www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hydraulihalkaisijaan nopeutusventtiili
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
MurskaArska



Liittynyt: 21 Dec 2008
Viestejä: 115

LähetäLähetetty: 02.05.2010, 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi kai sen sieltä männän linjastakin ottaan mutta eipä se mitään muuta, ihan samalla tavalla toimii teit niin tai näin.

Tuollaisessa pikakytkennässähän työntövoima hitaalla liikkeellä ei ole se mikä saadaan kun lasketaan männänpinta-ala ja paine vaan se on pienempi koska varren öljy ei pääse vapaasti tankkiin vaan se menee varon läpi.
Eli varon paine-arvo + varrenpinta-alan aiheuttama voima pois työntövoimasta.

Juhaa, ajelitko tyhjänä sylinteriä kun ei heitä pikaliikettä pois vai ihan puun kanssa?
Tyhjänähän se pika on koko ajan päällä kun ei männän puolella paine nouse jos sulla ei liuku systeemit ahdista niin paljoa Wink
Ja sitten sanoit että kun löysää tarpeeksi niin koko ajan hitaalla, eli eikös se kytkentä silloin kaiken jären mukaan olisi toimiva?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi71



Liittynyt: 04 Nov 2009
Viestejä: 1463
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 03.05.2010, 20:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toi kytkentä on kyllä semmonen minkä laitan tohon omaan projektiin(jos tuntuu hitaalta) tosin on vasta pelkkä sylinteri olemassa,eikä ole nyt aikaa rakennella,mutta toi näyttää tähänasti näkemistäni helpoimmalta tavalta toteuttaa.Oonko ymmärtäny oikein,että työntövoima pikaliikkeellä on sama kun jos olis männänvarren kokonen mäntä sylinterissä? Ja lasketaan tietysti sen paineen mukaan mihin toi pikaliikeventtiili säädetään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi71



Liittynyt: 04 Nov 2009
Viestejä: 1463
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 27.07.2010, 17:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi71 kirjoitti:
Toi kytkentä on kyllä semmonen minkä laitan tohon omaan projektiin(jos tuntuu hitaalta) tosin on vasta pelkkä sylinteri olemassa,eikä ole nyt aikaa rakennella,mutta toi näyttää tähänasti näkemistäni helpoimmalta tavalta toteuttaa.Oonko ymmärtäny oikein,että työntövoima pikaliikkeellä on sama kun jos olis männänvarren kokonen mäntä sylinterissä? Ja lasketaan tietysti sen paineen mukaan mihin toi pikaliikeventtiili säädetään?
Kokeilin tänään tota kytkentää,eipä oikeen toiminu Confused No,purin ne nopeutusventtiilihässäkät siitä pois ja kokeilin ihan tavallisesti,oli paluuliike hitaampi kun isku,mitä h..vettiä! Oli sylinterissä jotkut lukkoventtiilin näköset siellä liittimien alla Evil or Very Mad No ne tietysti pois ja kokeilemaan.Nopeutta tuli reilusti lisää,mutta ei niin paljoo kun mielestäni pitäis olla,edestakainen liike kestää n.10 sekunttia,sylinteri on 80 mäntä,50 varsi ja iskua 530mm.,pumpun tuotto pitäis olla 46 litraa minuutissa/1000 kierrosta(on majurissa nokkapumppuna,uudehko) Laskin sen nopeuden tehohydron sylinterin mitoitusohjelman avulla,ja sain 5,6 sekuntia edestakasin.Pitääkö tuo mitoitusohjelma paikkansa vai onko se mun pumppu sökö? Putket ja venttiilit pitäis olla riittävän isoja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
565-64



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 388
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 27.07.2010, 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä laskutoimitus antaa saman 5,6 sekuntia edestakaiselle liikkkeelle joten laskukaava pitää paikkansa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi71



Liittynyt: 04 Nov 2009
Viestejä: 1463
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 02.08.2010, 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kasasin sen nopeutusventtiilin takasin ja kokeilin(nyt kun ei ollu sylinterissä "kuristimia" Embarassed ) Nyt on iskuaika 3 sekuntia ja paluu 3,5 sekuntia,eli toimii! Edestakanen liikeaika pieneni siis 10 sekunnista 6,5 sekuntiin,mutta voimaa tuntuu ottavan se pikaliike, eli kierrokset tippuu hiukan traktorista,eli se olis vieläkin nopeempi jos...Sylinteri ja venttiili on vielä irrallaan eli ei käytännön kokemusta,mutta eihän toi nyt enää hitaalta kuullosta? Voihan sitä konetta tietty kierrättää enemmänki kun 1000rpm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
senseiaeroforce



Liittynyt: 20 Mar 2008
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 11.09.2010, 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

korpirampa kirjoitti:
Noin nopeesti hahmoteltuna oliskos se noin?: http://kuvablogi.com/nayta/2575603/

Pikaliikkeen paineenrajoitusventtiili on vasemmassa ylänurkassa.

Siinä oikeassa alanurkassa lukee "järjestelmän paineraja (jos maksimipainetta ei rajoiteta muualla)". Tämä silloin jos virittelee traktorin hydraulijärjestelmästä erillisen pumpun.


Tuotanoinniin, eikös tuossa korpiramman kytkentäkaaviossa paluuliikkeen aikana öljy kierrä takaiskuventtiilien kautta "rinkiä"?? kö? vaimitenseoli?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi71



Liittynyt: 04 Nov 2009
Viestejä: 1463
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 11.09.2010, 19:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinhän se kiertää,sehän siinä se idea onkin! Eli männän taakse menee melkein tuplamäärä öljyä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi71



Liittynyt: 04 Nov 2009
Viestejä: 1463
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 11.09.2010, 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hups. luin ton vähän huonosti,ei se paluuliikkeen aikana rinkiä kierrä,eli paluuliikkeen nopeus ei muuttunut ainakaan mulla yhtään... Eli eihän se rinkiä kierrä takaiskujen kautta kun venttiilin molemmin puolin on sama paine
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
senseiaeroforce



Liittynyt: 20 Mar 2008
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 19.09.2010, 13:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin, nyt olis halkomakonetta väsätty, pikaliike toimii sylinterin työntäessä mutta paluuliikkeellä ottaa voimaa aika rajusti, missähän vika?
Venttiilinä on joku italialainen (?) kolme karanen 3/8 lähdöillä oleva pöytä, kaks kaks toimista ja kaks yks toimista. Sylinteri on 110/70 ja iskunpituutta on 1100mm. Takaiskujen painearvo 1bar. Letkut on puolta tuumaa.
Mitenkäs se tuommoisessa pöydässä menee, toiseen päähän tulee paine (P) ja toisessa päässä on kaksi lähtöä tankkiin, onko toinen vapaa kierto ja toinen liikkeen aikanen paluu tankkiin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AMKainuu



Liittynyt: 06 Sep 2010
Viestejä: 160
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 19.09.2010, 15:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuliko siihen tuo korpiramman piirroksen mukainen kytkentä? Pitäis itselläkin ruveta värkkäämään tuo nopeutin systeemi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi71



Liittynyt: 04 Nov 2009
Viestejä: 1463
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 19.09.2010, 16:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rakentelin korpiramman kytkentäohjeen mukaan eikä mulla kyllä paluuliikkeellä voimaa pyydä,pikaliikkeellä kyllä pyytää.Oonkohan tehny jotain väärin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
senseiaeroforce



Liittynyt: 20 Mar 2008
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 19.09.2010, 17:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AMKainuu kirjoitti:
Tuliko siihen tuo korpiramman piirroksen mukainen kytkentä? Pitäis itselläkin ruveta värkkäämään tuo nopeutin systeemi.


Tuli! Mutta rupesin nyt miettimään hommaa, niin voisiko olla että paluuliikkeen aikana tankkiin menevä öljy vastustaa niin paljon että se vie voimia?
Nyt on letkut niin että paineen otan toiselta lohkolta ja paluun letkut on molemmat toisessa lohkossa ja vipu kellunnalla. Pitää testata niin että laitan toisen paluu letkun, koneen alkuperäiseen vapaa paluuseen (otettu pikaliitin irti kun ottaa kiinni työntövarteen).. Siitä vois vika johtua kun sylinterin työntöliikkeellä ei tule paluu öljyä, ne kun menee männän puolelle jne. ja se ei tunnu ottavan voimia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AMKainuu



Liittynyt: 06 Sep 2010
Viestejä: 160
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 21.09.2010, 15:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on nopeutin saatu paikalleen ja hyvin pelittää. Kiitoksia ohjeista!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juhaa



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 601

LähetäLähetetty: 22.09.2010, 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa se paineraja säätää aika pienelle, koska öljy kiertää sen kautta säiliöön ja aiheuttaa näin painehäviötä.

Minkälainen venttiili mahtaa veljekset pirttisen hydraulihalkojassa olla, koska mainostetaan 2-nopeusventtiilinä. Ja kuulemma siinä vivusta vedettäessä on aluksi pieni nopeus ja suuri voima ja lisää vipua vedettäessä menee pikaliike päälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AMKainuu



Liittynyt: 06 Sep 2010
Viestejä: 160
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 23.09.2010, 05:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oisko sille jokin bar määrä johon kannattais säätää. Varsi on 55mm ja mäntä 90mm. Traktorin paine n.150bar.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juhaa



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 601

LähetäLähetetty: 23.09.2010, 09:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse vedin ihan auki ja siitä kierroksen kiinni, en tiedä painearvoa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
senseiaeroforce



Liittynyt: 20 Mar 2008
Viestejä: 120

LähetäLähetetty: 27.09.2010, 19:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

senseiaeroforce kirjoitti:
AMKainuu kirjoitti:
Tuliko siihen tuo korpiramman piirroksen mukainen kytkentä? Pitäis itselläkin ruveta värkkäämään tuo nopeutin systeemi.


Tuli! Mutta rupesin nyt miettimään hommaa, niin voisiko olla että paluuliikkeen aikana tankkiin menevä öljy vastustaa niin paljon että se vie voimia?
Nyt on letkut niin että paineen otan toiselta lohkolta ja paluun letkut on molemmat toisessa lohkossa ja vipu kellunnalla. Pitää testata niin että laitan toisen paluu letkun, koneen alkuperäiseen vapaa paluuseen (otettu pikaliitin irti kun ottaa kiinni työntövarteen).. Siitä vois vika johtua kun sylinterin työntöliikkeellä ei tule paluu öljyä, ne kun menee männän puolelle jne. ja se ei tunnu ottavan voimia.


Noniin, viikonloppuna kävin värkkäilemässä muiden hommien ohessa projektia.

Eli liikkeen aikasen paluun laitoin vapaaseen paluuseen 3/4" pikaliittimellä ja nyt toimii hienosti, liikkeet kutakuinkin yhtä nopeat molempiin suuntiin. Kyllähän sieltä 110 millisen männän takaa öljyä tulee reippaasti, kumma jos vie voimia.. Laughing

Tattista vaan korpirammalle kaaviosta!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ripa



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 728
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 06.11.2010, 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Meniskös pikaliikekomponenttien kytkentä jotenkin noin. Sijoittelu ei lopullinen, riippuu siitä miten asettuu komponentit ja letkut ylipäätänsäkään entiseen koteloon, vai täytyykö koteloa suurentaa.

Kuvassa olevaa kaksoispaineenrajoittimen eksymistä sijoittelu kokoonpanoon ei kannata ihmetellä, syy siihen on, lähetti tarviketoimittaja tilaamani paineenrajoittimen sijaan ton kaksoisp….., kuin myöskin nuo pari muunnosnippaa, joissa sisäkierre ½” sijaan 3/8”. Sattuu näitä virheitä muillekin, kuin itselleni, mutta aina näistä on yhteisymmärryksellä selvitty.

Kannattaakin tehdä ”valitukset” (=sijoitteluohjeistukset) nyt, ennen kuin rupean änkeämään tilpehöörit käyttöventtiiliin kiinni.
Lopulliset letkusijoittelut ja –pituudet selviää vasta asennuksen jälkeen, siksi kierrettävät liitinpäät.
_________________
son Ford
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ripa



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 728
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 08.11.2010, 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Sielä on rojut kotelossa ja kansi kiinni .Ei ihan puoltakaan ilman lievää väkivaltaa olis lisää mahtunut.
Siinä kävi kuitenkin niin, että kaksoispainevaro jäi tehtäväänsä tohon. Sopi itselle hyvin, semminkin kun tilajärjestelynkin puolesta kävi kuin olis just tohon aiottukin.

Kuivatestaukseen säädin aluksi jousen esijännitysarvoksi 2 kierrosta, 0 asetuksesta kiinnipäin (oli tedasasetuksena 4 kierrosta). Joku vaan täällä aiemmin mainitsi tuon 2 kierrosta. Osoittautui, ettei mene pikaliike päälle, vaan varren paluuöljy menee suoraan painevaron kautta tankkiin.
Kierros jouseen jännitystä lisää, niin tyhjäkäynnillä toimi pikaliike, muttei kierrosten noston jälkeen 1400 kiekkaan, mitä normaalisti käytän halottaessa, vaan edelleen hakeutui ööli painepuolen sijaan taas tankkiin.
Vielä kierros lisää, eli tehdasasetukseen. Jopa pysyy pikaliike päällä vielä pienempiä ”tulitikkuja” keskeen halottaessakin.

Vielä täytyy painerajaa nostaa, on vaan aika hakuammuntaa kun ei tiedä edes painevaron tehdasasetusta.
Itsellä vaan sellainen tutina, että vois arvo olla mittariasetuksena jonkun 20-30 kp/cm² foordin 176 kp/cm² alempi.
Kokeilemalla sopiva arvo kuitenkin löytyy, mutta mittariarvo ilman painemittausta (ja sitä kun ei huushollista löydy) jää edelleen hämärän peittoon.

Nopeuttahan (videonpätkä) noilla roippeilla sai ihan mukavasti lisää, entisen työliikkeen 9 sek. sijaan nyt 4 sek. (mutta vain toistaiseksi noilla tulitikuilla), antaen työkiertoajaksi 10 sek., aiemman 15 sek. sijaan.
Se on joka pihistetty sekuntti työajasta nykyään rahaa ja ennenkaikkea ajankäytön säästöä. Itsellänikin kun on se ainainen kiire, ei mihinkään.

Kokeiluna sinänsä ihan mielenkiintoinen ja tosiaankin toimii aiemmin olleiden ohjeiden (ei vähiten kuvallinen ohje) mukaan kasattuna, joten kiitoksia niistä.
_________________
son Ford
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
topik



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 2315
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 08.11.2010, 20:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulle kerrottiin tämmöinen nopeanliikkeen ja samalla voiman saanti pienellä moottorilla idea. Josta on toimiva laite olemassa.

Laitetaan kaksoispumppu pieni ja isotuotoinen. öljyn tuotot otetaan syöttöventtiilille takaiskuventtiilien kautta.
Ja isotuottoiselle pumpulle laitetaan ennen takaiskua matalasta paineesta aukeava paineensäätöventtiili joka päästää isonpumpun öljyn tankkiin.

Idea toimii niin, että kun puu halkeaa pienellä voimalla liike tapahtuu nopeasti molempien pumppujen tuotolla ja sitten kun tarvii voimaa paine nousee, niin ison pumpun tuotto ohjautuu tankkiin ja puu halkeaa pienen pumpun korkeamman paineen avulla pienellä kuormalla hitaasti ja heti kun halkaisu helpottuu paine laskee, niin mukaan tulee isomman pumpun tuottokin ja liike nopeutuu. Tälloin voi käyttää pientä moottoria.
_________________
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group