Suomi sodassa

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tässä olen jo vuosia miettinyt, minkälaiseen saumaan sitä on saanut syntyä. Olen syntynyt sotien jälkeen ja jännityksellä odotan, jos vaikka kuolen ennen seuraavaa sotaa. Aika harva sukupolvi on selvinnyt ilman, etteikö jossain elämän vaiheessa sodittaisi.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja aarne »

Suomessa kyllä harvinaista jos ei sotaan joudu joka sukupolvi, mutta eivät ruotsissakaan ole sotineet reiluun pariin sataan vuoteen. :)
Viimeksi muokannut aarne, Pe Syys 24, 2021 10:21 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-P
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja A-P »

Kyllä maailma pelastuis jos tarve sotimiseen loppuisi ja kaikki sotavehkeitten tekemiseen liittyvä lopetettaisiin. Tosin olenhan minäkin sillä toimella liki kaksi asuntolainaa maksanut.

Huolellahan tuota isomman naapurin kehitystä on saanut seurata. Onko Suomi Krimiä kummenpi, saattaa joku ajatella.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

Kyllä se ihannointi on jollain muulla kiertoradalla, kun oma ajatusmaailma. Jatkosodan käyneen miehen poika olen. Appiukko alotti jo talvisesta. Jälkensä jätti heihin, isään pahastikin. Mut ei he noista meteliä pitäny, paremmin vaikenivat.

Ihannointi tai sen puute ei sulje pois kunnioitusta ja arvostusta. Sille mitä nämä joutus uhraamaan.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
DF
Viestit: 538
Liittynyt: Ti Loka 07, 2014 2:20 pm
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja DF »

Isoisän kanssa nukuttiin ja joku yökin valvottiin samassa huoneessa, kun oli alle 10 vuotias. Nousivat ne sotamuistot uniin joskus liian selkeästi. Vajaa viisi vuotta komennusta jätti jälkensä ihmiseen. Ei niistä yksityiskohtia minulle kerrottu, mutta kuuntelin salaa, kun juttelivat veteraanien kesken. Vaarin viesti oli kyllä vahva, ettei hän sinne takaisin halua ja sinunkin kannattaa pysyä tositoimista varusmiesaikaa lukuun ottamatta poissa. Ei ole ollut itselle sitten lisättävää tuohon mielipiteeseen.
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja TepaR »

t-40 kirjoitti: Ke Maalis 17, 2021 3:32 pm no sen verta toinen papoista kertoi kun joku oikein ryssää juhlissa mollasi ni meinas et kun oli ruumis kuskina rintaman tuntumassa, tuli venäläinen samaa hommaa tekemässä vastaan.. morjestivat ja jatkoivat savotaansa, eli pointti.. pakosta henkesä uhalla ihmisiä rajan kummanki puolen
Mä olen kuullut vastaavan tarinan hävittäjälentäjistä jotka lensivät vastatusten ilmataistelun jälkeen. Molemmilla ammukset loppu ja kotikentälle menossa joten vaan tervehtivät. Samat herrat olivat sitten vieläpä sattumalta tavanneet jossain paljon myöhemmin…

Ei sodassa mitään hienoa ole mutta kyllä siitä aina joku hyötyykin.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

TepaR kirjoitti: Pe Syys 24, 2021 7:20 pm
t-40 kirjoitti: Ke Maalis 17, 2021 3:32 pm no sen verta toinen papoista kertoi kun joku oikein ryssää juhlissa mollasi ni meinas et kun oli ruumis kuskina rintaman tuntumassa, tuli venäläinen samaa hommaa tekemässä vastaan.. morjestivat ja jatkoivat savotaansa, eli pointti.. pakosta henkesä uhalla ihmisiä rajan kummanki puolen
Mä olen kuullut vastaavan tarinan hävittäjälentäjistä jotka lensivät vastatusten ilmataistelun jälkeen. Molemmilla ammukset loppu ja kotikentälle menossa joten vaan tervehtivät. Samat herrat olivat sitten vieläpä sattumalta tavanneet jossain paljon myöhemmin…

Ei sodassa mitään hienoa ole mutta kyllä siitä aina joku hyötyykin.
Mitähän Amerikka on hyötynyt viimeisistä sodistaan? Aseteollisuus kyllä voi hyvin ja porskuttaa, mutta muuten taitaa mennä sotimiset miinukselle. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja sköne »

Ajomies kirjoitti: Pe Syys 24, 2021 8:26 pm
TepaR kirjoitti: Pe Syys 24, 2021 7:20 pm
t-40 kirjoitti: Ke Maalis 17, 2021 3:32 pm no sen verta toinen papoista kertoi kun joku oikein ryssää juhlissa mollasi ni meinas et kun oli ruumis kuskina rintaman tuntumassa, tuli venäläinen samaa hommaa tekemässä vastaan.. morjestivat ja jatkoivat savotaansa, eli pointti.. pakosta henkesä uhalla ihmisiä rajan kummanki puolen
Mä olen kuullut vastaavan tarinan hävittäjälentäjistä jotka lensivät vastatusten ilmataistelun jälkeen. Molemmilla ammukset loppu ja kotikentälle menossa joten vaan tervehtivät. Samat herrat olivat sitten vieläpä sattumalta tavanneet jossain paljon myöhemmin…

Ei sodassa mitään hienoa ole mutta kyllä siitä aina joku hyötyykin.
Mitähän Amerikka on hyötynyt viimeisistä sodistaan? Aseteollisuus kyllä voi hyvin ja porskuttaa, mutta muuten taitaa mennä sotimiset miinukselle. :(
Oppurtunisti on kai henkilö joka aina tilanteessa, kuin tilanteessa löytää selvitymiskeinon tai jopa tienestin. Tällaisia oli mm. mustan pörssin kauppiaat suomen sotavuosien aikana. Maalta salakuljettivat kaupunkeihin ruokatarvikkeita ym.
oppia ikä kaikki
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Punaparta kirjoitti: Pe Syys 24, 2021 12:28 pm Kyllä se ihannointi on jollain muulla kiertoradalla, kun oma ajatusmaailma. Jatkosodan käyneen miehen poika olen. Appiukko alotti jo talvisesta. Jälkensä jätti heihin, isään pahastikin. Mut ei he noista meteliä pitäny, paremmin vaikenivat.

Ihannointi tai sen puute ei sulje pois kunnioitusta ja arvostusta. Sille mitä nämä joutus uhraamaan.
Juuri näin.

Isäukko oli 17v jatkosotaan lähtiessään. Ei hän jälkeenpäin niistä sotajutuista halunnut yleensä puhua. Joitakin "siellä jossakin" kuvattuja filminegatiiveja hänellä oli tallessa kohtalainen nippu. Tein niistä myöhemmin pimiössä paperikuvia. Kyllä hän niistä useita tuttuja tunnisti ja kertoi, missä vaiheessa ja paikassa niitä oli kuvattu. Ikävä kyllä näitä tarinoita ei tullut silloin dokumentoitua.

Appiukko oli silloin sen verran nuorempi, että jatkosota ehti mennä ohi.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Kari L
Viestit: 656
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 10:20 am
Paikkakunta: Järvenpää/Sastamala
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja Kari L »

Eilen kerrottiin, että Tanska, Norja ja Ruotsi ovat allekirjoittaneet sopimuksen puolustusyhteistyöstä: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008286605.html
Suomi ei kuulu joukkoon. Taas olemme kutakuinkin yksin jos/kun tilanne tulee päälle. Pohjoismaat eivät halua alkaa sotimaan Venäjän kanssa Suomessa. Ruotsi on oikein säätänyt lain, että Suomeen ei lähdetä sotimaan. Viime sotaan osallistumisen kielsi Ruotsin kuningas, vaikka Suomesta määrättiin satoja vuosia Ruotsin vallan aikana miehiä ja ratsuja osallistumaan Ruotsin kuninkaan masinoimiin sotiin ympäri eurooppaa. Omistamme tilan, joka on ollut ns. ratsutila, josta mies ja hevonen lähti kun käsky kävi.
Tuntuu katkeralta tällainen asetelma, kun pidetään selvänä, että Suomi yksin vastaa naapureiden turvallisuudesta. Siksi meillä joudutaan ylläpitämään EU:n suurinta armeijaa lähtövalmiudessa ja kouluttaa sukupolvesta toiseen miltei kaikki miehet ja osa naisista ryssän tappajiksi.
Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun tulee.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja valaut »

Jos noissa sota-ajan jutuissa on epäselvää, niin itse olen saanut pariin kysymykseen hyvin asiallisia vastauksia Maavoimien esikunnasta.

Yhdessä kysymyksessä oli kyse jo ammoin edesmenneestä sukulaisesta, joka oli saanut kenttäylennyksen aliupseeriksi jatkosodassa, mutta ylennyksen antanut everstilt oli kaatunut ennen asian virallistamista. Ja mitään virallista dataa asiasta ei ollut.

No, selvisi, että on mahdollista, mutta erittäin harvinaista ja tuo jatkosodassa kaatunut ylennyksen antanut sittemmin eversti Maavoimien esikunnan mukaan todellisuudessa kuoli kotonaan Lahdessa 1998. :D
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Suomi sodassa

Viesti Kirjoittaja valaut »

Toinen selvitys on menossa. Harmi, että olen 30 vuotta myöhässä. On kaikki haudassa, keneltä kysyä...

Sotapäiväkirjoja on läjä.

Tietysti voi miettiä, että mitä näitä enää kaivella.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Paalari ja 41 vierailijaa