Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
-
- Viestit: 10722
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Moro.
Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.
Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.
Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1044
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
https://fi.farnell.com/omron/g9tb-u1atw ... 20latching
Nuo vois olla toimivat, jos laittas 2kpl tommosia rinnan. DC virran katkaisulle noita ei ole speksattu, mutta varmaankin toimisi "erottimena" minkä olettaisin olevan haluttu käyttötarkoitus. Optimi olisi jos invertterin saisi ensin katkaistua omasta enable napistaan niin silloin nuo eivät joutuisi toimimaan kuormakatkaisijana.
Nuo vois olla toimivat, jos laittas 2kpl tommosia rinnan. DC virran katkaisulle noita ei ole speksattu, mutta varmaankin toimisi "erottimena" minkä olettaisin olevan haluttu käyttötarkoitus. Optimi olisi jos invertterin saisi ensin katkaistua omasta enable napistaan niin silloin nuo eivät joutuisi toimimaan kuormakatkaisijana.
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 2045
- Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
GTO tyristori?
-
- Viestit: 6362
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 3442
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Ti Loka 03, 2017 2:49 pm
- Paikkakunta: Orimattila
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Siis ohittaako invertterin kytkentä akkuun pääkytkimen?
-
- Viestit: 1919
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Äkkiseltään ihmettelin kanssa että miksei vaan yksi yhteinen pääkytkin, mutta jos jostain aurinkosähköjärjestelmästä kyse niin invertterille otettu virrat varmaan varmaan kuten pitäiskin suoraan akulta ja muille kuormille sitten säätimen lähdöistä niin yhteyttä akulta säätimelle-paneelille päin ei voi katkaista poislähtiessä.
Mutta jos kuitenkaan ei ole oikeata tarvetta ottaa muita kuormia säätimen lähdöistä niin ottaa molemmat suoraan akulta ja yhteinen päävirtakytkin näille muille kuormille ja invertterille suoraan akulle -tässähän ei menetä välttämättä kuin joku kWh -mittaus...
Jos tarvetta säätimen lähdölle kuitenkin on niin toimiskohan kun jompaa kumpaa invertterin lähtönapaa +/- ei kuitenkaan käyttäs vaan laittas akulle yhteisen pääkytkimen invertterille ja muille kuormille ja vetäis oman erillisen johdon invertterille... -en sitä sitten tiedä että toimiiko säätimen toiminnot jos molemmat navat kuormille ei kierrä sen läpi ja voi olla että jompikumpi +/- pitää kulkea läpi...
-no joo ja sitten tietty asennusolosuhteista riippuen tämmöinen muutos voi olla hankalampi kuin relettä väliin...
Mutta jos kuitenkaan ei ole oikeata tarvetta ottaa muita kuormia säätimen lähdöistä niin ottaa molemmat suoraan akulta ja yhteinen päävirtakytkin näille muille kuormille ja invertterille suoraan akulle -tässähän ei menetä välttämättä kuin joku kWh -mittaus...
Jos tarvetta säätimen lähdölle kuitenkin on niin toimiskohan kun jompaa kumpaa invertterin lähtönapaa +/- ei kuitenkaan käyttäs vaan laittas akulle yhteisen pääkytkimen invertterille ja muille kuormille ja vetäis oman erillisen johdon invertterille... -en sitä sitten tiedä että toimiiko säätimen toiminnot jos molemmat navat kuormille ei kierrä sen läpi ja voi olla että jompikumpi +/- pitää kulkea läpi...
-no joo ja sitten tietty asennusolosuhteista riippuen tämmöinen muutos voi olla hankalampi kuin relettä väliin...
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Kyllä ite luotan siihen invertterin ohjauskytkimeen ja päävirta on aina kiinni akussa. Olen myös yhteen invertteriin kolvannut kytkinen kanssa sarjaan lisäkauko-ohjauksen/lukituksen.
-
- Viestit: 10722
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Kiitos vinkeistä, niistä varmasti löytyy ratkaisu jos toinenkin.
Monet kontaktorit eivät virallisesti ole speksattuja DC-käyttöihin, mutta varmaankin toimivat, kunhan kytkentä- ja katkasuvirta ovat riittävän pienet. Tässä tapauksessa maksimivirta voisi tulla katkaistavaksi, jos joku katkaisee kontaktorin ohjausvirran kesken käytön. Aika epätodennäköistä kuitenkin. Kytkentävirran maksimi ei pääse yllättämään, koska invertterin herääminen ottaa pienen hetken. Kuormakin on stand-by-valvonnassa, eli invertteri käy parin sekunnin välein tutkimassa, onko kuormaa ja nostaa lähdön ylös vasta, kun huomaa kuormaa olevan.
Tässä tapauksessa on kyse kesämökin DC-järjestelmästä, jossa akusto ja lataussäädin on siirretty sisältä ulos omaan kaappiinsa pihalle. Akuilta lähtee 25 A sulakkeen jälkeen 35 mm2 kaapelointi sisälle sähkökeksukselle, jossa on keskuksen oma pääkytkin. Keskuksen pääkytkin ei riitä invertterin jatkuvalle virralle. Jos invertteri sijoitetaan ulos, niin käytännössä tarvitaan sille sähköinen pääkytkin, jonka ohjaus tulee keskukselta. Jos inve tulee sisälle, niin sitten pitää laittaa syöttökaapeliin iso mekaaninen pääkytkin, jolloin keskuksen oma pääkytkin jää tarpeettomaksi.
Näitä pohditaan...
Edittiä: lataussäätimen kuormalähtöä ei ole käytetty, eli sen puolesta kytkentä on yksinkertaisempi. Sisällä oleva keskus ja ulkona oleva lataussäädin kytkeytyvät rinnakkain akustoon, kumpikin omalla sulakkeellaan. Lähinnä kyse on siitä, sijoittaako invertteri ulos lähelle akkuja vai sisälle, jonkin verran pidemmän kaapeloinnin päähän.
Monet kontaktorit eivät virallisesti ole speksattuja DC-käyttöihin, mutta varmaankin toimivat, kunhan kytkentä- ja katkasuvirta ovat riittävän pienet. Tässä tapauksessa maksimivirta voisi tulla katkaistavaksi, jos joku katkaisee kontaktorin ohjausvirran kesken käytön. Aika epätodennäköistä kuitenkin. Kytkentävirran maksimi ei pääse yllättämään, koska invertterin herääminen ottaa pienen hetken. Kuormakin on stand-by-valvonnassa, eli invertteri käy parin sekunnin välein tutkimassa, onko kuormaa ja nostaa lähdön ylös vasta, kun huomaa kuormaa olevan.
Tässä tapauksessa on kyse kesämökin DC-järjestelmästä, jossa akusto ja lataussäädin on siirretty sisältä ulos omaan kaappiinsa pihalle. Akuilta lähtee 25 A sulakkeen jälkeen 35 mm2 kaapelointi sisälle sähkökeksukselle, jossa on keskuksen oma pääkytkin. Keskuksen pääkytkin ei riitä invertterin jatkuvalle virralle. Jos invertteri sijoitetaan ulos, niin käytännössä tarvitaan sille sähköinen pääkytkin, jonka ohjaus tulee keskukselta. Jos inve tulee sisälle, niin sitten pitää laittaa syöttökaapeliin iso mekaaninen pääkytkin, jolloin keskuksen oma pääkytkin jää tarpeettomaksi.
Näitä pohditaan...
Edittiä: lataussäätimen kuormalähtöä ei ole käytetty, eli sen puolesta kytkentä on yksinkertaisempi. Sisällä oleva keskus ja ulkona oleva lataussäädin kytkeytyvät rinnakkain akustoon, kumpikin omalla sulakkeellaan. Lähinnä kyse on siitä, sijoittaako invertteri ulos lähelle akkuja vai sisälle, jonkin verran pidemmän kaapeloinnin päähän.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: To Elo 30, 2012 6:25 am
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Startin ulkoinen solenoidi tms. Maksaa parikymppiä. Jos oikean dc kontaktorin laittaa niin parisataa menee. Siinä olis tosin valvontakosketin.jiipee kirjoitti: ↑To Heinä 02, 2020 5:19 pm Moro.
Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.
Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
En asiasta mitään tiedä, mutta Googlettelin uteliaisuudesta.
Mihinkähän nämä on tarkoitettu: https://mkc.fi/tuote/101-sw80-384p/
https://www.albrightinternational.com/
Ajoneuvokäyttöön? Kovia virtoja luvataan ja hinnat aika halpoja.
Joku perinteinen ABB:n DC-kontaktori on 850 VDC ja isoille virroille hinta on jännitteen monikerta... Noin kärjistetysti.
Mihinkähän nämä on tarkoitettu: https://mkc.fi/tuote/101-sw80-384p/
https://www.albrightinternational.com/
Ajoneuvokäyttöön? Kovia virtoja luvataan ja hinnat aika halpoja.
Joku perinteinen ABB:n DC-kontaktori on 850 VDC ja isoille virroille hinta on jännitteen monikerta... Noin kärjistetysti.
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Ei starttirele ole tarkoitettu jatkuvaan pitoon. Eikä mönkkärin vinssin rele.simis kirjoitti: ↑Pe Heinä 03, 2020 1:22 pmStartin ulkoinen solenoidi tms. Maksaa parikymppiä. Jos oikean dc kontaktorin laittaa niin parisataa menee. Siinä olis tosin valvontakosketin.jiipee kirjoitti: ↑To Heinä 02, 2020 5:19 pm Moro.
Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.
Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
-
- Viestit: 10722
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Jos pohditaan rele vs. mosfet, niin tämä taitaa kääntyä mosfetin suntaan. Rele vaatii pitovirran koko ajan ja noissa isomman virran kestävissä kelan teho näyttäisi olevan aika iso. Mutamasta mallista löysin selatessa tietoja kelan tehontarpeesta, jotakin 10-20 W paikkeilla oli.
Jos tekee kytkimen vaikkapa IXFN360N10T n-mosfet moduulilla (ruuviterminaalit, 360 A, 100 V), hukkaa se 100 A virralla lämmöksi 26 W (RDSon 2.6mΩ). Jännitehäviötä tulee 100 A virralla siis 0.26 volttia. Hintaa moduulilla on Farnell'in luettelon mukaan vähän päälle pari kymppiä.
Koska täyttä tehoa tarvitaan harvoin ja silloinkin lyhyen aikaa (esim. pölynimuri tai joku sähkötyökalu), niin mosfet-kytkin tulee taloudellisemmaksi. Etupäässä käyttö on saada virtaa läppärin virtalähteelle etätöitä tehdessä ja ajoittain vesipumppuun. Pienellä kuormalla mosfetin hukkaama teho jää pieneksi, mutta releen pysyy vakiona.
Jos tekee kytkimen vaikkapa IXFN360N10T n-mosfet moduulilla (ruuviterminaalit, 360 A, 100 V), hukkaa se 100 A virralla lämmöksi 26 W (RDSon 2.6mΩ). Jännitehäviötä tulee 100 A virralla siis 0.26 volttia. Hintaa moduulilla on Farnell'in luettelon mukaan vähän päälle pari kymppiä.
Koska täyttä tehoa tarvitaan harvoin ja silloinkin lyhyen aikaa (esim. pölynimuri tai joku sähkötyökalu), niin mosfet-kytkin tulee taloudellisemmaksi. Etupäässä käyttö on saada virtaa läppärin virtalähteelle etätöitä tehdessä ja ajoittain vesipumppuun. Pienellä kuormalla mosfetin hukkaama teho jää pieneksi, mutta releen pysyy vakiona.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: To Elo 30, 2012 6:25 am
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Dc kontaktorit ei eroa rakenteeltaan starttireleestä.Urpo kirjoitti: ↑Pe Heinä 03, 2020 1:47 pmEi starttirele ole tarkoitettu jatkuvaan pitoon. Eikä mönkkärin vinssin rele.simis kirjoitti: ↑Pe Heinä 03, 2020 1:22 pmStartin ulkoinen solenoidi tms. Maksaa parikymppiä. Jos oikean dc kontaktorin laittaa niin parisataa menee. Siinä olis tosin valvontakosketin.jiipee kirjoitti: ↑To Heinä 02, 2020 5:19 pm Moro.
Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.
Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
-
- Viestit: 989
- Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Startin solenoidin kelaa on tuskin mitoitettu jatkuvaan käyttöön, suunnitteluperiaatteena kun on halpa hinta.
Akkukäyttöisten pinkkarien kytkimistä/releistä voisi löytyä jotain sopivaa.
Akkukäyttöisten pinkkarien kytkimistä/releistä voisi löytyä jotain sopivaa.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
-
- Viestit: 1167
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään
Kaikissa näkemissäni dc-kela- kontaktoreissa on ollut avauskosketin ja etuvastus. Jos tuo tieto nyt mitenkään rakenteeseen liittyy. Ominaisuuksiin kylläkin.
Edit: Ainakin Roclan akkupinkkarissa pumppu käy vain noston aikana, joten enpä usko pinkkareissakaan tuntikausia vetäneenä kestäviä releitä olevan?
Halpaahan tuo on starttireleen toiminta kokeilla, mutta kannattaa kokeilla palonkestävässä paikassa....
Edit: Ainakin Roclan akkupinkkarissa pumppu käy vain noston aikana, joten enpä usko pinkkareissakaan tuntikausia vetäneenä kestäviä releitä olevan?
Halpaahan tuo on starttireleen toiminta kokeilla, mutta kannattaa kokeilla palonkestävässä paikassa....
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa