www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hammaskipu
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Sekalaista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
taavetti990

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 16:58    Viestin aihe: Hammaskipu Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä helvetti siihen oikeen auttaisi? Siis ei yksittäisiin hampaisiin tuleva kipu vaan kauttaaltaan koko leukaluita ja kaikkia hampaita järisyttävä jomotus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Buster

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kannattaa ensin käydä hammaslääkäris
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MF165Multi

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka oli tosi laaja ja avoin kysymys sekä syitä voi olla monia, vastaan kuitenkin, kun itsellä oli samanlainen ongelma kanssa vuosikymmenen. Varsinkin kylmässä tai lenkkeilessä särki ikeneitä ja leukaluuta. Vasta neljäs tarkkasilmäinen hammaslääkäri huomasi, että yhdessä hampaassa oli halkeama, josta pääsi sitten pöpöt leukaluuhun. Korjauksen jälkeen loppu ongelmat. Smile Smile
Mensseli

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jostain netistä olen tällaisenkin jutun poiminut. Omakohtasia kokemuksia tuon toimimisesta ei ole ja näissä tarinoissa on vastuu aina lukijalla.

H A M M A S - S Ä R Y S T Ä pääsee eroon

Ostin 30 vuotta sitten apteekista neilikka-öljyä hyvin pienen pullon jossa on pipetti. Se on niinkuin puudutus-ainetta.
Sillä voi kuolettaa rikkinäisen hampaan hermon lopullisesti. ON VAAN TIEDETTÄVÄ miten vaarallista ainetta se on, ettei kosketa silmiin ,
eikä mihinkään muuhun kuin hampaan koloon. Aineen annoin vaikuttaa 15 minuuttia, jonka jälkeen pesin huolellisesti suun.
Sillä pysähtyy myös huuliherpeksen eteneminen vaikka olisi jo rakkula vaiheella menossa.
.................................

Varminta on kuitenkin keskustella hammassärystä oikean lääkärin kanssa.
Noista kansanparantajien aineista voi olla seurauksena vaikka verenmyrkytys.
..............................

Joskus takavuosina minulla oli tolkku hammassärky, eikä kotoa löytynyt muuta särkylääkettä, kuin mitä lääkäri oli määrännyt anopille luunmurtumaan.
Siitä piti tapletti ottaa ja varttitunnin kuluttua ei kolottanu ei sitten mistään. Olisi saanut vaikka neulalla posken lävistää.
borg

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 18:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mensseli kirjoitti:
...Siitä piti tapletti ottaa ja varttitunnin kuluttua ei kolottanu ei sitten mistään. Olisi saanut vaikka neulalla posken lävistää.

Very Happy Tulipa tuosta mieleen: Olen aina ottanut hammaslääkärissä puudutuksen, saa porari työskennellä rauhassa kun en twistaa tuolissa. Herätti meikässä melkoista hilpeyttä kerran kun oli yläleukaa puudutettu oikein roimasti. Korvanlehdessä oli kohtuu hyvä tunto, mutta kun laittoi sormen korvaan, niin tuntui kuin oksanreikää olisi sormeillut. Ei mitään havaintoa, että kyseessä oli oma pää.

Toisaalta kyse voi olla vain karun totuuden paljastumisesta ohikiitäväksi hetkeksi...pitääkin varoa tupajumeja.
MORSKU

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiedän tunteen kun liki 10-vuotta hampaita kolotti ja vihloi itse varsinaista särkyä ei ollut kun nyt tänä keväänä jolloin päätin tehdä siitä lopun Exclamation Shocked

Monien mutkien kautta sitten löysin hyvän ja osaavan hammaslääkärin ja se löysi kans yhden hampaan joka oli halki ja sieltä pääsi pöpöt sisälle Confused

Nyt kun takana on n~10 käyntiä niin ei kolota tai vihlo hampaita ja vielä kun loput saadaan kuntoon niin luulisin että elämä voittaa Very Happy

Hintaa kyllä tulee mutta ei sen väliä nämä minä saan mukaanikin kun joskus aika jättää... Laughing
Lucas

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

borg kirjoitti:
Mensseli kirjoitti:
...Siitä piti tapletti ottaa ja varttitunnin kuluttua ei kolottanu ei sitten mistään. Olisi saanut vaikka neulalla posken lävistää.

Very Happy Herätti meikässä melkoista hilpeyttä kerran kun oli yläleukaa puudutettu oikein roimasti. Korvanlehdessä oli kohtuu hyvä tunto, mutta kun laittoi sormen korvaan, niin tuntui kuin oksanreikää olisi sormeillut. Ei mitään havaintoa, että kyseessä oli oma pää.

Mulle on muutaman kerran tehty epiduraalipuudutus mopovammojen korjausten yhteydessä. Vähän sama tilanne, mutta kaikki navasta alaspäin tunnotonta ja liikkumatonta. Yäk...

On muuten aika outo tunne kun katot varvasta ja ei heilu, ei sitten millään Laughing
Takaisin alkuun
borg

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 18:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lucas kirjoitti:

Mulle on muutaman kerran tehty epiduraalipuudutus mopovammojen korjausten yhteydessä. Vähän sama tilanne, mutta kaikki navasta alaspäin tunnotonta ja liikkumatonta. Yäk...

On muuten aika outo tunne kun katot varvasta ja ei heilu, ei sitten millään Laughing

On tuokin tullut kokeiltua. Heräämössä katselivat vähän kummissaan kun nauraa hörähdin siinä vaiheessa kun tunto alkoi pikkuisen palata. Hoitsu katsoi kysyvästi, vastasin, että nyt tiedän miltä tuntuu olla vellihousu. Jalat oli kuin spagettia. Kun yritti potkaista, tuli sellainen letkeä sätkähdys.
imppu

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 18:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Confused ptyi.

tiedän tässä yhden kaverin , krossimopolla kaheskytluvun lopulla nujus nurin , vieläkään ei varvas liiku...

hepin saa lääkkeellä kovaksi, liekö hyvältätuntuvaks......................
juko

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sain eräältä vanhalta ihmiseltä neuvon:Kun laitat kenkiä jalkaan laita vasempaan jalkaan kenkä aina ensimmäiseksi,niin hampaita ei kolota koskaan.Kiihtyi suorastaan,kun repesin nauruun.Oli aivan vakuuttunut asian todellisuudesta Very Happy
Takaisin alkuun
-SS-

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hampaan poisto helpotaa nopeasti särkyä, ja on vahvakätisen äijän tekemänä melko tuskaton. Juurihoito tehdään nykyään kertatyönä, parhaimmillaan pari-kolme tuntia jynssätään ja poltetaan niitä juuria, vaikka on puolentusinaa ampullia puudutusainetta päässä, hiki valuu sekä potilaalla että lääkärillä ja lihakset nytkyvät tahatomasti kun vihlasee suoraan aivojen perukoilla asti.

Muutama väli hampaissa ei haittaa , juurihoidettu hammas tuntuu kuitenkin hiukan epämiellyttävältä purra, vuodenkin jälkeen.

-SS-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
305

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

onkos täällä muita jotka ei puudutusta hammaslääkärissä käytä? viimeisen parikymmentä vuotta oon ilman puudusta ollu,paitsi kuukausi sitten piti joustaa kun ei suostuneet ilman puudusta poistamaan viisauden hammasta. on ollu juurihoitookin,mut on vaan niin paljon kivempi sieltä lähtee kun ei tarvii huulen pureskella Smile se kipu on oikeesti niin hetkellinen,tai voi olla tietty lääkäristäkin kiinni kuka osaa Wink
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
borg

LähetäLähetetty: 07.11.2009, 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

305 kirjoitti:
onkos täällä muita jotka ei puudutusta hammaslääkärissä käytä? viimeisen parikymmentä vuotta oon ilman puudusta ollu,paitsi kuukausi sitten piti joustaa kun ei suostuneet ilman puudusta poistamaan viisauden hammasta. on ollu juurihoitookin,mut on vaan niin paljon kivempi sieltä lähtee kun ei tarvii huulen pureskella Smile se kipu on oikeesti niin hetkellinen,tai voi olla tietty lääkäristäkin kiinni kuka osaa Wink

Kokeilepas tehdä semmoinen piikkimatto, kun sanovat, että se rentouttaa mukavasti. Vaneria pala ja siihen nauloja. Yleensä pannaan satoja, ellei tuhat naulaa, mutta jos on kova jäbä, niin voi kokeilla vähempääkin. Tulee samalla halvemmaksi. Kokeile vaikka ensin kahta kuustuumaista, lapaluun kohta voisi olla hyvä... Wink
jylhä

LähetäLähetetty: 08.11.2009, 09:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Multa nypättiin etuhammas irti puuduttamatta, viisauden hampaat puudutettiin. Reikiä on paikattu kaksi, molemmat puuduttamatta, mutta ei poraus tunnu miltään verrattuna hammaskiven poistoon. Tiistaina puri saksanpaimenkoira, täyskokonen uros, vasempaan kämmeneen. neljä reikää tuli joista yksi etusormen rystyseen. Käsi on vieläkin mustelmilla ja turvoksissa vähän, mutta se kivun tunne häviää tommosissakin noin puolessa minuutissa. kai mulla jotkut elimistön endorfiinit toimii hyvin. Ja semmosen fakiirinmaton ostan heti kun jostain löydän, niskat tahtoo olla aina jumissa ja pää kipee, tiedä sitten auttaako semmonen.
Tyyppi

LähetäLähetetty: 08.11.2009, 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toiset on tasa-arvoisempia, kuin toiset.

Itse kävin viimeksi hammaslääkärissä vuonna 1977 korjauttamassa tapaturmassa katkenneen alapuolen etuhampaan.
Sen jälkeen ei mitään vaivoja edes siinä muovilla jatketussa katkenneessa.
konemies1

LähetäLähetetty: 08.11.2009, 12:56    Viestin aihe: Re: Hammaskipu Vastaa lainaamalla viestiä

taavetti990 kirjoitti:
Mikä helvetti siihen oikeen auttaisi? Siis ei yksittäisiin hampaisiin tuleva kipu vaan kauttaaltaan koko leukaluita ja kaikkia hampaita järisyttävä jomotus.

Kyllä sinun on mentävä heti hammaslääkäriin kun vain ajan saat. Voihan se särky tuntua hammas-säryltä, vaikka se olisi leukaluussa. Tällaista särkyä ei pidä vähätellä. Leukaluussa saattaa olla paha tulehdus.

Pikaisiin paranemisiin
Takaisin alkuun
tmv13

LähetäLähetetty: 08.11.2009, 14:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yks tuttu kuka työskentelee sisätauti-osastolla sairaalassa, kertoi joskus jostain nuoresta tyypistä, kelle oli just hampaiden hoitamattomuuden takia edennyt myrkytystila niin pitkälle, että viikon taisi sätkiä letkuissa ennenkuin meni monttuun. Pienestä se on joskus henki kiinni.

Itsehän olen päätynyt pelkkään tonki-hoitoon. Mulla on niin huono hammaslaatu, että vaikka joka vesilasillisen jälkeen kuurais hampaat, niin hammaskiveä ja reikiä tulee. Männä viikolla revittiin 3 hammasta kertapamauksella, oli 2ssa reikä ytimeen asti, niin nypättiin pois kiusaamasta samantien. Kovin täti yritti juurihoitoa ehdotella, totesin vaan ettei se mitään auta, irti vaan.
ihmehitsari

LähetäLähetetty: 08.11.2009, 14:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

305 kirjoitti:

Jou, normaalit paikkaustoimenpiteet suoritetaan kylmiltään,
senverran pihi olen, jotta sen 5€:n puudutuspiiikkimaksun aina säästän karkkipussiin.
Ja mitenkään kehumatta voin sanoa, jottei mikään pieni ole se summa ,
jonka olen hammaslääkäriin kantanut.
Toki niin masokisti en ole jotta juurihoitoja puuduttamatta oltaisiin tehty.

On muuten vekkuli tunne kun on etuhammas keskeltä katkipoikki ja kielellä hivelee avonaisia juurenpäitä.
Oikein varpaissa asti säväyttää Laughing

Konekansa.fi
Takaisin alkuun
sohvi

LähetäLähetetty: 08.11.2009, 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oi voi, pitääkin maanantaina tilata aika hampikorjaamolle. Yksi paikka irtosi. Ei vielä särje, mutta voi alkaa milloin tahansa. Melkoinen monttu on ylähampaassa. Aivan varmasti puudutetaan, muuten puren, ja kovaa. Männävuosina ei ollut kuin kahta puudutetta, toiselle olen yliherkkä, verenpaineet katoaa ja taju siinä sivussa, voipi kuolo korjata. Toinen aine ei taas tepsinyt. No juurihoito tehtiin silti. Seuraavaan lääkärikäyntiin menikin sitten toistakymmentä vuotta. Olivat silläaikaa kehittäneet puudutteen mihin en kuole, ja mikä toimii, oooh.
Yksi poskihammas poistettiin kirurgin toimesta, mulla kun on känkkyrät juuret leukaluun ympäri. Puoli päätä oli puuduksissa, mutta itse poistoon ei mennyt kuin parikymmentä minuuttia. Olin haltioissani, edellisen poisto kesti yli kaksi tuntia ja hammaslääkäri joutui poraamaan leukaluutakin ennenkuin pirulainen irtosi. Lääkehuuruissa pällistelin kirurgia ihastuneena, ja sanoin: "tähhtä lähhtien haat epiä multa khaiggi hamphaat pois" Laughing Loput on kyllä toistaiseksi vielä suussa Cool
Takaisin alkuun
305

LähetäLähetetty: 09.11.2009, 13:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ihmehitsari kirjoitti:
305 kirjoitti:

Jou, normaalit paikkaustoimenpiteet suoritetaan kylmiltään,
senverran pihi olen, jotta sen 5€:n puudutuspiiikkimaksun aina säästän karkkipussiin.
Ja mitenkään kehumatta voin sanoa, jottei mikään pieni ole se summa ,
jonka olen hammaslääkäriin kantanut.
Toki niin masokisti en ole jotta juurihoitoja puuduttamatta oltaisiin tehty.

On muuten vekkuli tunne kun on etuhammas keskeltä katkipoikki ja kielellä hivelee avonaisia juurenpäitä.
Oikein varpaissa asti säväyttää Laughing

säästöähän se on,toiset odottelee vielä sen puudutus ajan,mut siinä vaihees on jo yksreikä paikattu kun ei puuduta Wink
borg ehotti kuustuumasii,siihen en lähe mut väh neljä piikkii vrk. eli ei hirveitä piikki kammojakaan ole Wink joo ne ei ole sit huumeita Rolling Eyes
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Sekalaista Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa