www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mikä max. 45hp diesel veneeseen?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JiiHoo



Liittynyt: 09 Jul 2006
Viestejä: 3569
Paikkakunta: Moottorikaupunki Waasa

LähetäLähetetty: 08.06.2011, 23:04    Viestin aihe: Mikä max. 45hp diesel veneeseen? Vastaa lainaamalla viestiä

Olis haussa moottori erääseen veneeseen. Nykyisellään on Deutzin 2-sylinterinen traktori-diesel tms. Ja sen päivittämiseen olisi haussa isompaa, maksimissaan 45 hevosvoimaista traktori/puimuri-dieseliä. (Matalakierros-diesel)

Tähän on siis kysymyksenä, että mikä voisi olla sopiva kone ja mistä/keneltä sellaisen voisi halvalla saada? Toimintakuntoinen pitää olla.

Ajatuksena oli aluksi Valmet 310 B, mutta se on 40 hp. Liekö sitten mahdollista säätää pumppua vähän. Turboa ei kuitenkaan tarvitse paketissa olla eli vapaastihengittävää haetaan.
_________________
Suomen Höyryfoorumi
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.


Viimeinen muokkaaja, JiiHoo pvm 08.06.2011, 23:39, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Manuel



Liittynyt: 26 Dec 2005
Viestejä: 10645

LähetäLähetetty: 08.06.2011, 23:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Venedieselin pumppua ei ainakaan kannata lähteä säätämään lisätehon vuoksi. Vain jos välttämättä haluaa hankaluuksia.

Venedieseliksi kannattaa valita kone jota ajetaan jossakin maksimiväännön kierroksilla. Silloin ominaiskulutus pienimmillään, eikä kone nokeennu tukkoon kuten käy koneelle jolle jatkuvasti syötetään naftaa yli sen mihin ilma riittää. Lopuksi ei lähde edes käyntiin kun männänrenkaat jumissa. Näin kävi aikoinaan erään kaverin kalapaatille jossa oli Hanomagin kone.

Tuolla Gambiassa on käsitys että dieselistä on vaihdettava kerran vuodessa männänrenkaat mutta öljyjä ei ollenkaan.

Siis venedieseliin ei lisää syöttöä ja ajokierrokset huomattavasti alle maksimikierrosten. Potkurinvaihtoon menee lähes varmasti jos moottori vaihtuu. Usein laitetaan liian raskas potkuri (suuri tai liikaa nousua) ettei kone jaksa ottaa kierroksia, mutta mustaa savua saattaa tulla kun joku onneton yrittää lisätä syöttöä että jaksaisi.

Potkuri pitäisi valita niin ettei ajokierroksilla tarvita täyttä syöttöä. Myös veneen ominaistehontarve eri nopeuksilla saattaa äkisti nousta, eikä kannata tapella tutkainta vastaan, eli parempi ajaa sillä nopeudella mitä kohtuu teholla syntyy. Voi olla että 100% tehonlisäys tuo 1 solmun nopeutta lisää. Potkurin voi esim. valita niin että kone jaksaa ottaa täydentehon kierrokset (ilman syötönlisäyksiä!) ja ajaa maksimiväännön kierroksilla.

Muuten Siperia opettaa.

Esim. Granilla Traderin kuutonen veneessä ja ajaa aika pienillä kierroksilla hyvän polttoainetaloden vuoksi. Ei traktorin eikä ka-auton moottoria ole tarkoitettu ajettavaksi jatkuvasti max kierroksilla, vaikka ne sitä aika pitkään kestäisivät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JiiHoo



Liittynyt: 09 Jul 2006
Viestejä: 3569
Paikkakunta: Moottorikaupunki Waasa

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 00:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Korjaan hieman ajatusmaailmaa.

Tiedän toki että maksimikierroksilla ei ole tarkoitus ajaa, vaan juurikin parhaan väännön alueella.

Syötön lisäys oli vain kysymys, koska käytännöstä en tiennyt.

Potkuri vaihdetaan ja laitetaan tietenkin, samoin moottorin marinointi sitten erikseen. Ne järjestää aluksen rakentaja, en minä.

Mitä moottorivaihtoehtoja suosittelette?

Kuulemani mukaan hyväkuntoisia Valmet 310 B moottoreita voisi saada sopivaan hintaan VR Hyvinkään konepajalta..
_________________
Suomen Höyryfoorumi
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Manuel



Liittynyt: 26 Dec 2005
Viestejä: 10645

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 00:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitäisi saada jos mahdollista veneen valmistajalta tehontarvekäyrä eri nopeuksille. Silloin näkisi mikä on taloudellinen nopeus. Jotakin suuntaa antavaa voi sanoa kun tiedetään veneen malli ja vesilinjan pituus. Tietysti jos tietää mitä kulkenut Deutzilla eri kierroksilla ja mitä silloin kuluttanut auttaa sekin, joskin Deutzin tehokäyräkin tarvittaisi ja potkurin arvot.

Siitä huolimatta saattaa jollakin nopeudella tulla kuin seinä vastaan, vaikka tehoa lisättäisi todella paljon ei nopeus nouse juuri ollenkaan. Kulutus kylläkin. Moottorista päätellen uppoumarunkoinen. Terävä vai tasaperäinen? Pahasti epäilen että sen runko saavuttaa Deutzilla aika lähelle mitä taloudellisesti saa nopeutta. Varsinkin jos käytetty alkuperäisasennuksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JiiHoo



Liittynyt: 09 Jul 2006
Viestejä: 3569
Paikkakunta: Moottorikaupunki Waasa

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 01:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärrän tuon runkonopeus-jutun.

Vene on vanha lasikuituinen pelastusvene ja modifioinnin tekijän toive oli tosiaan uudeksi moottoriksi 45 hevosvoimainen matalakierroskone.

Suurempi tehontarve ei aina tule tarpeesta suurempaan nopeuteen. Tässä tapauksessa tarvitaan lisävoimaa hinausnopeudessa pysymiseen vaikka on isompaa paattia köydessä.

Jospa siis nyt vain etsitään sitä max. 45hp matalakierros dieseliä, eikä jäädä miettimään muita asioita.
_________________
Suomen Höyryfoorumi
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
grani



Liittynyt: 26 Dec 2007
Viestejä: 3049
Paikkakunta: Sipoo

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 07:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JiiHoo kirjoitti:

Jospa siis nyt vain etsitään sitä max. 45hp matalakierros dieseliä, eikä jäädä miettimään muita asioita.

Mistä tahansa suuremmasta koneesta saa matalakierroksisen 45hp:n koneen kun laittaa stopparin kaasukahvaan jos ei itse pysty määrittämään mikä on iselleen sopiva maksimiteho.
Minä käytän Traderista noin 50 hp tehoa matkavaudissa jolloin kulutus on 7,9l tunnissa ja vauhti 7 solmua 1700 rpm 6,3 t veneellä. Kaikki yli sata kaakia ei nosta vauhtia kuin 8.2 solmuun mutta ne ovat tarpeen siirrettäessä poiju tai laiturin ankkuripainoja. Siihen homman "kaasukahvan stoppari" olisi haitaksi.
Vanhaa 50hp:n tehorajaa ei tarvitse pelätä enää koska kaikki yli 5,5m pitkät alukset on rekisteröitävä kuitenkin.
_________________
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Wikström
Ford Flathead V8 moottorityökone
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Samppa79



Liittynyt: 05 Apr 2007
Viestejä: 136

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 07:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valmetin 310 on muuten hyvä mutta 3-pyttynen. Kannattaisiko valita hieman vähemmän äänekäs kone joka käy tasaisemmin? Henkilöautopuolella esim. vanhemmat volkkarin 1.9koneet ilman turboa? Niitä alkaa olla tarjolla jokaisen liiterin nurkalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
bonito



Liittynyt: 29 Aug 2006
Viestejä: 385
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laitoin veneeseen Sisu 620 DS, moottorin jossa oli 165hv, pumppuun laitettiin samat säädöt, kuin Sisun samassa merimoottorissa on, jolloin saatiin 100 hummaa lisää, hyvin toimi. 310B moottori on voimakas kone, se vene ei tarvi enempää hevosia, kun laitat merikytkimen alennukseksi 2,5:1, ei ne hevoset venettä kuljeta vaan moottorin vääntö, jolla kaikki voima saadaan moottorista veteen isommalla potkurilla. 1:1 kytkin on huomattavasti edullisempi, kuten siihen sopiva pienempi potkurikin, mutta se systeemi ei sovi uppoumaveneeseen, koska yli 1000 akselikierrosta saavat helposti aikaan kavitaatiota ym. muita hankaluuksia. 310B saattaa olla tärisevä jollain kierrosalueella, ainakin Dextan Perkins P3 hyppi, kun kierroksia lisättiin tyhjäkäynniltä 100-200 r/min
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jusape



Liittynyt: 03 May 2011
Viestejä: 3651
Paikkakunta: Yläne

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 08:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valmetin nuo puimurikoneet voi osakierroksil täristellä ku niis ei ole tasapainoakseleita kuten traktorimallisis on.


Grani kirjoitti:

Minä käytän Traderista noin 50 hp tehoa matkavaudissa jolloin kulutus on 7,9l tunnissa ja vauhti 7 solmua 1700 rpm 6,3 t veneellä. Kaikki yli sata kaakia ei nosta vauhtia kuin 8.2 solmuun mutta ne ovat tarpeen siirrettäessä poiju tai laiturin ankkuripainoja


Eli ei välttämät ole haitaksi tehokkaampikin kone jos kuten aiemmin esille tuli et hinataan toisia ja isompiakin peräs.
H-A n moottorit on kierroskonei, joku volsun 1.6d aika voimaton jos käytetään alla 2000rpm..
Mul olis Ducaton 2.5D jouten mut on varmaan liian kierroskone sekin tuohon vaik siin jo alavääntööki hiuka on...
_________________
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat remontit vaatii kaks
Nuffit DM4-54,Univ Four-61,460-64
Valmet903-81 DB1410-78, DB850-60, Allis-Chalmers TL-20D -6?
USA GM autoja yli 23v. +Muuta malmijalostetta hiukkasen verran

WWW.NUHVI.NET

WWW.KONEKANSA.NET
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Eepee



Liittynyt: 19 Dec 2005
Viestejä: 1511
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulisi hiukan vaikuttavan marinointiosien saatavuus? Kaiken voi toki tehdäkin, mutta kaikki ei kannata...

Niin laiska/kiireinen olisin, että katselisin hetken valmiita venemyllyjä, käytettyjä tai kroisoksena uusia. Kytkentä vaihteeseen, vaihde, pakosarja, vesipumppu, ehkä lämmönvaihdin, öljypohja ja öljypumpun putki, kiinnikkeet ja kumityynyt...on siinä oma askareensa, marinoinnissa.

Suurempi masiina saattaa muuten tarvita paksumman akselin ja sen myötä uuden vannasputken laakeroinnin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet_500



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 5847
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Veneeseen kait kaivataan kevyttä tehopakettia? Valmetilta älä ota 310:ä tai 311:sta koska ne ovat täriseviä, riippumatta olipa puimuri tai traktorimoottori, kummassakaan ei ole tasapainoakseleita koska ovat kolmepyttyisiä vaikka jusape näin kertoili.

Entäs hintaluokka?

Volvolta joku pikkunelonen? Voisi olla paljon marinointiosiakin jo valmiina!
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JiiHoo



Liittynyt: 09 Jul 2006
Viestejä: 3569
Paikkakunta: Moottorikaupunki Waasa

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hintaluokka? No katsotaan aluksi masinistimallista, eli vanhempaa ja käytettyä.

Ok, unohdetaan nuo 3-sylinteriset. Kuuleman mukaan Hyvinkään Konepajakaan ei niitä enää myy, koska niistä onkin pulaa. On vissii paljon vaihtotarpeita..
_________________
Suomen Höyryfoorumi
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
kalvaana



Liittynyt: 03 Mar 2006
Viestejä: 4821
Paikkakunta: Suur-Salo

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites olisi vanha Mersun diesel-kone?
Joissakin versioissa oli öljyn jäähdyttimelle lähtö suodattimen jalassa valmiina ja niitä koneita saa halvalla ja osien saanti ei ole ongelma ja jakopää on ketjulla.
Marinointiosat ehka joutuu tekkeen ite Crying or Very sad
_________________
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
susiluoto



Liittynyt: 29 Mar 2010
Viestejä: 609

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 11:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perkins olisi melko hyvä valinta, löytyy helposti marinointiosia, minä etsisin käytettyä valmiiksi marinoitua laitetta.En tiedä miksi tuo 45 hepan vaatimus on asetettu.Virallisesti taisi Fordilla olla useitakin 45 neloskonetta ettei silloinen 50 hepan rekisteröintiraja ylittyisi.Sisu dieselit ovat myös varmatoimisia.Sole dieseleitä taitaa löytyä Fordin rungolla.Jos hinaushommia mietit laittelet sitten mahdollisimman ison potkurin, saat enemmän pitoa/vetoa.
Katsele netistä Idäntie tai Mepratuote, muitakin löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manuel



Liittynyt: 26 Dec 2005
Viestejä: 10645

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 11:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alennusvaihde, suuri potkuri ja suuritilavuuksinen kone jos vetotehoa tarvitaan. Suora kuutonen ensimmäinen joka on täysin tasapainossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
asfalttiviljelijä



Liittynyt: 14 May 2006
Viestejä: 2985
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vaikka reunaehdot ei täyty, niin tuossa nykydiisseleitä. Enkä muuten ymmärrä veneilystä yhtään mitään.

http://www.perkins.it/Spec_Sheet_403C-15.pdf
http://www.perkins.it/Spec_Sheet_404C-22.pdf
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Eepee



Liittynyt: 19 Dec 2005
Viestejä: 1511
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tekee vielä mieli sanoa, että moottori veneessä on vähän kuin moottori lentokoneessa, vallankin kun ei ole ihan pieni paatti. Kun moottori sammuu tai muuten tekniikka hajoaa, laite on täysin ohjauskyvytön ja tuulien armoilla. Mäkilähtöjä ei oteta, eikä kotia kävellä. Nimimerkillä kokemusta on Laughing .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Paalari



Liittynyt: 17 Nov 2008
Viestejä: 572
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 15:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä olisi joutilaana siisti tappurista napattu Deutz F4L 912.
64hv / 2650 rpm

Siitä piti tehdä kastelupumpun pyörittäjä, mutta homma on seisonut nyt 10 vuotta, ja jotenkin tuntuu ettei mitään edistymistä ole näköpiirissä..
_________________
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HL-Zetor



Liittynyt: 07 Nov 2010
Viestejä: 3174
Paikkakunta: VIRRAT

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mersun kuutonen ja säädettävälapanen potkuri. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsa 86



Liittynyt: 20 Jul 2007
Viestejä: 1695
Paikkakunta: Tervakoski

LähetäLähetetty: 09.06.2011, 17:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nettiveeneestä haulla 5kpl koneita: http://www.nettivene.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=3896460&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=3896460@tb=tmp_find_agent

Mersu vois olla hyvä ja halpa Wink : http://www.nettivene.com/moottori/muu-merkki/423500
_________________
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group