Kasvukausikeskustelu 2021

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Naapurin Berner-edustaja toi mulle pikkupullon vaahtoamisestoainetta kiitokseksi kun sai ottaa yöllä ruiskuunsa vettä mun vesikärrystä.
Voi hyvää päivää.....mikä ihmeaine. Sitä pitää jatkossa olla, aina.
Kun täyttää yläkautta pumpulla niin varsinkin tämä,Quelex Combo on kovaa vaahtoamahan, 12 ml ihmeainetta ruiskun tankkiin....vajaa 900 litraa niin ei vaahtoa yhtään. Saa ruiskun täyremmäksi ja samaten sillä pääsöö piremmälle.

Oon kyllä tiennyt sen olemassaolosta...mutta tuo on kyllä hyvä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja OIU »

Matsikka kirjoitti: Su Kesä 20, 2021 10:30 pm Naapurin Berner-edustaja toi mulle pikkupullon vaahtoamisestoainetta kiitokseksi kun sai ottaa yöllä ruiskuunsa vettä mun vesikärrystä.
Voi hyvää päivää.....mikä ihmeaine. Sitä pitää jatkossa olla, aina.
Kun täyttää yläkautta pumpulla niin varsinkin tämä,Quelex Combo on kovaa vaahtoamahan, 12 ml ihmeainetta ruiskun tankkiin....vajaa 900 litraa niin ei vaahtoa yhtään. Saa ruiskun täyremmäksi ja samaten sillä pääsöö piremmälle.

Oon kyllä tiennyt sen olemassaolosta...mutta tuo on kyllä hyvä.
Olen tehnyt ruiskuun polttomoottorivesipumpulle eri täyttöliittimen, josta menee alkuperäisen täyttölaitteen lailla letku lähelle pohjaa. Ei se silloin vaahtoa, kun täyttö tulee sinne nesteen pinnan alle.

Kyllä taas aikainen ohra näyttää siltä, että ei hyvältä näytä. Avenue -kauroissa on satopotentiaali vielä jäljellä ja aika hyviltä rypsitkin näyttää, saa nyt nähdä miten kuoriaisten kanssa käy.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Matsikka kirjoitti: Su Kesä 20, 2021 10:30 pm Naapurin Berner-edustaja toi mulle pikkupullon vaahtoamisestoainetta kiitokseksi kun sai ottaa yöllä ruiskuunsa vettä mun vesikärrystä.
Voi hyvää päivää.....mikä ihmeaine. Sitä pitää jatkossa olla, aina.
Kun täyttää yläkautta pumpulla niin varsinkin tämä,Quelex Combo on kovaa vaahtoamahan, 12 ml ihmeainetta ruiskun tankkiin....vajaa 900 litraa niin ei vaahtoa yhtään. Saa ruiskun täyremmäksi ja samaten sillä pääsöö piremmälle.

Oon kyllä tiennyt sen olemassaolosta...mutta tuo on kyllä hyvä.
Ruiskun pumpun imupuoli jos hiukankin saa pieniä ilmakuplia jostakin, niin vaahto on varma. Ne pienet kuplat näkyvät esim. ruiskuntestaajan siinä lasisessa rotametrissa. Vaahdonestoainetta olen kaupasta ottanut samalla kuin tehopesua.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

-SS- kirjoitti: Ma Kesä 21, 2021 9:18 am
Matsikka kirjoitti: Su Kesä 20, 2021 10:30 pm Naapurin Berner-edustaja toi mulle pikkupullon vaahtoamisestoainetta kiitokseksi kun sai ottaa yöllä ruiskuunsa vettä mun vesikärrystä.
Voi hyvää päivää.....mikä ihmeaine. Sitä pitää jatkossa olla, aina.
Kun täyttää yläkautta pumpulla niin varsinkin tämä,Quelex Combo on kovaa vaahtoamahan, 12 ml ihmeainetta ruiskun tankkiin....vajaa 900 litraa niin ei vaahtoa yhtään. Saa ruiskun täyremmäksi ja samaten sillä pääsöö piremmälle.

Oon kyllä tiennyt sen olemassaolosta...mutta tuo on kyllä hyvä.
Ruiskun pumpun imupuoli jos hiukankin saa pieniä ilmakuplia jostakin, niin vaahto on varma. Ne pienet kuplat näkyvät esim. ruiskuntestaajan siinä lasisessa rotametrissa. Vaahdonestoainetta olen kaupasta ottanut samalla kuin tehopesua.

-SS-
Siis kun täytän ruiskun Motonetin polttomoottoripumpulla niin silloin vaahtoaa. Pumppu on senverran tehokas että aineet pitää olla valmiina, kesken täytön niitä ei kerkiä punnittemahan.

Itte oon suunnitellut liitintä täyttöletkulle säiliön alaosahan, mutta on senverran pyöreä joka paikasta etten oon konstia keksiny. Pohjaropun tilalle palikat olis tekemistä vaille valamihit...
Muttamutta, 1000 l konteihin kerääntyy kaikenmaailman moskaa, niin on parempi täyttää ruisku täyttöaukon sihrin läpi niin ei mee moskat kiertohon.

Tuo vaahronestoaine tuntuu hyvältä, jatkossa käytän sitä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Eilen tuli puoli milliä vettä. Sepäs auttaa mahdottomasti.kuivuus stressaa niin kerpeleesti. Eikä tarvii mennä kuin 20km etelämmäks kun vettä tuli ihan saakutasti.
Kävin kasvustokierroksella. Viime lauantaina ruiskutetuissa viljoissa näki kiilamaisissa päisteissä ja kaarteissa pientä kellastumaa. Vielä olis pieni määrä rikka- ja tautiainetta ajamatta. Jarrulla ei ole mikään kiire vielä, voi olla että ei tarvitse ajaa lainkaan.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tänä vuonna on näkynyt paljon vioituksia kasvustoissa. Oraat näyttää meillä tosi hyviltä.
elk
Viestit: 1290
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja elk »

Vettä tullut sopivasti nyt viimeisten kylvöjen jälkeen.
Juhannuksena pitäs olla vihreä pelto jo, näistä voi tulla hyvä sato.
Aikasemmin kylvetyissä ei paljoa satotoiveta ole....kituliasta ja todella harvaa.
Rikkaruiskutuksia noihin pitäs joskus tehdä, edes rikkakasvit ei ole kasvanut kunnolla noissa.
adi
Viestit: 195
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 9:23 pm
Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja adi »

Kirvoja näyttääs olevan paljon
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Viimesetkin ruiskutukset tehty. Jarrusta ei taida olla paljoakaan iloa. Noi sarkaojitetut lohkot ovat hyvinkin sekalaista kasvustoa. Välillä on paksua ja välillä kaljua. Ja kaiken eniten kyrsii se, että osa on 20cm mittaista ja vihneet kurkkii tupesta. Tuota oli onneksi vain yhdessä päisteessä ja saran reunassa, kaiken kosteimmissa ja tinttaantuneimmissa paikoissaSais nut vaan helkkari tulla vettä että pystyis ylipäänsä puimaan.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
havi
Viestit: 823
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja havi »

Osmo_ kirjoitti: To Kesä 24, 2021 11:16 pm Viimesetkin ruiskutukset tehty. Jarrusta ei taida olla paljoakaan iloa. Noi sarkaojitetut lohkot ovat hyvinkin sekalaista kasvustoa. Välillä on paksua ja välillä kaljua. Ja kaiken eniten kyrsii se, että osa on 20cm mittaista ja vihneet kurkkii tupesta. Tuota oli onneksi vain yhdessä päisteessä ja saran reunassa, kaiken kosteimmissa ja tinttaantuneimmissa paikoissaSais nut vaan helkkari tulla vettä että pystyis ylipäänsä puimaan.
Mutta eihän vesisateella puida. Edes päänsäyli.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja poweri »

Kova on poika ruiskuttaa.....kauppiaat soittaa tarviiko vielä jotain.
Hauska olisi nähdä mikä on todellinen kuivattu kg sato mistä raha tulee.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

havi kirjoitti: To Kesä 24, 2021 11:33 pm
Osmo_ kirjoitti: To Kesä 24, 2021 11:16 pm Viimesetkin ruiskutukset tehty. Jarrusta ei taida olla paljoakaan iloa. Noi sarkaojitetut lohkot ovat hyvinkin sekalaista kasvustoa. Välillä on paksua ja välillä kaljua. Ja kaiken eniten kyrsii se, että osa on 20cm mittaista ja vihneet kurkkii tupesta. Tuota oli onneksi vain yhdessä päisteessä ja saran reunassa, kaiken kosteimmissa ja tinttaantuneimmissa paikoissaSais nut vaan helkkari tulla vettä että pystyis ylipäänsä puimaan.
Mutta eihän vesisateella puida. Edes päänsäyli.
Siis tarkotin että korsi kasvais.
poweri kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 7:22 am Kova on poika ruiskuttaa.....kauppiaat soittaa tarviiko vielä jotain.
Hauska olisi nähdä mikä on todellinen kuivattu kg sato mistä raha tulee.
Niin, onko ongelma? Ekaa kertaa yritän perehtyä kasvinsuojeluun.
Äläkä pojittele, et maksa viikkorahaakaan.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ja by the way. Kamalasti jokkut näkee vaivaa jos koittaa perehtyä asioihin ja tekee havaintoja. Vaikka tosta ei saisi suurta sadonlisäystä niin kokeilen mielenkiinnosta. Saa ainakin kokemusta. Uusien asioiden opettelu on mielenkiintoista ja sitä sanotaan kehitykseksi.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Itte jonkunverran tulee sääteitä ja tautiaineita ajeltua. On syksyllä suuri asia jos sen ansiosta saa puida pystyä viljaa. Kyllä välillä taudit on verottaneet satoakin.
Hl-painot keikkuu kauralla 60 ja ohralla 70 kg paikkeilla, ei viittisi kahuja viljellä :D
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:31 am Itte jonkunverran tulee sääteitä ja tautiaineita ajeltua. On syksyllä suuri asia jos sen ansiosta saa puida pystyä viljaa. Kyllä välillä taudit on verottaneet satoakin.
Hl-painot keikkuu kauralla 60 ja ohralla 70 kg paikkeilla, ei viittisi kahuja viljellä :D
No kyllä niitä kahuja on viime vuosina viljelty, sen verran kuivaa ollut. Ohrat viime vuonna vähä päälle 60. ja vaikka miten oon tautiaineita hyvinä vuosina ruiskuttanu kahteenkin kertaan, ei kyllä 70 oo ollu ikinä muutakuin joskus oman puntarin mukaan. Altian tilityksessä aina ainakin 4 kg vähemmän.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ferkku kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 10:52 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:31 am Itte jonkunverran tulee sääteitä ja tautiaineita ajeltua. On syksyllä suuri asia jos sen ansiosta saa puida pystyä viljaa. Kyllä välillä taudit on verottaneet satoakin.
Hl-painot keikkuu kauralla 60 ja ohralla 70 kg paikkeilla, ei viittisi kahuja viljellä :D
No kyllä niitä kahuja on viime vuosina viljelty, sen verran kuivaa ollut. Ohrat viime vuonna vähä päälle 60. ja vaikka miten oon tautiaineita hyvinä vuosina ruiskuttanu kahteenkin kertaan, ei kyllä 70 oo ollu ikinä muutakuin joskus oman puntarin mukaan. Altian tilityksessä aina ainakin 4 kg vähemmän.
Viime vuonna ei meillä tautia tai lakoa ruiskutettu mihinkään, painot ohralla 69,5 ja kauralla 59 kilon päälle. Ihan kaikkein huonoimmat ohrat meni tuoreena tutun navetalle.
Aika usein ohran hl-painot ovat olleet 72-73 kg. Velsan 12000 TV kärryille korokelaidoilla menee niitä yli 12 tonnia.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tänä vuonna menee ohrille tautiaine ja hukkakauramyrkky samalla. Kasvunsääteitä ei oo ikinä käytetty. Noihin hivenaineisiin pitäis perehtyä, ne ei oo ees kalliita. Parillekymmenelle ha laitetaan mancozinia.
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Ohra on kuitenkin jo tähkällä eli kasvukausi on hyvässä vauhdissa.
-52..... and still kicking !
arsa
Viestit: 695
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
Paikkakunta: keski-uusimaa
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja arsa »

Harvinainen juhannus omalla kohdalla,ettei ole peltotöitä. Yleensä tehdään näihin aikoihin kuivaa heinää, nyt saatiin 22. 6 tehtyä,viimeinen kevätkylvö 24,6 tekoon. Viljapellot hyvin huonoista hyviin ja siltä väliltä. Säilörehua ja kuivaa heinää tuli hyvin.
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Tein heinää pikkupaalajalla ja paaliradalla ennen ukkosia. Ihan naatti siitä, vaikka joi tarpeeksi. Mutta, nyt nihkeetä ja pieniä sateita joka päivä. omat katon alla. Ne myöhään kylvetyt pitää ruiskuttaa ja vielä vähän sänkee pitää kylvää
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Matsikka ja 31 vierailijaa