www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Traktorin rungon + osien putsaus (sooda?)

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
skraba



Liittynyt: 28 Dec 2005
Viestejä: 710
Paikkakunta: Porvoo

LähetäLähetetty: 04.02.2009, 07:21    Viestin aihe: Traktorin rungon + osien putsaus (sooda?) Vastaa lainaamalla viestiä

Millä työ arvon masinistit putsaatte nuo entisöintiprojektienne rungot ja muut osat kunnostuksen yhteydessä ennen maalausta?

Tässä kuva esim yhdestä aikaisemmasta viestiketjusta (jossa Simssin öljyistä puhuttiin):



Tai näin (Korpivainion kuvablogista):



Eli tuo pumppu 1. kuvassa on varmaan tuossa putsattu varmaan hiekkapuhaltamalla? Vai oisko sittenkin suurpainevedellä vai miten se nyt menikään. Mites se hiilihappojää?

Entäpä se, kun minusta se ei ole oikein tarkoituksenmukaista, että koko "roska" maalataan vaan kylmästi päälle uudella värillä... Ilmeisesti kannattaa jättää letkut, sähköt, laturi jne jne pois ennen maalausta. Suodattimet jne vaihtuu kuitenkin joskus , niistä ei siten tarvitse välittää. Entäpä vaikka syyläri? Jos hommaa uuden syylärin, ei sitä varmaankaan kannata maalailla (tai ylipäätäänkään maalata, muuta kuin lämmönsiirtoa parantavalla maalilla, joka siihen tarkoitukseen on tarkoitettu)?

Entä se maalinpoisto: tehdäänkö se ennen vai jälkeen, kun esim mototori on kunnostettu? Jotenkin tuntuisi siltä, että sillä maalinpoistohommalla alkaa sitten koko rojekti? Eikö? Tulee kaikki yllärit (lohkon viat ja paikat jne) sitten ainakin esiin heti.

Kannattaako tuollaiseen museoreppanaan alkaa hommaamaan ja asentamaan Agrilineltä tms esimerkiksi tuollaista koneen putki/mäntä/kunnostuspakettia: (ei meinaan ole mielestäni kalliita!?)



Lähinnä sitä tarkoitan, että jos ei syytä ole konetta avata, voisiko sen jättää odottamaan tulevia koitoksia - tuntejahan ei vanhalle koneelle juuri kerry.

Toinen vaihtoehtohan on tietty, että koko kone osiksi ja laakerit, putket, männät, kaikki, uutta. Se tietty olisi varmasti parempi vaihtoehto! Tähän tuskin insinöörirassukan tiedot ja taidot riittää. Pitää sitten kysellä vaikka tekijää, kun on ajankohtaista. Miten monta tuntia kokeneelta tuohon koneen läpi käyntiin menee? On se varmaan aika iso kuitenkin.
_________________
- Skraba


Viimeinen muokkaaja, skraba pvm 06.02.2009, 09:04, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korpivainio



Liittynyt: 17 Sep 2006
Viestejä: 1376
Paikkakunta: Isokyrö

LähetäLähetetty: 04.02.2009, 09:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olipa tuttu kuva Very Happy Minä olen tavallisesti pessyt ensin kokonaisena kuumapesurilla mahdollisimman perusteellisesti, (kiva ruuvailla palasiksi), sitten osina sama uusiksi, sen jälkeen pyörivällä teräsharjalla tai hiekkapuhalluksella (osasta riippuen) irtoavat maalit ja muut moskat pois, vielä kertaalleen pesua, ettei jää taatusti mitään ylimääräistä sisään. Sitten tarvittava määrä uutta osaa, ja kasaan... Tuon fergun,joka omistaa kuvan esittämän moottorin, hiekkapuhalsin kevyesti sitten vielä, kun kaikki harmaaksi tuleva oli kasassa (ilman pyöriä). Siinä puuhassa pitää olla joka ainoa paikka suojattu, mihin vaan voi vähänkin mennä hiekkapölyä, mutta maalaus onkin sitten kivaa puuhaa. Monesti perusteellinen pesu ja teräsharja toki riittää ihan hyvin Smile

Nuo letkut sun muut on vähän sellainen.. Hmmm... Makuasia, onhan nuo olleet monesti tehtaallakin kiinni maalatessa. Itse kuitenkin tykkään mielummin laitella ne vasta sitten maalauksen jälkeen kiinni. Jäähdyttimen voi kyllä maalata, niinhän tuo on ollut alun alkaenkin.
Moottorin purku ja kasaus on suhteelisen pieni puuha verrattuna kaikkeen tähän muuhun putsailemiseen...
_________________
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
DslCat



Liittynyt: 20 Dec 2005
Viestejä: 366
Paikkakunta: N:järvi

LähetäLähetetty: 04.02.2009, 12:20    Viestin aihe: Sodablasting Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos tätä ollut täällä esillä;
http://www.soodapuhallus.fi/

Tuolla ollut kyllä juttua; http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=101943&postdays=0&postorder=asc&start=0
_________________
* Miksi tehdä helpolla tavalla kun vaikeammallakin onnistuu *
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
kivimies



Liittynyt: 04 May 2008
Viestejä: 3122

LähetäLähetetty: 04.02.2009, 14:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pätevän oloinen oivallus tuo, ainakin maali irtosi kuin pesemällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
skraba



Liittynyt: 28 Dec 2005
Viestejä: 710
Paikkakunta: Porvoo

LähetäLähetetty: 05.02.2009, 07:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja eihän nuo jenkkilän poikien vehkeet (alkaen hinnat) nyt niin mitään kamalia olleet?
_________________
- Skraba
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mäkihyppääjä



Liittynyt: 12 Nov 2007
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 05.02.2009, 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kellään hinta tietoa mitä tuolllanen soodapuhallus maksaa jos traktorin puhalluttais?

mäkihyppääjä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivimies



Liittynyt: 04 May 2008
Viestejä: 3122

LähetäLähetetty: 06.02.2009, 01:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mistäs tuota soodaa sais, ilmaa riittäis muutama motti ja puhalluskellojakin olis pari.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
skraba



Liittynyt: 28 Dec 2005
Viestejä: 710
Paikkakunta: Porvoo

LähetäLähetetty: 06.02.2009, 09:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolla overdriven foorumilla olivat kai jostain sitä hommanneet - tai siellä olevilta voisi ainakin kysäistä?

Perskatti. Tommonen pytty olisi kyllä pätevä - pitäisi testata, josko sillä saisi maalin hellästi irti puusta. Sitten hamaassa tulevaisuudessa voisi siihen fordsoniinkin sitä käyttää.

Mitäköhän se emäksinen pinta sille puulle tekee? Hmm.
_________________
- Skraba
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JiiHoo



Liittynyt: 09 Jul 2006
Viestejä: 3578
Paikkakunta: Moottorikaupunki Waasa

LähetäLähetetty: 07.02.2009, 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulostaa niin uskomattomalta. Miksi sitä hiekkapuhallusta sitte käytetään jos tää on niin paljon parempi?
_________________
Suomen Höyryfoorumi
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JiiHoo



Liittynyt: 09 Jul 2006
Viestejä: 3578
Paikkakunta: Moottorikaupunki Waasa

LähetäLähetetty: 08.07.2009, 08:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nostetaas esille.

Korpivainio: Jos pesit kuumavesipesurilla, niin käytitkö millaisia lämpöjä ja oliko vielä pyörivä turbosuutin? Eikai siinä hirveesti tarvi pelätä kun valurautaosia puhdistaa.

Entä jos niinkuin minäkin, valurautaosia höyrykoneisiini puhdistan ruosteesta ym. moskasta, niin onko paras keino mikä?
Oon kuullu, että hiekkapuhallus syö sitä pintaa.

Millaisia eroja/ominaisuuksia näillä muilla on:

-Hiekkapuhallus
-Hiilihappojää
-Lasikuulapuhallus
-Soodapuhallus
-Muu/mikä?
_________________
Suomen Höyryfoorumi
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
ultimate welder



Liittynyt: 13 Apr 2008
Viestejä: 3544
Paikkakunta: 39750

LähetäLähetetty: 08.07.2009, 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo soodapuhallus ei riko metallin pintaa,alumiiniosista tulee kuin uusia,olen nähnyt kyseisellä menetelmällä puhdistettuja kaasuttimia,ja pidin niitä "pakastavedettyinä"ennenkuin omistaja paljasti mistä oli kyse.

Valuraudalle taitaa parhaiten sopia hiekka-tai teräskuulapuhallus,antaa parhaan tartuntapinnan tuleville maalikerroksille.
_________________
Konekansa.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
satakunnansooda



Liittynyt: 17 Sep 2009
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 01.02.2010, 16:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sooda- ja lasipuhallusta myös Kokemäellä

htto://www.satakunnansoodapuhallus.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivimies



Liittynyt: 04 May 2008
Viestejä: 3122

LähetäLähetetty: 01.02.2010, 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

satakunnansooda kirjoitti:
Sooda- ja lasipuhallusta myös Kokemäellä

htto://www.satakunnansoodapuhallus.fi


Annatko millaisen masinisti bonuksen?

Kun muutaman traktorin puhallat niin varmasti osaat kohta laskea hytittömän veteraanitraktorin puhdistukselle kiinteän hinnan?

Täällä luulisi riittävän asiakkaita tuollaiselle erikoishommalle. Eikö ollut niin että sulla on myös siirrettävä kalusto?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
VesQ



Liittynyt: 08 Nov 2009
Viestejä: 735
Paikkakunta: Hollola

LähetäLähetetty: 02.02.2010, 08:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.youtube.com/watch?v=bbQ-xe12c1o

Tossa jotain videota soodapuhalluksesta, ei ollut koneella ääniä niin en tiedä
mitä jauhavat mutta idea selvinnee

Ja tässäpä se homman "pointti"

http://www.youtube.com/watch?v=qMle0AeQ8ME&feature=related

Eli hellävarainen, ei syö metallia, ei venytä jne
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalvaana



Liittynyt: 03 Mar 2006
Viestejä: 4924
Paikkakunta: Suur-Salo

LähetäLähetetty: 02.02.2010, 09:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta hiekkapuhallusta ei kannata tehdä valurautaosille muuten, kuin niissä kohdissa, jotka on selkeästi ruosteessa. Se valimossa heti valun jälkeen laitettu punainen pohjamaali kun on maailman paras alusta, koska se on siellä puhtaan valun huokosissa lujasti. Vanteet, vetovarret, astilaudat etuakselin osat sun muita irto-osia voipi puhallella, koska se on nopein konsti.
Liuotin, puulasta, puukko, teräsharja ja lopuksi painepesuri kuumavesihanaan ja siinä se on kuiva ja puhdas runko maalausta varten. Ja maaliksi sitten kunnollinen maali, eikä mitään Miranolia tai IKH-kamaa.
_________________
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ookkonen



Liittynyt: 31 Jan 2009
Viestejä: 1141

LähetäLähetetty: 02.02.2010, 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lokasuojia, vanteita ja muuta pikku osaa on ollut hiekkapuhalluksessa.
nätin pinnan sillä saa, mutta paljastaa myös ruostekohdat..
lohkoa en muista, että olisi hiekalla puhallettu..
Kyllä niitä osia on ollut paljon työn alla isälläni Smile

tuota soodaakin on mietitty tai oikeastaan edelleen mietinnän alaisena, voisi olla mielenkiintoista kokeilla. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LSP



Liittynyt: 08 Sep 2010
Viestejä: 6

LähetäLähetetty: 01.06.2011, 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä yksi esimerkki Texta traktorinrungon soodapuhalluksesta.
Valurautaosista lähtee myös ruosteet koska ne ei syövy valurautaan.
Nettisivuilla lisää esimerkkikuvia monenlaisista soodapuhalluskohteista.



-Mika
www.lapinsoodapuhallus.fi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group