Pystyakselin laakerointi
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 11:58 am
- Viesti:
Pystyakselin laakerointi
Moro. Miten tekisitte pystyakselille laakeroinnin tiepuomiin? Puomi on noin 250kg. Pitäisi liikkua aika herkästi. Maahan kiinnitettävässä osassa 160mm halkaisijalla lieriö johon tulisi upottaa puomin 50mm lieriöputki ja näiden väliin laakerointi. Akseli pyörii molempiin suuntiin ja on siis kääntyvää mallia, eicnouseva puomi.
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Itse varmaan tekisin https://www.laakerinetti.com/51110-pain ... -4155.html ja kaveriksi liukulaakerit, niin luultavasti tulisi riittävän hereä.
Tai vaihtoehtoisesti kahdella kartiorullalaakerilla, jolloin ei tarvitsisi liukulaakereita lainkaan, mutta tarvitsee sitten taas "välysten" säädön.
https://www.laakerinetti.com/32010-kart ... -1269.html
Tai vaihtoehtoisesti kahdella kartiorullalaakerilla, jolloin ei tarvitsisi liukulaakereita lainkaan, mutta tarvitsee sitten taas "välysten" säädön.
https://www.laakerinetti.com/32010-kart ... -1269.html
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 7805
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Meillä tuli vastaavaan rakennelmaan auton pyöränlaakeri napoineen.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.
-
- Viestit: 4397
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Tuohon kohdistuu sekä aksiaali- että radiaalivoimia, niin käytännössä kartiorullalaakeri on se helpoin vaihtoehto ylä- ja alapuolelle. Jos haluaa enemmän rakennella, niin painelaakeri ja neulalaakeri alapäähän ja yläpäähän kartiokuulalaakeri.
Viimeksi muokannut jarikos, Su Kesä 20, 2021 9:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Kesä 19, 2021 11:58 am
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Kiitoksia hyvistä vastauksista!
-
- Viestit: 85
- Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Viistokuulalaakeri !
Herkkä ja kestää kuormia molempiin suuntiin.
"Laakerit ovat tämän vuoksi erittäin sopivia kantamaan yhdistettyjä kuormituksia, ts. samaan aikaan vaikuttavia säteis- ja aksiaalikuormituksia".
Herkkä ja kestää kuormia molempiin suuntiin.
"Laakerit ovat tämän vuoksi erittäin sopivia kantamaan yhdistettyjä kuormituksia, ts. samaan aikaan vaikuttavia säteis- ja aksiaalikuormituksia".
-
- Viestit: 817
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Käytetty kytkimen painelaakeri ja on herkkä.
-
- Viestit: 4397
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Kytkimen painelaakeri ottaa vastaan vaan aksiaalivoimia mutta on heikoilla radiaalivoimien kanssa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Tein lapsille karusellin ja tuommonen viistokuulalaakeri on yläpäässä, hyvin hyrryyttelee.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Kun ollaan säiden armoilla niin pidemmän päälle toimivin laakeri ei ota kosteudesta tai pölystä itseensä. 50mm akselin halkaisijalla jopa tavallinen kuulalaakeri jaksaa kannatella tuota aksiaalikuormaa.
-
- Viestit: 4377
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Biltemasta peräkärryn hitsattava napatumppi
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 7805
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Unohtui tästä sanoa ehkä tärkein, eli kun puomi on avattuna niin se makaa tukitolpan varassa ja kiinni ollessaan makaa myös vastapuolen tolpan varassa johon kiinnitetään munalukolla.zukka kirjoitti: ↑Su Kesä 20, 2021 6:29 pm Meillä tuli vastaavaan rakennelmaan auton pyöränlaakeri napoineen.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.
Oman painonsa varassa on siis pelkän käännön aikana.
-
- Viestit: 3769
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Jos taas oikein muistan, niin vierintälaakerit kestävät melkoisesti suurempia staattisia kuorma kuin mitä niiden dynaaminen kantavuus on.zukka kirjoitti: ↑Ti Kesä 22, 2021 12:58 amUnohtui tästä sanoa ehkä tärkein, eli kun puomi on avattuna niin se makaa tukitolpan varassa ja kiinni ollessaan makaa myös vastapuolen tolpan varassa johon kiinnitetään munalukolla.zukka kirjoitti: ↑Su Kesä 20, 2021 6:29 pm Meillä tuli vastaavaan rakennelmaan auton pyöränlaakeri napoineen.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.
Oman painonsa varassa on siis pelkän käännön aikana.
Jos yläpään laakeriksi laittaisi viistokuulalaakerin ja alapäähän kelluvan urakuulalaakerin, joka olisi kuitenkin lukittu siten, että lukitus estäisi akselin poisnostamisen, niin laakereita ei tarvitsisi kiristellä.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 4377
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Miksi se hitsattava perävaunun napa ei käy?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 3769
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Käyhän se, mutta jos laakerit olisivat kauempana toisistaan, selvittäisiin pienemmillä laakereilla.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 4377
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Siis vielä pienemmt mitä pikku peräkärryn navassa?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 3769
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Periaatteessa laakereilta tarvittaisiin vähemmän kantokykyä. Tosin noinkin jykevän puomin pystyakselin pitää olla melkoisen paksu, joten aivan pienillä laakereilla ei tultaisi toimeen.
Jotenkin minusta vierintälaakerit puomin saranoinnissa vaikuttavat liioittelulta, kun puomia ei olla jatkuvasti vääntämässä auki tai kiinni. Voin toki olla asiassa väärässäkin.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 4397
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Kaikki muuttujathan ei ole tiedossa. Esimerkiksi puomin painosta on kerrottu, että se painaa noin 250kg. Onko kaikki paino portin puolella vai onko vastapainoa. Oletetaan kaiken painon olevan portin puolella eikä vaatapainoa ole. Jos portin paino on tasaisesti jalkautunut koko matkalle ja portin pituus on 2 metriä. Silloin tyveen tulisi yhteen pisteeseen noin 2500Nm vääntö, joka on jo paljon. Entä jos portti onkin 3 metriä leveä ja paino jakautuu matkalle tasaisesti, silloin vääntö lähenee 4000Nm.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 3769
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
Totta tuokin. Tosin painava puomi ilman vastapainoa tuo laakerointiin aina lisäongelmia.jarikos kirjoitti: ↑Ti Kesä 22, 2021 8:53 pm Kaikki muuttujathan ei ole tiedossa. Esimerkiksi puomin painosta on kerrottu, että se painaa noin 250kg. Onko kaikki paino portin puolella vai onko vastapainoa. Oletetaan kaiken painon olevan portin puolella eikä vaatapainoa ole. Jos portin paino on tasaisesti jalkautunut koko matkalle ja portin pituus on 2 metriä. Silloin tyveen tulisi yhteen pisteeseen noin 2500Nm vääntö, joka on jo paljon. Entä jos portti onkin 3 metriä leveä ja paino jakautuu matkalle tasaisesti, silloin vääntö lähenee 4000Nm.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 4377
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pystyakselin laakerointi
zukka kirjoitti: ↑Su Kesä 20, 2021 6:29 pm Meillä tuli vastaavaan rakennelmaan auton pyöränlaakeri napoineen.
Olikohan joku volvon tai fordin pultattava.
Käytetty ja pienellä välyksellä,mutta on se tuossa muutaman vuoden puomia pitänyt.
Puomi painaa ehkä 50kg ilman vastapainoa,vastapainon kanssa lähempänä 100kg.
Leveys jotakin 5-6m varmaan.
Eikö tässä ole tiedot?
On kumma jos ei 350kg kantavuuden pyörännapa kestäisi tuota.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: forssu, Jampe83 ja 69 vierailijaa