Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Moro.

Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.

Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
janne
Viestit: 1044
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja janne »

https://fi.farnell.com/omron/g9tb-u1atw ... 20latching

Nuo vois olla toimivat, jos laittas 2kpl tommosia rinnan. DC virran katkaisulle noita ei ole speksattu, mutta varmaankin toimisi "erottimena" minkä olettaisin olevan haluttu käyttötarkoitus. Optimi olisi jos invertterin saisi ensin katkaistua omasta enable napistaan niin silloin nuo eivät joutuisi toimimaan kuormakatkaisijana.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja Jammu »

https://www.finjector.com/fin/elektroni ... 265990-278

googleen "elektroninen pääkytkin"
Suomi kuuluu länsimaihin
mrjb425
Viestit: 2046
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

GTO tyristori?
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
verney
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Loka 03, 2017 2:49 pm
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja verney »

Siis ohittaako invertterin kytkentä akkuun pääkytkimen?
JiiSPee
Viestit: 1919
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Äkkiseltään ihmettelin kanssa että miksei vaan yksi yhteinen pääkytkin, mutta jos jostain aurinkosähköjärjestelmästä kyse niin invertterille otettu virrat varmaan varmaan kuten pitäiskin suoraan akulta ja muille kuormille sitten säätimen lähdöistä niin yhteyttä akulta säätimelle-paneelille päin ei voi katkaista poislähtiessä.

Mutta jos kuitenkaan ei ole oikeata tarvetta ottaa muita kuormia säätimen lähdöistä niin ottaa molemmat suoraan akulta ja yhteinen päävirtakytkin näille muille kuormille ja invertterille suoraan akulle -tässähän ei menetä välttämättä kuin joku kWh -mittaus...
Jos tarvetta säätimen lähdölle kuitenkin on niin toimiskohan kun jompaa kumpaa invertterin lähtönapaa +/- ei kuitenkaan käyttäs vaan laittas akulle yhteisen pääkytkimen invertterille ja muille kuormille ja vetäis oman erillisen johdon invertterille... -en sitä sitten tiedä että toimiiko säätimen toiminnot jos molemmat navat kuormille ei kierrä sen läpi ja voi olla että jompikumpi +/- pitää kulkea läpi...
-no joo ja sitten tietty asennusolosuhteista riippuen tämmöinen muutos voi olla hankalampi kuin relettä väliin...
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Kyllä ite luotan siihen invertterin ohjauskytkimeen ja päävirta on aina kiinni akussa. Olen myös yhteen invertteriin kolvannut kytkinen kanssa sarjaan lisäkauko-ohjauksen/lukituksen.
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Kiitos vinkeistä, niistä varmasti löytyy ratkaisu jos toinenkin.

Monet kontaktorit eivät virallisesti ole speksattuja DC-käyttöihin, mutta varmaankin toimivat, kunhan kytkentä- ja katkasuvirta ovat riittävän pienet. Tässä tapauksessa maksimivirta voisi tulla katkaistavaksi, jos joku katkaisee kontaktorin ohjausvirran kesken käytön. Aika epätodennäköistä kuitenkin. Kytkentävirran maksimi ei pääse yllättämään, koska invertterin herääminen ottaa pienen hetken. Kuormakin on stand-by-valvonnassa, eli invertteri käy parin sekunnin välein tutkimassa, onko kuormaa ja nostaa lähdön ylös vasta, kun huomaa kuormaa olevan.

Tässä tapauksessa on kyse kesämökin DC-järjestelmästä, jossa akusto ja lataussäädin on siirretty sisältä ulos omaan kaappiinsa pihalle. Akuilta lähtee 25 A sulakkeen jälkeen 35 mm2 kaapelointi sisälle sähkökeksukselle, jossa on keskuksen oma pääkytkin. Keskuksen pääkytkin ei riitä invertterin jatkuvalle virralle. Jos invertteri sijoitetaan ulos, niin käytännössä tarvitaan sille sähköinen pääkytkin, jonka ohjaus tulee keskukselta. Jos inve tulee sisälle, niin sitten pitää laittaa syöttökaapeliin iso mekaaninen pääkytkin, jolloin keskuksen oma pääkytkin jää tarpeettomaksi.

Näitä pohditaan...

Edittiä: lataussäätimen kuormalähtöä ei ole käytetty, eli sen puolesta kytkentä on yksinkertaisempi. Sisällä oleva keskus ja ulkona oleva lataussäädin kytkeytyvät rinnakkain akustoon, kumpikin omalla sulakkeellaan. Lähinnä kyse on siitä, sijoittaako invertteri ulos lähelle akkuja vai sisälle, jonkin verran pidemmän kaapeloinnin päähän.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
simis
Viestit: 579
Liittynyt: To Elo 30, 2012 6:25 am
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja simis »

jiipee kirjoitti: To Heinä 02, 2020 5:19 pm Moro.

Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.

Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
Startin ulkoinen solenoidi tms. Maksaa parikymppiä. Jos oikean dc kontaktorin laittaa niin parisataa menee. Siinä olis tosin valvontakosketin.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja valaut »

En asiasta mitään tiedä, mutta Googlettelin uteliaisuudesta.

Mihinkähän nämä on tarkoitettu: https://mkc.fi/tuote/101-sw80-384p/

https://www.albrightinternational.com/

Ajoneuvokäyttöön? Kovia virtoja luvataan ja hinnat aika halpoja.

Joku perinteinen ABB:n DC-kontaktori on 850 VDC ja isoille virroille hinta on jännitteen monikerta... Noin kärjistetysti.
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja Urpo »

simis kirjoitti: Pe Heinä 03, 2020 1:22 pm
jiipee kirjoitti: To Heinä 02, 2020 5:19 pm Moro.

Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.

Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
Startin ulkoinen solenoidi tms. Maksaa parikymppiä. Jos oikean dc kontaktorin laittaa niin parisataa menee. Siinä olis tosin valvontakosketin.
Ei starttirele ole tarkoitettu jatkuvaan pitoon. Eikä mönkkärin vinssin rele.
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos pohditaan rele vs. mosfet, niin tämä taitaa kääntyä mosfetin suntaan. Rele vaatii pitovirran koko ajan ja noissa isomman virran kestävissä kelan teho näyttäisi olevan aika iso. Mutamasta mallista löysin selatessa tietoja kelan tehontarpeesta, jotakin 10-20 W paikkeilla oli.

Jos tekee kytkimen vaikkapa IXFN360N10T n-mosfet moduulilla (ruuviterminaalit, 360 A, 100 V), hukkaa se 100 A virralla lämmöksi 26 W (RDSon 2.6mΩ). Jännitehäviötä tulee 100 A virralla siis 0.26 volttia. Hintaa moduulilla on Farnell'in luettelon mukaan vähän päälle pari kymppiä.

Koska täyttä tehoa tarvitaan harvoin ja silloinkin lyhyen aikaa (esim. pölynimuri tai joku sähkötyökalu), niin mosfet-kytkin tulee taloudellisemmaksi. Etupäässä käyttö on saada virtaa läppärin virtalähteelle etätöitä tehdessä ja ajoittain vesipumppuun. Pienellä kuormalla mosfetin hukkaama teho jää pieneksi, mutta releen pysyy vakiona.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
simis
Viestit: 579
Liittynyt: To Elo 30, 2012 6:25 am
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja simis »

Urpo kirjoitti: Pe Heinä 03, 2020 1:47 pm
simis kirjoitti: Pe Heinä 03, 2020 1:22 pm
jiipee kirjoitti: To Heinä 02, 2020 5:19 pm Moro.

Mistä löytäisi tasavirralle 150-200 ampeerin virralle, jatkuvaan pitoon mitoitetun releen tai puolijohdekytkimen 12 V akkusähköjärjestelmään invertterin syöttöön? Tavoite olisi, että kun pääkytkimestä kääntää virrat päälle (12 VDC), vetäisi myös invertterin rele ja kytkisi sen akkuihin. Toki joku erillinen päävirtakytkin toimisi tässä, mutta sitten olisi kaksi muistettavaa asiaa pois lähtiessä. Optimi olisi, kun olisi kaikki "yhden napin" takana.

Löytyyko jostakin tuollainen rele kohtuuhintaan vai joutuuko virittämään siihen itse jonkin mosfet-kytkimen?
Startin ulkoinen solenoidi tms. Maksaa parikymppiä. Jos oikean dc kontaktorin laittaa niin parisataa menee. Siinä olis tosin valvontakosketin.
Ei starttirele ole tarkoitettu jatkuvaan pitoon. Eikä mönkkärin vinssin rele.
Dc kontaktorit ei eroa rakenteeltaan starttireleestä.
Hannu08
Viestit: 989
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Startin solenoidin kelaa on tuskin mitoitettu jatkuvaan käyttöön, suunnitteluperiaatteena kun on halpa hinta.

Akkukäyttöisten pinkkarien kytkimistä/releistä voisi löytyä jotain sopivaa.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Rele invertterille akkusähköjärjestelmään

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Kaikissa näkemissäni dc-kela- kontaktoreissa on ollut avauskosketin ja etuvastus. Jos tuo tieto nyt mitenkään rakenteeseen liittyy. Ominaisuuksiin kylläkin.
Edit: Ainakin Roclan akkupinkkarissa pumppu käy vain noston aikana, joten enpä usko pinkkareissakaan tuntikausia vetäneenä kestäviä releitä olevan?
Halpaahan tuo on starttireleen toiminta kokeilla, mutta kannattaa kokeilla palonkestävässä paikassa....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Calmari, ch ja 51 vierailijaa