www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Akun jäätyminen
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valmet_500



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 5783
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 12:07    Viestin aihe: Akun jäätyminen Vastaa lainaamalla viestiä

Nostelin valmetin akut lämpimään, kun olivat huonossa varauksessa jäätyneet.

Mahtaneeko moisesta aiheutua ongelmia? Eivät mahda tykätä Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Dexta ja 3600



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 3155

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anna sulaa kaikessa rauhassa huoneenlämmössä päiviä. Älä lataa. Ongelmia on jo tullut, jos levyt päässeet vääntymään, tai kotelo halki. Muuten käyttökelpoisia.

Kotelovaurion takia laita joku kaukalo akkujen alle. Lataa kun ovat sulaneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Stefan



Liittynyt: 21 Dec 2005
Viestejä: 261
Paikkakunta: Sipoo

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se että akku jäätyy osoitta sen että se on ollut huonossa latausessa. Jos akku on ollut tyhjänä jonkun aikaa niin se jo huonontaa sitä merkittävästi vaikka se ei olisi jäätynyt. Jäätyminen ei tee siitä parempaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Latvala



Liittynyt: 22 Jan 2006
Viestejä: 1226

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 12:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voipi olla,että sisältä meni lyijykennot pilalle. Yleensäkin jäätyminen on se viimeinen tikki akuille, jonka jälkeen vain akkukauppaan. Toki kannattaa koittaa jos vielä sattuisi toimimaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
SamiT



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 2944
Paikkakunta: Paimio

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 12:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Paku-Volkkarissa joskus jäätyi akku ja kestänyt käytössä tuon jälkeenkin kun annoin sulaa n. +10 asteen lämpötilassa viikon ennenkuin latasin. Taitaa tuosta olla reilu vuosi ja vielä akku pelaa.
_________________
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203, 8400 ja 8450. Daewoo Solar 55 ja Sampo 600 sekä Sisu SL-171VKH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
valmet_500



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 5783
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin tämä on jälkiseuraamusta laturin toimimattomuudesta. Harmi kun en muistanut akkujen jäätymistä kun jännite tippuu. Tosin olihan se vielä toissapäivänä 12,5 volttia, ja nyt 11,95 Confused

Nyt akut on sulamassa pajalla kaminan lämmössä.

Kone pitäs saada tulille illalla, joten kiirettä piisaa. Nämä kotijoukot kun eivät osaa kytkeä kaapeleita oikein jos sattuu lunta tulemaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Customi



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 2591

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuorma-auto hyvin pienellä käytöllä ja akut jäätyneet muutamana peräkkäisenä talvena ja ei siitä mitään isompia ongelmia ole jälkeenpäin tullut. Sulattaa vaan kunnolla ensin ja sitten verkkolaturilla virtaa sisään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet_500



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 5783
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
sitten verkkolaturilla virtaa sisään.


Eipä toimi se verkkolaturikaan Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Latvala



Liittynyt: 22 Jan 2006
Viestejä: 1226

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 15:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, hyvällä tuurilla ei tosiaankaan hajoa se akku. Ikävä kyllä akut ovat nykyään täyttä tusinatavaraa ja niiden kestäminen jo ilman rasitteitakin on heikkoa. Tuo jännite kyllä on kuitenkin niin korkea,että viittaisi pelkästään alhaiseen varaustilaan. Yleensä jäätyessä voltit tippuu reippaasti.

Ihan rohkeasti vain sillä verkkolaturilla virtaa niihin. Ei ne siitä hajoa,että niitä ladataan kovalla virralla vaan siitä,että ne alkaa kiehua ja ylilatautua. Onko metsäkoulu eri paikkakunnalla kuin kotipaikkakunta vai miten et ole paikalla viikolla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
valmet_500



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 5783
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 15:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsäkonekoulu on valtimolla ja kotipaikka ilomantsissa. Välimatka pyöreät 200 km, joten joka ilta ei kehtaa ajella.

Siksikin minulla ei ole aina aikaa ruveta etsimään tietoa, vaan kyselen masinisteilta. Täältä nääs apu löytyy nopeasti.

Toivottavasti saan huokaista helpotuksesta kunhan tässä valmetti lämpiää ja saan pelin startattua.

Viimeinen huokaus kuuluu kun jännitemittari alkaa näyttelemään lukemaa 13,5-14,5v akun navoilta Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
valmet_500



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 5783
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Akuissa ei riittänyt enää jenku kuin yhteen pyöräytykseen. Laitoin lataukseen, mutta eipä tiedä lähteekö tänä iltana käyntiin.

Mikä helpottaisi koneen käyntiin lähtöä? Lämmityksessä se on koko ajan..

Kenties kuumailmapuhaltimella ilmaa imusarjaan? tms... vinkkejä otetaan vastaan, kun kone pitäisi saada tulille tänäiltana....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
MOP



Liittynyt: 22 Mar 2006
Viestejä: 4106
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 18:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Apukäynnistyskaapeleilla virtaa autosta. Anna auton käydä koko ajan. Vähän voi vielä painaa kaasua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Velu



Liittynyt: 21 Dec 2005
Viestejä: 3702
Paikkakunta: Kajaani

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käynnistinkaapelit autosta traktoriin. Jos on ohuet kaapelit, niin sitten antaa auton käydä parikymmentä minuuttia ennen käynnistysyritystä. Se riittää latailemaan akkuja startin verran.

Jos on kunnon käynnistinkaapelit, niin sehän lähtee kerrasta.

Muita kunnon konsteja ei taidakkaan olla. Ilma virtaa ei kone lähde käyntiin, joten ilman kaapeleita sen saa varmasti käyntiin vasta huomenna. Tuurilla voi halpalaturin teho riittää lämmitetyn koneen käynnistykseen parin tunnin päästä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Dexta ja 3600



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 3155

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hinaa käyntiin autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet_500



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 5783
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo eli toisen akun latasin sillä vanhalla laturin rämällä. Valmethan pamahti käyntiin ekan putskauksen jälkeen -kiitos timmin moottorin.

No laturikin toimi ja valot ovat todella kirkkaat vert. ennen Shocked

Jännite maan ja startin navan välillä lipoi tyhjäkäynnillä 13,8 -14,00 volttia, eli hyvin menee.

Tosin vähän aikaa koneen hyrrätessä alkoi hihnasta jumalaton ulina Confused

Eli ottiko kone virtaa jostain syystä paljon yhden äkin? Se loppui aivan matalilla kierroksilla, mutta koveni kun antoi kenkää...

Sammuttaessa laturin siiva oli tulikuuma... Hihnojen linjaus ei ole aivan justiinsa, mutta melkein. Johtuneeko siitä? Olen ainakin metsäkoneissa nähnyt niin pielessä olevia suuntimia, ettei tuon pitäisi olla mitään.

Pitänee kiristää hihnaa lisää, mutta saa kelvata ensi viikon hätävarana jos joutuvat porukat linkoamaan.

Ja kuulemma olen särkenyt traktorin kun siinä ei ole tuommoisia vikoja 30 vuoteen ollut ja nyt iskee kaikki yhtä aikaa Rolling Eyes

Niinkuin laturinkin; sanottiin että onhan se ennen ladannut niin miksi ei nyt? Vika kuulema tuli hydrauliikkaprojektin takia Rolling Eyes

No erehdyksen kautta oppiin! Ei pidä lannistua (kai...)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
MOP



Liittynyt: 22 Mar 2006
Viestejä: 4106
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole voinut mitenkään tulla. Laturille vain tuli tunnit täyteen. Ja oli aika pieni vahinko. Kyllä ne siivat pitäisi olla peräkkäin ja hihna sopivan kireällä. Korkkaa se uusi laturi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Latvala



Liittynyt: 22 Jan 2006
Viestejä: 1226

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hehee, kyllä niitä vikoja traktoreihin mahtuu. Ainakin jos niitä käytetään vähän...

Kyllä se hihna on vähän sellainen kitisijä helposti. Kun painat hihnaa sen pitäisi antaa periksi n. 2cm tai hieman vähemmän. Toinen ikävä vaihtoehto on,että toinen akuista on hajalla ja oikosulassa. Irrota akut ja mittaa jännitteet. Jos toisen jännite on huomattavasti alempi niin taisipa hajota akusta kenno tai useampi. Tällöin virtaa voi mennä mukavia määriä mutta mitään ei luonnollisesti tapahdu. Katoitko,että hihna kantaa reunoilta, ei hihnapyörän keskeltä? Ainakin täällä tuo valmetin hihna kitisee lähes koko ajan jos on valoja vähänkin enemmän päällä. Tuplahihnapyörät suunnitteilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Eläkeläismetsuri



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 3170
Paikkakunta: pohjois-suomi

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen joutunut vaihtamaan vuosien saatossa useita akkuja. Mikä voi olla syynä että se miinuksen puoleinen kenno tulee ensiksi käyttökelvottomaksi. Ja ominaispaino ei tahdo nousta yli 1,2 millään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MTZ



Liittynyt: 19 Dec 2005
Viestejä: 1206
Paikkakunta: Nyby

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Melkein epäilisin entistä lataamattomuutta lataus säätäjä viaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Savaloja



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 929
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.02.2007, 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin yritin starttailla pakumersua perjantai-iltana ensimmäistä kertaa pariin viikkoon. Eihän siinä syttynyt etes sisävalo kunnolla -> akku jäässä.

Aamuksi piti saada käyntiin, joten akku sisälle, sisätilanlämmitin tohottamaan akun kylkeen ja laturi lataamaan. Parin tunnin päästä alkoi ottaa kunnolla virtaa, 10h laturissa ja hyvin päsähti käymään. Tosin latasi vielä sen verran että kävi huonosti tyhjäkäyntiä, kun sammutin toimii tuossa jo sähköllä.
_________________
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group