Epäkiitollisin homma

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja 361 »

Aakku kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 10:08 am vahaus estää kukkimisen ihan samalla tavalla kuin ruostesuojaus alustassa ja koteloissa.
Käytän autoni useimmiten uudesta loppuun asti, eikä +10 vuoden ikäinen maalipinta häpeä uudelle.
Näinpä. Tapana ollut käyttöautot vahata koneella kaksi kertaa vuoteen. Kerran koneella ja kerran käsin. Noita halpoja kippoja ei tule välttämättä vahattua mutta hankinnan jälkeen yleensä puleerannut nekin.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Aakku kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 10:08 am
ihmehitsari kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 9:23 am Auton maalipintojen hinkkaus on pitkälti silmänpalvontaa kuin täysipäistä peltien hoitoa. Tässon sattumoisin päässyt seuraamaan eriasteisia kotteroiden pesutapoja ja tyylejä. Näiden perusteella voi kyllä sanoa ettei se pintapeltien kuuraus ruosteelta pelasta. Autot mahivat altapäin, mutta silmiin sattuvien peltien puunaukseen keskitytään.
No tokihan se miellyttää silmää ja kiihottaa mieltä kiiltävä pelti, tässä emme juuri harakasta eroa. Mutta kokonaisuutta aatellen ei päätä eikä häntää. Ei edes taloudellisessa mielessä ellei sitten revi leipäänsä kuurauspalvelujen tuottajana.
Vanha maalipinta haurastuu ajan myötä.
Säännöllinen vahaus estää kukkimisen ihan samalla tavalla kuin ruostesuojaus alustassa ja koteloissa.
Käytän autoni useimmiten uudesta loppuun asti, eikä +10 vuoden ikäinen maalipinta häpeä uudelle.
En ole huomannut yli 16 vuotiaan maalipinnassa auton arvoon vaikuttavaa kukkimista vahaamattomuudesta huolimatta. No kiilto on varmaan himmentynyt, mutta mitäs tuosta.
Samoin huomioin aikoinaan erään yli 20 vuotiaan koslan osalta. Ikänsä päin taivasta seisoi ainoana maalipinnan hoitona enimpien rapojen huuhtelu kylmällä vedellä ja harjalla. Pintapellit ehjät mutta altapäin tuli turma. 30 vuoden iässä meni sitten paaliin. Toki maalipinta oli himentynyt ja kiiltoon tottuneelle aivan mahdoton.
Toista laitaa kulkevien kosliakin kulkiessa katellut. Pesua ja vahausta, hellää ja säntillistä huolenpitoa. Kuitenkin aivan samalla tavoin pinnat kukkii kuin vähemmän hoidetuissa, jos on kukkiakseen.
säästellen sippiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja Aakku »

ihmehitsari kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 10:32 am
Aakku kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 10:08 am
ihmehitsari kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 9:23 am Auton maalipintojen hinkkaus on pitkälti silmänpalvontaa kuin täysipäistä peltien hoitoa. Tässon sattumoisin päässyt seuraamaan eriasteisia kotteroiden pesutapoja ja tyylejä. Näiden perusteella voi kyllä sanoa ettei se pintapeltien kuuraus ruosteelta pelasta. Autot mahivat altapäin, mutta silmiin sattuvien peltien puunaukseen keskitytään.
No tokihan se miellyttää silmää ja kiihottaa mieltä kiiltävä pelti, tässä emme juuri harakasta eroa. Mutta kokonaisuutta aatellen ei päätä eikä häntää. Ei edes taloudellisessa mielessä ellei sitten revi leipäänsä kuurauspalvelujen tuottajana.
Vanha maalipinta haurastuu ajan myötä.
Säännöllinen vahaus estää kukkimisen ihan samalla tavalla kuin ruostesuojaus alustassa ja koteloissa.
Käytän autoni useimmiten uudesta loppuun asti, eikä +10 vuoden ikäinen maalipinta häpeä uudelle.
En ole huomannut yli 16 vuotiaan maalipinnassa auton arvoon vaikuttavaa kukkimista vahaamattomuudesta huolimatta. No kiilto on varmaan himmentynyt, mutta mitäs tuosta.
Samoin huomioin aikoinaan erään yli 20 vuotiaan koslan osalta. Ikänsä päin taivasta seisoi ainoana maalipinnan hoitona enimpien rapojen huuhtelu kylmällä vedellä ja harjalla. Pintapellit ehjät mutta altapäin tuli turma. 30 vuoden iässä meni sitten paaliin. Toki maalipinta oli himentynyt ja kiiltoon tottuneelle aivan mahdoton.
Toista laitaa kulkevien kosliakin kulkiessa katellut. Pesua ja vahausta, hellää ja säntillistä huolenpitoa. Kuitenkin aivan samalla tavoin pinnat kukkii kuin vähemmän hoidetuissa, jos on kukkiakseen.
Kukkimiseen ja pohjan ruostumiseen vaikuttaa myös paljolti missä maassa auto on valmistettu. Vanhemmissa autoissa oli ongelmana musta pelti ja sinkityksen puute. Tänä päivänäkin on tietyissä autoissa huono pohja maalipinnan alla. Sen takia minunkin pitää todella huolella vahata VW Transporterin saumat, jotta se kestäisi pelleiltään. Citroënissa taas saa vaikka maali lohjeta pinnasta, niin sinkitys pitää, ellei sitten hölmöyttään hio sitä sinkitystä pois.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18621
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Tuosta Citroenista omiakin kokemuksia. Joku aika sitten olleessa Berlingossa oli kohtuullinen lommo takaluukussa ja pelti paistoi melko isolta alalta. Oli sellainen minulle tullessa ja sellaisena toisaalle lähtikin. Yhä nykyäänkin sama paljas kohta paistaa mutta hentoa pintaruostetta lukuunottamatta samanlaisena pysynyt.
säästellen sippiin
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja Kari L »

361 kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 10:21 am
Aakku kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 10:08 am vahaus estää kukkimisen ihan samalla tavalla kuin ruostesuojaus alustassa ja koteloissa.
Käytän autoni useimmiten uudesta loppuun asti, eikä +10 vuoden ikäinen maalipinta häpeä uudelle.
Näinpä. Tapana ollut käyttöautot vahata koneella kaksi kertaa vuoteen. Kerran koneella ja kerran käsin. Noita halpoja kippoja ei tule välttämättä vahattua mutta hankinnan jälkeen yleensä puleerannut nekin.
Viimeksi vahailin autoja -70 luvulla.
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja 361 »

Kari L kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 3:59 pm
361 kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 10:21 am
Aakku kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 10:08 am vahaus estää kukkimisen ihan samalla tavalla kuin ruostesuojaus alustassa ja koteloissa.
Käytän autoni useimmiten uudesta loppuun asti, eikä +10 vuoden ikäinen maalipinta häpeä uudelle.
Näinpä. Tapana ollut käyttöautot vahata koneella kaksi kertaa vuoteen. Kerran koneella ja kerran käsin. Noita halpoja kippoja ei tule välttämättä vahattua mutta hankinnan jälkeen yleensä puleerannut nekin.
Viimeksi vahailin autoja -70 luvulla.
Silloin se olikin rankkaa hommaa simonizin "hartia" vahalla. Helppoa on nykyään, kannattaa kokeilla.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Nyt on tullut muotiin keraamiset pinnoitteet. Niitä ei oikein saanut ennen, kun myytiin ainoastaan firmoille.
Itselläni on nyt paku fiksattu keraamisella pinnoitteella liikkeessä, mutta voisihan sen työn jatkossa itsekin tehdä.
Aineet, kun on saatavilla ja juttujen mukaan vieläpä helpohko homma.
https://www.korrek.fi/tuote/korrek-pro- ... opinnoite/
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Eepee
Viestit: 6374
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Aakkun tavoin tullut vaihdettua autontapaista tosi harvoin. Kun viitsii käyttää auton vahaukseen pauttiarallaa kaksi tuntia vuodessa (=kaksi käsivahausta), niin aika hyvänä ja helposti pestävänä pysyy maalipinta jonkun 15 vuotta ainaski. Ei se autoa paremmaksi tee, niin kuin ei tee maalaaminen torppaa lämpimämmäksi, mutta siisti on joteskin mieleen.

Joskus oon pessy siskon koskaan vahaamattoman Kian, nii on kyllä aika hiekkapaperia se maalipinta. Ei irtoo rapa huuhdellen.
The idea is to die young as late as possible
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja OIU »

Vessanpönttökin kannattaa vahata, helppo siivota jos vaikka käy joskus joku räjähdys siellä :wink:
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Vaha ei kauaa kestä. Kun ostin uudemman kotteron, niin ostin niitä Autoglymin vahoja, tai mitä lie litkuja nyt ovatkaan. Ensin se hiova ja sitten se kultainen. Eipä ollu kummoinen tulos ja silti lika tarttuu ja vaatii hinkkaamista. Tuollaista vesilitkua kun levittää, ei edes tiedä tuliko sitä riittävästi ja kaikkialle. Jotenkin ne vanhat kovavahat tuntuu paremmilta. Ainakin näkee missä sitä on. :lol:

Eipä sillä puunaamisella mitään saavuteta, Painepesurilla kun huuhtelee kurat pois helmoista säännöllisesti, ainakin jos suolattuja teitä ajaa, niin siinä se. Arvoton peltikasa se auto vanhana on vaikka miten kiiltää.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Epäkiitollisin homma

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ferkku kirjoitti: Su Joulu 08, 2019 9:23 pm Eipä sillä puunaamisella mitään saavuteta, Painepesurilla kun huuhtelee kurat pois helmoista säännöllisesti, ainakin jos suolattuja teitä ajaa, niin siinä se. Arvoton peltikasa se auto vanhana on vaikka miten kiiltää.
Riippuu siitä, miltä kantilta sitä asiaa katsoo.
Arvoton se auto on yli 10 vuotiaana, mutta vain myytäessä. Mikäli autoa aikoo pitää elinkaaren loppuun asti, niin sen käyttöarvo vain kasvaa. Se on silloin jo vuosia sitten maksanut itsensä ja säästyneen summan voi käyttää johonkin muuhun turhuuteen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Jounie, juntunen ja 35 vierailijaa