Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Ferkku kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2019 11:42 pm
Yks asia mikä ärsyttää, on löysät kaasupolkimet kun ei ole enää vaijeria. En pysty ajamaan pitkää matkaa jos en tunge superlonia kaasupolkimen alle. Jalka väsyy ja kipeytyy kun kannatelee raskasta monoa.
Sun pitää ostaa Defender. Ei tarvi kannatella monoa kaasupolkimella. On tarpeeksi jäykkä, vaikka ei ole vaijeria.
Vakionopeussäätimet auttaa asiaa.
Nekin toimii suhteellisen hyvin vain näissä uudemmissa autoissa, vanhemmissa saa olla renkkaamassa sitä vipua kokoajan, ellei satu yöaikaan liikkumaan jolloin muu liikenne ei "säätele" sitä nopeutta. Pitkään sain opetella sen vakkarin käyttöä, enkä sen kanssa ajamisesta kovinkaan perusta....
Vakkari on tosiaan yksi niitä lisävarusteita, joka pitää minun autossani olla ehdottomasti. Olen aina ihmetellyt, miksei niissä voisi olla vielä vaikkapa 3 esivalittavaa nopeutta, jolloin nopeusrajoituksen muututtua voisi vain painaa nappia, eikä tarvitsisi katsetta siirtää tiestä.
- Vai onko sellaisia?
Ferkku kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2019 11:42 pm
Yks asia mikä ärsyttää, on löysät kaasupolkimet kun ei ole enää vaijeria. En pysty ajamaan pitkää matkaa jos en tunge superlonia kaasupolkimen alle. Jalka väsyy ja kipeytyy kun kannatelee raskasta monoa.
Sun pitää ostaa Defender. Ei tarvi kannatella monoa kaasupolkimella. On tarpeeksi jäykkä, vaikka ei ole vaijeria.
Vakionopeussäätimet auttaa asiaa.
Nekin toimii suhteellisen hyvin vain näissä uudemmissa autoissa, vanhemmissa saa olla renkkaamassa sitä vipua kokoajan, ellei satu yöaikaan liikkumaan jolloin muu liikenne ei "säätele" sitä nopeutta. Pitkään sain opetella sen vakkarin käyttöä, enkä sen kanssa ajamisesta kovinkaan perusta. Kyllä muutenkin tuo henkilöautossa istuminen käy ruodon päälle pidemmissä ajorupeamisissa, ja olen jo oppinut että se on tauon paikka jos kinttu kramppaa tai alkaa selässä tuntumaan epämukavalta. Tuo matkamöhkö on paljon mukavampi, kun saa istua niin että jalat roikkuu alaspäin, ja kaasupoljin on sopivalla kohdin ja tunnokas painettava. Lisäksi Saabista otettu penkkikin on ainakin omalle selälle sopiva, ei liian pehmeä eikä kova.
Meilläpäin auttaa asiaa kun jättää erellä ajavahan autohon reippaan turvavälin, jos väli tuntuu pienenevän niin pikku painallukset -nappulasta kasvattaa pikkuhiljaa väliä, jos erellä ajava tuntuu menevän kovempaa niin napsaus +nappulasta lisää nopeutta 1 km/h kerrallaan. Ei oo vaikeeta.
Kun on väliä erellä ajavaan tarpeeksi, niin etummaisen väliaikaiset nopeuren muutokset ei ittelle aiheuta juurikaan toimenpiteitä.
Ei oo mikään pakko ajaa toisen puskuris kiinni, eikä edes suurinta sallittua nopeutta.
Kaikkein paras vakkarin käyttösysteemi on mersussa. Sitä on niin helppo ja miellyttävä käyttää että ajonopeus on helppo säätää muiden rytmiin. Land roverissa yllätys yllätys on sekin niin kökkö että vaatii kyllä pohjanmaan suorat ja yön että sitä viitsii käyttää. Jos muistaa miten se laitetaan päälle.
Totta tuo mersun viiksi! Käyttölogiikka nerokas...toista kuin nuo sadan valaisemattoman rattinapin hirvitykset, tai vaikka olisi valokin. Kukaan ei koskaan opi niitä täydellisesti, että selkäytimestä lähtisi joku toiminto, vaan aina vaati jonkun tuijottamisen tai etsiskellä hivuttamalla "joo tos on toi, niin siitä yksi ylös ja sitten vasemmalle kaksi ja alas yksi..."
Sitten olin kk. takaperin uudenkarhean rav4:sen kyydissä yhteensä 500km ja auton tammikuussa ostanut omistaja (insinööri mies) ensin mennessä ei edes viitsinyt yrittää vak.nop. säädintä päälle kun on kuulemma niin helvetin hankala. Takaisin tullessa sitten alkoi yrittää....saikin lopulta usean kilometrin ja kymmenen hiipumis-kiihdytyksen jälkeen, mutta aina jos joutui jarruttaa, alkoi sama rumba uudelleen, ja voi kun olisitte kuulleet kuskin mietteet kyseisestä systeemistä ...ei voinut muuta kuin jälleen mielessä muistella sitä mersun viiksen neroutta
olliki kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 8:31 am
Vakkari on tosiaan yksi niitä lisävarusteita, joka pitää minun autossani olla ehdottomasti. Olen aina ihmetellyt, miksei niissä voisi olla vielä vaikkapa 3 esivalittavaa nopeutta, jolloin nopeusrajoituksen muututtua voisi vain painaa nappia, eikä tarvitsisi katsetta siirtää tiestä.
- Vai onko sellaisia?
Mulla oli -95 astrassa tuollainen, kolme nappia ja kolme esivalittua nopeutta. Tarvike cruise.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ferkku kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2019 11:42 pm
Yks asia mikä ärsyttää, on löysät kaasupolkimet kun ei ole enää vaijeria. En pysty ajamaan pitkää matkaa jos en tunge superlonia kaasupolkimen alle. Jalka väsyy ja kipeytyy kun kannatelee raskasta monoa.
Sun pitää ostaa Defender. Ei tarvi kannatella monoa kaasupolkimella. On tarpeeksi jäykkä, vaikka ei ole vaijeria.
Vakionopeussäätimet auttaa asiaa.
Nekin toimii suhteellisen hyvin vain näissä uudemmissa autoissa, vanhemmissa saa olla renkkaamassa sitä vipua kokoajan, ellei satu yöaikaan liikkumaan jolloin muu liikenne ei "säätele" sitä nopeutta. Pitkään sain opetella sen vakkarin käyttöä, enkä sen kanssa ajamisesta kovinkaan perusta. Kyllä muutenkin tuo henkilöautossa istuminen käy ruodon päälle pidemmissä ajorupeamisissa, ja olen jo oppinut että se on tauon paikka jos kinttu kramppaa tai alkaa selässä tuntumaan epämukavalta. Tuo matkamöhkö on paljon mukavampi, kun saa istua niin että jalat roikkuu alaspäin, ja kaasupoljin on sopivalla kohdin ja tunnokas painettava. Lisäksi Saabista otettu penkkikin on ainakin omalle selälle sopiva, ei liian pehmeä eikä kova.
Meilläpäin auttaa asiaa kun jättää erellä ajavahan autohon reippaan turvavälin, jos väli tuntuu pienenevän niin pikku painallukset -nappulasta kasvattaa pikkuhiljaa väliä, jos erellä ajava tuntuu menevän kovempaa niin napsaus +nappulasta lisää nopeutta 1 km/h kerrallaan. Ei oo vaikeeta.
Kun on väliä erellä ajavaan tarpeeksi, niin etummaisen väliaikaiset nopeuren muutokset ei ittelle aiheuta juurikaan toimenpiteitä.
Ei oo mikään pakko ajaa toisen puskuris kiinni, eikä edes suurinta sallittua nopeutta.
Kyllä se ilman muuta vaatii "normaalia" pidemmän turvavälin jos meinaa vakkarin kanssa pelata. Yhden Helsinki reissun tein kokeillen pääseekö välin ajelemaan jarruihin koskematta. Siis ajossa, ei niitä "pakollisia" pysähdyksiä joita risteyksissä joutuu tekemään. Kahdella jarruun koskemisella selvisin, mutta kyllä sitä vakkarin viikseä sai sitten napsutella ihan riittävästi. Nykyisissä ajokeissani ei moista herkkua ole, mutta ei ole noita pitkiä ajosuoritteitakaan kovinkaan monia. Eipä herpaannu siellä ratin takana kun on edes jotain tekemistä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ferkku kirjoitti: ↑Pe Touko 24, 2019 11:42 pm
Yks asia mikä ärsyttää, on löysät kaasupolkimet kun ei ole enää vaijeria. En pysty ajamaan pitkää matkaa jos en tunge superlonia kaasupolkimen alle. Jalka väsyy ja kipeytyy kun kannatelee raskasta monoa.
Sun pitää ostaa Defender. Ei tarvi kannatella monoa kaasupolkimella. On tarpeeksi jäykkä, vaikka ei ole vaijeria.
Vakionopeussäätimet auttaa asiaa.
Nekin toimii suhteellisen hyvin vain näissä uudemmissa autoissa, vanhemmissa saa olla renkkaamassa sitä vipua kokoajan, ellei satu yöaikaan liikkumaan jolloin muu liikenne ei "säätele" sitä nopeutta. Pitkään sain opetella sen vakkarin käyttöä, enkä sen kanssa ajamisesta kovinkaan perusta. Kyllä muutenkin tuo henkilöautossa istuminen käy ruodon päälle pidemmissä ajorupeamisissa, ja olen jo oppinut että se on tauon paikka jos kinttu kramppaa tai alkaa selässä tuntumaan epämukavalta. Tuo matkamöhkö on paljon mukavampi, kun saa istua niin että jalat roikkuu alaspäin, ja kaasupoljin on sopivalla kohdin ja tunnokas painettava. Lisäksi Saabista otettu penkkikin on ainakin omalle selälle sopiva, ei liian pehmeä eikä kova.
Meilläpäin auttaa asiaa kun jättää erellä ajavahan autohon reippaan turvavälin, jos väli tuntuu pienenevän niin pikku painallukset -nappulasta kasvattaa pikkuhiljaa väliä, jos erellä ajava tuntuu menevän kovempaa niin napsaus +nappulasta lisää nopeutta 1 km/h kerrallaan. Ei oo vaikeeta.
Kun on väliä erellä ajavaan tarpeeksi, niin etummaisen väliaikaiset nopeuren muutokset ei ittelle aiheuta juurikaan toimenpiteitä.
Ei oo mikään pakko ajaa toisen puskuris kiinni, eikä edes suurinta sallittua nopeutta.
Kyllä se ilman muuta vaatii "normaalia" pidemmän turvavälin jos meinaa vakkarin kanssaj pelata. Yhden Helsinki reissun tein kokeillen pääseekö välin ajelemaan jarruihin koskematta. Siis ajossa, ei niitä "pakollisia" pysähdyksiä joita risteyksissä joutuu tekemään. Kahdella jarruun koskemisella selvisin, mutta kyllä sitä vakkarin viikseä sai sitten napsutella ihan riittävästi. Nykyisissä ajokeissani ei moista herkkua ole, mutta ei ole noita pitkiä ajosuoritteitakaan kovinkaan monia. Eipä herpaannu siellä ratin takana kun on edes jotain tekemistä.
Kannattais koittaa joskus sitä normaalia pidempää turvaväliä.
Jos kerta aikoo ohitella ja nopeusrajoitusten seuraaminen on pakkomielle, niin sitten vaan poljinta lattiaan eikä jäärä toisten perään roikkumaan.
Jos pitää mennä paikasta A paikkaan B ilman kiirettä, voi ajaa haluamaan vauhtia ainakin siihen asti kun näköpiirissä on rekkaa tai autojonoa jota ei kannata lähteä ohittelemaan. Oman nopeuden voi sovittaa hyvinkin 100-150 m päässä näköpiirissä olevaan jonoon eikä niiden nopeusvaihteluista tarvitse hirveesti huolta kantaa.
Enitenhän "harmia" tuosta pidemmästä turvavälistä tulee siinä kun sivulta tulevat tulee eteen ja kiihdyttelevät sitten "ujosti" eteenpäin. Muita haittoja ei juurikaan tule mieleen, mitä tuossa kokeilussa tuli?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ohittamista se helpottaa kun ei sen ohittajan tarvitse polkea jarrua hullun lailla, kun palaa siihen letkaan.
Eikä minun ohimoon sarvi kasva tai suonet pullistu jos joku kiireisempi ohi menee! Kunhan sitten menee eikä aloita mitään leikkimistä, joka nykyään on joillakin tapana.
Viimeksi muokannut Ajomies, La Touko 25, 2019 11:11 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Matsikka kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 11:10 am
Uusmaalaiset varmaan on tolloja .....
Tampere, Lahti, Turku, Naantali, Seinäjoki-akselilla ei reissussa tuntunut noista väliinpuikkaajista paljon ollut harmia.
Ja toki meen ohi jos tilanne siltä alkaa tuntumaan.
Lahden seudulla ainakin tullut havaittua että siellä suurin osa ei tunnu tietävän sen kärjellään seisovan kolmion tarkoitusta! Ja samanlaisia havaintoja olen tehnyt mm. Tampereella, Jyväskylässä jne.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Sokotan vakkari on ihan ok ja helppo, mutta jonkun kerran on käynyt niin, että ajatuksissani olen laittanu ratista rariota kovemmalleen, vaikka on pitäny lisätä nopeutta . Viiksessä se vakkari on, mutta silti. Ihan ehdoton varuste.
Vakkari yhdistettynä nopeusrajoitusmerkkeihin, olisi kyllä ihanteellinen ratkaisu, ei tarvitsisi tuijotella tien laidalta merkkejä ja toisella silmällä nopeusmittaria, hoituisi homma itsestään. No tämä systeemihän maksaa eikä tuota muuta kuin sitä turvallisuutta joita kameratolpilla haetaan?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ajomies kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 11:26 am
Vakkari yhdistettynä nopeusrajoitusmerkkeihin, olisi kyllä ihanteellinen ratkaisu, ei tarvitsisi tuijotella tien laidalta merkkejä ja toisella silmällä nopeusmittaria, hoituisi homma itsestään. No tämä systeemihän maksaa eikä tuota muuta kuin sitä turvallisuutta joita kameratolpilla haetaan?
Tesla olisi "itseajavuusominaisuuksineen" Ajomiehen auto.
Ajomies kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 11:26 am
Vakkari yhdistettynä nopeusrajoitusmerkkeihin, olisi kyllä ihanteellinen ratkaisu, ei tarvitsisi tuijotella tien laidalta merkkejä ja toisella silmällä nopeusmittaria, hoituisi homma itsestään. No tämä systeemihän maksaa eikä tuota muuta kuin sitä turvallisuutta joita kameratolpilla haetaan?
Tesla olisi "itseajavuusominaisuuksineen" Ajomiehen auto.
Juu kunhan niitä alkaa saamaan alle tonnilla!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
8400 kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 9:11 am Land roverissa yllätys yllätys on sekin niin kökkö että vaatii kyllä pohjanmaan suorat ja yön että sitä viitsii käyttää. Jos muistaa miten se laitetaan päälle.
Vaatii aika pitkän käytön ennenkuin tottui. Ja se miinus napin puuttuminen on aivan käsittämätöntä, turha "päävirtakytkin" kyllä on saatu mukaan järjestelmään...
olliki kirjoitti: ↑La Touko 25, 2019 8:31 am
Vakkari on tosiaan yksi niitä lisävarusteita, joka pitää minun autossani olla ehdottomasti. Olen aina ihmetellyt, miksei niissä voisi olla vielä vaikkapa 3 esivalittavaa nopeutta, jolloin nopeusrajoituksen muututtua voisi vain painaa nappia, eikä tarvitsisi katsetta siirtää tiestä.
- Vai onko sellaisia?
Tätä olen itsekin kaipaillut ja ihmetellyt kun ei ole. Volvossa muuten hyvä vakkari, mutta esivalinnat ois poikaa. Vaikka 60-80-100.