Itse kun en näistä laakeriasioista ymmärrä yhtään mitään niin laakarikauppias vaati uudesta laakerista 60€.
Kehtasi vielä sanoa että multa voi mennä pari kolme vuotta asian ymmärtämiseen...
Peräkärryn pyöränlaakerin vaihto
-
- Viestit: 736
- Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
- Paikkakunta: Lappi
- Viesti:
-
- Viestit: 1145
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Re: Peräkärryn pyöränlaakerin vaihto
UusiPeräkärryn laakeri osa 2 eli avasin edelisen laakerin j siitä löytyi selkeät vauriot.
Sitten seuraavan kärryn kimppuun jossa myös väljä laakeri ja vettä navassa sekä akselin tiivistyspinta sökö.
Koitetaan jatkossa laittaa näihin SKF:n kolmoissuojattu laakeri jos se skestäisi kosteusrasitusta paremmin.
skf laakeri: https://www.laakerimyynti.fi/BAH-0116-S ... Vesitiivis
Videolla hiemna selvennystä tilanteeseen.
https://www.youtube.com/watch?v=m_Prsh7MhS8
Sitten seuraavan kärryn kimppuun jossa myös väljä laakeri ja vettä navassa sekä akselin tiivistyspinta sökö.
Koitetaan jatkossa laittaa näihin SKF:n kolmoissuojattu laakeri jos se skestäisi kosteusrasitusta paremmin.
skf laakeri: https://www.laakerimyynti.fi/BAH-0116-S ... Vesitiivis
Videolla hiemna selvennystä tilanteeseen.
https://www.youtube.com/watch?v=m_Prsh7MhS8
-
- Viestit: 5868
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Peräkärryn pyöränlaakerin vaihto
BPW:n kolmiosainen takatiiviste on osoittautunut hyväksi noissa jarruttomien navoissa. Siinä on kahden muovirenkaan( joista toinen kiinni akselissa kiinteästi ja toinen pyörii navan mukana) välissä sellaisnen profiililtaan V-mallinen kumitiiviste.
Juurikin vaihtelin laakereita kahteen rakennusliikkeen todella julmassa käytössä olleeseen telikevytperävaunuun ja kaikissa laakereissa mitkä äänsivät ja klonksuivat, oli vesi pysynyt ulkopuolella. Laakereista oli vain tunnit tulleet täyteen. Navat juurikin BPW.
Juurikin vaihtelin laakereita kahteen rakennusliikkeen todella julmassa käytössä olleeseen telikevytperävaunuun ja kaikissa laakereissa mitkä äänsivät ja klonksuivat, oli vesi pysynyt ulkopuolella. Laakereista oli vain tunnit tulleet täyteen. Navat juurikin BPW.
-
- Viestit: 861
- Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
- Viesti:
Re: Peräkärryn pyöränlaakerin vaihto
Vanhemmissa Knottin jarruttomissa 750kg navoissa oli kartiorullalaakerit. Akseli 40mm ja rakenne muutenkin järkevän oloinen. Tavallinen stefa ja laakerit olivat muistaakseni romanialaisia eli mallia halpa.
Majavan jarruttomissa kärryissä on Al-kon navat. Ainakin omassa kärryssäni ovat kestäneet hyvin ja vedetty on ihan yhden kärryn edestä. Navat aika siron näköiset.
Onko näissä laatueroja? Majava muistaakseni mainosti noita omiaan ja Muukin kärryissä olen nähnyt mainostarroja "Minullakin on BPW-akselit." tai jotain sinnepäin.
Asuntovaunuissa oli ennen Peitzl- akselistoja ja runkoja. Katsastusmies kerran erikseen kehui laadukkaiksi, en muista oliko perjantai-päivä vai olisiko muuten ollut hyvä päivä tai sitten en vaan ymmärtänyt että kettuili.
Majavan jarruttomissa kärryissä on Al-kon navat. Ainakin omassa kärryssäni ovat kestäneet hyvin ja vedetty on ihan yhden kärryn edestä. Navat aika siron näköiset.
Onko näissä laatueroja? Majava muistaakseni mainosti noita omiaan ja Muukin kärryissä olen nähnyt mainostarroja "Minullakin on BPW-akselit." tai jotain sinnepäin.
Asuntovaunuissa oli ennen Peitzl- akselistoja ja runkoja. Katsastusmies kerran erikseen kehui laadukkaiksi, en muista oliko perjantai-päivä vai olisiko muuten ollut hyvä päivä tai sitten en vaan ymmärtänyt että kettuili.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Heppi, kuhamies, Smirkelimies, Universal Four ja 48 vierailijaa