Mopo ei käynnisty

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Uusi mopo Gilera SMT 50 2019 ei käynnisty kylmänä. Toki takuu on voimassa, mutta pikkuvian( :D ) takia ei viittis huollossa makuuttaa. Lämpimänä käy ja kukkuu loistavasti, mutta pakkasessa ei saa käyntiin ei millään. Ilmeisesti ei saa bensaa.

Säilytetään lämpimässä tallissa ja sieltä toimii normaalisti, mutta koulun pihalla iltapäivällä poika enkä minäkään saa käyntiin. Mopoja on tullut rassattua +30v, mutta tähän en keksi mitään. Ei oikein lupaakaan mitään. Tyhjäkäyntisuuttimen, joka toimii ilmeisesti käynnistyssuuttimena, putsasin. Seuraavana päivänä oli saanut käyntiin, muttei muulloin koskaan eikä sen jälkeen.

Eilen ei käynnistynyt ja otin omaan luokkaan lämpimään. Puolen tunnin päästä käynnistyi, mutta kävi tosi tukkoisesti eikä ottanut kunnolla kierroksia. Ajossa toimi normaalisti. Huollossahan kaikki toimis hyvin, kun on lämmin :shock:
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Mitä bensaa? Koita 98:sia
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja manner »

Mikä on käynnistyssuutin? Joku automaatti primeri systeemin komponentti(ko)?
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Automaattiryyppy vai käsikäyttöinen? Jos käsi, niin toimiiko, eli sammuu lämpimänä kun laittaa ryypyn päälle? Kovasti tuntuu että on liian laiha seos kylmäkäynnistykseen.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Käsiryyppy. Mun mielestä toimii, muttei yhtään niin tehokkaasti, kuin aiemmin oon tottunut. Kokeilen tuon sammumisen. Pääsuutin suurennettu vakio 68–>82. Samalla poistettu ilmanputsarin suulta sellainen kuristuslevy, joka rajoitti ilman saantia. Nyt huippunopeus 49 ja ei ole niin tukkoisen tehoton, kuin uutena.

Lämpimänä toimii tosi hyvin ja kylmässäkin käyntiin saatua. Tuo kylmäkäynnistys siis ainoa probleema.
rajalle katsoja
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 1:13 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja rajalle katsoja »

Lokilämmitintä sylinterin helaan.
Pikemminkin vitsi,mutta kokemusta 60 vuoden takaa on,kun kotona oli kotimainen ASE-merkkinen mopo.Ei sitä millään näillä keleillä enää käyntiin saatu,kun se ryyppykin oli suihkujuttu.Ajon jälkeen kierrettiin joskus sytytystulppa tuvan uuniin yöksi,ja aamulla sai koneen vaivatta pyörimään.
alasinpölkky
Viestit: 344
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja alasinpölkky »

Onko siinä alipaineella toimiva pensahana, sekin saattaa joskus temppuilla.
Kardaani
Viestit: 2147
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Valmet-20 kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 7:46 am Käsiryyppy. Mun mielestä toimii, muttei yhtään niin tehokkaasti, kuin aiemmin oon tottunut. Kokeilen tuon sammumisen. Pääsuutin suurennettu vakio 68–>82. Samalla poistettu ilmanputsarin suulta sellainen kuristuslevy, joka rajoitti ilman saantia. Nyt huippunopeus 49 ja ei ole niin tukkoisen tehoton, kuin uutena.

Lämpimänä toimii tosi hyvin ja kylmässäkin käyntiin saatua. Tuo kylmäkäynnistys siis ainoa probleema.
Pääsuutin ei juurikaan osallistu bensanjakeluun tyhjäkäyntikierroksilla. Ei ainakaan minun aikaisissa dellorto/mikuni kaasareissa. Voisko olla että tyhjäkäyntisuutin on nyt liian pieni, jos on mitoitettu tehtaalla sopivaksi sen imuilman kuristimen kanssa? Toisaalta ei tunnu että sillä olisi niin suurta merkitystä jos ryyppy toimii, mutta mistä näistä uusista ekomopoista tietää.. Siinäkin vissiin egr ja muut systeemit on.
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Alipainehana, jos on, voi tosiaan temppuilla kuten tuossa jo mainittiin, mutta en oikein keksi miksi temppuilisi vain kylmänä? Kardaanin kanssa samoilla ajatuksilla itse kaasarin osalta...pääsuutin ei vaikuta tyhjäkäyntiin, eikä käynnistymiseen (jos ei polje kaasu "pohjassa", mutta ei oikein silloinkaan riittävän imun puuttuessa :D )

Mutta seosruuvi ja tyhjäkäyntisuutin :idea: Seosruuvista rikkaammalle....Ja jos ei auta niin isompaa tyhjäkäyntisuutinta kokeeksi. Toisaalta on outoa kun ryyppy ei auta (vaijeri niin löysällä, ettei avaa ryyppyventtiiliä?)


Ote kaasarin säädöistä: http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_säätäminen
"Tyhjäkäyntipiiriä säädetään vaihtamalla tyhjäkäyntisuutinta ja säätämällä seosruuvia, joskus sanotaan myös ilmaruuviksi. On huomattava, että tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa seossuhteeseen joka kaasun asennolla koska mikään ei estä sen virtaamista kaasun asennosta riippumatta, mutta eniten se vaikuttaa 0-1/4 kaasulla, ja tästä ylöspäin ei säätöjä tyhjäkäyntisuuttimella tehdä. Kun tyhjäkäyntisuutin on suurin piirtein sopiva, hienosäätö suoritetaan seosruuvilla. Jos seosruuvin joutuu ruuvaamaan aivan kiinni tai yli 2,5 kierrosta auki, on tyhjäkäyntisuutin epäsopiva."

Elikkä tässä Valmet-20 tapauksessa voi olla että joutuu vielä pienentää pääsuutinta, mutta suurentaa tyhjäkäyntisuutinta ja neulalla&seosruuvilla hakea kohilleen. Tyttären yamaha dt50 ainakin aika herkkä kelille ja jos kevät viileillä sääti sopivaksi, oli seos aivan liian rikkaalla kesähelteille ja sama laihentavasti ilmojen kylmetessä...eli pakko oli puljata parikertaa sulanmaan ajoillekkin, puhumattakaan jos ois ajettu oikein pakkasilla (oli tympeää hommaa pikkujutun takia, kun piti purkaa katteet, tankki ja osa takarunkoakin että sai kunnolla kaasarin käteen :evil: )
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

On ne nykyään mopoissa erilaiset murheet kuin silloin "ennen vanhaan" kun suurin ongelma oli piikki tulpassa. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Smirkelimies
Viestit: 1467
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Valmet-20 kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 7:46 am Käsiryyppy. Mun mielestä toimii, muttei yhtään niin tehokkaasti, kuin aiemmin oon tottunut. Kokeilen tuon sammumisen. Pääsuutin suurennettu vakio 68–>82. Samalla poistettu ilmanputsarin suulta sellainen kuristuslevy, joka rajoitti ilman saantia. Nyt huippunopeus 49 ja ei ole niin tukkoisen tehoton, kuin uutena.

Lämpimänä toimii tosi hyvin ja kylmässäkin käyntiin saatua. Tuo kylmäkäynnistys siis ainoa probleema.
Jos ilmanpursaria ohentaa, seos yleensä laihenee. Pystyykö ilmansaantia tukkimaan kokeeksi käynnistyksen ajaksi, jos sillai saisi paksumpaa seosta käynnistäessä.

Mulla on MR-Jawa joka on tosi herkkä kylmälle. +20 lähtee parilla polkasulla, mutta jo +5 saa polkea ainakin 5 kertaa. Voiskohan jotkut koneet vaan olla semmosia ettei kylmällä polttoaine vaan (jotenkin) kaasuunnu tarpeeksi, ikään kuin rakenteellinen ongelma?? Semmosestakin olen kuullut Jawojen osalta.
cmro85
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Kokeile sellaista ettet koske kaasuun ollenkaan kun yrität käynnistää.
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ryyppysuutin (starter jet) suuremmaksi.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Ryyppy sammuttaa mopon. Tallista nyt ekalla käyntiin ja toimii reippaasti ja puhtaasti. Aamulla menee huoltoon ja kerron, miten käy.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Samat ongelmat ne oli ennenvanhaankin, kaasarit nyt on sellaisia.
Vaan yksi mitä käytän välillä itse kun kaasaripyörää repii -20 kelissä tulille on kaato. Bensahana auki ja mopo kyljelleen hetkeksi. Kaasari tulvii ja tulee astetta tanakampi ryyppy. Ei se nyt kovin kiva ole koulun pihalla tehdä mutta sillä saa ainakin haarukoitua onko varmasti bensan pulaa.
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja t-40 »

ääni naftille suutimelle... nykyään kun noita koetetaan saada ettei tule putkesta mitään, ja jos kuristukset poistettu ja pelkkä pääsuutin vaihdettu niin pinta kaasulla hieman laihalla tällä hetkellä.

tunturin bingissä oli onneksi säätösuutin ja kohokammiotakin sai uitettua... rojalin amalissa sama hienous, jääradallekki saa viedä kylmästä varastosta.
. uittaa kaasaria yli, muutama kierros puolipuristin päällä, puristus kohdalleen ja hyppy kammelle, lähtee tai potkaisee takaste

mutta juu on mikunin ja keihinin suuttimia tullu talviseen enduroon ja jäärataan puljattua

ei kyllä tunturilla ollut pakkas rajaa, tai no onhan se vieläkin minulla.
eikä kyllä siihen aikaan kuskilakaan, varsinkin jos oli vastakaisesta sukupuolesta kyse
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Tuota kallistamista yritetty monesti, muttei auta. Katotaan mitä huolto tuumaa. Suutin vois olla pieni.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 361 »

t-40 kirjoitti: Ke Marras 06, 2019 8:20 pm
tunturin bingissä oli onneksi säätösuutin ja kohokammiotakin sai uitettua... rojalin amalissa sama hienous, jääradallekki saa viedä kylmästä varastosta.
. uittaa kaasaria yli, muutama kierros puolipuristin päällä, puristus kohdalleen ja hyppy kammelle, lähtee tai potkaisee takaste

mutta juu on mikunin ja keihinin suuttimia tullu talviseen enduroon ja jäärataan puljattua

ei kyllä tunturilla ollut pakkas rajaa, tai no onhan se vieläkin minulla.
eikä kyllä siihen aikaan kuskilakaan, varsinkin jos oli vastakaisesta sukupuolesta kyse
Ei ollut tunturissa pakkasrajaa käynnistyksessä ei mutta ajossa oli. Tahtoi kaasuttimen kurkku jäätyä. Jupiterin Sachilaisessa oli lyhyempi kurkku. Ei jäätynyt ihan niin helposti.
Okaho
Viestit: 469
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 6:02 am
Paikkakunta: 40420
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Okaho »

Yksi vaihtoehto lisää vikaehdotuksiin,jos nelitahtikone.
Venttiilvälykset liian pienet.
Kylmänä kantaa.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Mopo ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 361 »

Olenko oikein ymmärtänyt että aloittajan mopossa on vesijäähdytteinen 2-t moottori?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Belco, JiiSPee, Kardaani, thames, tiko, Tjsal, Tumppi 865, TunturiPappa ja 39 vierailijaa