Tämä!
Ja näiden kiimaromuttajien ansiosta meni romuksi paljon myös käyttökelpoista tavaraa joten hyvällä omallatunnolla taputan käsiäni aina kun luen taas uuden uutisen massaromuttajasta joka itkee kovaa kohtaloaan.
Tämä!
Niinhän nuo hävisi,mutta oma osansa oli myös koronalla.361 kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 12:05 pmJokatapauksessa hävisi halvimman pään pikkuautot kuin pieru Saharaan.zukka kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 11:52 amAuto piti olla ollut vuoden omistuksessa.361 kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 11:45 amNiin. Massaromuttajat hamstrasivat esim nettiautosta toimivia kamppeita viedäkseen ne romuksi ja mun mielestä ihan oikein että saivat näpäytyksen.zukka kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 11:29 amEn minäkään,jos ovat toimivia autoja olleet.361 kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 11:28 amOn se toki niinkin.
En vain näin kierrätyksen aikoina ymmärrä tuollaista käyttökelpoisen tavaran tuhoamisvimmaa.
Mutta siitähän tuossa ei ole kysymys nyt tässä asiassa.
Toki sekin on väärin että mikä ensin on sallittua, tehdään taannehtivasti kielletyksi.
Silti olen hieman vahingoniloinen
Kun alkoi levitä uutisissa ja joka puolella tuo monen romuttaminen kerralla niin elettiin loppuvuotta.
Eli he eivät saisi romuttaa kun vasta tämän vuoden lopulla.
Voihan lakeja ja ohjeita toki muuttaa ja korjata,mutta sillä hetkellä tuo oli sallittua.
Helposti selviää vaikka tuolta "autonostajan raamatusta" kun otat sieltä fiestan, punton tai jonkun muun 90-luvun- 2000 alun kikkareen joita oli vuosi sitten myynnissä monta sivua hintaluokassa 200-800euroa.
Nyt enää muutama hassu kappale. Myydyistä kun katsoo ilmoitusten päivityspäivämäärän niin kumman usein sattuu tuohon viimevuoden loppupuoliskoon.
2000€ tosiaan,mutta maksimi määrää ei sanottu.
Lakitekstissä ja hallituksen esityksessä ja kaikissa muissakin eduskunnan asiakirjoissa romutettavasta ajoneuvosta kirjoitetaan yksikkömuodossa, ei monikossa.zukka kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 12:26 pm2000€ tosiaan,mutta maksimi määrää ei sanottu.
Silloinhan se on sallittua romuttaa vaikka 5 autoa ja saada 10k.
Tuttu ajoi jalkakäytävällä autolla yli 10 vuotta sitten. Paikallispoliisi sakotti. Oikeus perui sakon koska jalkakäytävän alussa ei ollut merkkiä vaan se oli revitty irti.
Omasta mielestä mikä ei ole kiellettyä niin se on sallittua.
Tuossa aiemmin joku noita esimerkkejä jo luettelikin.
On pelkästään Trafin sekoilua tulkita lain sallivan käyttää useampi romutuspalkkio yhteen hankintaan.Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi määräaikainen laki romutuspalkkiosta.
Romutuspalkkiota varten varattaisiin yhteensä 8 milj. euroa valtion varoja. Romutuspalkkion
saamisen ehdoksi esitetään, että vanhan romutetun auton tilalle hankitaan uusi henkilöauto, uusi sähköavusteinen polkupyörä, joukkoliikenteen kausilippu tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävä yhdistämispalvelu.
Sikseenkin hyvin verrattu.-SS- kirjoitti: ↑La Maalis 06, 2021 11:50 amEhkä kyse on siitä, että toiset tulkitsevat niin, että se, mitä ei ole erikseen kielletty, on sallittua. Toiset tulkitsevat asiat niin että sitä, mitä ei ole erikseen kielletty, ei silti ole ensimmäisenä ainakaan pakko yrittää tehdä, ainakaan jos ei ole kohtuullista.
Kaikenlainen kateellinen ja katkera urputus kiertää esimerkiksi verosuunnittelijoiden toimien ympärillä, eikä verosuunnittelu silti ole laitonta. Esimerkiksi perintöverojen välttely omaisuutta etukäteen vähän kerrallaan lahjoittamalla on lain sallima menetelmä vähentää omaisuuden sukupolvisiirtämisen kustannuksia. Silti aatteen lehdistössä sitä nimitetään veronkierroksi. Carunan omistajien yhtiölleen antamat lainat ja ylisuuriksi väitetyt korot aiheuttavat jatkuvaa kränää, vaikka ovat lailliset ja ovat myös sähkömarkkinaviraston valvomat ja hyväksymät. Ulkomaisen kaivosyhtiön ryntäys valtaamaan esiintymiä eurolla tusina, lain kirjainta noudattaen aiheuttaa katkeruutta, vaikka eipä kotimaastakaan löytynyt louhijaa sille kalliokumpareelle.
Kyllä normaalilla oikeudentunnolla varustettu ihminen erottaa ihan vaan toimeliaan aloitteellisuuden häikäilemättömästä ahneudesta, niin kirkkokahveepöydän pullalautasella kuin romutuspalkkiotapauksessakin.
-SS-
Kateus-korttia on aina tietysti helppo heiluttaa.aarne kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 7:31 am Sikseenkin hyvin verrattu.
Ja huomaa kuinka täälläkin kateellisten väninää kuuluu tämän romutus aiheen(kin) tiimoilta niin että kalat pomppii kuivalle maalle.
Kuitenkin itse tyydyn vänisemään juuri näiden kaivosyhtiöiden ja Carunan kaltaisten "ison rahan" huijareiden takia, ja olen vilpittömästi hyvilläni jos eläkkeellä oleva autokorjaamoyrittäjä pohjanmaalta saa uuden hybridivolvon lunastettua pihaan kertyneillä romuillaan, oli se sitten mitenkä jonkun viraston väärin tulkintaa tai ei. Kuitenkin julkisuudessa on viraston tulkinta yleisesti ollut tiedossa.
Itse voisin sen ykkös eurojen osuuteni tuohon hommaan korottaa vaikka muutamaan kymppiin että tuokin patu saisi käräjöityä sen volvon itselleen.
Ja kyllä, joku jää tulevaisuudessa ilman romutuspalkkiota jos nämä massaromutukset hyväksytään, mutta sellaista se on.
Nämä asiat minuakin on mietityttänyt.
Mököttäjä kirjoittaa täyttä asiaa.Mököttäjä kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 9:37 amKateus-korttia on aina tietysti helppo heiluttaa.aarne kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 7:31 am Sikseenkin hyvin verrattu.
Ja huomaa kuinka täälläkin kateellisten väninää kuuluu tämän romutus aiheen(kin) tiimoilta niin että kalat pomppii kuivalle maalle.
Kuitenkin itse tyydyn vänisemään juuri näiden kaivosyhtiöiden ja Carunan kaltaisten "ison rahan" huijareiden takia, ja olen vilpittömästi hyvilläni jos eläkkeellä oleva autokorjaamoyrittäjä pohjanmaalta saa uuden hybridivolvon lunastettua pihaan kertyneillä romuillaan, oli se sitten mitenkä jonkun viraston väärin tulkintaa tai ei. Kuitenkin julkisuudessa on viraston tulkinta yleisesti ollut tiedossa.
Itse voisin sen ykkös eurojen osuuteni tuohon hommaan korottaa vaikka muutamaan kymppiin että tuokin patu saisi käräjöityä sen volvon itselleen.
Ja kyllä, joku jää tulevaisuudessa ilman romutuspalkkiota jos nämä massaromutukset hyväksytään, mutta sellaista se on.
Minua tässä eniten ärsyttää julkisten varojen holtiton käyttö, jota pidän paljon suurempana uhkana suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle kuin ilmastonmuutosta tai maahanmuuttoa. Suurin syyllinen kuviossa on tietysti hallitus. Koko romutuskampanja on mielestäni hyvin kyseenalainen. Kyllä se vaan hävivänä pieni osa on, joka oikeasti on ajanut päivittäiset ajonsa parin sadan ruoskalla ja romutuskampanjan innoittamana päätyy uuden auton omistajaksi. Merkittävä osa romutettavista autoista on ladon taakse unohtuneita raatoja tai varta vasten kampanjaa varten hankittuja. Tällöin saavutettu päästöjen vähennys jää teoriatasolle.
Sama juttu on niiden sähköpolkupyörien kanssa, mukavia pelejä, mutta kyllä pieni on se ryhmä, joka ennen on ajanut kaikki ajonsa 500€ autolla ja tämän jälkeen tekee työmatkansa sähköpyörällä. Todellisuudessa taitaa tulla seuraava auto kuitenkin pihaan ja keväisin voi vähän poljeskella pyöräretkiä uudella sähköpyörällä.
Tämä 44 autoa romuttanut tuleva Volvo-mies ei ole tarinan pääkonna, mutta valkopesutyyppisestä iltapäivälehtiartikkelista huolimatta, ei myöskään mikään puhdas pulmunen tai byrokratian uhri. Opportunistinen oman edun tavoittelu sallittakoon ja moraalinen puoli sivutetaan, mutta kyseessähän on autokorjaamoyrittäjä, jolla sattui olemaan 80 raatoa nimissään/pihallaan. Onhan tässä nyt ilmeinen selvityksen paikka, onko ne omat rahat ja autot menneet elinkeinotoiminnan kanssa sekaisin. Vahva epäilys myös liittyy siihen, lieneekö kokoelmalle ollut ympäristölupaa jne hankittuna.
Mököttäjän kaksi ensimmäistä kappaletta kertoo varmasti siitä miten se monen palkkion kohdalla on mennyt. On aivan eri keskustelu että olisiko koko romutuskampanjaa pitänyt järjestää vai ei ja saadaanko sillä mitä hyötyä.361 kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 10:28 amMököttäjä kirjoittaa täyttä asiaa.Mököttäjä kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 9:37 amKateus-korttia on aina tietysti helppo heiluttaa.aarne kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 7:31 am Sikseenkin hyvin verrattu.
Ja huomaa kuinka täälläkin kateellisten väninää kuuluu tämän romutus aiheen(kin) tiimoilta niin että kalat pomppii kuivalle maalle.
Kuitenkin itse tyydyn vänisemään juuri näiden kaivosyhtiöiden ja Carunan kaltaisten "ison rahan" huijareiden takia, ja olen vilpittömästi hyvilläni jos eläkkeellä oleva autokorjaamoyrittäjä pohjanmaalta saa uuden hybridivolvon lunastettua pihaan kertyneillä romuillaan, oli se sitten mitenkä jonkun viraston väärin tulkintaa tai ei. Kuitenkin julkisuudessa on viraston tulkinta yleisesti ollut tiedossa.
Itse voisin sen ykkös eurojen osuuteni tuohon hommaan korottaa vaikka muutamaan kymppiin että tuokin patu saisi käräjöityä sen volvon itselleen.
Ja kyllä, joku jää tulevaisuudessa ilman romutuspalkkiota jos nämä massaromutukset hyväksytään, mutta sellaista se on.
Minua tässä eniten ärsyttää julkisten varojen holtiton käyttö, jota pidän paljon suurempana uhkana suomalaiselle hyvinvointiyhteiskunnalle kuin ilmastonmuutosta tai maahanmuuttoa. Suurin syyllinen kuviossa on tietysti hallitus. Koko romutuskampanja on mielestäni hyvin kyseenalainen. Kyllä se vaan hävivänä pieni osa on, joka oikeasti on ajanut päivittäiset ajonsa parin sadan ruoskalla ja romutuskampanjan innoittamana päätyy uuden auton omistajaksi. Merkittävä osa romutettavista autoista on ladon taakse unohtuneita raatoja tai varta vasten kampanjaa varten hankittuja. Tällöin saavutettu päästöjen vähennys jää teoriatasolle.
Sama juttu on niiden sähköpolkupyörien kanssa, mukavia pelejä, mutta kyllä pieni on se ryhmä, joka ennen on ajanut kaikki ajonsa 500€ autolla ja tämän jälkeen tekee työmatkansa sähköpyörällä. Todellisuudessa taitaa tulla seuraava auto kuitenkin pihaan ja keväisin voi vähän poljeskella pyöräretkiä uudella sähköpyörällä.
Tämä 44 autoa romuttanut tuleva Volvo-mies ei ole tarinan pääkonna, mutta valkopesutyyppisestä iltapäivälehtiartikkelista huolimatta, ei myöskään mikään puhdas pulmunen tai byrokratian uhri. Opportunistinen oman edun tavoittelu sallittakoon ja moraalinen puoli sivutetaan, mutta kyseessähän on autokorjaamoyrittäjä, jolla sattui olemaan 80 raatoa nimissään/pihallaan. Onhan tässä nyt ilmeinen selvityksen paikka, onko ne omat rahat ja autot menneet elinkeinotoiminnan kanssa sekaisin. Vahva epäilys myös liittyy siihen, lieneekö kokoelmalle ollut ympäristölupaa jne hankittuna.
Äkkiäkös se on peruttu.
En oikein vieläkään tuota kateutta ymmärrä.aarne kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 10:45 am Taas tuo autojen säilytyksen mahdollinen luvallisuus ja omistukset on kyllä täysin sitä helposti esiin nostettavaa kateellisten panettelua. Eipäs ole aiemmin kiinnostunut, mutta nyt, kun niistä jotain hyötyä voisi saada.
Olisiko käynyt vaikka niin että kun yritys on loppunut, niin loppu romut on siirretty yrityksen nimistä omistajan nimiin jollain pienellä nimellisellä summalla..? Arvoa nillä tuskin enää verottajan papereissa juurikaan ollut.
Nuokin romut on jo sulatossa ja homma sitämyöten taputeltu pakettiin ja maailma ei enää pilaannu.Mököttäjä kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 6:44 pmEn oikein vieläkään tuota kateutta ymmärrä.aarne kirjoitti: ↑Su Maalis 07, 2021 10:45 am Taas tuo autojen säilytyksen mahdollinen luvallisuus ja omistukset on kyllä täysin sitä helposti esiin nostettavaa kateellisten panettelua. Eipäs ole aiemmin kiinnostunut, mutta nyt, kun niistä jotain hyötyä voisi saada.
Olisiko käynyt vaikka niin että kun yritys on loppunut, niin loppu romut on siirretty yrityksen nimistä omistajan nimiin jollain pienellä nimellisellä summalla..? Arvoa nillä tuskin enää verottajan papereissa juurikaan ollut.
Minäkö siis olen kateellinen tälle romumiehelle, koska nyt asiasta keskustellaan, mutta ennen ei ole hänen asiansa kiinnostaneet? Miten minä voisin olla edes tietoinen jonkun äijän tekemisistä, josta en ole koskaan ennen kuullutkaan? Olen toki sitä mieltä, että lakien ja sääntöjen mukaan kuuluu toimia, mutta eihän se minun tehtäväni niitä valvoa ole.
Vai meinasitko, että jos nyt tulee vero- tai ympäristötarkastus, niin kateuttaan tulevat virkamiehet paikalle?
En ymmärrä ympäristön tahallista pilaamista että esim lasketaan ne glykolit pitkin pihoja tahallaan, ja mielestäni on hyvä asia että veroja maksetaan kykyjemme mukaan eikä niistä liikoja luistella, etenkään siellä "isojen rahojen" piireissä.Onhan tässä nyt ilmeinen selvityksen paikka, onko ne omat rahat ja autot menneet elinkeinotoiminnan kanssa sekaisin. Vahva epäilys myös liittyy siihen, lieneekö kokoelmalle ollut ympäristölupaa jne hankittuna.
Olishan noita autoja piha täynnä, millä saisi palkkion. Ei nyt vaan oikein nappaa, kun diesel Golfiin käy kahdesta muusta pienemmästä kaikenlaista peltiosaakin.
En asu liian kaukana itärajasta, että voin alkaa tekemään tankkausreissuja sinne.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ihmehitsari ja 32 vierailijaa