Liioittelijat ja valehtelijat.

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

pice
Viestit: 611
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 7:09 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja pice »

Yhtä sorttia liioittelua on, kun lehtien kolumneissa, blogeissa, haastattelussa ym väitetään että muutos kiihtyy, liikenne tulee entistä hurjemmaksi, rikollisuus lisääntyy ym hatusta vedettyjä väitteitä vaikka todellisuus ja tilastot kertoisi ihan jotain muuta.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja mauri »

metval kirjoitti: Su Marras 22, 2020 8:43 am Itse luin mielenkiinnolla Kalle Päätalon Iijoki-sarjaa kunnes aloin tajuta
että eihän se aina totta olekkaan vaan liioittelee,värittää ja panee omiaan
sekä tilaisuuden tullen vieraita.
Lainaus Tuomas Kyrön kirjasta "En juhli, mielensäpahoittaja"
"Sain emännältä joskus joululahjaksi Päätalon Kallen romaanin. Jaksoin lukea sitä kolme iltaa, kunnes kylläännyin. Se kertoi siitä elämästä, jonka minä olin jo kerran elänyt. Tukkityömaat, rakennustyömaat ja kurjat elämän lähtökohdat ja aikuistuvan miehen tuskat, tuttuja olivat."

Olen samaa mieltä.
Juho

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja Juho »

Maailma on muuttunut. Nykyään kaikki ottavat kaiken tosisaan ja loukkaantuvat kuka mistäkin. Lapsuudessani Kainuun takamailla ei ollut sähköä, televisiota, eikä muutakaan viihdettä. Valo tuli joko Tilley;stä tai Hasagista.Iltaseitsemältä kuunneltiin radiosta STT:n uutiset, sen jälkeen radio pantiin kiinni, ettei patterit lopu. Silloin ihmisillä oli illalla aikaa. Muistan hetken mummolastani, oli varmaan syksyä, koska pirtissä oli tukkireki korjattavana. Isännät raudoitti jalaksia, reiät porattiin vintilällä. Naapurin miehiä, olleet päivän pöllinteossa, istuskeli lavihdoilla ja juttu alkoi lentää. Juttuja kerrottiin ja totuutta venytettin, paras homma oli jos jonkin vedätykseen saatiin joku poloinen uskomaan. Jos joku alkoi tarinoiden todenperäisyyttä epäilemään, häntä pidettiin joko tosikkona tai vähän yksinkertaisena. Näitä sen aikauden jääriä on vielä muutama hengissä. Yksi tapaus kainuulaiselta huoltoasemalta noin 10 vuotta sitten tulee mieleen. Kun konkarilta oli tiedusteltiin , miten meni hirvenmehtuu Puolangalla, niin hän vastasi että vähiin ammuttiin, jäljelle jäi vain kaksi hirveä, ja molemmat uroksia. Siinähän tosiottoisimmilla silmät löi iänkaikkista ja alkoivat porukassa päivittelemään, että ne herrat tapattaa kaikki hirvet tästä maailmasta. Konkarin ilme oli katsomisen arvoinen, kun koetti pysyä pokkana.
Mököttäjä
Viestit: 1170
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Tarinankerronta on elävää kansanperinnettä, eikä sitä pidä sekoittaa kroonisiin p*skanpuhujiin. Tarinankertoja tietää kertovansa tarinaa joka voi joiltakin osin pohjautua tositapahtumiin. Jaskanpuhuja kertoo päättömiä juttuja ja menestystarinoita lähinnä itsestään, ja taitaa niihin itsekin välillä uskoa tai ainakin syvästi loukkaantuu, jos näihin ei usko.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7789
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Joltakin oli joskus kysytty että, etkö sinä pelkää että,sinulle tulee suuupieliin peräpukamia,kun sinä puhut,niin paljon .askaa?
pouhe
Viestit: 500
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 9:56 am
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja pouhe »

Peräpukamat kurkussa hyväksytään konemyyjillä ammattitaudiksi
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

toiset valehtelee niin paljon että luultavasti jo uskovat niihin itsekkin..

pilke silmä kulmassa kerrotut jutut on sitten asia erikseen, niis jää vastuu kuulijalle.
tenho sauren tyyppisiä jutun kertojia onneks mailmassa vielä riitää sonnan jauhajien seassa
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja NH »

Eihän silloin ole ongelmaa, mikäli tuntee henkilön ja hänen tapansa, eikä silloinkaan jos höpöjä puhuva on joku tuntematon.

Ihminen voi olla ihan mukava, vaikka häntä aina kaupassa asioidessaan palvelisi kertomansa mukaan itse pääjohtaja ja antaisi vähintään 50% alennusta. Tai vaikka juuri hänelle aina maksettaisiin kaikesta kaksinkertainen hinta/palkka tmv tavalliseen verrattuna. Tai mikäli täti olisi ollut setä, niin olisi siinä tapauksessa hommannut sinulle jotain tosi hienoa ihan puoli-ilmaiseksi.
Avatar
rattori
Viestit: 11106
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja rattori »

t-40 kirjoitti: Ti Marras 24, 2020 12:14 pm toiset valehtelee niin paljon että luultavasti jo uskovat niihin itsekkin..

pilke silmä kulmassa kerrotut jutut on sitten asia erikseen, niis jää vastuu kuulijalle.
tenho sauren tyyppisiä jutun kertojia onneks mailmassa vielä riitää sonnan jauhajien seassa
https://www.youtube.com/watch?v=6_xEyHdDj8s

Tälle on monesti naurettu.. :lol:
------------
tractors
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

mie olen kyllä melko kyllästnyt näihin ihmis tyypeihin mitkä tietää paremmin, saa halvemalla, myy kalliimalla ja lopun viimen kun alat asiaa jutustamaan että no eihän siinä, säähän näytät sit, tai lähetääs hakemaan ku tolla hintaa saat yms.. niin joko aletaa kahtoo taivaita tai soittaa suutaan.
jos joka kerta olisin saannu vaikka kympin kun miulle kerrotaan miten jollai tutun tutulla o joki virheetön kampe tallissa ihan satasilla ni olis rahaa olla espanjassa yks talvi vähintään, ei vaan enää jaksa. ja harvemmin tuo kasti mitenkään mukavaa, itseään kehuvia, muille suun vuoroa antamattomia... eli koetetu välttää.


ja tuo reinikaisen mattohomma on kyllä hyvä, osa pakarisen tarinoista suhosena kans ihan lystejä..
voi olla että olen hieman vanhoillinen, (monessa muussakin asiassa toki) mutta ei nuo stand up jutut oikeen iske, alapään juttuja suurin osa ja vanhoja vitsejä lämmitelyinä... joskus olin sellaisessa roustaaminen vai mitä se tilaisuus oli, eli yksi keskellä ja muut piruili. en jaksanu kahtella enkä kuunnella loppuun
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja NH »

Yksi ryhmä on kodinkonemyyjät. Heitä on vuosien mittaan ollut muutama puolituttu.
Mikäli "essonbaarin" kahvipyöydässä kertoo, että tuli ostettua sitä tai tätä, niin heti kysyvät mitä maksoi.
Sano minkä tahansa hinnan, niin heti tulee kommentti: "maksoit liikaa, olisin myynyt halvemmalla".

Mikäli joskus kauppaa olen yrittänyt tehdä ko henkilöiden kanssa , on heti tullut toteamus: "noi on aika nettohinnoiteltuja tuotteita, eikä ole juurikaan pelivaraa".

Hinnan heiltä saatuani, olen joutunut pääsääntöisesti kysymään miksi tarjouksesi on kalliimpi kuin naapurikauppiaalla jota en edes tunne, niin tulee vastaus: " no voin mä myydä sulle siihen hintaan". :shock:
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

NH kirjoitti: Ti Marras 24, 2020 2:24 pm Yksi ryhmä on kodinkonemyyjät. Heitä on vuosien mittaan ollut muutama puolituttu.
Mikäli "essonbaarin" kahvipyöydässä kertoo, että tuli ostettua sitä tai tätä, niin heti kysyvät mitä maksoi.
Sano minkä tahansa hinnan, niin heti tulee kommentti: "maksoit liikaa, olisin myynyt halvemmalla".

Mikäli joskus kauppaa olen yrittänyt tehdä ko henkilöiden kanssa , on heti tullut toteamus: "noi on aika nettohinnoiteltuja tuotteita, eikä ole juurikaan pelivaraa".

Hinnan heiltä saatuani, olen joutunut pääsääntöisesti kysymään miksi tarjouksesi on kalliimpi kuin naapurikauppiaalla jota en edes tunne, niin tulee vastaus: " no voin mä myydä sulle siihen hintaan". :shock:
Hinnassa on aina itkun varaa suuntaan tai toiseen. Tuli tuossa mieleen todennäköisesti aivan tositarina eräästä konepajapomosta, armottomasta tinkaajasta, joka joka ostoksensa jälkeen ostettuaan aloitti itkunsa: "Oli taas aivan liian kallis!"

Muuan hitsauskonemyyjä kyllästyi jatkuvaan itkuun ja päätti kerran tarjota tälle kaverille messuilla näytteillä olleen hitsauskoneen. Ehtona oli nyt se, että ostaja sai tehdä vapaasti hintatarjouksen, jonka myyjä sitten hyväksyi tai hylkäsi. Kaveri mietti pitkään, teki tarjouksen, jonka myyjä hyväksyi. Kommentti oli: "Että pitikin tarjota niin paljon!"
Kyllä se siitä.
Garde72
Viestit: 853
Liittynyt: Su Loka 04, 2015 8:27 pm
Viesti:

Re: Liioittelijat ja valehtelijat.

Viesti Kirjoittaja Garde72 »

Puhuhan sie, mie pitelen hevoist.

-Kalle Päätalo-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 14 vierailijaa