Unettomuus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

sköne
Viestit: 1772
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Unettomuus

Viesti Kirjoittaja sköne »

elk kirjoitti: Ti Maalis 30, 2021 2:19 pm Jatketaampa nukkumisesta, tosin päinvastaisia uniongelmia kun tässä on käsitelty.

Eli ongelma on liikaa nukkuminen tai ehkä oikeemmin herääminen. Tuntuu olevan jatkuvasti aamulla niin väsynyt että nukahtaa aina uudelleen ja sitten kun siitä herää niin kello on usein 9-12 välillä.
Nukkumaan pyrin menemään 23-24 välillä.

Pitäiskö aamulla olla virkeä herätessään vai onko tämmöistä väsymystä kaikilla aamulla?
Talvella tämän väsymyksen ymmärtäisi mutta nyt keväällä ei.
Uniapnea on tutkittu ja pois suljettu.


Mielestäni aamulla pitäisi olla virkeänä.

Neuvoa en osaa mutta kerron oman kokemukseni. Mulla oli sama vaiva vuosia. Tein matkatöitä 25 v. Pitkät vapaatkaan ei enään auttaneet. Aina väsytti, vaikka olin nukkunut 10-11 saakka, siis vapaalla.

Lievä uniapnea todettiin. Hoidan sitä, kun haluan poissulkea sen vaikutuksen. Autolla ajoa hoito helpottikin pienen ajan kuluttua mutta muuta väsymistä ei poistanut.

Jätin alkoholin 1/2 vuodeksi pois ja sen jälkeen huomattavasti vähemmän alkoa, kuin ennen. Verenpaine putosi ja aamuöiset heräämiset/valvomiset jäi pois.

3-4 vuotta olen kuntoillut määrätietoisesti aina vapailla. Työmatkoilla ei pystynyt. Väsymisoireet pysyi kaikista näistä muutoksista huolimatta. Ainoastaan lievän uniapnean hoito luultavasti auttoi autolla-ajossa ja alkon vähentäminen poisti aamuyön heräämiset.

Viime syksynä jäin töistä pois, kun oli mahdollisuus. 3-4 kk jälkeen huomasin herääväni ilman herätystä ennen kahdeksaa aamulla ja jaksavani päivän ilman päiväunia. Jokin tai useampi pielessä ollut asia korjaantui. Itse olen parhaimpana elämäntapamuutoksena pitänyt kuntoilun jatkuvuutta.

No, nyt pitäisi pääsiäisen jälkeen aloittaa 7-16 päivätyöt kotoa käsin. Vähän jännityksellä odotan omaa jaksamista. Sainpa kuitenkin muutaman kuukauden "hyvitystä" veromaksuilleni, vaikka kolmen kk karenssin sain päivärahoihin, kun sanoin itseni irti. Karenssin olisin välttänyt hankkimalla max. määrän sairaslomaa, työjärjestelyä ym. mutta sitä en ymmärtänyt, enkä olisi jaksanutkaan.
oppia ikä kaikki
Avatar
rattori
Viestit: 11121
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Unettomuus

Viesti Kirjoittaja rattori »

https://mieli.fi/fi/kehitt%C3%A4mistoim ... -muodostuu

Herääminen on helpointa unisyklin lopussa kun REM-vaihe on juuri loppumassa. Koska uni kulkee noin 90 minuutin kierrossa, kannattaa oman heräämisen ajoittamista suunnitella sen mukaan.

Jos menet vuoteeseen kello 22 ja nukahtaminen vie 20 minuuttia, hyvä hetki heräämiselle voisi olla kello 7.20, jolloin ehdit nukkua 9 tunnin aikana 6 unisykliä (6 x 90 min = 9 tuntia).
------------
tractors
jussi77
Viestit: 4467
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Unettomuus

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Itellä ollut viime vuosina vaivana heräily turhan usein. Lähinnä uniin herään eli olis hyvä saada mielipuolta hiukan rauhoitettua yöksi, mutta se ei ole helppoa. Napit vaikuttaa myös päiväsaikaan ja niistä tulee niin tunkkainen olo, että parempi pysyä erossa.
Alkoholi on kumma aine. On jopa vähemmän heräilyä, mutta ilmeisesti pulssi pysyy hiukan koholla ja keho ei lepää. Aktiivisuusranneke näyttää kaljottelun jälkeen, että patteri alkaa latautua vasta aamuyöstä tai suuremman mukin jälkeen ei lataudu lainkaan.
Siinähän sitä jos selvät yöt heräilee ja mukin jälkeen ei palaudu niin vähän huonoksi se palautuminen lopulta jää.
Raittiina toki olis varmaan paras, mutta mutta
Avatar
rattori
Viestit: 11121
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Unettomuus

Viesti Kirjoittaja rattori »

------------
tractors
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Unettomuus

Viesti Kirjoittaja 361 »

sköne kirjoitti: To Huhti 01, 2021 9:00 am
Mielestäni aamulla pitäisi olla virkeänä.

Neuvoa en osaa mutta kerron oman kokemukseni. Mulla oli sama vaiva vuosia. Tein matkatöitä 25 v. Pitkät vapaatkaan ei enään auttaneet. Aina väsytti, vaikka olin nukkunut 10-11 saakka, siis vapaalla.

Lievä uniapnea todettiin. Hoidan sitä, kun haluan poissulkea sen vaikutuksen. Autolla ajoa hoito helpottikin pienen ajan kuluttua mutta muuta väsymistä ei poistanut.

Jätin alkoholin 1/2 vuodeksi pois ja sen jälkeen huomattavasti vähemmän alkoa, kuin ennen. Verenpaine putosi ja aamuöiset heräämiset/valvomiset jäi pois.

3-4 vuotta olen kuntoillut määrätietoisesti aina vapailla. Työmatkoilla ei pystynyt. Väsymisoireet pysyi kaikista näistä muutoksista huolimatta. Ainoastaan lievän uniapnean hoito luultavasti auttoi autolla-ajossa ja alkon vähentäminen poisti aamuyön heräämiset.

Viime syksynä jäin töistä pois, kun oli mahdollisuus. 3-4 kk jälkeen huomasin herääväni ilman herätystä ennen kahdeksaa aamulla ja jaksavani päivän ilman päiväunia. Jokin tai useampi pielessä ollut asia korjaantui. Itse olen parhaimpana elämäntapamuutoksena pitänyt kuntoilun jatkuvuutta.

No, nyt pitäisi pääsiäisen jälkeen aloittaa 7-16 päivätyöt kotoa käsin. Vähän jännityksellä odotan omaa jaksamista. Sainpa kuitenkin muutaman kuukauden "hyvitystä" veromaksuilleni, vaikka kolmen kk karenssin sain päivärahoihin, kun sanoin itseni irti. Karenssin olisin välttänyt hankkimalla max. määrän sairaslomaa, työjärjestelyä ym. mutta sitä en ymmärtänyt, enkä olisi jaksanutkaan.
Aika paljon samoja kokemuksia. Mulla perimmäinen syy oli stressi joka taas johtui työstä. Sen kun ymmärsin niin moni väsymystä pahentava asia loksahti kohdalleen. Sitten vaadittiin itseltä vaan toimenpiteitä.

Tuo alkoholi ainakin omalla kohdalla oli sellainen että sitä kun tuli rankan työviikon päätteeksi välillä otettua, ei mitään kännejä ränneistä puhumattakaan mutta muutama olut kuitenkin. Sillä oli sellainen vaikutus että omasta mielestä nukuin kuin tukki ja nukuinkin mutta tosiasiassa en levännyt eikä aamulla olo ollut virkeä. Siihen ei tosiaan tarvittu kahta kolmea tölkkiä enempää.

Työn suhteen kun tein vaadittavat toimenpiteet eli kävin firman johdolle haistattamassa vitut enkä sinne sen koommin enää palannut alkoi stressistä toipuminen välittömästi. Viikonloppukaljat jäivät pian pois kokonaan, aloin liikkua enemmän (kuntoa tosin olen ylläpitänyt koko ikäni) ja ENNENKAIKKEA ALOIN TEHDÄ MUKAVIA ASIOITA.

Elämänlaatu kun on kohdallaan niin on unikin laadukasta.
elk
Viestit: 1301
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Unettomuus

Viesti Kirjoittaja elk »

Tuli ladattua sovellus puhelimeen mikä laskee herätysajan unisyklien perusteella. Vaikuttaisi ihan lupaavalta noin viikon käytön jälkeen.
Ja kyllä tämä kevätkin etenee niin hieman virkistyy.
Ferritiini arvotkin on mitattu noin pari vuotta aikaan ja silloin oli suht ok.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -SS-, Google [Bot], kale, m_kane, Majestic-12 [Bot], mh jkl, Paalari, stoker ja 31 vierailijaa