Pankkikirjat historiaan

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mika 82 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:36 pm En muista, että olisin koskaan pankkikirjaa (omaa) kädessäni pitänyt. Olenko sellaisen sitten joskus omistanut, en tiedä. 36 vuotta kuitenkin tili ollut pankissa. Isoisoisän pankkikirjaa olen selaillut jostain -50/60 luvun vaihteesta.

Tuohon salasanaviidakkoon ym. minusta tarttis olla sellainen systeemi, että vaikka kun avaat tietokoneen, kirjaudut kerran sisään. On se sitten passi/ajokortti/salasana/sormenjälki tai mikä hyvänsä.

Niin tämä toimenpiteen jälkeen voin mennä nettipankkiin, trafiin kelaan tai mihin vain ja heti tunnistetaan henkilö, eikä tarvitse erikseen joka toimijalle uskotella, että kyllä minä olen minä.
Sitten sää kaverin kanssa kattelet rattoreitten kuvia ja lähdet käymään välillä wc:ssä asioilla.
Sillä aikaa kaveri tyhjää sun pankkitilin ja vaihtaa itsensä sun rattorin omistajaksi. 8) 8) 8)
Viimeksi muokannut PuuhaPate, Su Loka 13, 2019 9:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja rattori »

PuuhaPate kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:34 pm Jotain tällaista oon ittestäni tiagnosoinut, paitti että lopullinen
tiagnoosi ollenee "halu palata menneeseen".
Oisko se "paluumuuttaja"?
Nostalgiamyönteinen?
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja rattori »

Mika 82 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:36 pm Tuohon salasanaviidakkoon ym. minusta tarttis olla sellainen systeemi, että vaikka kun avaat tietokoneen, kirjaudut kerran sisään. On se sitten passi/ajokortti/salasana/sormenjälki tai mikä hyvänsä.
Edelleen kaikilla ei ole tietokoneita. :evil:
------------
tractors
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kyllä näitä tikulle sopivia salasanahallintaohjelmia löytyy. Eri asia on, luottaako semmoiseen. Ja onhan siinä ainakin yksi salasana osattava. Minä olen laittanut ruutupaperille käsin, ja hankalaan paikkaan, käyn sieltä katsomassa, jos unohtuu. Rivit sillä tavalla arvoitukselliset. Että ei heti joku toinen ymmärrä, mistä on kysymys.

Myös olen sopivalle jälkeenjäävälle luetteloinut kaikki tiedot suljettuun kirjeeseen, jotta on sitten jatkuvuus ainakin firman asioissa, jossa sattuu niin, ettei huomen aamulla heräisi.

-SS-
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

rattori kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:39 pm Nostalgiamyönteinen?
Työelämässä digiin kyllästynyt. :)
Enään ei tarvi olla aina saavutettavissa. 8)
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Joo kyllä tuosta digipankista ja pankkikirjan puutteesta suurinta ärinää pitävät keski-ikäiset äijät, jotka osaavat hyvinkin Mutta kun jostakin pitää äristä, niin äristään.

Keski-iän saa jokainen määritellä omalta kohdaltaan itse.

-SS-
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja rattori »

-SS- kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:43 pm Joo kyllä tuosta digipankista ja pankkikirjan puutteesta suurinta ärinää pitävät keski-ikäiset äijät, jotka osaavat hyvinkin Mutta kun jostakin pitää äristä, niin äristään.
-SS-
Johtunee osittain siitä että vanha sukupolvi kumartaa auktoriteeteille edelleen vastaan panematta. Keski-ikäiset ei.
------------
tractors
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

PuuhaPate kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:39 pm
Mika 82 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:36 pm En muista, että olisin koskaan pankkikirjaa (omaa) kädessäni pitänyt. Olenko sellaisen sitten joskus omistanut, en tiedä. 36 vuotta kuitenkin tili ollut pankissa. Isoisoisän pankkikirjaa olen selaillut jostain -50/60 luvun vaihteesta.

Tuohon salasanaviidakkoon ym. minusta tarttis olla sellainen systeemi, että vaikka kun avaat tietokoneen, kirjaudut kerran sisään. On se sitten passi/ajokortti/salasana/sormenjälki tai mikä hyvänsä.

Niin tämä toimenpiteen jälkeen voin mennä nettipankkiin, trafiin kelaan tai mihin vain ja heti tunnistetaan henkilö, eikä tarvitse erikseen joka toimijalle uskotella, että kyllä minä olen minä.
Sitten sää kaverin kanssa kattelet rattoreitten kuvia ja lähdet käymään välillä wc:ssä asioilla.
Sillä aikaa kaveri tyhjää sun pankkitilin ja vaihtaa itsensä sun rattorin omistajaksi. 8) 8) 8)
Ei me kavereiden kanssa kattella rattorin kuvia, eikä kyl kattella tietokonettakaan. :roll:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mika 82 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:49 pm Ei me kavereiden kanssa kattella rattorin kuvia, eikä kyl kattella tietokonettakaan. :roll:
Katottako te niitä livenä, nyt niitä-lehtiäkään ei enään ole myynnissä? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kyllä muistisairas tarvitse edunvalvojan eikä pankkikirjaa.

-SS-
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

rattori kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:40 pm
Mika 82 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:36 pm Tuohon salasanaviidakkoon ym. minusta tarttis olla sellainen systeemi, että vaikka kun avaat tietokoneen, kirjaudut kerran sisään. On se sitten passi/ajokortti/salasana/sormenjälki tai mikä hyvänsä.
Edelleen kaikilla ei ole tietokoneita. :evil:
Juu, suurimman osan elämäni pankkiasioinneista olen hoitanut ilman tietokonetta. Enkä silloinkaan kaivannut pankkikirjaa. No paha sellaista kaivata, josta ei tiedä.

Mihin sitä oikeastaan käytetään? En vit#uile, en vain tiedä.

Tiliote taisi tulla kerran kuussa postissa, että siitä näki tilitapahtumat. Ja jos en tiennyt, paljonko tilillä oli rahaa, soitin pankkiin ja kysyin. Ja kun laskut piti maksaa, vein laskut pankkiin ja täti maksoi laskut.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

perhana
on niistä kyllä huolta
minusta parikymmentä vuotta nuorempiki kyllästyi ja luopui
minä vielä olen yrittäny pitää niitä salasanoja muistissa
4 aanelosta niitä on täynnä
suomen pankki lähettelee sillon tällön pitkät numerolistat
viron pankki on jo monta vuotta ollu ystävällisempi
antoi kämmenpohjan kokoisen rasian josta saa numeroita katella ja räplätä

totta kai se entinen osuuskassan vastakirja oli parempi
sitte menetteli ne postipankin sekitki 60 luvun alussa
mutta minkäs teet
kirjotettu on
että nuorena teet mitä haluat menet mihin haluat
vanhana toiset sanoo mitä teet ja mitä sinä vielä saat haluta
eletään nyt tämä loppuaika näitten nykyisten vohkaajien säännöillä
kun ei muuta voida

nii ja vielä viimeksi
eilen tämä palsta kysyi uudestaan minun omia tunnuksia
onneksi paperista löytyi että tämäki lörö ulostautui
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

PuuhaPate kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:55 pm
Mika 82 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:49 pm Ei me kavereiden kanssa kattella rattorin kuvia, eikä kyl kattella tietokonettakaan. :roll:
Katottako te niitä livenä, nyt niitä-lehtiäkään ei enään ole myynnissä? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hustlereita löytyy muutama vuosikerta, että vanhalla varastolla koitettu pärjätä. :D
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Mika 82 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:57 pm Hustlereita löytyy muutama vuosikerta, että vanhalla varastolla koitettu pärjätä. :D
Tarkotin näitä lehtiä.
Kuva
Kuva
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja rattori »

Osa ikäihmisistä kokee, että käteistä on vaikea saada. Jos ei osaa toimia verkko- tai mobiilipankissa, koko pankkiasiointi vaikeutuu. Jos ei osaa käyttää käteisautomaattiakaan, arki käy hankalaksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-rah ... 06461.html

Nytkö huomasivat pienen ongelman?
------------
tractors
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ei se ratkaise mitään asiaa, jos muistisairaalle annetaan vaan naaman perusteella tukku käteistä rahaa käteeen. Se, että joka ruokakaupassa ja pikkupaikkakunnilla automaateistakin saa käteistä, ei auta, jos kortit ovat hukassa, käsineet ovat hukassa ja henkilöpaperit ovat hukassa.

Että tuo yllä linkitetty uutinen on yksinkertaisesti typerä. Laitetaan vaan muistisairaalle avain ja henkilöpaperit kaulaan ja perustetaan pankkikonttoreita joka kylään, ja sitten vaan konttorista rahaa kouraan kun kaula-avain vanhus hiipii sisään, henkilö itse muistaa vain sen kun siskonsa eksyi suolle 80 vuotta sitten, mutta ei omaa nimeään. Joo joo.

Siten kun dementia vie kognitiiviset taidot ja muistin, ei pankkiviha auta mitään eikä ketään. Asianhoitaja toimeen ja ainakin Salossa saa tietystä K-marketista perustetuksi tilin, ja kotipalvelu tai omainen hakee tarvittavat päivittäistavarat ja tili hoidetaan sitten kerran kuussa.

Että jos terve ja järjen voimissa oleva ihminen ei halua käyttää verkkopankkia on aivan täysin okei, mutta siitä johtuvan oman epämukavuuden empatian lypsäminen käyttämällä esimerkkinä kaukaa haettua keksittyä vanhusta, joka ei muista salasanaa, ja erityisesti jättämällä pois sen, ettei vanhus todennäköisesti myöskään muista puhelinnumeroaan, osoitettaan, ikäänsä - tai mikä vuosi on, niin sitä voisi kutsua jo vähän vastenmieliseksi. Tai sitten taas on kunnallisvaalikiihotus käynnissä keskustelupalstalla.

-SS-
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja rattori »

Sori vaan, jos pahoitit mielesi. Itse olen joutunut noita koodeja ja numeroita usein etsimään huono muistisille. Kaikki ei kuitenkaan halua edunvalvojaa vaikka vähän pätkii. Itsenäisyys raha-asioissa on heille kova juttu samoin kuin ajokortti miehille. Ei luovuta vähällä.
Tämä nykyinen pankkikuvio tietää sitä että vanhemmat ihmiset nostavat varsinkin maaseudulla enemmän rahaa "piirongin lootaan" ja vesilasin pyytäjiä on ovella useammin.
:evil:
------------
tractors
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja mauri »

-SS- kirjoitti: Su Loka 13, 2019 9:55 pm Kyllä muistisairas tarvitse edunvalvojan eikä pankkikirjaa.

-SS-
Muutama viikko sitten odottelin S-marketin aulassa Nosto ATM koneen jonossa kun edellinen asiakas nosti rahaa. Aikaa kului, ei siinä mitään eläkeläisellä sitä on niin kauan kuin annetaan. Herralla pää tutisi mutta lopulta siirtyi sivulle kun oli homma hoitunut? No ei ihan, raha-aukkoon oli jäänyt nippu 50 € seteleitä.
Mitäpä siinä muuta kuin kysyin häneltä ottaisiko myös rahansa, en halunnut koskea niihin ettei tulisi väärinkäsitystä, herra otti rahansa sanaa sanomatta ja annoin sitten koneesta kuitin nostosta.
Tuli mieleen että saattaisi olla hyvä että hänellä olisi avustaja.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja olliki »

rattori kirjoitti: To Marras 14, 2019 10:40 am Osa ikäihmisistä kokee, että käteistä on vaikea saada. Jos ei osaa toimia verkko- tai mobiilipankissa, koko pankkiasiointi vaikeutuu. Jos ei osaa käyttää käteisautomaattiakaan, arki käy hankalaksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-rah ... 06461.html

Nytkö huomasivat pienen ongelman?
Aika monen kaupan kassalta saa käteistä ostosten yhteydessä, kun on sopivassa pankissa tili.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Pankkikirjat historiaan

Viesti Kirjoittaja rattori »

mauri kirjoitti: To Marras 14, 2019 12:27 pm Muutama viikko sitten odottelin S-marketin aulassa Nosto ATM koneen jonossa kun edellinen asiakas nosti rahaa. Aikaa kului, ei siinä mitään eläkeläisellä sitä on niin kauan kuin annetaan. Herralla pää tutisi mutta lopulta siirtyi sivulle kun oli homma hoitunut? No ei ihan, raha-aukkoon oli jäänyt nippu 50 € seteleitä.
Mitäpä siinä muuta kuin kysyin häneltä ottaisiko myös rahansa, en halunnut koskea niihin ettei tulisi väärinkäsitystä, herra otti rahansa sanaa sanomatta ja annoin sitten koneesta kuitin nostosta.
Tuli mieleen että saattaisi olla hyvä että hänellä olisi avustaja.
Tätäpä juuri ajan takaa. Ei se vaan kaikilla mene kuin siellä kuuluisassa Strömsöössä.
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: beetu, EKo, Jiitek, juntunen, MF 135 vm-67, Mika 82 ja 65 vierailijaa