Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Antsuko
Viestit: 1422
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

haller kirjoitti: La Huhti 03, 2021 12:04 pm Esimerkkinä Linuxiin kehitettiin 20 vuotta sitten hyvät energiansäästörutiinit supertietokoneiden tarpeisiin ja sitten hetken päästä huomattiin että samat palikat ovat erittäin käyttökelpoisia myös mobiililaitteissa. Tänäpäivänä 90 % mobiililaitteista pyörii Linuxilla..
Ja loput BSD:llä...
haller
Viestit: 991
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja haller »

Jep ja sillä erolla että jos iOS:n kerneliin tulee päivitys, niin optimitapauksessakin siitä on iloa vain OSX:n käyttäjille. Ei siis ole mitään yhteistä BSD- tai Hurd-puuta mihin uppimalla hyvä leviäisi. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mulla on sellainen fiilis ettei esim. FreeBSD enää kauan porskuta. Netgate taitaa olla yksi suurimmista ko. alustan hyödyntäjistä ja ei tämä viimeinen Wireguard-sekoilu mitenkään erityisesti lisännyt uskoa kehitystyön etenemisestä.
jiipee
Viestit: 10739
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja jiipee »

m_kane kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 6:20 pm Linux on oikein hyvä käyttis jos ei tarvitse töitä tehdä. Officen ja monien ammattisovellusten puuttuminen haittaa työkäytössä.
Työtä on niin monenlaista, tietokoneellakin. Minä teen päätoimen työt Linuxilla. Tarvittavat Linuxin sovellukset ovat jo pitkään olleet riittävän yhteensopivat Microsoftin vastaavien kanssa, ja koko ajan perinteisiä sovelluksia siirtyy selainkäyttöisiksi. Internet Exporeriin sidoksissa olevat vanhanaikaiset toteutuksetkin vähenevät koko ajan, jolloin selainvalikoima laajenee.

Kun aikoinaan Windows2000 -kone tuli uusimisikään (kirjanpidossa kolmen vuoden kalustossa), niin siirryin uuden koneen koottuani Linux-leiriin. Siitä alkaen on lähes yksinomaan ollut Linux-kone käytössä. On minulla vieläkin Windows-kone (Win10), jonka laitan käyntiin silloin kun joitakin firman vanhoja Windowsille C:llä ja C++:lla koodattuja client-sovelluksia pitää ajaa kokeeksi käyttötuen antamiseksi asiakkaalle. Aika harvoin sitä tarvitsee.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jiipee
Viestit: 10739
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Matsikka kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 9:42 pm
jiipee kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 9:17 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 5:50 pm Töissä kun tarvii niin ei viitti leikkiä.
Kuvankäsittelyyn liittyen, niin Gimp'illä on menty, kun pitää töissä saada kuvat vähällä työllä nopeasti muokatuiksi käyttötarkoitukseen sopiviksi. Kuva ei omassa käytössä ole myytävä tuote, vaan muun toiminnan apuväline.

Niin taikka näin, niin tuttu työkalu yleensä tuottaa taloudellisinta tulosta. Minulla ei riitä kokemusta verrata ammattikuvaajan tarpeisiin esim. Photoshoppia ja Gimppiä toisiinsa. Ammattimainen kuvankäsittely on yksi tietokoneen käytötarve; yhdelle tärkeä, toiselle vähemmän tärkeä.
Kyllähän sitä Photarille jossain määrin on vaihtoehtoja, toinen tarvitsee hyvät arkistointiominausuudet, monella suurten kuvamäärien nopea käsittely eteenpäin, jollekkin riittää pelkkä kuvan säätäminen jotkut tarvitsee kuviin enemmän muokkaamista.
Itsellä kuvamäärät eivät ole kovin suuret, eikä arkistoinnilla ole kovin suurta merkitystä. Mutta pelkkä kuvan säätäminen ei riitä.
Photosoppia oon käyttänyt työhommiin vuodesta 1996.
Kun tuossa päivällä mietin omia kuvankäsittelytarpeita työkäytössä, niin aika perustoiminnoilla loppujen lopuksi pärjää. Kuvankäsittely liittyy lähinnä teknisessä dokumentaatiossa ja asiakkaan neuvonnassa käytettyihin kuviin. Kaikki hoituvat Gimp'illä, joka on minun tarpeisiin jo turhan monipuolinenkin. Siinä on vaikka miten paljon ominaisuuksia ja mahdollisuuksia, joita ei tule käytettyä. En osaa sanoa sen soveltuvuudesta ammattikuvaajan muokkaustarpeisiin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

jiipee kirjoitti: La Huhti 03, 2021 4:41 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 9:42 pm
jiipee kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 9:17 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 5:50 pm Töissä kun tarvii niin ei viitti leikkiä.
Kuvankäsittelyyn liittyen, niin Gimp'illä on menty, kun pitää töissä saada kuvat vähällä työllä nopeasti muokatuiksi käyttötarkoitukseen sopiviksi. Kuva ei omassa käytössä ole myytävä tuote, vaan muun toiminnan apuväline.

Niin taikka näin, niin tuttu työkalu yleensä tuottaa taloudellisinta tulosta. Minulla ei riitä kokemusta verrata ammattikuvaajan tarpeisiin esim. Photoshoppia ja Gimppiä toisiinsa. Ammattimainen kuvankäsittely on yksi tietokoneen käytötarve; yhdelle tärkeä, toiselle vähemmän tärkeä.
Kyllähän sitä Photarille jossain määrin on vaihtoehtoja, toinen tarvitsee hyvät arkistointiominausuudet, monella suurten kuvamäärien nopea käsittely eteenpäin, jollekkin riittää pelkkä kuvan säätäminen jotkut tarvitsee kuviin enemmän muokkaamista.
Itsellä kuvamäärät eivät ole kovin suuret, eikä arkistoinnilla ole kovin suurta merkitystä. Mutta pelkkä kuvan säätäminen ei riitä.
Photosoppia oon käyttänyt työhommiin vuodesta 1996.
Kun tuossa päivällä mietin omia kuvankäsittelytarpeita työkäytössä, niin aika perustoiminnoilla loppujen lopuksi pärjää. Kuvankäsittely liittyy lähinnä teknisessä dokumentaatiossa ja asiakkaan neuvonnassa käytettyihin kuviin. Kaikki hoituvat Gimp'illä, joka on minun tarpeisiin jo turhan monipuolinenkin. Siinä on vaikka miten paljon ominaisuuksia ja mahdollisuuksia, joita ei tule käytettyä. En osaa sanoa sen soveltuvuudesta ammattikuvaajan muokkaustarpeisiin.
Itse en ole hirveesti perehtynyt viimeisimpiin Gimppeihin. On se aika monipuolinen ja monelle riittävä.
Kuva
Itse oon käyttänyt pelkästään tuota piirtopöytää koneessa yli 10 vuotta, Photarille on ohjelmoitu näppäimistölle eri toimintoja joita hoidellaan vasemmalla kädellä kun oikea sohii kynällä, enpätiedä onko Gimpistä siihen.
Photarissa on iso liuta valmiita ja itse tehtyjä makroja joilla usein toistettavat toiminnot toimii nappia painamalla. Tärkeä juttu.
Värinhallinnassa ja värien säätämisessä on omat juttunsa, itse oon tottunut säätämään ihmisen ihonvärejä CMYK-arvoja seuraten, RGB-arvoilla ei samaan pysty helposti.

Mirage Print ohjelmalla hallitaan tulostamista ihan toiseen malliin kuin tulostimen omilla ohjelmilla. Jos sun pitää tulostaa vaikka 150 kuvaa, eri kuvista, raahaat kuvat Miragen kuvakkeen päälle, syötät ohjelmalle kuinka monta mitäkin kuvaa haluat tulostaa, ja painat nappia. Kone raksuttaa ja asettelee kuvat paperille niin että tulee mahdollisimman vähän hukkaa ja ne on helppo leikata. Ja paperien tulostusprofiilit ja muut asetukset pysyy hyvin hallinnassa, toisinkuin köppäsellä tulostinohjelmalla.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja m_kane »

jiipee kirjoitti: La Huhti 03, 2021 3:27 pm
m_kane kirjoitti: Pe Huhti 02, 2021 6:20 pm Linux on oikein hyvä käyttis jos ei tarvitse töitä tehdä. Officen ja monien ammattisovellusten puuttuminen haittaa työkäytössä.
Työtä on niin monenlaista, tietokoneellakin. Minä teen päätoimen työt Linuxilla. Tarvittavat Linuxin sovellukset ovat jo pitkään olleet riittävän yhteensopivat Microsoftin vastaavien kanssa, ja koko ajan perinteisiä sovelluksia siirtyy selainkäyttöisiksi. Internet Exporeriin sidoksissa olevat vanhanaikaiset toteutuksetkin vähenevät koko ajan, jolloin selainvalikoima laajenee.

Kun aikoinaan Windows2000 -kone tuli uusimisikään (kirjanpidossa kolmen vuoden kalustossa), niin siirryin uuden koneen koottuani Linux-leiriin. Siitä alkaen on lähes yksinomaan ollut Linux-kone käytössä. On minulla vieläkin Windows-kone (Win10), jonka laitan käyntiin silloin kun joitakin firman vanhoja Windowsille C:llä ja C++:lla koodattuja client-sovelluksia pitää ajaa kokeeksi käyttötuen antamiseksi asiakkaalle. Aika harvoin sitä tarvitsee.
Linux oli kotona pitkään ja on edelleen mediaserverissä joka jakaa tv-kuvan päätelaitteille.
Omassa työssä en vain pärjää ilman win-ohjelmia. Etäyhteys-sovellus ihan päällimmäisenä.
Mielellään menisin linuxilla vaan ei onnistu.
Belarus 825 turbo shitbox
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

m_kane kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 2:28 am ...Etäyhteys-sovellus ihan päällimmäisenä.
Mielellään menisin linuxilla vaan ei onnistu.
Ai eiks Linuxilla onnistu?
Remote desktop?
TeamViewer?
Antsuko
Viestit: 1422
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

ylioyja kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 6:55 pm
m_kane kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 2:28 am ...Etäyhteys-sovellus ihan päällimmäisenä.
Mielellään menisin linuxilla vaan ei onnistu.
Ai eiks Linuxilla onnistu?
Remote desktop?
TeamViewer?
FreeRDP?
m_kane
Viestit: 3583
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja m_kane »

ylioyja kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 6:55 pm
m_kane kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 2:28 am ...Etäyhteys-sovellus ihan päällimmäisenä.
Mielellään menisin linuxilla vaan ei onnistu.
Ai eiks Linuxilla onnistu?
Remote desktop?
TeamViewer?
No kun ylläpitoa teen työkseni niin teamviewer ei riitä.
Tällä hetkellä käytössä solarwinds rmm.
Belarus 825 turbo shitbox
jiipee
Viestit: 10739
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja jiipee »

ylioyja kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 6:55 pm
m_kane kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 2:28 am ...Etäyhteys-sovellus ihan päällimmäisenä.
Mielellään menisin linuxilla vaan ei onnistu.
Ai eiks Linuxilla onnistu?
Remote desktop?
TeamViewer?
Vai voisiko olla kyseessä joku vpn-toteutus?

MS-RDP -yhteyksiin olen käyttänyt onnistuneesti rdesktop'ia:

Koodi: Valitse kaikki

sudo apt list rdesktop --all-versions
Ciscolaisiin vpn-toteutuksiin on käytössä AnyConnect.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja juha »

Linux on helppokäyttöinen, suomenkielinen, turvallinen ja ilmainen käyttöjärjestelmä.
Sisältää kaikki peruskäyttöön tarvittavat ohjelmat, kuten tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan, nettiselaimen, pikaviestimen ja paljon muuta.
Lisäksi sovellusvalikoima tarjoaa yli 20 000 helposti asennettavaa ohjelmapakettia ilman mainoksia, mutta ei sitä Photoshoppia.
:wink:
roplaaja
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

juha kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 9:53 pm mutta ei sitä Photoshoppia.
:wink:
ja se mahdollisuus muokata:

https://www.youtube.com/watch?v=dY7g2JGyJeQ
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

roplaaja kirjoitti: To Huhti 08, 2021 4:35 pm
juha kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 9:53 pm mutta ei sitä Photoshoppia.
:wink:
ja se mahdollisuus muokata:

https://www.youtube.com/watch?v=dY7g2JGyJeQ
Ei se auta jos näyttää siltä...
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Avatar
Aprikoitselija
Viestit: 1271
Liittynyt: Pe Touko 15, 2020 5:52 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja Aprikoitselija »

Matsikka kirjoitti: To Huhti 08, 2021 5:30 pm
roplaaja kirjoitti: To Huhti 08, 2021 4:35 pm
juha kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 9:53 pm mutta ei sitä Photoshoppia.
:wink:
ja se mahdollisuus muokata:

https://www.youtube.com/watch?v=dY7g2JGyJeQ
Ei se auta jos näyttää siltä...
Minun on helppo täältä eläkkeeltä seurailla ja ihmetellä maailman menoa. On yli 20 vuotta siitä, kun vielä töissä ollessani piti eri tavoin avustaa noin 40 Win NT-käyttäjää. Pääasiallinen työkalu heillä oli AutoCAD, mutta oli tietysti muitakin. Siihen aikaan Linuxit olivat vielä aikalailla kehitysvaiheessa. Työasemiksi niistä ei ollut. Muita ominaisuuksia kuitenkin löytyi niin, että rakensin oman porukan yhteiset serverit RH-pohjalle ja viritin yhden Slacware 386-koneen intranet-serveriksi omaa porukkaa laajemmankin yhteisön käyttöön.

Käyttöjärjestelmien hissunkissun kehittyessä, mikä mihinkin suuntaan, olen nyttemmin päätynyt pelkästään Ubuntuun ja Minttiin. Olen tuntenut suurta helpotusta siitä, että ei tavitse olla riippuvainen MS suurfirman rahapolitiikasta ja ylivallasta. Harrastan vieläkin muutakin kuin kirjoittelua Chromiumilla tänne.

On luonnollista, että haluaa käyttää ohjelmaa, joka on tuttu, johon on tottunut. Mikäpä siinä.

Tosin tulee kyllä mieleen kakarana ihmettelemäni yhden emännän kauha. Siitä ei ollut jäjellä muuta kuin mustunut varsi, pesä oli ajan myötä kulunut pois. Tuvassa oli koivuisia polttopuita, pölkky ja kirves. Kauanko olisi ottanut aikaa tehdä niistä joku lasta, verrattuna vaikka kauhanvarren tiskausaikaan.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16227
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Aprikoitselija kirjoitti: To Huhti 08, 2021 8:56 pm
Matsikka kirjoitti: To Huhti 08, 2021 5:30 pm
roplaaja kirjoitti: To Huhti 08, 2021 4:35 pm
juha kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 9:53 pm mutta ei sitä Photoshoppia.
:wink:
ja se mahdollisuus muokata:

https://www.youtube.com/watch?v=dY7g2JGyJeQ
Ei se auta jos näyttää siltä...
Minun on helppo täältä eläkkeeltä seurailla ja ihmetellä maailman menoa. On yli 20 vuotta siitä, kun vielä töissä ollessani piti eri tavoin avustaa noin 40 Win NT-käyttäjää. Pääasiallinen työkalu heillä oli AutoCAD, mutta oli tietysti muitakin. Siihen aikaan Linuxit olivat vielä aikalailla kehitysvaiheessa. Työasemiksi niistä ei ollut. Muita ominaisuuksia kuitenkin löytyi niin, että rakensin oman porukan yhteiset serverit RH-pohjalle ja viritin yhden Slacware 386-koneen intranet-serveriksi omaa porukkaa laajemmankin yhteisön käyttöön.

Käyttöjärjestelmien hissunkissun kehittyessä, mikä mihinkin suuntaan, olen nyttemmin päätynyt pelkästään Ubuntuun ja Minttiin. Olen tuntenut suurta helpotusta siitä, että ei tavitse olla riippuvainen MS suurfirman rahapolitiikasta ja ylivallasta. Harrastan vieläkin muutakin kuin kirjoittelua Chromiumilla tänne.

On luonnollista, että haluaa käyttää ohjelmaa, joka on tuttu, johon on tottunut. Mikäpä siinä.

Tosin tulee kyllä mieleen kakarana ihmettelemäni yhden emännän kauha. Siitä ei ollut jäjellä muuta kuin mustunut varsi, pesä oli ajan myötä kulunut pois. Tuvassa oli koivuisia polttopuita, pölkky ja kirves. Kauanko olisi ottanut aikaa tehdä niistä joku lasta, verrattuna vaikka kauhanvarren tiskausaikaan.
Kun ei ymmärrä tietokoneiden sielunelämästä, ei osaa kasata eikä purkaa tietokoneita mutta työssä tarvitsee kuitenkin niitä niin en ole mitenkään kykyneväinen tietsikan ruuvaamista harrastamaan.
Vävy osaa Windows tietsikkahommat, niin mun ei tarvitse sitä opetella ja saa keskittyä tärkeämpään tekemiseen.

Ittellä on aika tärkeää että hommat sujuu mahdollisimman hyvin ja helposti. Ei siinä juuri huvita jokavälissä kokeilemaan että olisko joku ohjelma kehittynyt käyttökelpoiseksi vai ei.....
Ja kyllä.....on mulla muitakin kuvankäsittelyohjelmia kuin Adoben omat, mutta kyllä se vaan perustan jatkuvuudelle tuo. Tänäänkin kaivoin CD:tä ja ulkoiselta kiintolevyltä asiakkaan kuvia vuodelta 2004.

Ja Miragen tulostuohjelma on ihan oikeasti hitsin olellinen osa valokuvien tulostamista, sitä ei saa kuin Wintoosalle ja Macille.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja juha »

photopea.com
Pitää testata. Photari selaimessa.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Harjoittelin taas. Sain aikaan koneen, joka käynnistäessä aloittaa luonnostaan Lubuntun, mutta pyytäen Win10:n.
Kuinkas vaihdan tuon järjestyksen niin, että pyytämättä win, mutta pyytäen Lubuntu?
Hydromatik
Viestit: 474
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 8:21 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja Hydromatik »

ylioyja kirjoitti: Ma Huhti 19, 2021 9:54 am Harjoittelin taas. Sain aikaan koneen, joka käynnistäessä aloittaa luonnostaan Lubuntun, mutta pyytäen Win10:n.
Kuinkas vaihdan tuon järjestyksen niin, että pyytämättä win, mutta pyytäen Lubuntu?
Täältä ohjeet toisella kotimaisella:

https://askubuntu.com/questions/52963/h ... oot-loader

Siinä on kuvattu kaksi tapaa, eli joko kone käynnistyy oletuksena aina siihen käyttikseen joka on edellisellä kerralla ollut käytössä, tai sitten aina johonkin tiettyyn, kuten Windowsiin. Tuo edellisellä kerralla käytössä ollut on siitä hyvä, että esim. päivitysten jälkeen bootatessa päätyy takaisin samaan järjestelmään.
ARA AK 131C -80 :: Valmet 361D -63 :: Valmet 1102-4 -77 :: Fordson Major Diesel -55 :: Bedford EPR1C1T -71 :: Volvo F12 -82
Kuvia
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Hydromatik kirjoitti: Ma Huhti 19, 2021 2:58 pm
Täältä ohjeet toisella kotimaisella:

https://askubuntu.com/questions/52963/h ... oot-loader

Siinä on kuvattu kaksi tapaa, eli joko kone käynnistyy oletuksena aina siihen käyttikseen joka on edellisellä kerralla ollut käytössä, tai sitten aina johonkin tiettyyn, kuten Windowsiin. Tuo edellisellä kerralla käytössä ollut on siitä hyvä, että esim. päivitysten jälkeen bootatessa päätyy takaisin samaan järjestelmään.
Kiitos! Tein sellaisen oppivan systeemin. Toimii!
jiipee
Viestit: 10739
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Linux käyttöjärjestelmän kokeilu ja Win käyttäjien vastaisku

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tyttäreltä jäi vuosia sitten hylkyyn Win10-päivityksen sotkema Acer E3-111. Vaihdoin silloin levymuistin pyörivästä (hitaasta) nopeaan SSD-malliin ja samalla aukaisulla laitoin toisen muistikamman lisää. Linux Mint 18 tuli silloin käyttöjärjestelmäksi. Sillä tuli tehtyä etätöitäkin toista vuotta, mutta sittemmin jäi "kesämökkikoneeksi", eli vapaa-ajan nettiselaimeksi. Tässä on se hyvä puoli, että DC-virtaliitin on tunnettua, yksinkertaista mallia ja konetta saa siksi ruokittua 20 VDC tuottavalla DC/DC-muuntimella kesämökin 12 VDC järjestelmästä.

Mint 18 päivittäminen onnistui vielä versioon 18.3, mutta versiossa 19 ei WiFi-piirisarja enää toiminut. Laitoin siksi nyt kokeiluun Arch Linux pohjaisen EndeavourOS:n uusimman version Mate-työpöydällä, joka ainakin asentui ongelmitta tällaiseen vähän vanhempaan koneeseen. Arch on itselle uusi tuttavuus, joten kokemuksia kerätään.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], ihmehitsari, juntunen, rautakasa ja 44 vierailijaa