Klapivarasto pylväistä.

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

sja
Viestit: 1692
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 9:09 am
Paikkakunta: KVS
Viesti:

Re: Klapivarasto pylväistä.

Viesti Kirjoittaja sja »

nuhvi46063 kirjoitti: Ma Huhti 06, 2020 11:22 pm Katetut klapikärryt ratkaisee tämän ongelman.
Liiteri pyörien päällä on hyvä.
Juurikin tähän ratkaisuun päädyin itse, kun mietin klapilogistiikkaa. Nyt pihassa kaksi kpl vanhoja 1-akselisia yleisperävaunuja rehulaidoilla mutta ilman peräpurkainta. Rakentanut molempiin peltikatot päälle. JF:n raadon sain perintönä, toisen ostanut kohtuu edukkaasti kun tuppaavat aika hylkytavaraa olemaan markkinoilla. Yhteen kärryyn mahtuu helposti talven polttopuut, kun toisessa kuivuu seuraavan talven tarpeet. Klapit voi tehdä siellä missä on puupinotkin, ei tartte roskata pihaa saatikka varastoida rankakasoja pihapiirissä. Taikka rakennella puupinoja :D Toisaalta kärrin voi siirtää niin likelle käyttöpaikkaa kun vain ilkeää :lol: Eikä vaivaa hiirten ja myyrien jätökset kuten liiterissä.

Tyhjennys perästä ja täyttö etuosasta, kun rintaus karkaa niin kauas ettei yletä poimia klapeja niin pyöräyttää vähän pohjakuljetinta ja avot taas on klapua tarjolla 8)
Valtra N141A-07
Valtra 6300 -02
Ursus 385-4 -80
Leyland 270 -75
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Klapivarasto pylväistä.

Viesti Kirjoittaja Hervast »

LasseE kirjoitti: Su Huhti 05, 2020 3:47 pm
Itsellä on kyllä päinvastaiset kokemukset. Pinoissa puu homehtuu, ainakin jos tekee monta pinoa vierekkäin. Kunnon tuuletusrako pitää vähintään pinojen väliin jättää. Suurimmat häkit on ollut jopa 8m halkaisijaltaan, eikä ollut homeessa lainkaan. Yleisimmät häkit olen tehnyt 3-4 m halkaisijaltaan ja niissä ei puu homehdu. Osa jopa ajettu suoraan klapikoneella täyteen, jolloin roskaakin seassa jonkin verran.
Tärkeintä häkissä on hyvä tuuletus pohjan kautta. Muovi alle jolloin maakosteus ei nouse. Kun tuuli käy sivusta häkkiin ja kosteisiin puihin, kosteus ja samalla ilma puukasassa valuvat alaspäin. Periaatteessa häkki voi olla vaikka kuinka leveä, kunhan korkeus ei ylitä kolmea metriä ja pohjan tuuletus on kunnossa.
Ihme kyllä jos ei 8 m halkaisijaltaan häkissä keskimmäiset puut jo homehdu. Tai sitten on ranka kuivaa ja tekoajan jälkeinen sää optimaalinen, jolloin saa tuuletettua pahimman kosteuden pois puista ennenkuin häkin joutuu peittämään.

Minulle klapihäkki on aina väliaikainen ratkaisu. Minulla on yksi 10x4 ja 2 m korkea auma odottamassa että puran sen kourakuormaimella kärriin ja ajan kärrillä puut katon alle pinoon. Tuo oli hätäratkaisu, kun ei ollut katonalustilaa minne tehdä puita toissavuonna. Todella syvältä ottaa käsin puita tuollaisesta häkistä, myös tuon suojaaminen syyssateilta on melko tympeää hommaa. Tuon klapiauman pohjalle tein A-muotoon asetelluista kuormalavoista käytävän parantamaan ilman virtausta. Se tuntui ajavan asiansa kun puut eivät olleet homeessa.

Liiteriin jos meinaa klapeja varastoida irtona ja lastata niitä koneella, niin se vaatii mielestäni betonilattian ja suht tukevat seinät. Tai sitten sieltä täytyy päästä noukkimaan niitä klapeja kourakuormaajalla ylhäältäpäin.
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Klapivarasto pylväistä.

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Hervast kirjoitti: Ti Huhti 07, 2020 6:10 pm
LasseE kirjoitti: Su Huhti 05, 2020 3:47 pm
Itsellä on kyllä päinvastaiset kokemukset. Pinoissa puu homehtuu, ainakin jos tekee monta pinoa vierekkäin. Kunnon tuuletusrako pitää vähintään pinojen väliin jättää. Suurimmat häkit on ollut jopa 8m halkaisijaltaan, eikä ollut homeessa lainkaan. Yleisimmät häkit olen tehnyt 3-4 m halkaisijaltaan ja niissä ei puu homehdu. Osa jopa ajettu suoraan klapikoneella täyteen, jolloin roskaakin seassa jonkin verran.
Tärkeintä häkissä on hyvä tuuletus pohjan kautta. Muovi alle jolloin maakosteus ei nouse. Kun tuuli käy sivusta häkkiin ja kosteisiin puihin, kosteus ja samalla ilma puukasassa valuvat alaspäin. Periaatteessa häkki voi olla vaikka kuinka leveä, kunhan korkeus ei ylitä kolmea metriä ja pohjan tuuletus on kunnossa.
Ihme kyllä jos ei 8 m halkaisijaltaan häkissä keskimmäiset puut jo homehdu. Tai sitten on ranka kuivaa ja tekoajan jälkeinen sää optimaalinen, jolloin saa tuuletettua pahimman kosteuden pois puista ennenkuin häkin joutuu peittämään.
Syksyllä kaadettua puuta olivat ja joulukuussa pilkoin ne häkkiin. Mutta kuten sanoin, yleensä häkit on 3-4m.
Betoniverkko on levynä(4mm) paljon tukevampaa kuin 3mm rullaverkko. Hitsillä pistää kiinni toisiinsa niin saa 2,7m korkean häkin. Tyhjennyksen hoidan kuormaajalla, jossa kourassa lisäleuat.
Yleensä peitän häkit laittamalla kahden häkin päälle jonkin rangan tukemaan pressua, ettei painu häkkien väliin ja samalla siihen muodostuu sopivasti harja.

Lisätään sen verran, että itsellekin on suunnitelmissa pylväskatos, tosin sellainen missä mennään molemmista päistä sisään traktorilla. Leveyttä n.3-4m, pohja parruista ja lankuista niin että kestää etukuormaajalla ottaa puita. Pituutta ainakin kymmenen metriä, riippuu miten tolppia riittää.. Tilavuutta saisi olla 300m3. Saattaa olla, että teen kaksikin,jolloin pituus ei kasva liian pitkäksi.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Klapivarasto pylväistä.

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Tuo valuverkko on kyllä topakkaa ainetta. Minulla sattui olemaan jotain koiratarhan verkkoa tms. joka oli ilmaiseksi saatua, niin tein häkin siitä. Toki se on semmoista retalehtavaa sorttia.

Minua kiehtoo ajatus asfalttikentästä klapintekopaikkana. Olis mielenkiintoista kokeilla miten siinä klapit keventyisivät :) Ja miten helppo "klapiauma" olis kääntää traktorin kauhalla. Toki on ajateltava sitäkin että paljonko näiden kanssa kannattaa puljata ja löpöä polttaa :lol:
vilho petteri
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 5:43 pm
Viesti:

Re: Klapivarasto pylväistä.

Viesti Kirjoittaja vilho petteri »

Vanha viestiketju mutta taas ajankohtainen. Olen nyt itse pohtinut myös tätä pylväs varastoa klapeille. Kävin naapurilla katsomassa niin hänellä 4m jaolla 12 x8 varasto. Taaksepäin laskeva katto itse kantavista pelleistä. Pellin alla ei muuta rakennetta kuin niskat pylväiden päässä. Helppo ja yksin kertainen.
Nyt mun oma suunnitelma. 5m leveitä aumoja 2 kpll vierekkäin. Harjakatto. Nämä keskirivin pylväät pitempiä..varastolle pituutta ehkä 12m.
Tässä harjakatossa ei tule ongelmaksi kuinka pitkä varasto on. Sivuille ja päätyyn liukuovet. Voi tehdä sivulta suoraan pilkkeet sisälle koneella. Ainut että muistaa varoa keväällä ettei lumet tule päälle katolta. Auman keskellä olevien pilkkeiden kuivuminen/homehtuminen huolettaa.. Oisko keskellä joku 30 cm kanaali pituus suunnassa mistä putket päädyssä ylös. Toimisko savupiippu ilmiö veto ja ilman kierto? Lattia valu tai asfaltti. Asfaltti ehkä halvempi vaihto ehto. Tuleeko hajua myynti puihin asfaltista..?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 47 vierailijaa