Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Miten toimisi etuakseli kallistuvana keinupisteen ollessa akselin alapuolella? Voisi olla tarvittaessa keinuvat tukivarret taaksepäin vastaamassa rungon tukipisteisiin, samoin kuten ainakin Dextoissa. Jostakin vanha Majorin etuakseli kehtoineen ja tukivarsineen ja lisää sellaisen kärriin.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Ei taida sopia kärrin alle mitenkää päin, ja siinä ajassa/kustannuksilla rakentaa sen oikean telin, joka ei ole mitää rakettitiedettä.Jostakin vanha Majorin etuakseli kehtoineen ja tukivarsineen ja lisää sellaisen kärriin.
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Joo, ei pidä siihen Majorin akselistoon takertua ideana. Voihan kärrin runkoon laittaa mihin akseliin tahansa jonkunlaisen keinuratkaisun. Traktorin perässähän se kärri tulee ja traktori tunnustelee mentävän reitin, joten äkkitöyssäyksiä tuskin edes kovasti tulisi kärrin etuakselille. Mutta olisihan se jo apua tuollainenkin myötäilevyys epätasaisella alustalla. Varsinkin, jos taempi akseli olisi lehtijousitettu, niin lisäisi ehkä tukevuutta keinuvakin akseli kaverina.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Mahtaa olla jännä ajella, kun maaston epätasaisuuden takia paino siirtyykin etummaiselle keinuvalle akselille, ja sitten vielä takana lehtijouset antamassa lisäjännitystä.
Ehkä se etuakseli vois olla hennommilla jousilla apuna, ja taka-akseli sitten normaali kiinteä, niin vois vielä kärrillä pystyä jotai tekemääkin!?
Ehkä se etuakseli vois olla hennommilla jousilla apuna, ja taka-akseli sitten normaali kiinteä, niin vois vielä kärrillä pystyä jotai tekemääkin!?
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Se olisi kärrissä toki ongelma, että esim. tasaisen poikittaisen esteen yli vedettäessä kärri jäisi helposti etuakselin ja sen keinunivelen varaan koko painoltaan esteen yli kiivetessään, jos takarenkaat samalla nousee maasta, silloin kippaa sivulle.
Keinu taitaa sittenkin kuulua vain teliin..
Keinu taitaa sittenkin kuulua vain teliin..
Tekemällä virheistä oppii.
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Ai että samalla vaivalla tekeee jousitetun aisan? Kuvan ja selostuksen perusteella taatusti helpompi homma laskea vetosilmukkaa 10 - 20 s alemmas kärristä.. Sinähän taidat olla huumorimiehiä?Talumees kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 8:31 pmSamalla vaivalla tekee jousitetun aisan.steami kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 8:02 pmBingo! Asia selvä. Ei muuta kuin aisa rälläkällä poikki paalikärristä ja hitsaamalla uudelleen kiinni siten, että kärrin etuosa on ainakin parikymmentä senttiä ylempänä kuin takaosa? Loppuu se rynkytys siihen paikkaan..DexMasZet kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 2:34 pm On, naapurin kaksiakselinen paalilavetti. Kaikkea sille koitettiin tehdä, että meno paranisi. Siirrettiin akseleita ihan niin taakse kuin pystyi, ja etummaisen akseleiden renkaiden paine puoleen taaemmista, tuo oli ehkä paras versio, mutta silti hirvee laitos perässä vetää. Odottaa nytten että joku tekisi telin siihen. Siihen asti välttää hyvin sahatavaran varasto kärrynä.
Viimeksi muokannut steami, To Touko 06, 2021 9:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Ääh.
Kokeile niin tiedetään miten toimii. Äkkiäkös sen rapsii alta pois jos ei pelaa.
Tarvittaessa pienentää paineta pyöristä. Se ainankin pitää huolehtia, että normaalitilanteessa ns.paino on akselisen välillä tasan.
Kokeile niin tiedetään miten toimii. Äkkiäkös sen rapsii alta pois jos ei pelaa.
Tarvittaessa pienentää paineta pyöristä. Se ainankin pitää huolehtia, että normaalitilanteessa ns.paino on akselisen välillä tasan.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 1371
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Naapurilla oli, tai on ehkä vieläkin, omatekoiset kipittömät puulavalla olevat peräkärryt, tehty aikoinaan 50 luvulla setorin perään, niissä kaksi akselia peräkkäin, rengaskoko jotain 361 valmetin etupyrän kokoa, ihan hyvin ne toimi, pellolla avo-ojia ylittäessä meni tasasesti heinäkuorman kanssa, syksyisin kärryt oli hirviporukan käytössä, pitkät lokasuojan kuomut istuimina niistä vähän kilpailtiin kuka ehtii ensin.
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Taidan tosiaankin rakennella kärryyni toisen akselin. En vain ehdi ainakaan kesän aikana. Palataan asiaan ensi keväänä..
-
- Viestit: 704
- Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
-
- Viestit: 12970
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Tuossa voisi vielä kärrin takapyöriin säätää matalammat paineet ja jousitetun akselin pyörissä pitää kovemmat, Joustaisi kaikki pyörät silloin jonkun verran ja kantaisivat kuormaa tasaisemmin yhdessä.Ehkä se etuakseli vois olla hennommilla jousilla apuna, ja taka-akseli sitten normaali kiinteä, niin vois vielä kärrillä pystyä jotai tekemääkin.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 519
- Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
- Paikkakunta: Kanta-häme
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Laita se lisäakseli sopivan pehmeillä jousilla sinne alle. Silloin se kantaa osan kuormasta mutta pääsee mukautumaan epätasaisuuksiin. Se kiinteä akseli on tosi vaarallinen. Riippuen kuorman ja tr.n painosuhteesta voi jopa nostaa jossain tilanteessa traktorin takapyörät ilmaan jolloin voi päätyä mihin vaan. Ei tarvi kun sopiva hyppyri jossain mutkassa. Auton kärryissä on aina jouset niin pääsee mukautumaan jos koukkukorkeus on edes sinne päin.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Pitää myös muistaa että se on kippilavalla, ja sillon kun kipataa vaikkapa sorakuormaa niin painopiste muuttuu nopeaan tahtiin! Jos sillon on jokin jousitettu viritysakseli jonkun patin päällä, niin tulee hauskoja hetkiä seuratessa mihin päin kärri lähtee kun kuorman paino hellittää ja jouset oikasee ittensä!?
Niikun todettu, kiinteä akseli lähes keskellä lavaa taas nostelee traktoria ilmaa ajaessa ja kipatessa, jos ei olla ihan lentokenttä olosuhteissa.
Jos jouset laittaa apuakselille, niin ei taida paljoa joutosvaraa tulla kiinteällä akseliputkella olevalla akselilla, joka menee rungon alla, jos pyörät on saman kokoset kun kärrin omatkin pyörät?
Kärrin alla on myös kippisylinteri jossain kohtaa akselin paikkaa rajottamassa?!
Jokatapauksessa voi joutua siirtämää omaa akselia johonkin suuntaa, riippuen laittaako apuakselin nykysen etupuolelle, tai jos vaikka taakse?!
Niikun todettu, kiinteä akseli lähes keskellä lavaa taas nostelee traktoria ilmaa ajaessa ja kipatessa, jos ei olla ihan lentokenttä olosuhteissa.
Jos jouset laittaa apuakselille, niin ei taida paljoa joutosvaraa tulla kiinteällä akseliputkella olevalla akselilla, joka menee rungon alla, jos pyörät on saman kokoset kun kärrin omatkin pyörät?
Kärrin alla on myös kippisylinteri jossain kohtaa akselin paikkaa rajottamassa?!
Jokatapauksessa voi joutua siirtämää omaa akselia johonkin suuntaa, riippuen laittaako apuakselin nykysen etupuolelle, tai jos vaikka taakse?!
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Tuossa mietin vielä sitä paali lavettia, jos koittaisi vetää sitä nostolaitteissa maatalous vetolaitteella nostolaite kellunta asennossa. Vaan onko sitten mielekästä vetää 10t kuormaa nostolaitteilla...
-
- Viestit: 7788
- Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Tota tota....mitäs jos,kärryn omaa akselia,siirtäisi taakse päin,ja sitten asentaisi,sen lisäakselin,sillä tapaa jotenkin että,etummaisen ja takammaisen pyörän,välipaikka olis silloin,vanhan akselin kohdalla?
-
- Viestit: 3559
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Mites kun noissa puolustusvoimienkin vanhoissa koppikärryissäkin on kaksi kiinteää akselia ja vedetään kuorma-autoilla, ei kai se nyt mikään kauheen vaarallinen voi olla ja ilmeisesti toimiva kun on niin tehty?
Ford 6610 -88
- ihmehitsari
- Viestit: 18627
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Tuhti -perävaunuun toinen akseli..
Kiinteätelistä rakennetta kannattaa testata vaikkapa tekemällä puusta tmv lelukärryn. Toki pitää kokoa olla, jotta lähemmäs todellisuutta pääsee, mutta ei mahdottomia. Sitä vetelee perässään erilaisissa olosuhteissa ja kuormilla.
Totuus kyllä selviää noinkin, eli miksi kiinteät akselit ovat.... niin, eli kuten trendikkäästi sanotaan: perseestä verrattuna keinu/ jousitettuihin teleihin
Totuus kyllä selviää noinkin, eli miksi kiinteät akselit ovat.... niin, eli kuten trendikkäästi sanotaan: perseestä verrattuna keinu/ jousitettuihin teleihin
säästellen sippiin
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Arpe, Bing [Bot], Juice, MasaP, MF 135 vm-67, Paalari, Sami88, sköne, tono ja 32 vierailijaa