www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Öljypoltin kenkkuilee
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
juusela



Liittynyt: 12 Apr 2008
Viestejä: 451
Paikkakunta: 39310

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 20:51    Viestin aihe: Öljypoltin kenkkuilee Vastaa lainaamalla viestiä

Öljypoltin Oilon Junior n.12 v. ikäinen alkoi lakkoilemaan.
Vika on sellainen että käynnistyy ja palaa ihan normaalisti
n. 10 sekunttia ja sammuu ja häiriövalo syttyy,kun koittaa
uudelleen sama toistuu.

Olen tehnyt kaikki normaalit huoltotoimet jotka tavallinen
käyttäjä voi tehdä,vaihtanut suodattimen sekä ennen pumppua
ja pumpusta,letkut uusittu,suutin vaihdettu,palopää siivottu ja
pannukin nuohottu mutta mikään ei auta aina sama häiriö
toistuu.Kärkiäkin olen koittanut eri asentoon ja liekkivahti
on puhdas.

Koitin myös toisella polttimella mutta sama lopputulos.
Ihan kuin joku esim. termostaatti kieltäisi poltinta palamasta
pitempään,mutta ihmetyttää se häiriötila.

Olisiko porukassa joku joka tietää polttimen sielunelämästä
enemmän ja valaisisi ongelmassani.
_________________
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
5xBernard
J.A.P 2A
Rally GT 250 ruohonleikkuri (pulling)
"Transalp" 600 ruohonleikkuri (pulling)
Sarolea 24 T -29
Stylson RD -30
Svalan 75 -51
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
T-FORD



Liittynyt: 20 Dec 2006
Viestejä: 697

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 21:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Epäilisin liekkivahtia.

Sytyttääkö koko ajan kun käy. Sytyksestä kuluu sellainen sirittävä ääni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jarkko



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 7111
Paikkakunta: Pohojammaa

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 21:20    Viestin aihe: Re: Öljypoltin kenkkuilee Vastaa lainaamalla viestiä

juusela kirjoitti:
Koitin myös toisella polttimella mutta sama lopputulos.

Olisiko polttoaineen saannissa tai laadussa vikaa? Voisit kokeilla hakea kanisteriin huoltoasemalta polttoainetta ja letkut kannuun.

Termostaatin toimintaa pystyy seuraamaan sähkökynällä, tai yleismittarilla ainakin.
_________________
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkl



Liittynyt: 10 Oct 2010
Viestejä: 335
Paikkakunta: 39810

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis kaksi eri poltinta tekee saman.
Saako se löpöä ?
Ihan kun olis putki tukossa.Koitappa puhaltaa säiliöön päin.
Missä öljysäiliö on ,jos kylmässä öljy hyytyy putkiin. Tai jos putket kulkee niin että pääsevät jäähtyyn.
Jos olis joku termostaatti tai ylikuumenemissuoja niin ei pitäisi lähteä ollenkaan käyntiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuulen



Liittynyt: 29 Apr 2007
Viestejä: 2605
Paikkakunta: Halikko

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Menee pitkälti muistelemiseksi. Taisi olla samantyyppinen häiriö, liekkivahti oli ulosvedetty pesästään ja taskulampulla liekkivahti valaistuna poltin toimi. Siellä muistaakseni oli joku näköeste roska liekkivahdin edessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rastuhannu



Liittynyt: 02 Jan 2007
Viestejä: 3335
Paikkakunta: Rautalampi

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 21:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäisenä tulisi mieleen valokenno, tai sen johdon liitokset (liittimet käynnistyskotelossa).
Oireet ainakin sopisi siihen.
Olisiko toista kennoa jolla voisit kokeilla.
Ota kuitenkin ensin käynnistinkotelon kansi irti, crs:tä tai vastaavaa niihin sähköliittimiin tai puhdista ne liitinpinnat muuten.
Monasti riittää jo kun kotelon ruuvia löysää vähän ja nitkuttelee niin kontakti pinnat liittimissä taas toimii.

tuulen kerkesikin jo väliin. Kokeile ensin sitä valohoitoo. Pidä kenno pimennossa ja kun käynnistyy anna sille vähän valoa.

Oliko ne eri polttimot vai palopäät mitä kokeilit?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
juusela



Liittynyt: 12 Apr 2008
Viestejä: 451
Paikkakunta: 39310

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Letkut ovat kympin kanisterissa kun epäilin sitä polttoaineen saantia.
Ei ole roskaa silmän edessä sen olen tutkinut ja liekkivahti on tutkittava
siten että syttymiseen asti vahti pimeässä esim. nyrkin sisällä ja sitten kun
syttyy niin taskulampulla valoa,tämän neuvoi yksi asentaja puhelimessa.
Öljysäiliö on sisällä joten polttoaineen kangistuminen on poissuljettu.

Korostan vielä sitä että kaksi poltinta tekee juuri saman oireen.
Palaa n. 10 sekunttia ja menee häiriötilaan.


Töpselin kontaktin kävin tässä välissä vielä tarkistamassa,on OK.
_________________
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
5xBernard
J.A.P 2A
Rally GT 250 ruohonleikkuri (pulling)
"Transalp" 600 ruohonleikkuri (pulling)
Sarolea 24 T -29
Stylson RD -30
Svalan 75 -51
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jarkko



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 7111
Paikkakunta: Pohojammaa

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 22:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös sen termostaatin pysty tilapäisesti ohittamaan hyppylangalla tai yhdistämällä termarille menevät johdot toisiinsa? Ei kai sinne tule kuin kaksi johtoa, ehkä vielä suojamaakin. Vikapaikat kuulostavat olevan vähissä.
_________________
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-SS-



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 8333
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 22:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla oli kuivurinpolttimessa ihan samanlainen toimintahäiriö. Poltinhuolto Ahonen tuli Haieissillä paikalle, otti kolvin esille, ruuvas polttimen ohjauskortin irti, kolvas pari paikkaa kortilla kiinni, laittoi kortin sisään, kannen kiinni ja lentävä lähtö etiäppäin.

-SS-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
juusela



Liittynyt: 12 Apr 2008
Viestejä: 451
Paikkakunta: 39310

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minunkin mielestä vikapaikat ovat vähissä paitsi jos öljypoltinhuoltajalla on vielä
joku ässä hihassa.
Tuntuisi uskomattomalta että toisessa ehjässä polttimessa olisi juuri samanlainen vika.
Pitänee huomenna jatkaa tutkimista ja soittaa joku asentaja paikalle.
_________________
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
5xBernard
J.A.P 2A
Rally GT 250 ruohonleikkuri (pulling)
"Transalp" 600 ruohonleikkuri (pulling)
Sarolea 24 T -29
Stylson RD -30
Svalan 75 -51
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jarkko



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 7111
Paikkakunta: Pohojammaa

LähetäLähetetty: 09.12.2010, 23:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ovatko nuo polttimet samanlaisia? Lottovoittajan tuurilla molemmat voisivat olla samalla tavalla rikki, mutta aika uskomatonta se olisi.

Ja olet kokeillut käyttää polttimia lattialla, sekä kattilassa? Ajattelin vain, että mitäköhän poltin tekee, jos naapurin kissa tukkii hormin.
_________________
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SamiT



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 2983
Paikkakunta: Paimio

LähetäLähetetty: 10.12.2010, 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko varma ettei ole nokikasautumaa kattilan sisällä juuri siinä missä liekkivahti tutkii palamista? Itse tuskailin tällaisen ongelman kanssa syksyllä, ja piti irroittaa kattilasta se koko rakennelma mihin poltun tulee kiinni. Oudot on Oilonin ongelmat myös silloin kun öljyn esilämmitin suuttimelle menevässä linjassa on rikki.
_________________
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203, 8400 ja 8450. Daewoo Solar 55 ja Sampo 600 sekä Sisu SL-171VKH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
juusela



Liittynyt: 12 Apr 2008
Viestejä: 451
Paikkakunta: 39310

LähetäLähetetty: 10.12.2010, 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo tossa yösydännä tuli mieleen sama kun Jarkolla että jospa kissa
on piipussa minä epäilin tosin lintua ja kävin aamutuimaan asian
tarkistamassa,ei ollut eläviä eikä kuolleita putkessa.
Pannun termari myös tarkastettu,kunnossa.
Liekkivahtihan tutkiskelee liekkiä siinä palopään sisällä eikä pannusta,
Palopää on puhdas sisältä eli pitäisi nähdä liekin jos on kunnossa.

Asentajan pitäisi tulla kun kerkiää katsomaan potilasta kun puoskarilta
loppui taito.

Palataan asiaan kun poltin on saanut tuomion.
_________________
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
5xBernard
J.A.P 2A
Rally GT 250 ruohonleikkuri (pulling)
"Transalp" 600 ruohonleikkuri (pulling)
Sarolea 24 T -29
Stylson RD -30
Svalan 75 -51
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
juusela



Liittynyt: 12 Apr 2008
Viestejä: 451
Paikkakunta: 39310

LähetäLähetetty: 10.12.2010, 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tohtori kävi testerinsä kanssa jolla saa polttimen pakotettua käymään ja totesi että
liekki on sen väristä ettei liekkivahdin silmä sitä oikein tahdo nähdä.
Syy tähän oli liian pieni ilmamäärä joka taas johtui siitä että puhaltimien siipiin
oli kertynyt pölyä vuosien saatossa.
Puhdistin puhallinsiivistön ja avot tälläkertaa ainakin pelittää toivotaan että pelittää
vuosia.

Tästä opimme että pienestä on toimivuus kiinni ja öljypoltinkin tarvitsee huoltoa.
Ihmekyllä tällaiset viat tulevat aina talvella.
_________________
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
5xBernard
J.A.P 2A
Rally GT 250 ruohonleikkuri (pulling)
"Transalp" 600 ruohonleikkuri (pulling)
Sarolea 24 T -29
Stylson RD -30
Svalan 75 -51
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
laukula



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 260
Paikkakunta: sastamala

LähetäLähetetty: 10.12.2010, 18:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkohan kukaan kätevä kehittänyt polttimeen ilmansuodatinta?Meillä kun on pyykkikone pannuhuoneessa,niintulee vaatteitten mukana nöyhtää joka tukkii polttimen muutaman kuukauden välein. Idea
_________________
Ilman konetta ihminen on orja,kone vapauttaa ihmisen. Henry Ford
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jusipe



Liittynyt: 03 Feb 2008
Viestejä: 312

LähetäLähetetty: 10.12.2010, 19:06    Viestin aihe: Öljypoltin Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä on samanikäinen kaksoiskattila ja Oilonin poltin.Lämmitän enimmäkseen puilla.Kattilassa yhtyy savusolat piippuun.Öljypuolen
tulipesästä tulee savusolaan noin 100 millin käyrä alapuolelta josta
savut menee piippuun.Kolme eri nuohoojaa ei ole tietänyt edes tästä
öljypuolen savuntuloputkesta ja minä olen heille näyttänyt ja ovat vaan
ilmetelleet putken olemassaolosta.Kun nuohooja vetää noet piipusta
kattilan savusolan läpi pois,tukkii ne samalla tuon putken,jolloin öljy-
puolen savun poisto tukkeutuu.Vastapaine öljypuolella nousee ja poltin
alkaa nokeamaan ja palaa jos palaa.Puhuin asiasta kaupungin palopäälli-
kölle ja sanoi että pitää puhua nuohousfirmalle ja lupasi kyllä sitten itse
puhua asiasta heille mutta mitään ei ole kuulunut.
Tuommoiset nuohoojat on haistapaskan ammattilaisia kun eivät edes
tiedä mitä tekevät.Yleensä uskotaan että kun nyt on nuohottu niin pitäis
olla asiat kunnossa.Tällaisessa tapauksessa nuohous vain pahentaa
tilannetta.
Kattila on Miniter 2000.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HZU



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 17
Paikkakunta: Laihia

LähetäLähetetty: 11.12.2010, 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeile putsata ilmansäätölevyt n. 1mm raot , voi olla tukossa.
_________________
___________________
www.p.lehtolanpaja.net
www.maintway.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ökö



Liittynyt: 08 Jan 2009
Viestejä: 313

LähetäLähetetty: 11.12.2010, 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

juusela kirjoitti:
Tohtori kävi testerinsä kanssa jolla saa polttimen pakotettua käymään ja totesi että
liekki on sen väristä ettei liekkivahdin silmä sitä oikein tahdo nähdä.
Syy tähän oli liian pieni ilmamäärä joka taas johtui siitä että puhaltimien siipiin
oli kertynyt pölyä vuosien saatossa.
Puhdistin puhallinsiivistön ja avot tälläkertaa ainakin pelittää toivotaan että pelittää
vuosia.

Tästä opimme että pienestä on toimivuus kiinni ja öljypoltinkin tarvitsee huoltoa.
Ihmekyllä tällaiset viat tulevat aina talvella.



Jos kaksi poltinta teki saman vian,niin en oikein jaksa
uskoa tuohon likaisuus teoriaan.

Olisiko öljynlaatu vaihtunut lähiaikoina (kesä/talvi).
Tarvitsevat palamiseen eri ilmamäärän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jarkko



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 7111
Paikkakunta: Pohojammaa

LähetäLähetetty: 12.12.2010, 01:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puhaltimen likaantuminen ei ole ihan vieras asia. Mulla lakkasi vuosi sitten poltin käynnistymästä. Yritti yninästä päätellen käyntiin, mutta puhallus ei käynnistynyt. Kun kevyesti potkaisi polttimen kylkeen, alkoi puhallus ja poltin syttyi ja toimi normaalin käyntijakson loppuun, kunhan vain pääsi ensin vauhtiin. Vaikka poltin on pannuhuoneessa, jossa ei ole roskaa lattialla (esim. polttopuista), silti puhallin likaantui jumiin 18 vuodessa. Mitään ei kuitenkaan mennyt rikki. Edes polttimen moottori ei palanut.

Korjaaja sanoi, että pannuhuoneen korvausilmaventtiili oli liian pienellä ja se sai puhaltimen nokeentumaan jumiin, mutta puhallinhan on palopään takana. Ei kai noki voi vastavirtaan päästä....

Poltin taitaa olla Bentone, ei ainkaan Oilon.
_________________
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juusela



Liittynyt: 12 Apr 2008
Viestejä: 451
Paikkakunta: 39310

LähetäLähetetty: 12.12.2010, 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toiminut nyt moitteetta puhdistuksen jälkeen ja poltinasentaja pienensi
vähän polttoaineen painetta jolloin ilmantarvekkin on pienempi.
Muuta korjausta tai säätöä ei polttimelle asentaja tehnyt.
_________________
Vire 03 BV
Kipinä 5,7
5xBernard
J.A.P 2A
Rally GT 250 ruohonleikkuri (pulling)
"Transalp" 600 ruohonleikkuri (pulling)
Sarolea 24 T -29
Stylson RD -30
Svalan 75 -51
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group