Sivu 1/3

lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 9:19 am
Kirjoittaja rämä
Pitäisi tutkia vuotavan laipan suoruutta. Tähän hätään en keksi mitään varmaa tasopintaa. Entä lasi ? Onko tavallinen ikkunalasi kuinka tasomainen ?

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 9:24 am
Kirjoittaja JKAVS
Ei lähelläkään. Esimerkiksi Schottin lasille toleranssi on 1 mm/300 mm.
https://www.schott.com/d/home-appliance ... 012017.pdf

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 9:32 am
Kirjoittaja rämä
JKAVS kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 9:24 am Ei lähelläkään. Esimerkiksi Schottin lasille toleranssi on 1 mm/300 mm.
https://www.schott.com/d/home-appliance ... 012017.pdf
Tuo oli hyvä (toisaalta huono) linkki. Lasin saa siis unohtaa.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 9:47 am
Kirjoittaja jiipee
Datsunin kannen suoruutta arvioitiin pokasahan jännitettyä terää käyttäen, terän selkää vasten. Kansi päätettiin tulkkaamisen jälkeen käyttää koneistamossa ja oikaistavaa siinä oli.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 10:27 am
Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea
Mopo iässä,mopedeita viritettiin esim. syliterinkantta mataloittamalla ja tämä suoritettiin laittamalla hiomapaperi lasilevyn (tai ikkunalasin palan) Päälle ja tahkotiin siinä kantta edes takaisin.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 11:02 am
Kirjoittaja Tumppi 865
Minkä kokonen laippa on arvioitavana?

Lasihan ei ole tasasta, mut kyllä sillä monet laipat ja terät on hiottu. Sekin pitää olla tukevalla tasasella alustalla, kun se notkuu jos sitä kovemmin painattaa!

Silmämääräsesti suoruutta vois ihmetellä suoraks jyrsittyllä ja hiotulla paksummalla rautalatikalla.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 2:43 pm
Kirjoittaja rämä
Tumppi 865 kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 11:02 am Minkä kokonen laippa on arvioitavana?

Lasihan ei ole tasasta, mut kyllä sillä monet laipat ja terät on hiottu. Sekin pitää olla tukevalla tasasella alustalla, kun se notkuu jos sitä kovemmin painattaa!

Silmämääräsesti suoruutta vois ihmetellä suoraks jyrsittyllä ja hiotulla paksummalla rautalatikalla.
Laippa on ovaalinmuotoinen 60 mm x 40 mm. Teräsviivaimella yritin tutkailla, mutta sillä ei saa kuin yhden suunnan selville. Senverran selvisi, että on enemmän kuin 0,05 mm , mutta vähemmän kuin 0,1 mm kiero. Vuotaa kuitenkin yllättävän paljon tiivisteen kanssa. Kun annoin hieman viilaa, parani vähän, muttei hyvä vieläkään.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 2:48 pm
Kirjoittaja masankp
Paa sorviin kiinni ja aja suoraan.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 2:54 pm
Kirjoittaja pienitalli
Mistä se laippa on, ja miten suora se pitää olla?

Uusi ikkunalasi on aika tasaista, eli sitä vasten näkee laipan tai kannen suuremmat vääntymät.
Laippaa voi tutkia myös suoraa rautalevyä vasten.

Ja teräsviivoittimella näkee laipan kaarevuuden ja kuperuuden.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001499 ... RST-300-mm

Paras tapa oikaista laippa on käyttää se moottorikoneistamossa hiottavana, jos laipan saa koneisiin.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 2:56 pm
Kirjoittaja Ajomies
masankp kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 2:48 pm Paa sorviin kiinni ja aja suoraan.
juu jokaisellahan se sorvi on. :)

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 3:37 pm
Kirjoittaja rämä
Ajomies osui asian ytimeen.Laippa on ikivanhasta traktorilla pyöritettävästä kompressorista, sijaitsee aika kaukana sorveista. Muutenkin käytettävissä olevat työkalut ovat aika rajoitetut. Ihmetyksen aihe on vuodon suuruus, vaikka laipat ovat silmällä kohtuu suorat.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 4:52 pm
Kirjoittaja Tumppi 865
Jos laippa tulee kahel vastakkaisella puolilla olevilla pultilla kiristyksee, niin mitä tiukemmalle pultit kiristää sen enemmän vetää kaarelle.
Noin pieni laippa oikenee leveällä viilalla, tai sitten jos helposti käsiteltävä irtokappale, niin tasaselle pöytälevylle hiomapaperi ja jynssää siinä.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 4:57 pm
Kirjoittaja ihmehitsari
Sopisikoon tuohon joku tiiviste, joka kompensoi laipan kieroutta?

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 5:02 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Tiivistekkin on helppo rikkoa ylikiristyksellä.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 5:17 pm
Kirjoittaja jsj
Eikö sitä tiivistesilikonilla saa tilkittyä?

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 5:19 pm
Kirjoittaja ihmehitsari
Olen saanut käsityksen että kyseiset laipat ovat kuitenkin kohtuullisen suorat. Näinollen olen taipuvainen omakohtaisiin kokemuksiin perustuen uskomaan ettei kiristämisellä tiivistettä rikki saisi jos tiiviste on mahdollista olla.
Laippojen paksuus on vielä tietämättä mutta kun kerran puhutaan kompressorista, niin tuskin millin peltiä on.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 6:25 pm
Kirjoittaja PuuhaPate
Esimerkiksi kumitiiviste on joustava, mutta jos sitä kiristetään liikaa se menettää joustavuutensa, ja voi jopa murtua, eikä sitten enään tiivistä. Sama pätee kuitutiivisteeseenkin. Traktorin kompuran paineen, joka lienee tässä tappauksesa luokkaa 10bar, ei kovin kummoisia kiristysvoimia tarvitse.
Jos laipat ja tiivisteet ovat kunnollisia.
Onko rämän kompuran linjastoon tehty muutoksia, joiden jälkeen vuoto on alkanut? Esimerkiksi tuentaa lisätty tai jotakin?
"Ylikiristys tuottaa liian suuren puristuspaineen, jolloin tiiviste voi hajota, laippaan syntyä säröjä ja laippa voi kiertyä. Lisäksi ylikiristys voi aiheuttaa ruuvissa plastisia muodon-muutoksia (mm. virumista), jolloin ruuvi voi löystyä. Mikäli on ilmeistä, että asennus on tapahtunut liian suurella vääntömomentilla tai ilman voiteluainetta, on kiinnitysosat vaihdettava."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CLr6bCsUH2

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 6:30 pm
Kirjoittaja Juho M-P
Noin pienen laipan saa hiottua lasin päällä suoraksi kunhan se lasinpala on esim tukevan ja tasaisen pöydän päällä.

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 8:34 pm
Kirjoittaja Ajomies
PuuhaPate kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 6:25 pm Esimerkiksi kumitiiviste on joustava, mutta jos sitä kiristetään liikaa se menettää joustavuutensa, ja voi jopa murtua, eikä sitten enään tiivistä. Sama pätee kuitutiivisteeseenkin. Traktorin kompuran paineen, joka lienee tässä tappauksesa luokkaa 10bar, ei kovin kummoisia kiristysvoimia tarvitse.
Jos laipat ja tiivisteet ovat kunnollisia.
Onko rämän kompuran linjastoon tehty muutoksia, joiden jälkeen vuoto on alkanut? Esimerkiksi tuentaa lisätty tai jotakin?
"Ylikiristys tuottaa liian suuren puristuspaineen, jolloin tiiviste voi hajota, laippaan syntyä säröjä ja laippa voi kiertyä. Lisäksi ylikiristys voi aiheuttaa ruuvissa plastisia muodon-muutoksia (mm. virumista), jolloin ruuvi voi löystyä. Mikäli on ilmeistä, että asennus on tapahtunut liian suurella vääntömomentilla tai ilman voiteluainetta, on kiinnitysosat vaihdettava."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... CLr6bCsUH2
Kyllä tuossa taas mennään perusteellisuuteen, tuskin noin tarkkoja ohjeita näissä harrastelu kapineissa tarvitaan. :)

Re: lasin tasomaisuus

Lähetetty: Su Kesä 30, 2019 9:40 pm
Kirjoittaja opastaja.
Juho M-P kirjoitti: Su Kesä 30, 2019 6:30 pm Noin pienen laipan saa hiottua lasin päällä suoraksi kunhan se lasinpala on esim tukevan ja tasaisen pöydän päällä.
olen ymmärtäny että nykyiset lasit tehään
valuttamalla sulaa lasia jonku sulan metallin päälle
jos on näin niin silloin se on suora ja tasainen tehessä

ite täällä kieroja ovia ja niitten laseja väännellessäni
että aika paljo se lasi vääntöä kestää
ennenku präksähtää