Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Trasseli kirjoitti: Su Maalis 29, 2020 3:33 pm Turhankin tuttua noiden reilun tonnin - muutaman tonnin käyttöautojen kanssa mitä olen netissä kaupannut. Nykyisin omat autot vaihtuu suosiolla liikkeessä, vaikkakin vaihtohyvitys on huonompi kuin itse myydessä. Joku palkka pitää laskea omalle ajalle ja ennenkaikkea sille, että kaikki turha vänkääminen jää pois.

Nykyään on kyllä näppärää kun ostettavasta/myytävästä kohteesta on helppo laittaa kuvia nettiin verrattuna Keltaisen Pörssin rivi-ilmoituksiin. Silti tuntuu, että ennen nettiaikaa kaupankäynti oli nopeampaa ja suoraselkäisempää. Luvatusta pidettiin kiinni. Tai sitten aika vain multaa kuistit...
Ei noita leimaamattomia tai halvan hintaluokan autoja muut liikkeet ota, kuin kuusakoski oy korkeintaan, ja nekään ei tällä hetkellä maksa niistä mitään. Mutta on se kun jostakin aihiosta alkaa kilpuria tekemään, niin jos vaan erehtyy kuvan vaikka tubeen tai faceen laittamaan, tulee surkuttelu kommentteja, ettei nyt tuollaista saa pilata, pitää säilyttää.... jne. Ja sitten kun koittaa niistä parempikuntoisista "ylijäämä" osista päästä eroon ei ne kelpaa kenellekään. Tai sitten jos tarjoaa näille säilytettäväksi ehdottelijoita että tule ostamaan pois, enne kuin "tärvellään", ei ole aikaa, ei ole paikkaa ….. ym. ym. selitystä kyllä löytyy. Yhdestä saabista tarjottiin vaihdettavaksi ehjät, ruosteettomat luukut ja ovet, ihan sillä että olisi tuonut huonommat tilalle, niin ainoa tarjous tuli että pitäisi mennä vaihtamaan ne ja asentaa paikalleen. :) No huumorilla ja hammasta purren mennään, vielä kun tuon koronan saisivat nujerrettua jossain kohtaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rotez
Viestit: 420
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 8:22 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja rotez »

Eipä tuosta lisää kysyä tarvitse muuta kun onko liikenne kunnossa.
Asiallisen näköinen on.
Minä henkilökohtaisesti käytän tekstiviesti kyselyä (vaikka en enää ihan ole teini) mm ilta aikaan ja paljon työaikaankin ja kysyn sopivaa soitto / mahdollista katsomis aikaa, saatan varatakin viestillä ostoksen, ja aina olen hakenut minkä olen varannut.
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

t'änäpäivänä tuntuu vallalla olevan että yön yli ei rahat pysy kourassa ja jotakin kun sovitaan niin aamulla onkin jo rahapula :D
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja NH »

Trasseli kirjoitti: Su Maalis 29, 2020 3:33 pm Turhankin tuttua noiden reilun tonnin - muutaman tonnin käyttöautojen kanssa mitä olen netissä kaupannut. Nykyisin omat autot vaihtuu suosiolla liikkeessä, vaikkakin vaihtohyvitys on huonompi kuin itse myydessä. Joku palkka pitää laskea omalle ajalle ja ennenkaikkea sille, että kaikki turha vänkääminen jää pois..

Joku palkka? Viimeisen viiden vuoden aikana olen yrittänyt tarjota uuteen tai melkein uuteen autoon kahta eri markkinoiden suosikkifarkkua, jotka kummatkin olivat silloin alle 200tkm ajettuja, huoltohistoriallisia ja ehjiä, mutta iältään noin kymmenvuotiaita.
Vaihtohyvitykset olivat uuden auton bruttohintaa vastaan välillä 1000 - 4000 euroa.

Itse kauppaamalla toinen lähti pihasta 6900 eurolla, toinen 6500:lla.
Toisen kohdalla ostajaa piti odotella kaksi viikkoa ja toisen tapauksessa kaksi kuukautta.

Muutamaan puheluun vastaamisesta ja muutaman tunnin myyntityöstä tuli kuitenkin ainakin meikäläisen mielestä kelpo korvaus ja lisäksi tuli elettyä muutama tunti mukana komediateatterissa nimeltä " Mitä kummaa käytetyn auton ostaja voikin kuvitella".
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja olliki »

Totesin hieman kalliimman auton myymisen lähes mahdottomaksi, kun en halunnut ottaa vaihdossa toista. Jos olisin ottanut vaihdokin, olisi kierre ollut loputon, enkä halunnut alkaa autokauppiaaksi. Muutaman satasen ritsat on asia erikseen.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja NH »

Hiukan kalliimman tai ainakin uudemman auton kanssa saattaa autoliikekin tehdä niin hyvän vaihtotarjouksen, että itse myymiselle ei taloudellista järkeä.

Järki tulee silloin, kun vaihdokki on sen ikäinen, että liike myy sen ikäperiaatteen takia suoraan jobbarille ja jobbari hinnoittelee pyynniksi markkinahinnan.

30 000 euron uuden auton ostaja maksaa näin helposti jopa 6000 - 7000 euroa enemmän välirahaa, mutta helppoahan se on. :shock:
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja zukka »

NH kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 11:41 am Hiukan kalliimman tai ainakin uudemman auton kanssa saattaa autoliikekin tehdä niin hyvän vaihtotarjouksen, että itse myymiselle ei taloudellista järkeä.

Järki tulee silloin, kun vaihdokki on sen ikäinen, että liike myy sen ikäperiaatteen takia suoraan jobbarille ja jobbari hinnoittelee pyynniksi markkinahinnan.

30 000 euron uuden auton ostaja maksaa näin helposti jopa 6000 - 7000 euroa enemmän välirahaa, mutta helppoahan se on. :shock:
Juurikin näin kävi tutulle pari kuukautta sitten. Noin 50tkm taisi vaihdokki olla ajettu ja 2 vuotta vanha. Merkkiliikkeessä muutaman tonnin välirahalla uuteen samanlaiseen. Kyseessä noin 55-60t € arvoinen kulkine uutena
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Usein kuullut että ollaan tehty hyviä autokauppoja kun myydessä saanut enemmän kuin ostaessa. No on näin käynyt joskus omalle kohdallekin, mutta siihen kunnostamiseen ja huoltamiseen meni ainakin yhtä paljon rahaa kuin mitä siitä sitten sai. Mutta kaikki vähänkään arvokkaammat autot (omasta näkökulmasta katsottuna) on kyllä pudottaneet hintansa selvästi vuoden, parin aikana. Jos nuo satasten autot vaikka prosentuaalisesti pudottavat hintaansa, niin se ei kuitenkaan lohkaise yhtä isoa lovea lompakkoon.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jompsa
Viestit: 371
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 11:59 am
Paikkakunta: Kouvolan ja Savitaipaleen välissä
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja jompsa »

Olen nettimotosta katsellut käytettyjä traktorimönkijöitä. Paljon on ilmoituksia missä 5 vuotta vanhasta pyydetään enemmän kuin uudesta samanlaisesta. Mikä järki täs on?
Avatar
rattori
Viestit: 11071
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Myyjän toiveajattelua.
------------
tractors
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja ch »

olliki kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 11:12 am Totesin hieman kalliimman auton myymisen lähes mahdottomaksi, kun en halunnut ottaa vaihdossa toista. Jos olisin ottanut vaihdokin, olisi kierre ollut loputon, enkä halunnut alkaa autokauppiaaksi. Muutaman satasen ritsat on asia erikseen.
Muutaman vaihtokierron jälkeen olis verottajakin alkanut kiinnostumaan isoista rahansiirroista pankkitilillä ja alkanut pitää sua elinkeinonharjoittajana.

Vähemmän on tullut tavaraa myytyä, mutta aina se asiallinen ostaja on ollut soittaja. Usein heidän kanssaan tuleekin sitten pidempi tarinointihetki kamppeiden haun yhteydessä. Yhden kerran oon tekstiviestiostajalle myynyt yhdet kaapin liukuovet, mutta se johtui siitä, että ilmoitus julkaistiin torissa lähempänä yhtätoista illalla. Ei sit ostaja kehdannut enää siihen aikaan soittaa, vaan ilmoitti viestillä ostavansa ja soittikin heti seuraavana aamuna.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Avatar
rattori
Viestit: 11071
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Minä pyrin myymään(silloin kun myyn) sellaista kamaa, mikä menee kaupaksi. Turha noita vanhoja romuja muuten on tarjota, kukaan ei maksa mitään. Kelkoilla ei tällä hetkellä lie kummaakaan kysyntää jos ei napapiirillä. Mönkijät ovat kovassa kurssissa kuten hinnoista näkee, skoottereista ylitarjontaa, btw. minne lie mopoautot hävinneet?, kesäautoja tori täynnä, keskiluokan autoista liikkeet ei hyvitä juuri mitään ja pari vuotta vanhat hakevat vaikka pihasta vaihdossa. :lol:
Joku kesä sitten ohikulkija osti niittokoneen ja traktorin hytin. En edes kaupitellut. Osan ostajia putkahtelee silloin tällöin kyselemään ja silloin on myyjän markkinat. Lokasuojia myynyt, takareppua, ym. Ajoleikkurin osti työkaveri kun tuli puheeksi ettei sillä ole käyttöä, vanha kelkka rekineen ja vanha IC odottelee tuolla josko joku joskus kysyy niitä. Jos ei kysy niin olkoot pihassa. Periaatteessa kaikki on myytävänä kun hinnasta sovitaan.
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11071
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Ja sitten unohtui että varaamiset, osamaksut, vaihdot, ymv. ei ole minun juttu.
------------
tractors
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

.
Viimeksi muokannut Trasseli, Ma Maalis 30, 2020 8:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

.
Viimeksi muokannut Trasseli, Ma Maalis 30, 2020 8:57 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

Trasseli kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 8:50 pm
NH kirjoitti: Ma Maalis 30, 2020 10:07 am Turhankin tuttua noiden reilun tonnin - muutaman tonnin käyttöautojen kanssa mitä olen netissä kaupannut. Nykyisin omat autot vaihtuu suosiolla liikkeessä, vaikkakin vaihtohyvitys on huonompi kuin itse myydessä. Joku palkka pitää laskea omalle ajalle ja ennenkaikkea sille, että kaikki turha vänkääminen jää pois..

Joku palkka? Viimeisen viiden vuoden aikana olen yrittänyt tarjota uuteen tai melkein uuteen autoon kahta eri markkinoiden suosikkifarkkua, jotka kummatkin olivat silloin alle 200tkm ajettuja, huoltohistoriallisia ja ehjiä, mutta iältään noin kymmenvuotiaita.
Vaihtohyvitykset olivat uuden auton bruttohintaa vastaan välillä 1000 - 4000 euroa.

Itse kauppaamalla toinen lähti pihasta 6900 eurolla, toinen 6500:lla.
Toisen kohdalla ostajaa piti odotella kaksi viikkoa ja toisen tapauksessa kaksi kuukautta.

Muutamaan puheluun vastaamisesta ja muutaman tunnin myyntityöstä tuli kuitenkin ainakin meikäläisen mielestä kelpo korvaus ja lisäksi tuli elettyä muutama tunti mukana komediateatterissa nimeltä " Mitä kummaa käytetyn auton ostaja voikin kuvitella".
Niin, sulla olikin tulossa uusi/melkein uusi auto pihaan ja tuossa tapauksessa sait kyllä vaivanpalkkaa.

Kuten viestin alussa mainitsin, omat kokemukset ovat muutaman tonnin autojen vaihdoista. Eli oma auto ollut muutaman tonnin luokkaa ja liikkeen auto alle kympin. Silloin olen autokaupasta/jobbarilta saanut lähes saman kuin nettiauton pyynnit on. Jos viissataa häviän, niin olkoon. Sen verran persoonallisia "ostajia" on sattunut kohdalle.

Ja hyvä tuuri jos olet selvinnyt muutamalla puhelimeen vastaamisella. Ehkä tuo hiukka kalliimpi auto karsii osan näistä haihattelijoista pois. Tuo alle kahdentonnin hintaluokka taitaa olla se haastellisin myytävä.
1sf
Viestit: 203
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 5:03 pm

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja 1sf »

Itse voi vaikuttaa paljon kaupankäynnin helppouteen. Myyjänä kuin ostajana.

Vastaan yleensä kerran sähköpostilla jossa kerron niitäkin asioita joita kysyjällä ei ole vielä tullut mieleen mutta tiedän että vaikuttaa kaupankäyntiin ja kysyy jossakin vaiheessa. Suosin sähköpostia niin ei tarvitse selvittää puhelimessa.

Saman viestin lopussa annan numeron josta saa kiinni, eli soittaa ja sopii ajan jos haluaa tulla katsomaan.

Myös usein se ota/jätä hinta.

Vähän aikaa sitten myyty eräs +10v 205tkm ajettu diesel vw meni reilusti korkeammalla hinnalla kuin ostohinta + osat joita autoon piti laittaa, kuten jakohihnasarja, pari pyöränlaakeria, 25€ vaihteistoöljyihin. Työtä 0 eurolla. Tämä auto oli ajossa 10kk ennen kuin siirtyi seuraavalle.

Tottakai sähköpostiin tuli myös puolet pienempia tarjouksia millä auto myytiin erittäin tyytyväiselle ostajalle. Minulla ei ole ollut tapana vastata tälläisiin. Koska tiedän hinnan jolla tuote menee kaupaksi.

Tuon "tilalle" tuli vähän vielä vanhempi joka ilmaantui toriin sunnuntaina klo 10 ja kolmen aikaan olin sen ostanut.
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Lainaanpa topiccia purkaukseen.

Kaikenlaista on tullut myytyä nopeesti ja helpolla, mutta nyt kun kauppaan sähköavusteista tavarapyörää...Voi hyvää päivää :| .

- Ihana, just tollasta oon ettiny, varaan viikonloppuun ja hommaan kyydin täält stadist. (No ei hommannu, ei kuulunu mitään)
- Hitsi kun meille sopiva, otan jos toi eka ei ota, täältä Nummelasta täytys tulla. (No ei ottanu, pitääki myydä auto ensin).
- Nåå, miten se ån, våikå sil kuljeta iso kåira? Miten ni jåutu nåsta laatikå? Miten se niin ån? Kulkekå se kåva?
- Kas ma ole ihastunud kastiratas, kuis sa tuod se ratas Tallin?

Ylimääräisten koneiden, prätkien ja veneiden kauppa on ollu suoraviivaista puuhaa, mut tämmösen artikkelin myynti vaatii näemmä kärsivällisyyttä :roll: .
The idea is to die young as late as possible
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Romutus tutun romunvälittäjän kanssa on ollut kaikkein luotettavimman oloinen myyntikanava, kun kilot määräävät hinnan, vain kiloja ostetaan ja myydään. Jos joku ajattelee, että törkeää, mikset sitten myy romun hinnalla todelliselle tarvitsijalle, se ei todellakaan ole sama asia. Aika monessa ihmisessä nimittäin on se jälkipuheiden himo ja katumuksen riski, eli vaikka romun hinnalla ostetaan, aletaan automaattisesti siinä samalla olettaa ostetun jotakin muutakin, josta myyjä on jollakin tavalla moraalisessa vastuussa. Ja tällaisia vastuun perääjiä vastaan pitää olla myyjällä valmiiksi paatunut empatiaköyhä luonne. Näitä jälkipuheita saattaa tulla myös siinä tapauksessa, jos tavaran on luvannut ilman, mutta jostakin syystä ei kerkiä palvelemaan kiihkeätä noutajaa riittävän ripeästi.

-SS-
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kaupankäynnin hankaluus nykyään,olenko liian vanha?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

-SS- kirjoitti: Su Elo 23, 2020 1:11 pm Romutus tutun romunvälittäjän kanssa on ollut kaikkein luotettavimman oloinen myyntikanava, kun kilot määräävät hinnan, vain kiloja ostetaan ja myydään. Jos joku ajattelee, että törkeää, mikset sitten myy romun hinnalla todelliselle tarvitsijalle, se ei todellakaan ole sama asia. Aika monessa ihmisessä nimittäin on se jälkipuheiden himo ja katumuksen riski, eli vaikka romun hinnalla ostetaan, aletaan automaattisesti siinä samalla olettaa ostetun jotakin muutakin, josta myyjä on jollakin tavalla moraalisessa vastuussa. Ja tällaisia vastuun perääjiä vastaan pitää olla myyjällä valmiiksi paatunut empatiaköyhä luonne. Näitä jälkipuheita saattaa tulla myös siinä tapauksessa, jos tavaran on luvannut ilman, mutta jostakin syystä ei kerkiä palvelemaan kiihkeätä noutajaa riittävän ripeästi.

-SS-
Nyt ei vaan niitä romuja haeta edes ilmaiseksi vaan pitää siitä maksaa. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jumunen, Majestic-12 [Bot], sajo67 ja 52 vierailijaa