www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Tasavirtalaturin testaus (MF 165)

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jonash



Liittynyt: 22 Jan 2007
Viestejä: 335
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 18:05    Viestin aihe: Tasavirtalaturin testaus (MF 165) Vastaa lainaamalla viestiä

Taitaa akku olla Massikasta loppumassa. Ennen uuden akun ostoa olisi varmaan hyvä testata laturin toiminta. Vinkkejä tai linkkejä?

Tämä on varmaankin aihe, jota on tällä palstalla käsitelty perusteellisesti useampaakin kertaan. Itsellä tämä testaus sattuu nyt vaan olemaan ajankohtainen. Siksi asiaa kyselenkin. Googletinkin, mutta en vielä onnistunut löytämään sopivaa ohjetta.

Onko normaalia, kun laittaa valot päälle, niin ampeerimittari menee miinukselle? Jonkin ajan kuluttua lukema "yrittää" nousta nollille. Pienillä kierroksilla ei näyttäisi olevan latausta, mutta tämähän onkin kait normaalia, kun kysymyksessä on tasavirtalaturi. Kierroksilla kyllä lataa.

Ampeerimittarin lukemisesta kaipaisin myös lisävalaisua tai linkkiä...

Vaihtovirtalaturin asentamistakin olen harkinnut, mutta vanhaan koneeseen tahtoo tulla aina uusia vikoja, ennenkuin ehtii tekemään parannuksia.

Pari päivää sitten mittasin akusta jännitteen 12,16 V. Tuntui alhaiselta. Kone oli seissyt käyttämättömänä 1,5 kuukautta käyttäjän sormivamman (vasen etusormi) takia (ns. sirkkelisormi).

Tänään ei tahtonut kunnolla startata, mutta lähti kuitenkin käyntiin. Ajelin koko päivän rankaa metsästä. Lämpimänä lähtee kyllä hyvin käyntiin. Mittaan aamulla jännitteen uudestaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ipexi



Liittynyt: 01 Jun 2011
Viestejä: 788
Paikkakunta: Tikkakoski

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 19:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/wlaturi/wlaturi.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MOP



Liittynyt: 22 Mar 2006
Viestejä: 4128
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se voi pienillä kierroksilla purkausta valot päällä näyttää. Mutta kyllä kierroksilla pitää pysyä plussalla. Ja mittaa ne sähköt koneen käydessä ja ampeerimittarin näyttäessä latausta. Pitäisi mennä yli 12. Ja heitä sillä tasavirtalaturilla känkkävesilintua. Varsinkin pienissä ajoissa pelkkä starttaus syö virtaa niin paljon, ettei akku ehdi kunnolla varautua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ipexi



Liittynyt: 01 Jun 2011
Viestejä: 788
Paikkakunta: Tikkakoski

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olikos se niin että Kun DF:n tökkäs maihin pitäs alkaa laturin navassa tapahtua vai olikos se niin että riippuu laturin kytkennästä kumpaan sen tökkää, kauan ei parane pitää mutta saa testattua laturin.. Jos rele on vetänyt pitäsis ampeeri mittarin olla tapissa plussan puolella kun em kokeilee,
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
2xford4000



Liittynyt: 09 Jan 2010
Viestejä: 3570
Paikkakunta: 07560 pukkila

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kone käyntiin ja vähän kierroksia ja akun navoista mittaa yleismittaril.. kyllä sielt 13-14v väliin pitää lukemaa tulla muuten ei lataa.. tuo reilu 12v on ihan normi akun jännite.. 14.4v yleensä se optimi lataus.. mut ite en ole päässy ihan sinne tasavirta latauksella tuo 13-14v on normaalimpi..

mullakin tulos torstaina 165 vaihtovirta laturin asennukseen ku ei lataile tasavirta laturil ja muutenkin lyhyttä ajoa kaveril.. voisinkin samaan syssyyn kysyä et miten kytken sen nykyisen voltti mittarin vaihtovirta systeemis..?? merkkivalo on tulos lataukselle kyllä mut kaveri haluis säilyttää sen voltti mittarinkin.. ja toinen et miten virtalukolt kytketään starttaus siihen erilliseen releeseen missä painonappi? et lähtee avaimest tulille.. ei ole oikein mitään sähköjä jäljel koko vehkees ja ferkun sähköt ei niin tutut.. nyt siis starttaa kojelaudan alla olevasta napista joka on ihan ku solenoidin tapases kiinni.. kyl fordis menee heräte suoraan virtalukolt startin solenoidiin..
_________________
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
chevy van vm 91
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jonash



Liittynyt: 22 Jan 2007
Viestejä: 335
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos vastauksista! Täytyy jatkaa mittailua heti aamulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalvaana



Liittynyt: 03 Mar 2006
Viestejä: 4762
Paikkakunta: Suur-Salo

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tasavirtalaturin testi helppo, kun vaan mittaa akun jännitteen koneen käydessä. Tyhjäkäynnillä ei lataa milloinkaan ja valot päällä kierroksillakin tosi kehnosti. 14 volttia on enempi haave nuissa ja akku aina vajaa etenkin nurkka-ajossa.
Kannattaa suosiolla vaihtaa vaihtovirtalaturiin.
Niin, Ferkussa on ampeerimittari, ei volttimittaria.
Ja alunperin Ferku käynnistetään avaimella, eli tuohon on joku värkännyt starttinapin.
Ja vaihtovirtalaturin kanssa pitää ostaa myös uusi virtalukko, jossa on virrat päällä-toiminto. Alkuperäisessä lukossa sellaista asentoa ei olekkaan. Latausvalo sitten uuden virtalukon takaa siitä nastasta, johon tulee virta virrat päällä-asennossa.
Ampeerimittarin saa toiminaan vaihtovirtalaturin kanssa, kun vie sen laturilta akulle tulevan johdon ampeerimittarin taakse ja sieltä vasta akulle. Vanha rele heitetään mäkeen ja ylimääräiset johdonpäät voi vaikka "tulpata" sokerinpalan kanssa niin, että kukin pää on omassa rimassaan piilossa.
Polttoainemittarin virtajohto pitää siirtää virtalukolta tulevaksi. Alunperinhän se on kytketty latausreleeseen ja rupesi toimimaan vasta, kun tasavirtalaturi lataa.
Ferkun sähköt niin yksinkertaset, että ne alkuperöiset vosi raksia kokonaan pois ja tekkee uusista tarvikkeista kokonaan uudet. Mennee siinä toki aikaa, että harva viitti maksullisella miehellä sitä teettää.
Illassa sen kuitenkin tekkee.
_________________
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jusi



Liittynyt: 21 Dec 2005
Viestejä: 415
Paikkakunta: Salo

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkuperäisen amppeerimittarin käyttö vaihtovirtalaturin kanssa on vähän arveluttavaa. Oliko mittarissa näyttö jotai +-30A ja vaihtovirtalaturi lataa helposti 50A, ei välttämättä mittari kestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
2xford4000



Liittynyt: 09 Jan 2010
Viestejä: 3570
Paikkakunta: 07560 pukkila

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo laturi, virtalukko, merkkivalo yms on jo hommattu.. joo ei ole tos 165 kyl oikeestaan akun + ja - miinut johdot ja etuvalojen johdot et melko pois purettu jo on.. 75ampeeria oli uus laturi.. et mahtaakohan se kestää se ampeeri mittari?? taidan jättää suosiol pois.. eli virtalukolt startin heräte on alunperin menny suoraan ?? tai onhan siin se vaihde anturi mut kuitenkin.. vähä ihmettelinkin et miks tehty ihme nappisolenoidi virityksiä.. ku taas naapuri sano et se on joka 165 se nappi solenoidi.. no kaikki pois ja suoraan virtalukolt heräte ni eiköhä se siit.. kai se kestää pidempää starttia suoraankin.. täs tapaukses siis tulee uusiks kaikki ku vanhoja ei käytännös ole enää...
_________________
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
chevy van vm 91
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalvaana



Liittynyt: 03 Mar 2006
Viestejä: 4762
Paikkakunta: Suur-Salo

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 22:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nii, kyllä siellä muuten on solenoidi siellä kojelaudan sisällä. Se startin herätevirta taitaa olla sen verran iso, että sen kautta kun kierrättää virta-avaimelta käynnistimelle, niin kestää se virtalukko.
Luulin, että käynnistys tehdään tossa koneessa erillisellä napilla Shocked
_________________
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
2xford4000



Liittynyt: 09 Jan 2010
Viestejä: 3570
Paikkakunta: 07560 pukkila

LähetäLähetetty: 20.08.2012, 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo solenoidissa on toisessa päässä nappi mistä voi täräyttää koneen tulille.. ja tämä kuulemma löytyy vakiona sieltä jonkin suojatutin alta.. näin se naapuri väitti.. kun en ole ferkku mies ni ei o konetta mistä tarkistaa.. jollen ihan väärin muista niin alapuolella oli se nappi.. no kyl se siit selviää ku saa potilaan talliin..
_________________
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
chevy van vm 91
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jonash



Liittynyt: 22 Jan 2007
Viestejä: 335
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 21.08.2012, 05:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten releen toiminta? Miten ilmenee, jos vikaa on releessä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ipexi



Liittynyt: 01 Jun 2011
Viestejä: 788
Paikkakunta: Tikkakoski

LähetäLähetetty: 21.08.2012, 07:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jonash kirjoitti:
Miten releen toiminta? Miten ilmenee, jos vikaa on releessä?


Koita googlea

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rele
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalvaana



Liittynyt: 03 Mar 2006
Viestejä: 4762
Paikkakunta: Suur-Salo

LähetäLähetetty: 21.08.2012, 07:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, siinä solenoidissa on metallihattu, jonka alla on se karan pää tai tutti, josta painamalla saa kytkennön aikaiseksi. Sähköllä sitä kyllä kuuluu ohjata, eli virtalukolta tulee johta sille kelalle, joka vetää sen karan.
_________________
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rastuhannu



Liittynyt: 02 Jan 2007
Viestejä: 3231
Paikkakunta: Rautalampi

LähetäLähetetty: 21.08.2012, 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jonash kirjoitti:
Miten releen toiminta? Miten ilmenee, jos vikaa on releessä?


Voisi olla viisainta mittauttaa henkilöllä joka asian päälle ymmärtää ja pystyy releen säätämään. Ja jolla on amppeeri- ja kunnollinen volttimittari.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group