin reikä. Ei ollut vuotanut. Löpö onneksi ilmaisee itsensä hajulla, ainakin lämpimällä säällä.

En tiedä tuleeko öljylämmitys kielletyksi mutta voihan sen jättää varalle, vaikka toisen lämmitysmuodon hankkisi. Jos ulkona on tilaa, niin jokin siirrettävä farmitankkikin käy. Siitä voi saada rahaakin, jos myöhemmin myy pois.
Eikös ole niin, että jos säiliöön tulee vuoto, nousee öljy veden päälle? Tässä tapauksessa säiliö on kokonaan pohjaveden alapuolella. Säiliön kannen päällä vettä, joten luulisi veden pintaan tulevan öljyä, jos vuotaisi? Ennemmikin saattaisi öljysäiliöön vettä ilmaantua..

Hyväksyykö kunnan tarkastaja farmisäiliötä? Miten lähellä taloa saa olla?

Öljyllä lämmitys oli haaveenamme ainakin niin kauan, kun kattila + poltin toimii moitteetta.. Apuna lämmityksessä on ilmalämpöpumppu. Saunan kiuas lämmitetään 2 - 3 kertaa viikossa.

Valtiovalta on linjannut, että pientalojen öljylämmityksestä luovutaan kokonaan 2030 -luvulle tultaessa. Olisihan tässä vielä muutama vuosi aikaa totutella ajatukseen?
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja sköne »

steami kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 2:54 pm
sköne kirjoitti: Su Helmi 07, 2021 10:01 pm Polttelet öljyt loppuun. Vanha säiliö ylös jos haluat varmistaa, että ei ole vuotanut. Itse kaivoin yhden säiliön ylös jossa tarkastuksen yhteydessä huomattiin reikä. Ei ollut vuotanut. Löpö onneksi ilmaisee itsensä hajulla, ainakin lämpimällä säällä.

En tiedä tuleeko öljylämmitys kielletyksi mutta voihan sen jättää varalle, vaikka toisen lämmitysmuodon hankkisi. Jos ulkona on tilaa, niin jokin siirrettävä farmitankkikin käy. Siitä voi saada rahaakin, jos myöhemmin myy pois.
Eikös ole niin, että jos säiliöön tulee vuoto, nousee öljy veden päälle? Tässä tapauksessa säiliö on kokonaan pohjaveden alapuolella. Säiliön kannen päällä vettä, joten luulisi veden pintaan tulevan öljyä, jos vuotaisi? Ennemmikin saattaisi öljysäiliöön vettä ilmaantua..

Hyväksyykö kunnan tarkastaja farmisäiliötä? Miten lähellä taloa saa olla?
Kannattaa se ö-polttimen öljylinjan sakkakuppi tarkistaa, onko vettä tullut.

Öljysäiliöitä asennetaan asuintalojen sisäänkin. Mulla oli puretusta talosta teräksinen sisäsäiliö talon vieressä ulkona muutaman vuoden käytössä, kunnes löytyi tila sisältä. Palotarkastaja huomautti vain valuma-altaaseen kertyneestä sadevedestä. Sanoi, että säiliölle kunnon katos tai sisälle taloon.

Varasysteeminä se on puun ja pelletin rinnalla ja luultavasti pysyykin sellaisena, jos ei ihan ehdotonta kieltoa tule.Tein itse putkitukset kuparilla ja ö-poltinasentaja kävi tekemässä käyttöönottopöytäkirjan säiliöstä.
oppia ikä kaikki
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa... ( kallioviiste / leikkaus )

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Allekirjoittaneella on Masinistien kone -palstan puolella salaojiin liittyvä ketju, mutta se liittyy yhdistelmäkaivurin käyttöön. Mulla olisi yksi erityinen ei-koneen käyttöön liittyvä kysymys / haaste ratkaistavana, käytetään siihen tätä ketjua,

- Haaste: Kallio viettää kohti asuinrakennusta. Tarve olisi ohjata vesi niin, että se ei valu talon alle.
-- Kallion päällä on 3 metrin etäisyydellä talosta noin 30cm maata. Anturan vieressä on ehkä 70cm maata, eli kallio viettää todella selkeästi.
-- Vesi todellakin valuu talon alle - olen havainnoinut remontin yhteydessä, kun piti piikata lattia auki talossa sisällä, poistin styroksit ja kosteussulkumuovin, kaivoin hiekkaa sen noin 70-80cm, niin sadesäällä vettä valui anturan alta ihan reilusti, vaikka rako ei ole iso, antura on suoraan kallion päällä
-- Lapiolla kaivaen tiedän kalliosta sen verran, että vaikuttaa kvartsipitoiselta(?), kiiltävältä ja liukkaalta, kuivanakin ikäänkuin märän kiilto olisi kalliossa, sileät mutta aaltoilevat muodot.
-- leikkasin pikkurälläkällä / timanttilaikalla vähän koepalaa, veden kanssa tuntuu lievästi "tahmaiselta" (vastakohtana graniitin karkea/karhea, naarmuttava ääni)
- Kysymys: Ohjaanko veden leikkaamalla kallioon ura - vai valamalla (betonilla?) viiste?

Käsitykseni on, että
1) uran leikkaaminen on
+ 100% varma ja kestää varmasti.
- on kalliimpi tehdä
- vaarallisempi työvaihe? Pyörivä iso terä mietityttää, ja jos kalliokaan ei ole tasainen, en tiedä miten kiikkeriä/vakaita noi leikkurit ovat, onko miten vaarallisia laitteita
- sotku + suojaamisen tarve, oletan kuravettä roiskuu jokapaikkaan - kallio on katoksen alla, jos sillä on merkitystä.

2) betoni tai muu valu
- epäilen kestoa - mitä jos betoni irtoaa kalliosta - saako sitä mitenkään pysymään varmasti kiinni? Vuosikymmeniä?
-- esimerkkinä tuo antura jonka välissä rako ei varmasti montaa milliä ole, vesi löytää tiensä läpi, että jos käy samalla tavoin sille "betonivalulle/viisteelle".
+ olisi kai helpompi tehdä... mitä nyt betonia olen valanut, hauskaa puuhaa

Mielessä on käynyt hankkia iso (400mm timanttiterällä) polttomoottorileikkuri, ja leikata sillä muutama ura sanotaan nyt vaikka 10cm kaistaleen leveydelle, ja sitten lekalla + kiiloilla naputella kallionpalaset pois. Matka mille leikkaus /viiste tarvittaisiin on ehkä muutama metri, maksimissaan voi olla yli kymmenenkin metriä.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Tommosen uran huiskasee veden kanssa timanttileikkurilla hetkessä. 30 min niin homma on hoidettu. Jos saat kaatoa uraan sopivasti kallion muodoista riippuen niin ura mutta jos jotain hankaluuksia siinä niin sitten voi miettiä betonista ränniä
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Koettanen mennä leikkaus-vaihtoehdolla, en tiennyt sahaus voisi olla noinkin tehokasta.

Se vielä mietityttää, että
  1. onko porukalla hajua, kuinka paljon esimerkiksi 400mm terä voisi kulua, jos vaikka sahaisi kallioon yhden 10 metrin viirun, 10cm syvyyteen? Mietin sitä, koska vuokralaitteissa näyttää olevan päivävuokra ja maininta terän kulumisesta erillinen veloitus.
    Jos uran meinaa tehdä, mahdollisesti noita "viiruja" joutuisi sahaamaan kymmeniäkin metrejä, tai kenties 100 metriäkin.
  2. Kiinnostaisi kanssa hankkia itse sahauslaite - onko käytettynä ostettu sähkömoottorinen täysin "ei-ei" tällaiseen työhön? Halvoista /isoista rälläköistä on jonkin verran kokemusta, ja yleensä laitteesta on tullut omassa käytössä savut kymmenessä minuutissa.

    Oman laitteen hankinta siksi kiinnostaa, että yleensä mulla on vuokraukset päätyneet "kalliiksi", työvaiheet tahtovat venyä ja/tai laitteita tarvitsee rampata edes takaisin vuokraamoista, ja lopulta vuokrauskulut ovat osoittautuneet niin kalliiksi, että olisi kannattanut ostaa laite.

    Toisaalta ei kyllä huvittaisi yhtään ostaa laitetta, joka rikkoutuisi heti samointein. Kuvittelisin sahaus on laitteelle kovaa työtä, ja siksi se rikkoutuminen tuntuu mahdolliselta.

    Toisen omistaman (vuokra) laitteen rikkoutuminen ei sekään olisi mukavaa, ja mahdollisesti senkin korjauksen joutuisi maksamaan.
  3. onko sahaus "tehokas" toimenpide, jos on tarve laajemmalta alueelta sahata viiruja, esimerkiksi nyppylöiden/mäkien kohdalla. Ajatus olisi siis sahata viiruja esimerkiksi parin sentin välein ja ehkä sitten piikata / lekalla ja/tai kiiloilla naputella viirujen välit pois.

    Tällaista skenariota mietin, jonkin verran kalliossa on mäkiä https://aijaa.com/uweOEM
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa... ( kallio ja salaojien tarkastuskaivot?)

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Moi, täällä on salaojien teko edennyt niin, että olen saanut kaivettua 1/4 osan talon ympäri - ja pari "tarkastuskaivantoa" eri puolilta rakennusta.

Pari yllätystäkin on:
- vaikuttaisi siltä, että koko talo on rakennettu suoraan kallion päälle.
- alkuun luulin, että olisi ehkä vain 1 kulma kallion päällä, mutta mutta ... joka paikasta näyttäisi löytyvän antura päättyy kallioon.

Sen olen ymmärtänyt, että pitää leikata kallioon viisteet ja urat niin että vesi ei pääse anturaan.

Mutta miten ihmeessä saan laitettua salaojien tarkastuskaivot? Jos sellaisen laittaa, niin siinähän on sitten ehkä 10cm tai 20cm jotain sakkasäiliötä pohjassa ja putket olisi sitten sen 10-20cm kallion päällä, kun ne pitäisi saada kalliossa olevaan uraan.

Vai ostanko jotkut ikäänkuin "putket" jotka sitten masinistina veistelisin pohjasta kallion muotoon, ja sellainen hiirenkolo-tyylinen reikä sinne ihan sinne missä se salaoja putki menisi kalliossa kiinni? Miten nää kuuluu tehdä?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

En ole varma oletko jossain aiemmassa viestissä jo kirjoittanut aiheesta, mutta onko talossa ollut jotain tarvetta salaojitukselle? Kosteutta sokkelissa? Antura jos on kiinni kalliossa ja siihen päälle tökkää tosiaan kaivot niin aika korkealle pääsee vesi nousemaan ennenkuin kulkee putkessa. Normaalisti laitetaan joku 10-15cm sepeliä salaojaputken.

Käytännössä sitten käy niin että vesi nousee ensin sepelin korkeudelta ja sitten vasta kulkee putkessa. Testasin tuota salaojaputken toimintaa vesi letkulla, lopputulos oli että letkulla kun laskee putkeen niin 3m päässä kaikki on tullut ulos putkesta jo. Vaatii siis sen, että vesi nousee putken korkeudelle ensin kaivannossa. Tämä tekee tavallisen salaojan tapauksessasi kohtalaisen turhaksi. Näkisin olennaisimpana tuossa, että mihin suuntaan kallio viettää siinä anturan ulkopuolella.

Edit. Luin aiemman viestisi ja alkaa vaikuttaa siltä, että ura kallioon tai jonkunlainen ränni betonista anturan ulkopuolelle olisi paras vaihtoehto.
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Construction King kirjoitti: La Huhti 03, 2021 1:34 pm Koettanen mennä leikkaus-vaihtoehdolla, en tiennyt sahaus voisi olla noinkin tehokasta.

Se vielä mietityttää, että
  1. onko porukalla hajua, kuinka paljon esimerkiksi 400mm terä voisi kulua, jos vaikka sahaisi kallioon yhden 10 metrin viirun, 10cm syvyyteen? Mietin sitä, koska vuokralaitteissa näyttää olevan päivävuokra ja maininta terän kulumisesta erillinen veloitus.
    Jos uran meinaa tehdä, mahdollisesti noita "viiruja" joutuisi sahaamaan kymmeniäkin metrejä, tai kenties 100 metriäkin.
  2. Kiinnostaisi kanssa hankkia itse sahauslaite - onko käytettynä ostettu sähkömoottorinen täysin "ei-ei" tällaiseen työhön? Halvoista /isoista rälläköistä on jonkin verran kokemusta, ja yleensä laitteesta on tullut omassa käytössä savut kymmenessä minuutissa.

    Oman laitteen hankinta siksi kiinnostaa, että yleensä mulla on vuokraukset päätyneet "kalliiksi", työvaiheet tahtovat venyä ja/tai laitteita tarvitsee rampata edes takaisin vuokraamoista, ja lopulta vuokrauskulut ovat osoittautuneet niin kalliiksi, että olisi kannattanut ostaa laite.

    Toisaalta ei kyllä huvittaisi yhtään ostaa laitetta, joka rikkoutuisi heti samointein. Kuvittelisin sahaus on laitteelle kovaa työtä, ja siksi se rikkoutuminen tuntuu mahdolliselta.

    Toisen omistaman (vuokra) laitteen rikkoutuminen ei sekään olisi mukavaa, ja mahdollisesti senkin korjauksen joutuisi maksamaan.
  3. onko sahaus "tehokas" toimenpide, jos on tarve laajemmalta alueelta sahata viiruja, esimerkiksi nyppylöiden/mäkien kohdalla. Ajatus olisi siis sahata viiruja esimerkiksi parin sentin välein ja ehkä sitten piikata / lekalla ja/tai kiiloilla naputella viirujen välit pois.

    Tällaista skenariota mietin, jonkin verran kalliossa on mäkiä https://aijaa.com/uweOEM
Viime kesänä roilotettiin vesijohtoa kallioon itse tehdyllä sahalla. Terä muutaman kympin exper, olisko 300 mm halkaisijaltaan. Roilon joutuu tekemään reilun tuuman siivuissa, joten meilläkin tuli ainakin neljä sahausta rinnan. Yhdellä terällä sai sahattua vajaat 40 metriä uraa. Kivi ei oo graniittia. Sähkömoottori 2,2 kW ja koneessa pyörät alla, joten ei tarttenu kannatella.
Piisaisiko salaojaksi pelkkä roilo? putki toki varmistaisi sen aukipysymisen jos viitsii tehdä 110 mm leveän roilon. Salaojakaivon jos tekisi niin, että sahaa kallioon pienen poteron ja vaikka valaa siihen 300 mm muovisen rumpuputken pystyyn. Eli betonilla vaan tiivistää sen juuren.
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Viil@ri kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 6:33 am onko talossa ollut jotain tarvetta salaojitukselle? Kosteutta sokkelissa?
1970 -luvun talo on, ja ihme kyllä ongelmia ei ole näkynyt. Ihmettelen kyllä. Kyllä sen näkee, että sokkeli on ulkoapäin kostea alhaalla kaivannossa. Sokkelin "suojana" on jotain jätesäkkimuovia, pressunpaloja ja styroksi kiertää kauttaaltaan rakennuksen ympäri - siis stryroksi on pystyssä anturassa kiinni.
jussi77 kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 8:29 am Viime kesänä roilotettiin vesijohtoa kallioon itse tehdyllä sahalla. Terä muutaman kympin exper, olisko 300 mm halkaisijaltaan. Roilon joutuu tekemään reilun tuuman siivuissa, joten meilläkin tuli ainakin neljä sahausta rinnan. Yhdellä terällä sai sahattua vajaat 40 metriä uraa. Kivi ei oo graniittia. Sähkömoottori 2,2 kW ja koneessa pyörät alla, joten ei tarttenu kannatella.
Piisaisiko salaojaksi pelkkä roilo? putki toki varmistaisi sen aukipysymisen jos viitsii tehdä 110 mm leveän roilon. Salaojakaivon jos tekisi niin, että sahaa kallioon pienen poteron ja vaikka valaa siihen 300 mm muovisen rumpuputken pystyyn. Eli betonilla vaan tiivistää sen juuren.
Rekisteröin tästä kaikki. Hyvää tietoa. Mua mietityttää kun on käsinkannateltava laite, että olisiko sittenkin pitänyt hankkia pyörällinen laite. Pelkään mitä on tulossa. Kaivan lisää niin selviää mikä on tilanne, mitkä ovat ongelmakohdat.

Poteron sahaus salaojakaivolle kuulostaa hyvältä.

300mm laikkoja mitä hankkimaani Husqvarna timanttisahaan menee tuntuu olevan haastava löytää (edullisesti). Jotain 150 - 200 euron laikkoja kyllä on kaupoissa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa... ( kallion pesu ? )

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kysymyskin mulla olisi - olen kaivanut kaivinkoneella kalliota näkyviin. Kauhalla ei saa ihan kaikkea pois, vaan kallion pintaan jää maata - ikäänkuin huonosti kuorittu appelsiini.

Kallio kai olisi hyvä saada mahdollisimman puhtaaksi? Havaintoni, että lapiolla maa on tiukassakin kallion pinnassa, mutta jos vedellä (letkulla) kastelee niin helpottuu. Miten puhtaaksi porukka on noi kalliot ottanut - ja olisko painepesurilla pesu hyvä ajatus?
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Voinee sitä moposahaakin kai jonkun laudan päällä viedä niin ei tartte kannatella. Mitä joskus olen kokeillut niin se on aika raskasta sitä pidellä. Me päädyttiin tekemääön romuista ja se kyllä hintansa tienasi ja se teräkokeilukin kun tarttui sellainen terä motonetin poistosta mukaan.
Kyselin sellaista parinsadan terää ja myyjä arveli sillä ajavan noin 20 metriä kiveen. Riippuu tosin kivilaadusta paljon. Siihen verrattuna toi halpa terä kesti todella hyvin. Vettähän siinä kannattaa käyttää tarpeeksi.

Mun laikka oli ehkä tuollainen https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... nttilaikka
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Salaojalapiolla ja katuharjalla on putsailtu. Vettäkin käytetty jos sen liejun saa menemään jonnekin. Painepsurillakin mutta roiskii kovasti.
steami

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja steami »

Minu pitäisi myös jossain vaiheessa tehdä kallioon pari metriä pitkä, noin 10 cm leveä "oja". Tarkoitus saada katolta tuleva sadevesiä ohjattua paremmin pois kallion päältä.

Ajattelin tehdä poravasaralla reikiä 5 cm välein 10 cm toisistaan ja täryytellä poravasaran talttapäällä kallion reikien välistä pois pois...

Onnistuuko?
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Kyllä hakisin vuokraamosta timanttisahan mieluummin
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

steami kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 8:26 pm Minu pitäisi myös jossain vaiheessa tehdä kallioon pari metriä pitkä, noin 10 cm leveä "oja". Tarkoitus saada katolta tuleva sadevesiä ohjattua paremmin pois kallion päältä.

Ajattelin tehdä poravasaralla reikiä 5 cm välein 10 cm toisistaan ja täryytellä poravasaran talttapäällä kallion reikien välistä pois pois...

Onnistuuko?
Saa siinä talttailla ja mittään ei tapahdu. niillä rei'illä ei taida olla mitään merkitystä. Melkein sit rälläkkään laikka ja sillä ajaa uria.
Mulla on 5J poravasara ja sillä koitin sitä roilon pohjaa tasoitella kun ei aina lohjennut pohjasta asti. Toivotonta hommaa, temmillä ja puolentoista kilon moskalla ne sieltä nopeammin lähti.
steami

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja steami »

jussi77 kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 10:20 pm
steami kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 8:26 pm Minu pitäisi myös jossain vaiheessa tehdä kallioon pari metriä pitkä, noin 10 cm leveä "oja". Tarkoitus saada katolta tuleva sadevesiä ohjattua paremmin pois kallion päältä.

Ajattelin tehdä poravasaralla reikiä 5 cm välein 10 cm toisistaan ja täryytellä poravasaran talttapäällä kallion reikien välistä pois pois...

Onnistuuko?
Saa siinä talttailla ja mittään ei tapahdu. niillä rei'illä ei taida olla mitään merkitystä. Melkein sit rälläkkään laikka ja sillä ajaa uria.
Mulla on 5J poravasara ja sillä koitin sitä roilon pohjaa tasoitella kun ei aina lohjennut pohjasta asti. Toivotonta hommaa, temmillä ja puolentoista kilon moskalla ne sieltä nopeammin lähti.
Niinhän siinä käy, kun leluilla yrittää töitä tehdä. Minulla on 12J poravasara. Ainakin betoni murskautuu leikiten. Kaivonrenkaaseen syntyy iso reikä hetkessä. Kallioon en ole vielä ehtinyt kokeilla talttailla. 17 mm pora uppoaa kallioon ainakin kuin juustoon.. :-)
steami

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja steami »

Viil@ri kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 9:53 pm Kyllä hakisin vuokraamosta timanttisahan mieluummin
Mitä maksaa vuokra vuorokaudeksi + terä?
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Itse olen vuokrannut selgrent Oy nimisestä paikasta. Itse kone on muistaakseni 25e vrk ja sitten terä muistaakseni 30e per kulutettu milli. Luonnonkivi on aika kovaa tavaraa, arvioisin että 80-100e saa koko paketin ja homman hoidettua. Cramot ym vuokraamot tuntuvat olevan hieman kalliimpia.
steami

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja steami »

jussi77 kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 8:29 am
Construction King kirjoitti: La Huhti 03, 2021 1:34 pm Koettanen mennä leikkaus-vaihtoehdolla, en tiennyt sahaus voisi olla noinkin tehokasta.

Se vielä mietityttää, että
  1. onko porukalla hajua, kuinka paljon esimerkiksi 400mm terä voisi kulua, jos vaikka sahaisi kallioon yhden 10 metrin viirun, 10cm syvyyteen? Mietin sitä, koska vuokralaitteissa näyttää olevan päivävuokra ja maininta terän kulumisesta erillinen veloitus.
    Jos uran meinaa tehdä, mahdollisesti noita "viiruja" joutuisi sahaamaan kymmeniäkin metrejä, tai kenties 100 metriäkin.
  2. Kiinnostaisi kanssa hankkia itse sahauslaite - onko käytettynä ostettu sähkömoottorinen täysin "ei-ei" tällaiseen työhön? Halvoista /isoista rälläköistä on jonkin verran kokemusta, ja yleensä laitteesta on tullut omassa käytössä savut kymmenessä minuutissa.

    Oman laitteen hankinta siksi kiinnostaa, että yleensä mulla on vuokraukset päätyneet "kalliiksi", työvaiheet tahtovat venyä ja/tai laitteita tarvitsee rampata edes takaisin vuokraamoista, ja lopulta vuokrauskulut ovat osoittautuneet niin kalliiksi, että olisi kannattanut ostaa laite.

    Toisaalta ei kyllä huvittaisi yhtään ostaa laitetta, joka rikkoutuisi heti samointein. Kuvittelisin sahaus on laitteelle kovaa työtä, ja siksi se rikkoutuminen tuntuu mahdolliselta.

    Toisen omistaman (vuokra) laitteen rikkoutuminen ei sekään olisi mukavaa, ja mahdollisesti senkin korjauksen joutuisi maksamaan.
  3. onko sahaus "tehokas" toimenpide, jos on tarve laajemmalta alueelta sahata viiruja, esimerkiksi nyppylöiden/mäkien kohdalla. Ajatus olisi siis sahata viiruja esimerkiksi parin sentin välein ja ehkä sitten piikata / lekalla ja/tai kiiloilla naputella viirujen välit pois.

    Tällaista skenariota mietin, jonkin verran kalliossa on mäkiä https://aijaa.com/uweOEM
Viime kesänä roilotettiin vesijohtoa kallioon itse tehdyllä sahalla. Terä muutaman kympin exper, olisko 300 mm halkaisijaltaan. Roilon joutuu tekemään reilun tuuman siivuissa, joten meilläkin tuli ainakin neljä sahausta rinnan. Yhdellä terällä sai sahattua vajaat 40 metriä uraa. Kivi ei oo graniittia. Sähkömoottori 2,2 kW ja koneessa pyörät alla, joten ei tarttenu kannatella.
Piisaisiko salaojaksi pelkkä roilo? putki toki varmistaisi sen aukipysymisen jos viitsii tehdä 110 mm leveän roilon. Salaojakaivon jos tekisi niin, että sahaa kallioon pienen poteron ja vaikka valaa siihen 300 mm muovisen rumpuputken pystyyn. Eli betonilla vaan tiivistää sen juuren.
75 mm salaojapitkea on olemassa.. tai on ollut. Näin sellaista vastottain. Keltainen väriltään..

Minkälaista moottoria käytitte? Lähinnä kierrosnopeus kiinnostaa..? Oliko terä timanttiterä? Mistä saa tuolla hintaa?
jussi77
Viestit: 4455
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Salaojan tekoa...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

steami kirjoitti: La Heinä 31, 2021 7:42 pm
jussi77 kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 8:29 am
Construction King kirjoitti: La Huhti 03, 2021 1:34 pm Koettanen mennä leikkaus-vaihtoehdolla, en tiennyt sahaus voisi olla noinkin tehokasta.

Se vielä mietityttää, että
  1. onko porukalla hajua, kuinka paljon esimerkiksi 400mm terä voisi kulua, jos vaikka sahaisi kallioon yhden 10 metrin viirun, 10cm syvyyteen? Mietin sitä, koska vuokralaitteissa näyttää olevan päivävuokra ja maininta terän kulumisesta erillinen veloitus.
    Jos uran meinaa tehdä, mahdollisesti noita "viiruja" joutuisi sahaamaan kymmeniäkin metrejä, tai kenties 100 metriäkin.
  2. Kiinnostaisi kanssa hankkia itse sahauslaite - onko käytettynä ostettu sähkömoottorinen täysin "ei-ei" tällaiseen työhön? Halvoista /isoista rälläköistä on jonkin verran kokemusta, ja yleensä laitteesta on tullut omassa käytössä savut kymmenessä minuutissa.

    Oman laitteen hankinta siksi kiinnostaa, että yleensä mulla on vuokraukset päätyneet "kalliiksi", työvaiheet tahtovat venyä ja/tai laitteita tarvitsee rampata edes takaisin vuokraamoista, ja lopulta vuokrauskulut ovat osoittautuneet niin kalliiksi, että olisi kannattanut ostaa laite.

    Toisaalta ei kyllä huvittaisi yhtään ostaa laitetta, joka rikkoutuisi heti samointein. Kuvittelisin sahaus on laitteelle kovaa työtä, ja siksi se rikkoutuminen tuntuu mahdolliselta.

    Toisen omistaman (vuokra) laitteen rikkoutuminen ei sekään olisi mukavaa, ja mahdollisesti senkin korjauksen joutuisi maksamaan.
  3. onko sahaus "tehokas" toimenpide, jos on tarve laajemmalta alueelta sahata viiruja, esimerkiksi nyppylöiden/mäkien kohdalla. Ajatus olisi siis sahata viiruja esimerkiksi parin sentin välein ja ehkä sitten piikata / lekalla ja/tai kiiloilla naputella viirujen välit pois.

    Tällaista skenariota mietin, jonkin verran kalliossa on mäkiä https://aijaa.com/uweOEM
Viime kesänä roilotettiin vesijohtoa kallioon itse tehdyllä sahalla. Terä muutaman kympin exper, olisko 300 mm halkaisijaltaan. Roilon joutuu tekemään reilun tuuman siivuissa, joten meilläkin tuli ainakin neljä sahausta rinnan. Yhdellä terällä sai sahattua vajaat 40 metriä uraa. Kivi ei oo graniittia. Sähkömoottori 2,2 kW ja koneessa pyörät alla, joten ei tarttenu kannatella.
Piisaisiko salaojaksi pelkkä roilo? putki toki varmistaisi sen aukipysymisen jos viitsii tehdä 110 mm leveän roilon. Salaojakaivon jos tekisi niin, että sahaa kallioon pienen poteron ja vaikka valaa siihen 300 mm muovisen rumpuputken pystyyn. Eli betonilla vaan tiivistää sen juuren.
75 mm salaojapitkea on olemassa.. tai on ollut. Näin sellaista vastottain. Keltainen väriltään..

Minkälaista moottoria käytitte? Lähinnä kierrosnopeus kiinnostaa..? Oliko terä timanttiterä? Mistä saa tuolla hintaa?
terä pyörii ehkä 2000-3000 kiekkaa. ei sen tartte aivan mahdottomia kiertää, ei ehkä kuumenekaan niin helposti. meillä vaan yksi kiilahihna ja terän siivapyörä kohtuu pieni, joten sillä ei mahdottomia momentteja voi välittää ja tuntuu tuo luistavankin jos terä puree kiinni.
Laikka oli ehkä tuollainen https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... nttilaikka
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jarikos, sja ja 45 vierailijaa