Estonia kääntyy haudassaan
-
- Viestit: 1305
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
No tuossahan tuo aiemmin kirjoittamani mystinen alus tulikin uutisiin: ”Estonialta selvinnyt kertoo uutuusdokumentissa nähneensä vedessä mystisen esineen – todistajalausuntoon kirjattiin väärät tiedot”
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006651485.html
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Kyl naisimmeisten kuukausise sit vaa ova erinomase paljo helpomppi ymmärtttä, ko nää joittenki miäste jokasyksyse ...
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Tuo kyljen reikähön on tiedetty olevan olemassa jo uppoamisesta lähtien. Lisäksi siitä reiän ympäriltä otettiin näytteitä ja labroissa siitä löytyi räjähdysainejäämiä. Eli sinänsä ei mitään uutta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1557
- Liittynyt: Pe Maalis 01, 2013 11:08 am
- Viesti:
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2016 3:09 pm
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Kieltämättä tässä jutussa on aina ollut jotain omituista salailun ja peittelyn tunnetta.
Villiksi spekulaatioksi menee, mutta sehän on muistaakseni jo ”virallisesti” myönnetty, että estonialla oli ainakin aiemmin kuljetettu neuvostoliittolaista sotamateriaalia Ruotsiin. Jenkithän tässä lienee ollut taustapiruna ja kovasti materiaalista kiinnostuneita. Tässä olisi ehkä järkevin motiivi tapahtuneelle ja tilanne olisi aiheuttanut kulisseissa niin ison selkkauksen, että homma taputeltiin onnettomuudeksi isomman konfliktin estämiseksi. Muistaakseni alueella oli samaan aikaan myös iso sotaharjoitus.
Tai sitten virallinen totuus pitää paikkansa ja tämä on puhdasta foliohattuilua...
Villiksi spekulaatioksi menee, mutta sehän on muistaakseni jo ”virallisesti” myönnetty, että estonialla oli ainakin aiemmin kuljetettu neuvostoliittolaista sotamateriaalia Ruotsiin. Jenkithän tässä lienee ollut taustapiruna ja kovasti materiaalista kiinnostuneita. Tässä olisi ehkä järkevin motiivi tapahtuneelle ja tilanne olisi aiheuttanut kulisseissa niin ison selkkauksen, että homma taputeltiin onnettomuudeksi isomman konfliktin estämiseksi. Muistaakseni alueella oli samaan aikaan myös iso sotaharjoitus.
Tai sitten virallinen totuus pitää paikkansa ja tämä on puhdasta foliohattuilua...
-
- Viestit: 6353
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Loppuraportin johtopäätökset pitävät edelleen hyvin. Laiva upposi, koska autokannelle tuli edestä vettä. Vesilinjan alapuolinen reikä uppoamissyynä on mahdoton, hän jatkaa.
Siis laiva ei voi upota jos reikä on veden alla?
Siis laiva ei voi upota jos reikä on veden alla?
-
- Viestit: 1305
- Liittynyt: La Marras 06, 2010 4:56 pm
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Paljonko tommosesta n viiden neliömetrin kokoisesta reiästä ehtii valua vettä sisään, varmaan paljon, mutta riittävästikö upotttamaan tommoisen kokoluokan aluksen, joain esteitäkin siellä liennee ollut veden vapaalle virtaukselle.
-
- Viestit: 3522
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Ymmärsin aikanaan ettei se ehtinyt heti vedellä täyttymään vaan aluksesta tuli epävakaa kun autokannelle tuli vettä. Ilmaa autokanen alla (ja päällä) teki aluksesta kiikkerän, jonka seurauksena kiinnittämätön rahti pääsi liikkumaan ja lisäsi nopeutta jolla paatti kaatui.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Kaatumisen syyhän on kai selkeä, eli vapaa nestepinta autokannella. Mutta oliko alukseen tullut vettä jo ennen visiirin pettämistä? Jos vettä olisi tullut niin paljon, että alus olisi uinut merkittävästi syvemmällä ja siitä syystä visiiriin kohdistunut kovempi aallokon voima olisi rikkonut sen. Kyllä se veden määrä laivan sisällä olisi pitänyt havaita jo ajoissa ja pumpata pois.
Jaa,a jos tuon kummempia vaurioita ei löydy, niin kyllä se laivan ajaminen liian kovaa vasta-aallokkoon pysyy todennäköisimpänä syynä.
Jaa,a jos tuon kummempia vaurioita ei löydy, niin kyllä se laivan ajaminen liian kovaa vasta-aallokkoon pysyy todennäköisimpänä syynä.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Kyllähän se noin on, mutta ne kaksi kerrosta autokannen alla, jotka sinänsä ilmatiiviitä ja erillään autokannesta, olisi pitänyt kelluttaa kaatunutta alusta huomattavasti kauemmin! Nythän se upposi lähes pyörähtäessään, eli tuo reikä juuri niihin alakerroksiin saattaa olla merkittävässä roolissa uppoamisnopeudessa, kun ilma päässyt poistumaan. Tai näin ainakin ulkomailta viisaat insinöörit kommentoineet...Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ma Syys 28, 2020 10:37 pm Ymmärsin aikanaan ettei se ehtinyt heti vedellä täyttymään vaan aluksesta tuli epävakaa kun autokannelle tuli vettä. Ilmaa autokanen alla (ja päällä) teki aluksesta kiikkerän, jonka seurauksena kiinnittämätön rahti pääsi liikkumaan ja lisäsi nopeutta jolla paatti kaatui.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Niin, että ensin tipahtanut keulavisiiri ja sitten vielä törmätty toiseen alukseen tai tapahtunut räjähdys? Vaiko toisinpäin?
Onpa ollut huono tuuri.
Onpa ollut huono tuuri.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Tuurilla ne laivat seilaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2016 3:09 pm
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Yksi asia mikä osui silmiin tuossa keulavisiirissä on se, että siinä on iso rytty nokassa. Vaikea kuvitella, että olisi syntynyt visiirin painuessa oletettavasti pehmeään pohjaan. Voisi kuvitella, että tuollainen painava visiiri tippuisi luotisuoraan pohjaan, mutta kaipa sekin on mahdollista, että visiiri osui irrotessaan myös laivan kylkeen aiheuttaen sen ylimääräisen reiän ja samalla kolhun siihen visiirin nokkaan.
Edit: täällä hyvä kuva tuosta keulavisiirin lommosta. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006253543.html
Viimeksi muokannut Helsingin_Herra, Ti Syys 29, 2020 9:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 8699
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Nih, mutta jokuhan sen kumos, että visiirin paino ei riitä tuommosta reikää tekemään?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Jos pelkästään painoon perustanut väitteensä niin aika huonolta perustelulta kuulostaa.
Puoliksi upoksissa oleva, laivan kylkeä pitkin kolisteleva keulapala voi painaa ja vastustaa liikettä ihan eri voimalla kuin mitä oma massansa on. Ja varmaan se voisi selittää visiirinkin vaurioita.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
On kyllä melkoinen ruttu visiirissä, luultavasti yksi laivan lujimpia paikkoja. Olisiko mahdollista, että irtoamisvaiheessa keulavisiiriin kohdistuneen irtirepivää voimaa vastustava voima olisi loppuhetkellä saanut lommon muodostumaan.Helsingin_Herra kirjoitti: ↑Ti Syys 29, 2020 9:29 amYksi asia mikä osui silmiin tuossa keulavisiirissä on se, että siinä on iso rytty nokassa. Vaikea kuvitella, että olisi syntynyt visiirin painuessa oletettavasti pehmeään pohjaan. Voisi kuvitella, että tuollainen painava visiiri tippuisi luotisuoraan pohjaan, mutta kaipa sekin on mahdollista, että visiiri osui irrotessaan myös laivan kylkeen aiheuttaen sen ylimääräisen reiän ja samalla kolhun siihen visiirin nokkaan.
Edit: täällä hyvä kuva tuosta keulavisiirin lommosta. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006253543.html
Tuollainen keulaosa on sisäpuolelta "täynnä" kaikenlaista palkkia ja jäykkäriä. Kun ratkaiseva irtirepäisy on tapahtunut on lommokin ehkä syntynyt. Lommon pinnassa näytti maali kuitenkin hyvin pysyneen jos ajatellaan, että siihen olisi törmätty.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 8699
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Miten 56 tonnia painava visiiri kelluskelisi pitkin paatin kylkiä, kuin joku soutuvene?
Onko laivarauta niin köykästä vaikka painoa onkin?
Terästehtaalla on yks punnus jonka paino on noin 47 tonnia, on melkonen mutikka.
Onko laivarauta niin köykästä vaikka painoa onkin?
Terästehtaalla on yks punnus jonka paino on noin 47 tonnia, on melkonen mutikka.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Voisiko olla mahdollista, että visiiri olisi paiskautunut myrskyaallon voimasta päin laivan kylkeä ja siitä tullut lommot molempiin? Todennäköisyydet puoltavat tuota vaihtoehtoa. Molemmissa on lommot. Ei selviä havaintoja mistään sukellusveneistä eikä laivoista kellään. Matkustaja kuitenkin nähnyt vedessä vaalean esineen (osittain vielä kotelorakenteen takia kelluvan visiirin ? )
Joku sukellusvene on myöhemmin saattanut törmätä laivan kylkeen toki jo sen maatessa pohjassa.
Joku sukellusvene on myöhemmin saattanut törmätä laivan kylkeen toki jo sen maatessa pohjassa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 6353
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Estonia kääntyy haudassaan
Miten visiiriin on tullut tuo painauma? Laivan kyljestä ei tuollaista tule.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Aulispoika, Jounie, Kumpulan tila, MOP, Pikkuvalmet, RH 6, Semrush [Bot] ja 53 vierailijaa