Ajomies kirjoitti: ↑Ma Elo 24, 2020 1:55 pm
Niin sen hylkyrojun arvo pompsahtaa taivaisiin, kun joku sattuu kysäisemään niille hintaa. Kapistuksia joista puut tai muu kasvillisuus on kasvanut läpi jo vuosikymmeniä, niin ne onkin yhtäkkiä arvotavaraa. Ja lopulta sitten menee vielä huonompana sinne romu-ukon kyytiin. Ei siinä mitään jokainen voi omilleen tehdä kuinka haluaa, mutta ihmetellä silti aina voi.
Kyse ei ole siitä, etteikö takapihan romujen omistaja tajuaisi sitä, että niillä ei ole juuri mitään arvoa, vaikka ne olisivat kuinkakin alkuperäiskuntoisia. Tällaisessa romukeräystilanteessa kyse usein on lähinnä siivoamisen tarpeesta ja tavoitteesta, ei koneharrastusyhteisön tukemisesta. Mieluummin sitten sponsoroin rahalla järjestäytynyttä historiallisen tavaran museoijaa, koska omat vähäiset tavarat ovat rikki tai puutteelliset ja sekaisin ympäri tonttia ja maakuntaa. Tässä vaiheessa siis astuu kuvaan osin vastenmielinenkin lajittelu-, luokittelu- ja purkutyö, ja vaadittavat matkat auttamaan yksittäisen tavaran poimijaa ! Laskin juuri, että yksi lastaus/näyttökäynti 70 km:n päähän tekee usean tunnin reisun ja 7 litraa polttoainetta, tarvitaan vajan ympärikääntämistä, että se perällä oleva laite saadaan edes ulos. Eli työpäivän päälle tulee kiireaikaan melkoisesti lisähajaannusta.
Jos taas antaa toimeksiannon jollekulle muulle, siinä joutuu jo kustannuksia korvaamaan enemmän kuin koskaan voisi tavaranmyynnillä saada. Ruoste ja kauhtuminen ei romun arvoa vähennä, siksi myynti ei ole niin aika- ja kausikriittistä, sen voi tehdä yhdellä kerralla, oikeastaan mihin vuodenaikaan tahansa. Esimerkiksi kylvökoneita ja äkeitä ehkä menee vain maalis- huhtikuussa. Kesä on puimurien markkina-aikaa, ja takalanat ja kolat ovat talvenalus-kauppaa. Keskitalvella ja syksyllä klapihommakoneita ja kärryjä. Eli jos kymmenen koneen arvo on vaikka yhteensä kovin myyntityötä tehden nousisi 500 euroon, siinä saa käyttää
koko vuoden, ehkä kaksikymmentä viikonloppua. Viisikymmentä työtuntia menee hyvinkin ja 150 € edestä polttoainetta. Eli verojen jälkeen on aika vähän jäämässä käteen ajasta, jonka työkuntoinen voisi käyttää hyödykseen vaikkapa huoltamalla ja korjaamalla käyttökoneitansa, ostopalvelujen sijasta. Sitten tulee vielä se moraalinen syyllisyys, jonka saa osakseen, jos kone osoittautuu pettymykseksi. Eli jos niljakas ja peruskiero luonne puuttuu, niin tuollainen tavaran kauppaaminen on suorastaan tuskallinen kokemus.
Samat koneet pakattuna yhteen romulavaan on viisituhatta kiloa, 50 euroa tonni = 250 euroa, 100€/tonni 500 euroa. Yhden päivän hommasta melko hyvin. Eikä kiloista edes tule jälkipuheita, kun ostaja itse punnituttaa.
-SS-