LA- harrastus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Ainaki tuolla 10km päässä on tukiasema eli radioamatööri suunta-antennilla plus 30m masto.
Ja on kai niitä nyt ja tällä hetkellä ajateltuna tuolla saloillakin pari.
Siis radioamatööripuolella.

No minä kun olen tällainen suorapuheinen äijä;ni onko tässä lähellä Lieksaa ketään kuka lainaa Mocoma59:ä tai vastaavaa plus piiskaa kuukaudeks ja kokeillaan?
Siis postimaksun hinnalla tai muutoin lähellä?
Palautan tai maksan asian mukaan.

Asiahan ei tässä pihassa/talon omistajan osalta ole niin yksinkertainen; pitää pyytää naapuriapua putken hakemiseen romulavalta tms. ja laittaa se ainakin "laina-ajaksi" omalla luvalla tuohon.
Jos homma toimii,ni maksan laitteista muutakin kuin kiitoksen ja laittelen pysyvämpää tännekin päin.
Ja nimenomaan sen langattoman tuonne vaaran kupeeseen.

Saattaa kuullostaa erikoiselle,mutta miksi ei?

Ai,et "varastaisinko" minä semmosen vehkeen millä ei muutenkaan mitään tee?
Mitä ei saa kaupaksi,vaikka yrittäis?
No tottakai minä voin ostaa ne vermeet,mut nyt on kyse monilta unohtuneen harrastuksen ylösajamisesta.
Tiedätte varmaan,että muutama kymmenen yhden paikkakunnan/100km säteellä riittää asiaan; tai siihen,et LA:sta siirrytään radioamatööri-puolelle?

Tosin LA-puolella ilman mitään kilowatti-vahvistimia asia pysyy pienimuotoisena ja pitkät yhteydet vaativat enemmän järjenkäyttöä/tekemistä kuin rahaa/seteleitä...
Mut saishan siihen "rinkiin" mukaan muitakin; hakeautokuskit sahaavat yötäpäivää tuota samaa 70km lenkkiä,muut puutavaraa ajavat päälle.
Jatkuvasti tehdasalueella PRN:n päässä olevat.
Nekin ketkä saattaisivat vapaa-aikanakin olla yhteyksissä


Plus sitten "saloilla huutelevat" ketkä ovat lopettaneet kun toisessa päässä ei ole ketään....
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

Joo niinpä näkyy olevan, kannattanee kysyä häneltä?
http://oh7fes.ddns.net:93/ari/

Varmasti on tyytyväinen jos saa uuden harrastajan kylille. Muuten juuri tänään kuulin hänen(AP Lieksa) olevan Tane -aseman kanssa Himangalle, noin kello 17.25 kun oli kevyttä aurora-keliä 28USB kanavalla. Itsekin pari yhteyttä otin kelissä, ennenkuin piti töihin lähteä.

Olen itse uusi harrastaja, alle vuoden harrastanut. Nyt on kotona ja mökillä tukiasema, sekä autossa parimetrinen piiska. Olisinkohan yli 90 kotimaista asemaa tänä vuonna kopittanut, että ei täällä aivan hiljaista ole, vaikka välillä kohinaan saattaa hätäisempi meinata tympääntyäkin.

Mukaan vaan.

Radiohullut foorumilta löytyy myös lisää infoa.
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

pässi kirjoitti: Ma Marras 11, 2019 7:31 pm Joo niinpä näkyy olevan, kannattanee kysyä häneltä?
http://oh7fes.ddns.net:93/ari/

Varmasti on tyytyväinen jos saa uuden harrastajan kylille. Muuten juuri tänään kuulin hänen(AP Lieksa) olevan Tane -aseman kanssa Himangalle, noin kello 17.25 kun oli kevyttä aurora-keliä 28USB kanavalla. Itsekin pari yhteyttä otin kelissä, ennenkuin piti töihin lähteä.

Olen itse uusi harrastaja, alle vuoden harrastanut. Nyt on kotona ja mökillä tukiasema, sekä autossa parimetrinen piiska. Olisinkohan yli 90 kotimaista asemaa tänä vuonna kopittanut, että ei täällä aivan hiljaista ole, vaikka välillä kohinaan saattaa hätäisempi meinata tympääntyäkin.

Mukaan vaan.

Radiohullut foorumilta löytyy myös lisää infoa.
Hämmästyin asiasta äsken vähäsen.
En itse asian vuoksi,vaan hyvin (?) epätodennäköisen yhteensattuman vuoks.
Minä kun satun olemaan nimeltäni Ari ja joidenkin osalta se "kutsumanimi" on koko etunimestä yksinkertaistettuna/johdettuna AP.
Em. yhdistettynä tähän asukasmäärältään pikkukaupunkiin/kiinnostuksen kohteisiin/masinistien foorumiin alkaa olemaan jo lottovoiton todennäköisyysluokkaa.
Etenkin kun itse olen ns. "junasta tippunut"...

Et noin niinku tiedoksi sitten vastedes,että meitä on täällä Lieksassa kaks.
Varmaan ollaan sitten em. päälle jotain sukuakin ja käytetään samoja nimimerkkejäkin :roll:

Tai ehkä kannattais tehdä kahden hengen kimppalotto tms.
....
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

Teilläpä olis keskustelemista sitten :D , näkyy jotain Dnepriä ainakin harrastavan.


Minähän siis olen itse asemineni savossa, ja kuuntelupuolella vain satuin todistamaan että pitivät yhteyksiä Lieksa-Himanka välillä.
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

sohvi kirjoitti: Ti Loka 15, 2019 9:58 pm Mulla oli varttiaallon keppi, ja sopivaksi mitoitettu kaapeli. Saksasta tuotu 120 kanavainen Major. Ylti amatööripandeille jonku matkaa. Mikki oli käsikapula, madalsi vähän ääntä. Poika laittoi vielä lapsena kannelmäkeen rivitalon päätyyn antennin. Piirsi kuvat telineestä ja anoi luvan itse isännöitsijältä antennille. Naapurin ukko kysyi, kuinka monta kanavaa tolla näkyy. Vieläki naurattaa
Tällainen ko mullakin, vai sellainen missä myös SSB?

https://aijaa.com/iWZRDm
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Oli ssb myös. Saksasta haettu laite
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja imppu »

Ettei ollut major 120?
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

Epäilisin, että oli Major M360, M588, M688..? Tuo perus M120 mitä suomessa myyty on pelkkä AM/FM-radio.
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja sohvi »

imppu kirjoitti: Pe Marras 15, 2019 1:29 pm Ettei ollut major 120?
No se se oli. Mummo ei enää muista kaikkee :lol: M120 Ja saksasta haettu, ei suomessa myytyjä
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
jassukata
Viestit: 877
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:46 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja jassukata »

Mocoma 59 S olis vielä jossain, piti nuorna miehenä olla autossa lälläri kun poikien kanssa ajettiin p**lurallia. Vieläköhän sieltä mitään kuuluisi? Ja harrastaako nykynuoret kyseistä korttelirallausta enään lainkaan kun on tuo ilmastonmuutos ja bensan hinta korkea, tosin on tulotasokin noussut siitä. Viikorahatkin ja opintotuet...
Minkä nuorena oppii sitä vanhana kaipaa
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

jassukata kirjoitti: La Marras 16, 2019 7:49 pm Mocoma 59 S olis vielä jossain, piti nuorna miehenä olla autossa lälläri kun poikien kanssa ajettiin p**lurallia. Vieläköhän sieltä mitään kuuluisi? Ja harrastaako nykynuoret kyseistä korttelirallausta enään lainkaan kun on tuo ilmastonmuutos ja bensan hinta korkea, tosin on tulotasokin noussut siitä. Viikorahatkin ja opintotuet...
Heinolassa on ainakin Manu-asema olikohan Myllyojalla tsp..? Ja siinä Lahden alueella ja Mäntyharjussa ainakin asema.. kyllä niitä on, mutta olikos siinä vain 22-kanavaa? Nykyään kun FM-käyttäjätkin melkein yläkanavilla, 33 ja 31FM.

Jos haluat kokeilla niin; https://radiohullut.net/foorumi/viewtop ... &start=210
Rexta
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
Paikkakunta: Länsi-Lappi
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja Rexta »

Kun täältä takavasemmalta varovasti kattelee eikä juuri tästä(kään) aiheesta tiedä ihan liikaa, niin tarttee kysyä varovasti;
Millainen laite/antenni se pitäisi olla jotta pääsee alkuun?
Täällä umpimettässä yleensä ilo lähtee siitä että polttaa jotain nestettä...sisäisesti tai ulkoisesti.
Ensi viikolla kelkka vakuutuksiin ja E98 vaihtaa olomuotoa :lol:
Masinistin paras ystävä on rakkine
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

Rexta kirjoitti: La Marras 16, 2019 8:45 pm Kun täältä takavasemmalta varovasti kattelee eikä juuri tästä(kään) aiheesta tiedä ihan liikaa, niin tarttee kysyä varovasti;
Millainen laite/antenni se pitäisi olla jotta pääsee alkuun?
Täällä umpimettässä yleensä ilo lähtee siitä että polttaa jotain nestettä...sisäisesti tai ulkoisesti.
Ensi viikolla kelkka vakuutuksiin ja E98 vaihtaa olomuotoa :lol:

Hmm.

Antenniksi hinnaltaan kohtuullinen olisi ehkä tämä.
https://www.prepostt.com/tuotteet.html?id=5/451827
(Tai Venom 5/8, taitaa halvimmillaan olla n.38€..?)

Radioksi käy periaatteessa vanhakin AM/FM -laite joita torista saa jo parilla kympillä, mutta eniten iloa suhteessa kustannukseen saa mielestäni tällä, kun nykyään suurin osa porukasta on SSB-moden puolella:
https://www.prepostt.com/tuotteet.html?id=2/711677

Sitten vaan kaapeli ja liittimet, virtalähteeksi käy vaikka auton akku. Antenni niin ylös kuin mahdollista ja hpmma pelaa.

Lappi on mainio paikka asemalle, sieltä kelin tullen aukeaa hyvin etelä-suomen asemat kuulolle. Ja tuosta SSB-modesta sen verran, että se kantaa jonkin verran paremmin kuin perinteiset AM/FM-modulaatiot ja myös Aurora-, eli revontulikelin tullen saa hyvin yhteyksiä, kuten juuri nyt kuuluu asema toiselta puolen suomea.
Rexta
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
Paikkakunta: Länsi-Lappi
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja Rexta »

Jahas, härvelit ei siis hinnallaan varsinaisesti rajoita harrastusta..
Tarttee kytätä josko osuisi kamppeita täällä sopivasti kohdalle.
Tuollaisia aseteltavia DC jännitelähteitä taitaa olla kotona.
Reposia täällä on aika usein, kauniita ovat kovasti ja kameraan tarttuvat hyvin.
Masinistin paras ystävä on rakkine
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

preposttradelle kannattaa kans laittaa viestiä jos meinaa hankkia vehkeitä, sieltä saa hyviä neuvoja kyllä kamppehien hankintaan.
Rexta
Viestit: 374
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
Paikkakunta: Länsi-Lappi
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja Rexta »

Ihan pahuuttani näitä pöyhin, onko tämä vallan kelvoton peli?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/473814/Co ... diopuhelin
(vain AM FM)
Näillä seuduilla on muutenkin keski-ikäistyvät romujen ja bensanpolton harrastajat aika harvassa, joten tällainen pulinatoosa voisi olla melkein kuin veispuukki?
Masinistin paras ystävä on rakkine
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

Rexta kirjoitti: La Marras 16, 2019 11:55 pm Ihan pahuuttani näitä pöyhin, onko tämä vallan kelvoton peli?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/473814/Co ... diopuhelin
(vain AM FM)
Näillä seuduilla on muutenkin keski-ikäistyvät romujen ja bensanpolton harrastajat aika harvassa, joten tällainen pulinatoosa voisi olla melkein kuin veispuukki?
Sehän se, vanhanajan feisbuukki.
Itse en tuota Cobraa ostaisi, halvemmallakin saa jo vastaavan uuden kamppeen, ja ehkä antennin samaan pakettiin :lol:
(Eli vaikka tuolta prepostilta CRT one, ja 1/2-aallon antenni niin hintaa vasta alle 110€ tässä vaiheessa.)

Tänään kymmenkunta lähiseudun asemaa kusoilla.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja olliki »

Minäkin yritin joskus 70-luvulla lopulla väsätä la-puhelimet rtv-korjaamoni huoltoautojen yhteysvälineiksi. Kun se italiankielinen molkotus ja muu häirintä oli ajoittain kestämätöntä, tein noihin selektiivikutsut, mutta kyllä siitä järjestelmästä piti luopua sen epävarmuuden vuoksi. Tilalle rakensin 160Mhz alueella toimivan kahden taajuuden dublex-verkon tanskalaisia AP puhelimia käyttäen, joissa lähetysteho oli 25W. Kun releoiva tukiasema oli korkealla, oli kuuluvuussäde noin 50km, joka riitti aika hyvin. Järjestelmä palveli menestyksekkäästi kännyköiden yleistymiseen asti.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja imppu »

Missäkösuunnalla pässi vaikuttaa? Maantieteellisesti.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
pässi

Re: LA- harrastus

Viesti Kirjoittaja pässi »

[
Viimeksi muokannut pässi, To Marras 21, 2019 8:30 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -Masa-, Ajomies, aripe, jarikos, karir, Mazaman, Tureq ja 31 vierailijaa