www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Projekti: Majorista metsätraktori
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
aviator



Liittynyt: 10 Jan 2010
Viestejä: 308

LähetäLähetetty: 05.04.2013, 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Renkaat ovat kyllä auttamattoman huonot, mutta saavat olla paikallaan vielä koko rakenteluvaiheen.
Kärryn teli on vielä niin takana että vetopisteeseen kohdistuu painoa melkolailla, josta tosin on pidon kannalta hyötyä.
Tehdessäni laskuja lentokoneen massakeskiön aseman määrittämiseksi, syntyi idea hydraulisesti säädettävästä keulapainotuksesta.
Kärryn teliä eteenpäin siirtämällä, ja hydraulisesti säädettävällä keulapainotuksella pystyy tarpeen vaatiessa muuttamaan traktorin ajo-ominaisuuksia (tai ainakin uskon niin.. Wink).
Olen testannut tuota manuaalisesti, ja tulokset ovat olleet varsin rohkaisevia.
Pientä miettimistä ja säätöä vielä tarvitaan..


http://koneenkuvia.blogspot.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tommi



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 3894

LähetäLähetetty: 06.04.2013, 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanhoissa metsätraktoreissa, joissa oli häntäohjauksella oleva vetämätön perävaunu, oli joskus sylinteri, joka veti kärryn aisasta traktorin keulaa ylöspäin ja siirsi painoa takapyörille. Aisassa saattoi olla myös hydraulinen jatke, jolla saattoi työntää traktoria eteenpäin tiukassa paikassa.
_________________
Fordson Major Diesel -56
Fordson Super Major Manuel 2703E -62
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx4230 -96
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
V361



Liittynyt: 23 Dec 2005
Viestejä: 5146

LähetäLähetetty: 06.04.2013, 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viiskuus10 kirjoitti:
Superdextaaja on verbaaliakrobaatti. Vaan sitä en bonjaa, mikä on rassatakki? Jonkinlainen työhaalari? Asiaan: jos saapi lainata topikkia, mites ootte tehneet 10-sarjan foordia ford dl-kopilla, enemmän metsätraktoriksi? Huolettaa lähinnä polttoainetankin kohtalo?


Pitäis ny sen verran olla sivistyny, että olis lukenut/katsonut Täällä Pohjantähden alla....
Siellähän sanotaan häissä, että nyt kun tuorella aviomiehellä on piippu, polkupyörä ja akka, riittää rassattavaa...

Alunperin sanonta on kai lähtenyt piipunrassista liikkeelle, eli kun piipun vartta jollain sutimaisella esineellä "rassattiin" auki.
Siitä sanonta on levinnyt kaikenlaiseen pikku huoltohommaan.....
_________________
Konekansalainen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
penttijp



Liittynyt: 31 Aug 2008
Viestejä: 289
Paikkakunta: Naantali

LähetäLähetetty: 06.04.2013, 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

V361 kirjoitti:


Alunperin sanonta on kai lähtenyt piipunrassista liikkeelle, eli kun piipun vartta jollain sutimaisella esineellä "rassattiin" auki.
Siitä sanonta on levinnyt kaikenlaiseen pikku huoltohommaan.....



Tuo oli vasta puolitotuus. Rassata merkitsee henkisellä puolella lähinnä witutusta. Wink

Esim. kun asiat eivät etene kuten toivoisi
_________________
_____________________
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Dexta -64
Fordson Super Major -62
Zetor 6245 -90, EK Isme 140L
Howard GEM Rotavator
Saab 900 i16 4-ov. -92
FcF
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Superdextaaja



Liittynyt: 25 Oct 2010
Viestejä: 4258
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 06.04.2013, 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Superdextaaja on verbaaliakrobaatti. Vaan sitä en bonjaa, mikä on rassatakki? Jonkinlainen työhaalari?

No joo, tais yksi k tulla liikaa sanaan rassatakki. Kuulostaa paremmalta sanoa rassataki. Vai mitennylie?
Siitä häätarinastahan tuo tulee, eli on aina jotakin rassattavaa, kun isännällä polkupyörä, piippu ja eukko.
Asiasta sen verran. 5610 sarjalaisissahan on kuormain usein reppukiinnityksellä hytin takana. Joskus näitä kiinnitteitä ollut käytettyinä Nettikoneessa myytävänä. Liekö kuinka toimiva ratkaisu? Majorista tuollainen saattaisi tehdä jo aika kiikkerän. Keulaan pitäisi ainakin painoja laitella ehkä enemmän, kuin normaali-Majorissa on alunperin, jos meinaa sellaisella paketilla vielä rankakärriäkin vedellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aviator



Liittynyt: 10 Jan 2010
Viestejä: 308

LähetäLähetetty: 07.04.2013, 13:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tommi kirjoitti:
Vanhoissa metsätraktoreissa, joissa oli häntäohjauksella oleva vetämätön perävaunu, oli joskus sylinteri, joka veti kärryn aisasta traktorin keulaa ylöspäin ja siirsi painoa takapyörille. Aisassa saattoi olla myös hydraulinen jatke, jolla saattoi työntää traktoria eteenpäin tiukassa paikassa.


Kyllä, tuo on ollut hieno toteutus. Samantapaista ratkaisua mietein tähän traktoriin, mutta sitten syntyi ajatus tuosta hydraulisesti säädettävästä keulapainotuksesta.
Tässä ajattelu toimii niin että keulapainotus on sopivan kevyt, jolloin saadaan paljon painoa vetäville pyörille.
Traktori toimii kaksivartisena vipuvartena, ja hydraulisesti säädettävällä keulapainotuksella pystytään pidentämään voiman vartta.
Kokeilujen perusteella siirtoajossa parantaa ajo-ominaisuuksia mainiosti. Vähentää keulan pomppimista koska voiman varsi on pidempi.
Maastoajossa jos keula tuntuu liian kevyeltä, ohjaamosta käsin voidaan hydraulisesti säätää voiman varren pituutta.
Keulapainotuksen kilomäärä pysyy vakiona, vaikutus tapahtuu voiman varren pituutta säätämällä.


http://koneenkuvia.blogspot.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet_500



Liittynyt: 11 Jan 2006
Viestejä: 5883
Paikkakunta: Ilomantsi

LähetäLähetetty: 07.04.2013, 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rassi:han on semmonen pitkänsutjakka työkalu, meillä esim. heinäseiväs on rassi, ja heinä pannaan rassille eli rassitettaan.

Rassaaminen on myös koneiden kanssa näpertelyä, tai esim. piipun puhdistus voi olla piipun rassoontii.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Sirkkeli ja 8 sormea



Liittynyt: 22 Jan 2009
Viestejä: 1937

LähetäLähetetty: 07.04.2013, 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet_500 kirjoitti:
Rassi:han on semmonen pitkänsutjakka työkalu, meillä esim. heinäseiväs on rassi, ja heinä pannaan rassille eli rassitettaan.

Rassaaminen on myös koneiden kanssa näpertelyä, tai esim. piipun puhdistus voi olla piipun rassoontii.


http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/kasityokalut/muut-valineet-ja-tarvikkeet/black-decker-10-m-viemarirassi/p/317596/

Siinä on rassi,semmoisena kuin se,täälläpäin ymmärretään,autostakin voi joku sanoa että,se on kova rassi.
Vaan minkäs näköinen vehje on kaappari,ikämiehet täälläpäin kutsui yhtä polttopuun tekovehjettä sillä nimellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pomajor



Liittynyt: 01 Aug 2012
Viestejä: 130
Paikkakunta: Pori

LähetäLähetetty: 07.04.2013, 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liukujiirisirkeliä ainakin sanotaan kaappariksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sirkkeli ja 8 sormea



Liittynyt: 22 Jan 2009
Viestejä: 1937

LähetäLähetetty: 07.04.2013, 15:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pomajor kirjoitti:
Liukujiirisirkeliä ainakin sanotaan kaappariksi.


http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Hakki_Sirkkeli_ruuvihalkaisia_6068202.htm?ca=16&w=1

http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Sirkkeli_Kulmavaihteella_6075541.htm?ca=16&w=1

http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Sirkkeli_6119722.htm?ca=16&w=1

Siinä on kaappareita.
Kotona tehtiin aikoinaan tuon sortttisilla vehkeillä polttopuita,oli maahan tuettu kaappari,sitä pyöritti remmin kanssa harmaa nokkainen valmetti,siinä oli jo oma sirkuksensa kun,saatiin sirkkeli ankkuroitua maahan tukevasti ja valmetti silleen kohdillensa että,remmi pysyi päällä.
Se kaapparointi homma ajoittui yleensä pääsiäisen aikoihin kun,oli pitkät pyhät,minulla vapaata koulusta ja kahdella velipojalla vapaata töistä.
Vanhin velipoika syötti lisää rankoja kouruun,seuraavaksi vanhin katkoi,minä otin vastaan ja heitin pölkyt kasaan,niin meidän "kaaparissa"ei ollut halkaisua,vaan sitten oli vielä omat talkoot siinä klapittamisessa(halkaistiin kirveellä)Niissä talkoissa saattoi olla,ellen väärin muista niin,enempikin sakkia,kun työhön kelpuutettiin sellaisia joita ei käynnissä olevan kaapparin lähelle uskaltanut päästää.
Niin ja jos joku tuli kylään,niin sai lähteä kuivin suin ellei,ollut talkoissa mukana vahintään puolta päivää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fiat640



Liittynyt: 25 Feb 2010
Viestejä: 3683
Paikkakunta: Tornio

LähetäLähetetty: 07.04.2013, 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti:
pomajor kirjoitti:
Liukujiirisirkeliä ainakin sanotaan kaappariksi.


http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Hakki_Sirkkeli_ruuvihalkaisia_6068202.htm?ca=16&w=1

http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Sirkkeli_Kulmavaihteella_6075541.htm?ca=16&w=1

http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Sirkkeli_6119722.htm?ca=16&w=1

Siinä on kaappareita.
Kotona tehtiin aikoinaan tuon sortttisilla vehkeillä polttopuita,oli maahan tuettu kaappari,sitä pyöritti remmin kanssa harmaa nokkainen valmetti,siinä oli jo oma sirkuksensa kun,saatiin sirkkeli ankkuroitua maahan tukevasti ja valmetti silleen kohdillensa että,remmi pysyi päällä.
Se kaapparointi homma ajoittui yleensä pääsiäisen aikoihin kun,oli pitkät pyhät,minulla vapaata koulusta ja kahdella velipojalla vapaata töistä.
Vanhin velipoika syötti lisää rankoja kouruun,seuraavaksi vanhin katkoi,minä otin vastaan ja heitin pölkyt kasaan,niin meidän "kaaparissa"ei ollut halkaisua,vaan sitten oli vielä omat talkoot siinä klapittamisessa(halkaistiin kirveellä)Niissä talkoissa saattoi olla,ellen väärin muista niin,enempikin sakkia,kun työhön kelpuutettiin sellaisia joita ei käynnissä olevan kaapparin lähelle uskaltanut päästää.
Niin ja jos joku tuli kylään,niin sai lähteä kuivin suin ellei,ollut talkoissa mukana vahintään puolta päivää.

Sieltäkö nimimerkki? Smile
_________________
Fiat 680H vm.-83
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ihmehitsari



Liittynyt: 26 Dec 2006
Viestejä: 10848
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 07.04.2013, 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tommi kirjoitti:
Vanhoissa metsätraktoreissa, joissa oli häntäohjauksella oleva vetämätön perävaunu, oli joskus sylinteri, joka veti kärryn aisasta traktorin keulaa ylöspäin ja siirsi painoa takapyörille. Aisassa saattoi olla myös hydraulinen jatke, jolla saattoi työntää traktoria eteenpäin tiukassa paikassa.


Joitakuita vuosia sitten olin koeajamassa ostomielessä metsä-Majoria jossa takasiltaan pultattuna Pikku-Nupe kappaletavaranosturista väsätty kuormaaja. Oli siinä vielä vinssikin ulosottoon kiinteästi pultattuna. Kärryvärkkiä, johonka löytyi myös jalakset, ei juuri silloin ollut perässä.
Myyjä sanoi lisäksi löytyvän traktorin ja kärryn väliin laitettavan hydraulisylinterin, jolla kärryn ja traktorin väli jumitetaan tönköksi kuormausvaiheessa, kun kuormaajalla nostellaan täysiä kourallisia kuormaan/kuormasta.
En kysynyt silloin, oliko tuo sylinteri kaksitoiminen, siis että sillä olis keulan painotuksen lisäksi voinut vielä vetääkin keulaa ylöspäin eli lisää painoa vetäville pyörille

Omalla kylällä vaikuttaneessa Mf Roburissa oli muistaakseni tuo toistametriä pitkä aisajatke
_________________
säästellen sippiin
Jospa muuttaisitkin meille
Konekansa.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lokomo925



Liittynyt: 27 Nov 2011
Viestejä: 654

LähetäLähetetty: 07.04.2013, 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun mielestä aika siistin näköinen majori tuli! Liikkuuko kuormain miten nopeesti ja minkäkokoinen hydraulipumppu sulla on tässä?
_________________
Koneet pysyvät ehjinä vain jos niihin ei koske
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aviator



Liittynyt: 10 Jan 2010
Viestejä: 308

LähetäLähetetty: 08.04.2013, 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lokomo925 kirjoitti:
Mun mielestä aika siistin näköinen majori tuli! Liikkuuko kuormain miten nopeesti ja minkäkokoinen hydraulipumppu sulla on tässä?



Puolivalmistehan tämä vielä(kin) on.. Smile
Kuormaimen liikenopeus on erittäin hyvä, paitsi sivukäännön. Se on liian nopea, joten sitä pitää hidastaa hieman.
Pumppu on PN 85 hammasrataspumppu. Tuotto on 540 kierroksella/min 45 l/min.


http://koneenkuvia.blogspot.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
V361



Liittynyt: 23 Dec 2005
Viestejä: 5146

LähetäLähetetty: 08.04.2013, 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pomajor kirjoitti:
Liukujiirisirkeliä ainakin sanotaan kaappariksi.


Periaatteessa kyllä....kaappasahan "virallinen" määritelmä on katkaisusaha jossa pyöröterää liikuttamalla katkaistaan puu. Puu siis ei liiku sivu- tai pystysuunnassa.
Sirkkeli on taas jossa terä on kiinteä ja katkaistavaa materiaalia liikutetaan terään.
_________________
Konekansalainen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tommi



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 3894

LähetäLähetetty: 08.04.2013, 19:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarina painonsiirrosta:

Olen ajanut BM:llä puuta koko talven metsästä. Tänäänkin tunnin reissu käväsin, eilisellä uralla. Metsän laidassa oli metrin verran lunta, sopivasti pajujen päälle sataneena. Jäin siihen mahasta sutimaan, lumi pakkautui alle ja takapyörät tekivät kuopat kunttaan asti. Tästä pinteestä pääsin hydraulisen kaksitoimisen teleskooppivetokoukun avulla, kuten viimeviikolla ojastakin kun jää petti lähteikköisellä alueella, ojassa virtasi jään alla vesi. Eli lapiolla lumet pois kouku alta, sopivan mittainen pölkky jommalle kummalle puolelle koukkua, kumpi takapyörä halutaan ilmaan. Koukku alas, ja pölliä renkaan alle.

Kun sain BM:n liikkumaan lumihangessa uudestaan, yritin peruuttaa pois, vaan eihän takapotku taaksepäin kulje, kun vääntö painaa raskasta vetämätöntä etuakselia vaan syvemmälle hankeen. Ei auttanut mikään muu kuin tyhjentää muutamat puut kärrystä, ja ottaa yksi pölli kouraan ja kääntää aisalla oleva kuormaaja keulan eteen. Johan löytyi pitoja, kun etupyörät ja kärry kevenivät molemmat ja paino siirtyi vetäville pyörille. Pääsin peruuttamalla pois uraa pitkin. Tänään oli ura jäätynyt sopivasti ja ajoin kuorman pois sielä, ja toista aloin tekemään, sitä varten täytyy vedellä kuormaajalla tukit liinalla kouran ulottuvuudelle. Kaksi puuta siinä päivän lopuksi vedin kyytiin, koko runkoja. Pätkin ne ja nostin kärryyn pätkät. Jatkuu sitten suraavassa numerossa.


Mulla BM:ssä max. 160 minuttilitran keulapumppu. Very Happy
_________________
Fordson Major Diesel -56
Fordson Super Major Manuel 2703E -62
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx4230 -96
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
aviator



Liittynyt: 10 Jan 2010
Viestejä: 308

LähetäLähetetty: 13.04.2013, 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

DexMasZet kirjoitti:
Eipä ole kummosesti lunta sielä päen.
Pistätkö muuten kuvaa kopista,kun ajat puita? Niin ja video olisi kovasana. Very Happy


Ohjaamo on sisältä vielä samassa kuosissa kuin noissa blogin aikaisemmissa rakentelukuvissa.
Mutta sitten kun metsätraktori ja klapikone kumpainenkin ovat valmiita, voisi tehdä elokuvan puun matkasta metsästä klapiksi.. Wink.


http://koneenkuvia.blogspot.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DexMasZet



Liittynyt: 29 Jul 2011
Viestejä: 3768
Paikkakunta: Vieremä

LähetäLähetetty: 13.04.2013, 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aviator kirjoitti:
DexMasZet kirjoitti:
Eipä ole kummosesti lunta sielä päen.
Pistätkö muuten kuvaa kopista,kun ajat puita? Niin ja video olisi kovasana. Very Happy


Ohjaamo on sisältä vielä samassa kuosissa kuin noissa blogin aikaisemmissa rakentelukuvissa.
Mutta sitten kun metsätraktori ja klapikone kumpainenkin ovat valmiita, voisi tehdä elokuvan puun matkasta metsästä klapiksi.. Wink.


http://koneenkuvia.blogspot.com

Huomasin itsekkin jo aiemmin. Embarassed

Teeppä se! Harva on ikuistanut elävään kuvaan klapin päätymistä liiteriin metsästä asti.
_________________
FORDSON maanviljely kannattaa,
Elä kehtoo ostoo konneeta jopparilta,wanahojen konneetten myynti ee sua olla pisinistä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aviator



Liittynyt: 10 Jan 2010
Viestejä: 308

LähetäLähetetty: 19.04.2013, 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Istuin + kääntölevy


http://koneenkuvia.blogspot.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Darksmoke



Liittynyt: 15 Mar 2006
Viestejä: 300

LähetäLähetetty: 19.04.2013, 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aviator kirjoitti:
Istuin + kääntölevy


http://koneenkuvia.blogspot.com


Ilman ketjuja metsässä takavetoisella traktorilla? Shocked

Hyvin tasaista ja hyvät auratut tiet tarvitsee olla että tuolla pääsee liikkumaan. Itsellä nelivedossa jokapyörässä ketjut ja ei yhtään liikaa paikka paikoin.
_________________
Ei ole fordin foittanutta ja falmettia fisasempaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 15 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group