Kierteen nousu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Jäärä kirjoitti: To Kesä 10, 2021 1:36 pm
super kirjoitti: To Kesä 10, 2021 1:21 pm Kyll ite tulee käytettyä hienokierrettä sanana näis mutteri väännöissä.
Sitten normaalikierre on se tavallinen ( ei karkea ).

Väännösjuttuja enkunkielestä ?

Std-nimitykset taitaa olla vakiokierre ja taajakierre .

ISO Coarse Thread M12 x 1,75 = vakiokierre l. ( normaali / karkea )
ISO Fine Thread M12 x 1 / 1,25 / 1,5 taajakierre l. ( hieno ; myös alle 1 mm nousuja )
Kiitoksia, siinä oli hyvää asiaa. Ruuviliitosten, etenkin dynaamisesti rasitettujen, suunnittelu, mitoitus ja asennus ei ole lainkaan niin simppeliä kuin yleensä uskotaan. Tekniikka on yksinkertaista vain niille, jotka eivät asioita ymmärrä tai ymmärtävät ne täysin.
Parempi tietää kaikesta jotain kun jostain kaikki.
steami

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja steami »

Aikoinaan puhuttiin kierteistä: Oli tuumaista, oli millistä ja sitten oli whitwortin huja-haja syöksykierrettä? ;-)
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

ja sitten oli se sorvarin kierre eli pulttiin tuli se kierre minkä heitti ja sorvailu mutterin perään samalla nousulla
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja mauri »

Onko se venäläinen pystykierre jo täällä käsitelty?
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Mielenkiintoinen keskustelu. Ajattelin laittaa tähän pienen yhteenvedon:
Millikierteissä nousu ilmoitetaan mm/kierros.vakio M10 kierteen nousu on 1,5mm Eli vakio M10 pultti liikkuu 1,5mm kun kierrät yhden kierroksen.
Vakiokierteissä nousua ei yleensä merkitä erikseen, mutta ei se kiellettyä ole.
Vakiota tiheämpiä kierteitä kutsutaan työelämässä hienokierteiksi.
Tuumaisissa kierteissä nousu ilmoitetaan kierrokset/tuuma.
Esim. Unc 1/2"-13 tarkoittaa puolen tuuman unc-kierrettä, nousu 13 kierrosta/tuuma.
Tuumaisia kierteitä on tuhoton määrä erilaisia, niiden kanssa ei oikein pärjää ilman standardia.
Se kierrekampa on hyvä hankinta.
Varsinkin jos on epävarmuutta siitä onko pultti tuumainen vai millinen. Varsinkin pienempien erottaminen työntömitan avulla on hyvin vaikeaa.

Toivottavasti oli riittävän sekavasti selitetty :D
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja valaut »

60-luvun Valmetin kehdossa on 5/8 UNC kierteet, mitkä yhtäkkiä vaikuttavat normi M16 kierteiltä.

Olin merta edempänä kalassa, kun isomman kaupungin liikkeet myivät ei-oota, niin töistä tullessa poikkesin pienen kotopitäjän koneliikkeessä ja kysyttiin vain: "Minkä mittaisia ja paljonko?". :D
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ettei asia mene aivan liian yksinkertaiseksi, niin kaikki mainitut kierteet voivat olla lisäksi vasenkätisiä. 😆
Kyllä se siitä.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18568
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Jonkunverran työkseni ostelen ruuveja ja muttereita.
Vakiokierteet ymmärtää jokainen myyjä, siis kun esim. tilaa 1000kpl 10.9 M6 x 20 kuusiokoloruuveja ei tarvi erikseen mainita että nousu on ns vakio eli 1.0mm
Sama käytäntö menee läpi koko repertuaarin mitä talossa tarvitaan, alta 500 ruuvinimikettä.
Sitten jos mennään pois vakiosta niin tarvii mainita nousu. Puhutaan hienokierteestä.
Vakiokierteisissä nousu on melkein sama kuin kyseisen koon kierretapin ja vaaditun porakoon erotus.
säästellen sippiin
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja valaut »

Ns. merikarvialainen kierre tuo vasenkätinen.

UNF on F = fine
UNC on C = carkea
tuulen
Viestit: 770
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2019 8:45 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Sitten on nuo ruohonleikkureiden kaksipäiset kierteet. Nousu näyttää normaalilta mutta on aikaaansaatu kahdella kierreharjalla. Esim nousu 8 kierrettä tuumalla näyttää nousulta 16 kierrettä tuumalla. Siis kierrekampakin näyttää virheellistä nousua.
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

Missä ruohonleikkurissa on kaksipäinen kierre, ei ole tullut koskaan vastaan. Sen verran eroa on UNC kierteessä ja Whitworth kierteessä että 1/2"kierteessä on UNC kierteessä 13kierr/" ja W 1/2"on 12kierr/" harjakulma on W kierteessä 55 astetta ja UNC 60 astetta.
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Useampipäiset kierteet ovat hyvin harvinaisia. Tuossa tapauksessa profiilitulkki näyttää väärin, täytyy katsoa pulttia suoraan päähän niin asia selviää.
Itselleni on tullut useampipäisiä kierteitä vastaan vain trapetsikierteinä ja moduuliprofiililla. Niitä on käytetty jonkun asian liikuttamiseen. Kierre akselin päälle on tullut holkki vastaavalla kierteellä johon on sitten kiinnitetty jotain. Itse akseli pysyy paikallaan, ja holkki liikkuu.
Valmistin näitä osia, en tiedä tarkemmin mihin menivät.
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Sorvaaja kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 9:32 pm Missä ruohonleikkurissa on kaksipäinen kierre, ei ole tullut koskaan vastaan. Sen verran eroa on UNC kierteessä ja Whitworth kierteessä että 1/2"kierteessä on UNC kierteessä 13kierr/" ja W 1/2"on 12kierr/" harjakulma on W kierteessä 55 astetta ja UNC 60 astetta.
Vähän ihmettelen itsekin mitä hyötyä kaksipäinen kierre antaa? Kalliimpi valmistaa, ei varmasti löydy mistään pulttikaupasta ja Kaikenlisäksi löystyy helpommin?
Meneehän se toki nopeammin pohjaan mutta pitää kiristää paljon tiukemmalle kuin vastaavalla profiililla oleva yksipäinen..
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Kun tässä nyt on päästy sopivasti irti aiheesta niin ei pidä unohtaa Edisonkierrettä. Kaikille tuttu, vaan harva tullut sitä ajatelleeksi.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
tuulen
Viestit: 770
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2019 8:45 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Palataan asiaan ja aiheeseen ruuvien nousuihin. Esim Flymo ajoleikkurissa ?14 hv moottori on kiinni rungossa neljällä 5/16 9kierrettä tuumalla kaksipäisellä ruuvilla. Leikkuri on pitkälti Husqvarna.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

tuulen kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 10:56 pm Palataan asiaan ja aiheeseen ruuvien nousuihin. Esim Flymo ajoleikkurissa ?14 hv moottori on kiinni rungossa neljällä 5/16 9kierrettä tuumalla kaksipäisellä ruuvilla. Leikkuri on pitkälti Husqvarna.
Kyseessä on itsekierteyttävä ruuvi.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja JKH »

mauri kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 6:58 pm Onko se venäläinen pystykierre jo täällä käsitelty?
Venäläistä pystykierrettähän käytetään tunnetusti U-pultti + U-mutteri-yhdistelmässä.

Kiristyksessä toimii parhaiten ns. venäläinen pumppumeisseli, eli moska... Avaamisesta ei kai ole niin suurta väliä...
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

JKH kirjoitti: Ma Kesä 14, 2021 1:57 am
mauri kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 6:58 pm Onko se venäläinen pystykierre jo täällä käsitelty?
Venäläistä pystykierrettähän käytetään tunnetusti U-pultti + U-mutteri-yhdistelmässä.

Kiristyksessä toimii parhaiten ns. venäläinen pumppumeisseli, eli moska... Avaamisesta ei kai ole niin suurta väliä...
Kaasumeisselillä aukeaa...
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Eipäs unohdeta BA-kierrettä. Sitä tulee jonkin verran käytettyä omissa sovelluksissa. Muunmuassa jotkin mikrokytkimet asettuvat tarkasti paikalleen kun tekee BA-kierteelliset ruuvit ja kiinnittää kytkimet niillä. Vastaavasti sitten laiterunkoon tapilla BA-kierre.

BA-kierre on käsittääkseni myös pienoismallirakentajien suosiossa. Eikä mikään ihmekään kun pienin ruuvi on BA25 eli 0,25x0,072 kun metrisissä pienin on 1,0x0,25.

Sitten on vielä itse tehdyt erikoiskierteet, yhteen valmistamaani työkaluun sorvasin kierteen 40,0x1,0.

Edit: korjattu näppihärö BA-ruuvin paksuudesta, oli 0,35 lyöntivirheen vuoksi, oikea 0,25mm. Kiitos huomautuksesta.
Viimeksi muokannut jarikos, Ma Kesä 14, 2021 11:16 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Kierteen nousu

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

tuulen kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 10:56 pm Palataan asiaan ja aiheeseen ruuvien nousuihin. Esim Flymo ajoleikkurissa ?14 hv moottori on kiinni rungossa neljällä 5/16 9kierrettä tuumalla kaksipäisellä ruuvilla. Leikkuri on pitkälti Husqvarna.
Oppia ikä kaikki. Mutta jos irrottaa moottorin on varmasti syytä pitää ruuvit tallessa! Ei varmaan ihan jokapaikasta saa uusia tilalle
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: allu-85, Google [Bot], Harri S ja 41 vierailijaa