Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

ihmehitsari kirjoitti: To Touko 21, 2020 7:42 am Yllättävän paljo netissä keskustelua Citroenin jarruvioista ollakseen toimivaksi kehuttu Citroenin käsijarru.
Mutta joo, ajanhan minäkin melko viattomilla kotteroilla, jollaisten vastaavien korjauksiin toiset käyttäjät ovat kyllästyneet. Ehkäpä se on niinkin että maailmassa on "kaikki onnistuu" kavereita ja "mikään ei kestä" kundeja. Kummatkin omiaan kehuu.
No joillakin on omakohtaisia kokemuksia, ja joillakin on kuultuja juttuja isoilta pojilta "essonbaarissa".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Juuri noin kuten Ajomies sanoi. 8)
Mun ei tarvi olla Esson-baarin varassa.
Viisi Sitikkaa ollut meillä ajossa vuosien saatossa.
Ainut käsijarruvika ollut yksi rikkuuntunut vaijeri.
Jarrulevyjä ja -paloja joutuu vaihtamaan kuten muihinkin autoihin. Ei mitään tehostinvikoja kuten tavallisissa jarrusysteemeissä. :mrgreen:
Mehu-sitikoissa on aina ollut hyvät jarrut, jotka ei vaadi poljinvoimaa kuskilta.
Mutteriuuno
Viestit: 2774
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

PuuhaPate kirjoitti: To Touko 21, 2020 11:31 am Ei mitään tehostinvikoja kuten tavallisissa jarrusysteemeissä. :mrgreen:
40 vuoden ja suunnilleen yhtä monen auton (omia ja lähipiirin) omakohtaisella kokemuksella ei muistu mieleen kuin yksi tehostinvika. Sekään vika ei ollut tehostimessa vaan, vaan haljenneessa muovisessa alipaineletkun haarakappaleessa joka vuoti sen verran, että dieselin alipainepumpussa ei riittänyt teho. Tehostimen vaihdoin turhaan kun en havainnut oikeaa vikaa.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Eipä ole noissa alipaineletkuvikojakaan. 8)
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mutteriuuno kirjoitti: To Touko 21, 2020 12:39 pm
PuuhaPate kirjoitti: To Touko 21, 2020 11:31 am Ei mitään tehostinvikoja kuten tavallisissa jarrusysteemeissä. :mrgreen:
40 vuoden ja suunnilleen yhtä monen auton (omia ja lähipiirin) omakohtaisella kokemuksella ei muistu mieleen kuin yksi tehostinvika. Sekään vika ei ollut tehostimessa vaan, vaan haljenneessa muovisessa alipaineletkun haarakappaleessa joka vuoti sen verran, että dieselin alipainepumpussa ei riittänyt teho. Tehostimen vaihdoin turhaan kun en havainnut oikeaa vikaa.
Yksi tehostin jossa oli kalvo särkynyt on tullut vastaan Recordissa, imi jarrunesteet sisäänsä. Yllättävän "säilyviä" laitteita kaikenkaikkiaan nuo tehostimet on.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tommi »

Mulla on xanttu edelleen, 20 vuotta ja yhden kerran on takapala jumittanut, kaikki satulat vodelta -95 ja ajettu 530 000km. Käsijarruvaijerit kestää kun tekee niihin silmukan kohtiin, jotka pitää vaijerit aloillaan eturenkaan kääntyessä, vaikka puutarhaletkusta suojat kuorelle. Huvittaa kuulla jokavuotisista käsujarrurempoista, joita preniumeissa kuuluu olevan, kun toimivan systeemin voi tehdä helpolla; vaijeri liikuttaa noissa epäkeskoa, joka vääntää koko satulaa, että jarrupala vastaa levyyn. Miksi tehdä erillisä käsijarrurumpuja?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

504 pösö oli ensimmäinen levujarrussa oleva käsijarrusysteemi jonka kanssa jouduin aikanaan painimaan, ja joku muovi kappale siellä oli joka mureni. Aikaa on jo yli 40 vuotta niin ei enää muista juurikaan muuta koko systeemistä. Sen jälkeen niitä on vastaan tullut ja osa on toiminut moitteetta kun vaan vielä oivaltaa systeemin palojen vaihdossa. Kun siinä vaiheessa ne ongelmat useinmiten tulee vastaan. Hätäilemällä ja liian voiman käytöllä saa kyllä helposti tuhoa aikaiseksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Sitikan käsijarrusysteemiä ei tarvi ymmärtää jarrupaloja vaihtaessa. :wink:
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tommi »

Näin o, siitä ei tarvi tietää yhtään mitään ylipäätään. :D

Xantusta sais muuten täydellisen sähköauton... :lol:
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Hyvin mielenkiintoinen sähköpaku: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kest ... 1588406458
Tekemällä virheistä oppii.
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

tommi kirjoitti: To Touko 21, 2020 3:00 pm Mulla on xanttu edelleen, 20 vuotta ja yhden kerran on takapala jumittanut, kaikki satulat vodelta -95 ja ajettu 530 000km. Käsijarruvaijerit kestää kun tekee niihin silmukan kohtiin, jotka pitää vaijerit aloillaan eturenkaan kääntyessä, vaikka puutarhaletkusta suojat kuorelle. Huvittaa kuulla jokavuotisista käsujarrurempoista, joita preniumeissa kuuluu olevan, kun toimivan systeemin voi tehdä helpolla; vaijeri liikuttaa noissa epäkeskoa, joka vääntää koko satulaa, että jarrupala vastaa levyyn. Miksi tehdä erillisä käsijarrurumpuja?
Mulla ei oo mersuissa ollut ikinä ongelmia käsijarrun kanssa, kaikki automaatteja eli käyttökin vähäistä. Aina on olleet kunnossa katsastuksessa. Mainio keksintö se pikku rumpu takalevyn sisällä.
kkuula
Viestit: 1145
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja kkuula »

8400 kirjoitti: Ti Touko 26, 2020 11:17 am
tommi kirjoitti: To Touko 21, 2020 3:00 pm Mulla on xanttu edelleen, 20 vuotta ja yhden kerran on takapala jumittanut, kaikki satulat vodelta -95 ja ajettu 530 000km. Käsijarruvaijerit kestää kun tekee niihin silmukan kohtiin, jotka pitää vaijerit aloillaan eturenkaan kääntyessä, vaikka puutarhaletkusta suojat kuorelle. Huvittaa kuulla jokavuotisista käsujarrurempoista, joita preniumeissa kuuluu olevan, kun toimivan systeemin voi tehdä helpolla; vaijeri liikuttaa noissa epäkeskoa, joka vääntää koko satulaa, että jarrupala vastaa levyyn. Miksi tehdä erillisä käsijarrurumpuja?
Mulla ei oo mersuissa ollut ikinä ongelmia käsijarrun kanssa, kaikki automaatteja eli käyttökin vähäistä. Aina on olleet kunnossa katsastuksessa. Mainio keksintö se pikku rumpu takalevyn sisällä.
Volvoissa oli vuosikymmeniä samanlainen systeemi rumpu levyn sisällä ja ei ole saanut kovinpaljoa kehuja. Ongelmia tulee jos vaijerit on vähänkään nihkeät tai käyttää halpoja jarrukenkiä Lisäksi mekanismi on heiveröinen ei kestä käsijarrukäännöstä tehdä pitävällä alustalla. Useamman volvon kokemuksella positivista kyseisessä käsijarrussa on se on halpa ja helppo korjata. Tosin käsijarruvaijerin vaihto on hieman työläs operaatio.
Tää on samanlainen vehje kuin moni muukin, toimiessaan oikein hyvä ellei paras mutta vikaantuessaan umpipaska.
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

kkuula kirjoitti: Ke Touko 27, 2020 9:05 am
8400 kirjoitti: Ti Touko 26, 2020 11:17 am
tommi kirjoitti: To Touko 21, 2020 3:00 pm Mulla on xanttu edelleen, 20 vuotta ja yhden kerran on takapala jumittanut, kaikki satulat vodelta -95 ja ajettu 530 000km. Käsijarruvaijerit kestää kun tekee niihin silmukan kohtiin, jotka pitää vaijerit aloillaan eturenkaan kääntyessä, vaikka puutarhaletkusta suojat kuorelle. Huvittaa kuulla jokavuotisista käsujarrurempoista, joita preniumeissa kuuluu olevan, kun toimivan systeemin voi tehdä helpolla; vaijeri liikuttaa noissa epäkeskoa, joka vääntää koko satulaa, että jarrupala vastaa levyyn. Miksi tehdä erillisä käsijarrurumpuja?
Mulla ei oo mersuissa ollut ikinä ongelmia käsijarrun kanssa, kaikki automaatteja eli käyttökin vähäistä. Aina on olleet kunnossa katsastuksessa. Mainio keksintö se pikku rumpu takalevyn sisällä.
Volvoissa oli vuosikymmeniä samanlainen systeemi rumpu levyn sisällä ja ei ole saanut kovinpaljoa kehuja. Ongelmia tulee jos vaijerit on vähänkään nihkeät tai käyttää halpoja jarrukenkiä Lisäksi mekanismi on heiveröinen ei kestä käsijarrukäännöstä tehdä pitävällä alustalla. Useamman volvon kokemuksella positivista kyseisessä käsijarrussa on se on halpa ja helppo korjata. Tosin käsijarruvaijerin vaihto on hieman työläs operaatio.
Tää on samanlainen vehje kuin moni muukin, toimiessaan oikein hyvä ellei paras mutta vikaantuessaan umpipaska.
No... Neon on on ollut taloudessa 14 vuotta. Seisontajarrulle ei ole tarvinnut koskaan tehdä mitään muuta kuin käyttää. Pikkurummut toki uusiintuivat samalla, kun takalevyt joutui vaihtamaan uusiin ruostumisen takia.
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Taas leima kerrasta, ei mitään vikaa alustassa tai jarruissa. 275tkm että ajettukin jo on. Että on ne niin kamalan huonoja
pela
Viestit: 736
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja pela »

sähköauto-otsikko johtaa dinosaurusten maahan...
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mitenkä ne toimimattomat mersut aina osuu tänne. ne harvat mitä tässä nurkissa on pyörinyt niin useita samanlaisia vikoja, suuttimet falskaa, ruostetta siellä täällä, alustaan tukivarsia ja niveliä repullinen ja järestään toimimattomat seisontajarrut. Ja syöpyneet jarrulevyt. Vähiten ajettu 220 000 km ja eniten ajettu n. 800 000 km. Eihän sillä mersun seisontajarrulla viitsi edes alkaa käppärikäännöksiä tekemään, kun ne rojut on siellä "rummussa" irrallaan. Ja kyllä mitä itse konttirilla seuraillut noiden mersujen jarrutestauksia, niin hyvin usein niissä jotain sanomista on? Se on varmaan paikallinen ilmasto joka sen tekee?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ajomies kirjoitti: Ke Touko 27, 2020 3:51 pm Mitenkä ne toimimattomat mersut aina osuu tänne. ne harvat mitä tässä nurkissa on pyörinyt niin useita samanlaisia vikoja, suuttimet falskaa, ruostetta siellä täällä, alustaan tukivarsia ja niveliä repullinen ja järestään toimimattomat seisontajarrut. Ja syöpyneet jarrulevyt. Vähiten ajettu 220 000 km ja eniten ajettu n. 800 000 km. Eihän sillä mersun seisontajarrulla viitsi edes alkaa käppärikäännöksiä tekemään, kun ne rojut on siellä "rummussa" irrallaan. Ja kyllä mitä itse konttirilla seuraillut noiden mersujen jarrutestauksia, niin hyvin usein niissä jotain sanomista on? Se on varmaan paikallinen ilmasto joka sen tekee?
Kyllä omassa c:ssä saa lähes vuosittain säätää käsijarrua leimalle. Toinen puoli muuttui toimivaksi vuosia sitten kun vaihtoi ehjän jarrukilven kun alkuperäinen haurastui 500tkm kohdilla. Toisen puolen kanssa oikaisin viime vuonna jossain 530-550tkm kohdilla enkä purkanut takapyöränlaakeria jarrukilven vaihtoa varten vaan otin kilvestä palan pois rälläkällä,ei olisi kannattanut. Joutuu varmaankin säätämään leimalle vuosittain sen puolen.
Takakontin luukku on kasassa paksulla maalikerroksella,possumassalla ja palalla alkuperäistä luukkua. Takalasi ja kilven muovinen upotus on nykyään kantavia osia takaluukussa :lol: muuten ei ole päällepäin tai alta juurikaan ruosteessa,pieniä pilkkuja alkaa tulemaan kiveniskuista kun ei ole jaksanut niihin enää panostaa ja uudellamaalla tulee ajeltua tuolla eniten nykyään jossa suolaa riittää ja tavaraa lentelee muiden renkaista.
2 tukivartta jouduttu vaihtamaan reilun 200tkm aikana sekä hammastangon vaihdoin korjattuun kun alkuperäinen vuoti öljyä. Samaan konkurssiin vaihdoin sisä ja ulkopäät kun ei tahtonut enää vanhoilla kasata vaikkei välyksiä ollut. Toinen tukivarsista meni vaihtoon koska aurauksen säätöä ei saanut liikkumaan,väljää ei ollut.
Suuttimien kanssa ei ole vuosiin tarvinut taistella tämän kanssa. Jotain suutinta ei ole koskaan tarvinut korjata ja yhden kanssa taisi alkaa pitämään vasta kolmannella kerralla.
Lahden vanha taksi.

Toinen vito=käsijarru toiselta puolelta lähes vuosittain säädettävä. Ei ole vuotanut omana aikana suuttimet. Ei ole ruosteessa ihme kyllä. Ei yhtäkään vaihdettua niveltä omana aikana. Alkuperäistä omistajaa en tiedä.

Toinen vito= käsijarru vaikuttaisi hyvältä,leimalla en ole vielä käyttänyt. Kaksi suutinta vuoti ostettaessa,vaihdoin kaikkiin aluslevyt ja yhden suutinkärjen. Ei vaihdettuja niveliä omana aikana eikä ole välyksiä löytynyt kun koitin. Ruostetta kaarissa ja pohjassa viime leimalla ollut reikä,ainut näistä mersuista jota jouduttu hitsaamaan vaikka vähiten ajettu (400tkm). Vaikuttaako sitten helsingin keskusta pyöritys raksakäytössä..?
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ajomies kirjoitti: Ke Touko 27, 2020 3:51 pm Mitenkä ne toimimattomat mersut aina osuu tänne. ne harvat mitä tässä nurkissa on pyörinyt niin useita samanlaisia vikoja, suuttimet falskaa, ruostetta siellä täällä, alustaan tukivarsia ja niveliä repullinen ja järestään toimimattomat seisontajarrut. Ja syöpyneet jarrulevyt. Vähiten ajettu 220 000 km ja eniten ajettu n. 800 000 km. Eihän sillä mersun seisontajarrulla viitsi edes alkaa käppärikäännöksiä tekemään, kun ne rojut on siellä "rummussa" irrallaan. Ja kyllä mitä itse konttirilla seuraillut noiden mersujen jarrutestauksia, niin hyvin usein niissä jotain sanomista on? Se on varmaan paikallinen ilmasto joka sen tekee?
Varmaan jos harrastaa kalustoa jostain museon ja romuttamon väliltä. Tai hakee ne jostain stenan lavalta. Ehkä sinne teillekin saadaan näitä 212 korisia joskus 40 luvulla?
Minkätakia autolla pitää tehdä käppärikäännös, etenkään takavetoisella? Voikohan teslalla tehdä käppärikäännöksen?
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

8400 kirjoitti: To Touko 28, 2020 12:06 am
Ajomies kirjoitti: Ke Touko 27, 2020 3:51 pm Mitenkä ne toimimattomat mersut aina osuu tänne. ne harvat mitä tässä nurkissa on pyörinyt niin useita samanlaisia vikoja, suuttimet falskaa, ruostetta siellä täällä, alustaan tukivarsia ja niveliä repullinen ja järestään toimimattomat seisontajarrut. Ja syöpyneet jarrulevyt. Vähiten ajettu 220 000 km ja eniten ajettu n. 800 000 km. Eihän sillä mersun seisontajarrulla viitsi edes alkaa käppärikäännöksiä tekemään, kun ne rojut on siellä "rummussa" irrallaan. Ja kyllä mitä itse konttirilla seuraillut noiden mersujen jarrutestauksia, niin hyvin usein niissä jotain sanomista on? Se on varmaan paikallinen ilmasto joka sen tekee?
Varmaan jos harrastaa kalustoa jostain museon ja romuttamon väliltä. Tai hakee ne jostain stenan lavalta. Ehkä sinne teillekin saadaan näitä 212 korisia joskus 40 luvulla?
Minkätakia autolla pitää tehdä käppärikäännös, etenkään takavetoisella? Voikohan teslalla tehdä käppärikäännöksen?
No ne uudet autothan remontoidaan ja huolletaan merkkiliikkeissä. Ja kyllä on tuota käsijarrua muutaman kerran joutunut käyttämään välttymästä pahemmalta. Ja onko ne yhtään parempia nuo 212 mersut 20 vuoden päästä, näihin mitä nyt on nurkissa pyörinyt 15 vuotiaat?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Vanhimmat 212:t on jo 11v vanhoja ja varmasti tarpeeksi ajettuja tapansa näyttääkseen, eikä niitä ole tehty yli neljään vuoteen uusia...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, DexMasZet, EKo, s dexta, TeeKoo ja 34 vierailijaa