Kuusentaimet

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Minä oon kans nähny niitä käytettävän, pidin kans näppäränä keksintönä, varmaan vois itekki nikkaroida noita jos viitseliäisyys riittää, eikös siihen pelkkä pahvi kävis, joku 40x40cm jossa reikä keskellä, vai hyökkääkö joku viherpiipertäjä kimppuun jos ei viekkään pahveja kierrätykseen ja osta kaupasta...
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18627
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Miksei noita voisi jostain sopivasta kartongista leikellä. Toisaalta kannattaa kysyä noiden varta vasten tehtyjen hinta. Saattaa olla ettei toinna itse hinnan takia näperrellä. Kuluuhan se toki aika joutusammin kun rapsehtii jotain, ettei ihan pelkän huokumisen parissa aikaa vietä
säästellen sippiin
urmas
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 29, 2015 8:18 pm
Paikkakunta: kantahäme
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja urmas »

Taimilaatikoista olen leikellyt, kuppiterällä reikä. Kuvio sahalla reunasta reikään sahaus. On helppo pujottaa taimen juurelle.
Kiviä olen laittanut painoksi ettei tuuli vie.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

ihmehitsari kirjoitti: Pe Heinä 12, 2019 9:43 amSaattaa olla ettei toinna itse hinnan takia näperrellä. Kuluuhan se toki aika joutusammin kun rapsehtii jotain, ettei ihan pelkän huokumisen parissa aikaa vietä
Aika paljon juttuja tulee sen tähen tehtyä, ei niinkään rahan takia, luonne ei anna periksi ostaa semmosta minkä voi itsekkin tehdä. Sillätavalla järkeillen että jos nyt olis taimet pihalla oottamassa niin ei tulis värkättyä, mutta jos tietäis että ens keväänä olis istutettavaa niin saattais tulla tuherrettua.
Vielä piti kuuklettaa tuo hinta, se pahvilautanen makso karvan verran alle 50cnt/kpl, eli 50kpl 24.90, toki isommat erät saa halvemmalla, mutta kyllä kuusentaimen hinta silti tuplaantuu jos ne ostaa alle. Voisin kuvitella että tuntipalkoille pääsee jos tuon 50kpl tekee vaikka tunnissa, varmaan enemmänkin.
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

-Masa- kirjoitti: Pe Heinä 12, 2019 7:37 am Nuo on hyviä rehevillä paikoilla
https://www.uittokalusto.fi/taimien-mer ... e3205.html
Itte en uskonut, ennen kuin yhden heinäyksen jälkeen.
Nyt on helppo heinätä, kepit noin. 30 senttiä taimesta mettän puolella. Tuo kepin oleminen aina saman etäisyyden päässä JA samalla puolella taimea helpottaa kyllä paljon. Ite terotin nuo alapäät kaapparilla. Nuo ei erotu kauas, eli ei kiinnitä kaukaa huomiota, mutta heinäämisessä aivan ehdottomat. Heinäämisen teen nykyään raivaussahalla, jossa ruohikkoterä. Vattuihin menee hienosti
400€/ha+asennus. Elämä on. :roll:
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Kun ei siitä uudistetusta metsästä pääse kuitenkaan ite nauttimaan, niin miksi pitää pahvia ja keppejä sinne työntää...
Ei maa mustaksi jää, tiesi jo vanha kansa.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
-Masa-
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

Ferkku kirjoitti: Pe Heinä 12, 2019 11:48 pm 400€/ha+asennus. Elämä on. :roll:
Tuo on vähän miten laskee. Maksoi ne taimetkin 400€/ha, mätästys 400€/ha ja istutus 400€/ha vuonna 2016 Metsäliiton tekemänä. Et kannattaisiko sitten jättää nuo taimetkin istuttamatta....
MF 4245 -98
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Me ollaan ruukattu ite istuttaa omalla porukalla läntäreemme, mukavaa puuhaa suosittelen.
Talumees
Viestit: 6364
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Talumees »

-Masa- kirjoitti: La Heinä 13, 2019 9:56 am
Ferkku kirjoitti: Pe Heinä 12, 2019 11:48 pm 400€/ha+asennus. Elämä on. :roll:
Tuo on vähän miten laskee. Maksoi ne taimetkin 400€/ha, mätästys 400€/ha ja istutus 400€/ha vuonna 2016 Metsäliiton tekemänä. Et kannattaisiko sitten jättää nuo taimetkin istuttamatta....
Oliko toi joku "only for you" tarjous? :mrgreen:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Mutteriuuno
Viestit: 2775
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

nuhvi46063 kirjoitti: La Heinä 13, 2019 1:51 am Kun ei siitä uudistetusta metsästä pääse kuitenkaan ite nauttimaan, niin miksi pitää pahvia ja keppejä sinne työntää...
Ei maa mustaksi jää, tiesi jo vanha kansa.
Kyllä minä ainakin nautin suuresti seurata kun kuusikko kasvaa kohisten. Hoitamatta jos jättäisi niin v....si lopun ikää. :lol: Itse asiassa yhden uudistusalan kanssa näin pääsi käymään, kun en silloisilta kahdelta muulta työltäni saanut taimikkoa hoidettua. Ja jos ei ihan ole vielä toinen jalka montussa, niin kyllä vaivasta luultavasti ehtii saada sijoitettuja pääomiakin takaisin.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Mutteriuuno kirjoitti: La Heinä 13, 2019 11:58 am
nuhvi46063 kirjoitti: La Heinä 13, 2019 1:51 am Kun ei siitä uudistetusta metsästä pääse kuitenkaan ite nauttimaan, niin miksi pitää pahvia ja keppejä sinne työntää...
Ei maa mustaksi jää, tiesi jo vanha kansa.
Kyllä minä ainakin nautin suuresti seurata kun kuusikko kasvaa kohisten. Hoitamatta jos jättäisi niin v....si lopun ikää. :lol: Itse asiassa yhden uudistusalan kanssa näin pääsi käymään, kun en silloisilta kahdelta muulta työltäni saanut taimikkoa hoidettua. Ja jos ei ihan ole vielä toinen jalka montussa, niin kyllä vaivasta luultavasti ehtii saada sijoitettuja pääomiakin takaisin.
Juu, kyllä minäkin metsäni hoidan, ei pääse pusikoitumaan, pelkkää klapitavaraa hakataan joka vuosi kymmeniä motteja.
Nuoret metsät raivuroin etc..
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Jokos on tänä keväänä ehditty taimia tökkiä maahan?
Eilen kävin 1500 kuusta hakemassa perjantaina kylille tulleesta kuormasta.
Kylmiä tuntuivat olevan. Sulakoot nyt rauhassa ens viikon puolenvälin paikkeille. Jos vaikka sit lopummasta viikkoa laittais maahan.
Mätästetty vajaan hehtaarin ala pitäis istuttaa. Ei kovin mittava urakka, mut pientä puuhaa kumminkin.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kylmiä tuntuivat olevan. Sulakoot nyt rauhassa ens viikon puolenvälin paikkeille
Yks isäntä lämmitti pienellä lämmöllä taimilaatikoita rantamökin saunassa, kun oli niin kovasti jäässä vielä viikko sitten. :mrgreen:
elk
Viestit: 1298
Liittynyt: To Helmi 26, 2015 4:58 pm
Viesti:

Re: Kuusentaimet

Viesti Kirjoittaja elk »

Eikös nuo heinän tallomiset/niitot ole vähän turhaa hommaa...helpompi on reppuruisku ja suojus varren päässä ettei kaikkia ruiskuta.

Istuttaessa tuli pöhkö ajatus, miten nopeasti saisi kuusen kasvatettua jos lannottaisi reilusti, yaraa ja sontaa. Muutama testi kuusi on :lol:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa