Kuusentaimet

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

meijerikkö
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2009 8:56 pm
Viesti:

Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Ketään metsänistuttajia masinisteissa? Kannattaako kuusentaimien ympäriltä heinät talloa
nyt, vai syksyllä kun heinät on muuttuneet keltaisiksi ja taimet erottuu selvemmin? Taimien
istutuksesta on nyt reilu vuosi.
oju
Viestit: 762
Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja oju »

Leikkasin heinät siimaleikkurilla kun taimet hävisivät heinän keskelle :roll:
Kimmo1
Viestit: 307
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2009 1:27 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Kimmo1 »

Riippuu vähän omasta viitseliäisyydestä. Pienet taimikot olen heinännyt kahtena ekana kesänä juhannuksen tienoilla ja uudestaan syksyllä kun heinä kellastuu. 3 hehtaarin taimikkoa en ole jaksanut heinätä kuin syksyisin. Pari vatukkoa siellä tappaa kyllä taimet tehokkaasti, ne kohdat pitäisi jaksaa perata keskikesälläkin.
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Minä olen laiskuuttani heininyt kuusentaimet vain parina ekana syksynä. Tuntuu, että pahinta on se kun lumi painaa heinät taimien päälle. Ainakin tuolla on tullut kohtuullinen tulos. Jääkiekkomaila on ollut kätevä apu taimien etsinnässä ja sitten olen tallonut ympärystä.

Jääkiekkomailasta saa kyllä kuittailuja ohikulkijoilta, "Mitäs Ovetskin" :| .
The idea is to die young as late as possible
DF
Viestit: 541
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 2:20 pm
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja DF »

Tarve riippuu varmaan paikasta ja heinikon kasvusta. Hyväkasvuisella paikalla parikin kertaa kesässä joutuu käymään, muutoin voi jo reilun sateen jälkeen lakoontua taimen päälle tiivisheinämatto, josta taimi ei enää pääse läpi. Puolimetriset kuusentaimet kestää jo hieman paremmin heinikonkin keskellä ja kerta kesässä riittää.
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Täysin turhaa työtä... :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Talumees kirjoitti: Ke Heinä 10, 2019 8:55 pm Täysin turhaa työtä... :lol:
Samaa mieltä.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Eepee kirjoitti: Ke Heinä 10, 2019 2:59 pm Minä olen laiskuuttani heininyt kuusentaimet vain parina ekana syksynä. Tuntuu, että pahinta on se kun lumi painaa heinät taimien päälle. Ainakin tuolla on tullut kohtuullinen tulos. Jääkiekkomaila on ollut kätevä apu taimien etsinnässä ja sitten olen tallonut ympärystä.

Jääkiekkomailasta saa kyllä kuittailuja ohikulkijoilta, "Mitäs Ovetskin" :| .
Laitoin jääkiekkomailan lapaan kiinni 30 cm justeerin terän, se osoittautui päteväksi ohuemmalle heinälle. Siimaleikkuri ja raivausterä on ollut käytössä myöskin. Jos horsma, ohdake ja angervo alkaa olla miehen mittaista niin kyllä "heinäys" on paikallaan ja syksyllä tai kaväällä aikaisin taimien pelastus heinän kulon alta on välttämätön. Kaikki tämä silloin kun metsitys on tehty vanhaan peltoon missä todella kasvaa rehevästi em. kasvustoa.
Mutteriuuno
Viestit: 2778
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

nuhvi46063 kirjoitti: Ke Heinä 10, 2019 10:51 pm
Talumees kirjoitti: Ke Heinä 10, 2019 8:55 pm Täysin turhaa työtä... :lol:
Samaa mieltä.
Teillä on luultavasti tämän näkemyksen takana jokin laajempi filosofia, mutta jos kuusen taimia on istutettu niin heinäntorjunta ei ole turhaa työtä.
tuulen
Viestit: 780
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2019 8:45 pm
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Vanhaa kokeneiden kertomaa taimista heinistä ja vesoista. Heinät tulisi polkea nurin, tallottu heinä ei ala kasvattaa uutta kortta kun vanhakin korsi on yhteydessä juuriin. Jos heinän korren katkaisee se alkaa nopeasti kasvattaa uusia korsia, vertaa peltoheinän odelma. Taimikon ylimääräiset lehtipuiden vesat tulisi murtaa poikki puolivälistä ja jättää latva kiinni runkoon, puu ei ala niin nopeasti kasvattaa uusia vesoja.
Kimmo1
Viestit: 307
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2009 1:27 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Kimmo1 »

Minulla on tosi hyvä vertailukohta. Talvella 2001-2002 meidän ja naapurin palstat hakattiin aukoksi. Paikka on kivinen mutta rehevä. Kuuset istutettiin samaan aikaan. Meidän puoli heinättiin joka kesä ja olen raivannut sen kaksi kertaa. Naapuri ei heinännyt ikinä ja palsta on raivattu kerran.

Meidän puolella kuuset ovat noin kaksi metriä pidempiä, ehkä viisi senttiä paksumpia, suoria ja niitä on noin kolmannes enemmän kuin naapurilla.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Mutteriuuno kirjoitti: To Heinä 11, 2019 8:02 am
nuhvi46063 kirjoitti: Ke Heinä 10, 2019 10:51 pm
Talumees kirjoitti: Ke Heinä 10, 2019 8:55 pm Täysin turhaa työtä... :lol:
Samaa mieltä.
Teillä on luultavasti tämän näkemyksen takana jokin laajempi filosofia, mutta jos kuusen taimia on istutettu niin heinäntorjunta ei ole turhaa työtä.
Eipä noita tullut heinättyä, kääntömättäältä ponnistivat hyvin kasvuun.
Raivattu on kyllä sitten myöhemmin kun lehtipuut yrittivät ottaa vallan.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Mutteriuuno
Viestit: 2778
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Riippuu hyvinkin paljon kasvupaikasta miten tarpeellista heinääminen on, pahimmoillaan suurin osa taimista tukehtuu. Ja tämän olen ihan omakohtaisesti todennut. :cry:
eerikki123
Viestit: 501
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja eerikki123 »

Heinimiseen akkukäyttöinen pensasleikkuri on kätevä vehje.

Saa vaikka pientä reikäperkausta tehtyä.
Moni asia olisi jäänyt kokonaan tekemättä ellei viime tippaa olisi keksitty ;)
Talumees
Viestit: 6376
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Mutteriuuno kirjoitti: To Heinä 11, 2019 8:24 pm Riippuu hyvinkin paljon kasvupaikasta miten tarpeellista heinääminen on, pahimmoillaan suurin osa taimista tukehtuu. Ja tämän olen ihan omakohtaisesti todennut. :cry:
Kerran vetää glyfolla taimen ympärystän jos sellaista ongelmaa on.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kimmo1 kirjoitti: To Heinä 11, 2019 2:07 pm Minulla on tosi hyvä vertailukohta. Talvella 2001-2002 meidän ja naapurin palstat hakattiin aukoksi. Paikka on kivinen mutta rehevä. Kuuset istutettiin samaan aikaan. Meidän puoli heinättiin joka kesä ja olen raivannut sen kaksi kertaa. Naapuri ei heinännyt ikinä ja palsta on raivattu kerran.

Meidän puolella kuuset ovat noin kaksi metriä pidempiä, ehkä viisi senttiä paksumpia, suoria ja niitä on noin kolmannes enemmän kuin naapurilla.
Noin iso ero kasvussa ei kyllä selity pelkällä heinäämisellä. Kyllä siellä on muitakin muuttujia.
Ferkku
Viestit: 5141
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Jos heinä pidempää kuin taimet, niin heti vaan polkemaan. Mulla yks rehevä pala, jonne menin vasta syksyllä, ja kaikki taimet kuloheinän alta kaivettava esiin. Olis pitäny iittiä kepittää. Nyt kahtena kesänä polkenut, mutta taimet vain juroo. Ne mitä jäljellä. Onneksi vain hehtaarin kuvio. Vadelmat pahimpia. Lisäksi nokkoset kivasti polttaa polvia housujen läpi. Toivotonta hommaa.
trattori
Viestit: 544
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 5:05 pm
Paikkakunta: E-P
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja trattori »

Tässä on minun ase.

https://aijaa.com/h9TebC

Heinikkoonkin soveltuu. Vadelmat ovat kaikkein pahimpia.
-Masa-
Viestit: 1374
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Nuo on hyviä rehevillä paikoilla
https://www.uittokalusto.fi/taimien-mer ... e3205.html
Itte en uskonut, ennen kuin yhden heinäyksen jälkeen.
Nyt on helppo heinätä, kepit noin. 30 senttiä taimesta mettän puolella. Tuo kepin oleminen aina saman etäisyyden päässä JA samalla puolella taimea helpottaa kyllä paljon. Ite terotin nuo alapäät kaapparilla. Nuo ei erotu kauas, eli ei kiinnitä kaukaa huomiota, mutta heinäämisessä aivan ehdottomat. Heinäämisen teen nykyään raivaussahalla, jossa ruohikkoterä. Vattuihin menee hienosti
MF 4245 -98
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18646
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Muuan mehtäkapitalisti laittoi pahviset peitot peltoon istuttamiensa taimien ympärille, kuin kertakäyttölautanen. Ihanhan nuo ovat kelvollisesti kasvaneet. Taisi käydä yhtenä kesänä heinimässä. Yhä puskee kaikkea mahdollista koiranputkesta vatukkoon mutta latvat ovat jo reilusti ylempänä, niin ei tarvi kuin oottaa että pääsee kuitumitallisena tilin tekemään.
säästellen sippiin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: karir, Tjsal ja 62 vierailijaa