www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

165 kytkin

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Susi Erkkilä

LähetäLähetetty: 25.02.2006, 17:39    Viestin aihe: 165 kytkin Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä maksaa, kun ei irrota kunnolla? Säädetty on ja silti vaan pitää olla tosi tarkkana, ettei rasahtele vaihdelaattikossa. Onko sellaista seppää olemassakaan, joka saisi ton multipowerin kytkimen irrottamaan kunnolla? Samanlainen oli 65:n massikassa, joka mulla oli tätä ennen.
Valmettiko ainoa vaihtoehto? Muuten on niin tosi mahtava rauta toi mf.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
force posterior

LähetäLähetetty: 25.02.2006, 18:02    Viestin aihe: Re: 165 kytkin Vastaa lainaamalla viestiä

Susi Erkkilä kirjoitti:
Mikä maksaa, kun ei irrota kunnolla? Säädetty on ja silti vaan pitää olla tosi tarkkana, ettei rasahtele vaihdelaattikossa. Onko sellaista seppää olemassakaan, joka saisi ton multipowerin kytkimen irrottamaan kunnolla? Samanlainen oli 65:n massikassa, joka mulla oli tätä ennen.
Valmettiko ainoa vaihtoehto? Muuten on niin tosi mahtava rauta toi mf.

Onko synkro-loota? Very Happy Ei vaan, kytkinakseli voi olla todennäköisesti pikeytynyt, boorit siis paskaiset ja kytkin ei pysty siten liikkumaan siinä nätisti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MFV8

LähetäLähetetty: 25.02.2006, 18:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu varmaankin on tuo vika mitä force p tuossa edellä ehdotti, meillä piti MF 275 katkaista uudelleen kytkinremontin jälkeen kun ei kytkin irrottanut kunnolla. Kytkinakselin rasvaus auttoi, pelaa edelleen tosi hyvin, muutaman tuhannen tunnin jälkeen. Meillä ei ollut siis pikeentynyt se akseli vaan kuiva ja ruosteinen.

LähetäLähetetty: 25.02.2006, 18:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikoinaan isän koneeseen (ford) piti tehdä samainen operaatio, kytkin oli hyvässä kunnossa mutta ei millään vaihdetta päälle. Silloin toki huoltomies ehdottomasti käski tehdä siten, että puhdistaa liuottimella osat hyvin ja kuivaa, muttei rasvaa.. kun rasva kerää pölyä siihen akseliin, ja se toimii aikojen saatossa hiomapaperina. Toki tähän vaikuttaa kytkimen ja kytkinkopan rakenne (ainakaan kerapinnoitetulla kytkimellä varustettua ei pitäisi rasvata) vaikuttaa, mutta itse olisin sen kannalla että älä rasvaa. Mutta huoltomies osaa kertoa tarkemmin ihan ilmaiseksi, mikä on sopiva konsti juuri sinun koneeseen. Tosiaan meillä kone lauloi sitten 5000 tuntia operaation jälkeen eikä ongelmia ollut. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MFV8

LähetäLähetetty: 25.02.2006, 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

force posterior kirjoitti:
Mutta huoltomies osaa kertoa tarkemmin ihan ilmaiseksi, mikä on sopiva konsti juuri sinun koneeseen. Tosiaan meillä kone lauloi sitten 5000 tuntia operaation jälkeen eikä ongelmia ollut. Very Happy

No verkun huoltomies käski rasvata, jollain mahd. lievällä aineella. Näissä "pienissä" verkuissa taitaa olla kaikissa org. levy. Hyvin on tosiaan pelannut jo n. 10 vuotta/n.3000h. Synkronoimattoman vaihteen saa heittää pesään samantien kun kytkimen painaa pohjaan ei rutise.
Eipä sinne ainakaan ulkopuolelta pöly oikein pääse, ainut reikä on n. 6 mm vuotoreikä ja siinäkin sokka taitettuna Cool.

LähetäLähetetty: 01.04.2006, 17:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo. Nyt pelaa kytkin hieman paremmin. Laitoin kytkinakselille vähän suihketta. Lieneekö väljyyksien ansiota, kun multipower ei ole päällä ja painaa kytkimen pohjaan, niin jumittaa kyllä vaihteiston, eikä irtoa, kuin joko laittamalla multipower päälle tai liikauttamalla eteenpäin (tai taaksepäin, jos pakki sattuu olemaan päällä).
Minulla on kaksitoiminen etukuormaaja traktorissa ja suunnitelmissa olisi laittaa keulapumppu. Se varmaan auttaisi vaihteensiirtoa, pumppu kun taitaa myös toimiessaan vähän vaikeuttaa vaihteensiirtoa.
Itse kun ajaa, niin onnistuu, vaan enpä taida paljon lainailla, ettei tuu rautaa laatikkoon.
Takaisin alkuun
MOP

LähetäLähetetty: 01.04.2006, 17:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siinä on tavallinen suorahampainen laatikko ja se on herkkä vähän rusahtelemaan. Jos taas MP on päällä tuntuu, ettei irroita kunnolla. On ominaisuus ja kuuluukin niin tehdä. Kun vedät MPn pois kytkin toimii heti. On myös yksi varma merkki siitä, että MP on kunnossa. Rusahteluun voi vähän auttaa kun vaihdat välikaasulla/kaksoiskytkennällä molempiin suuntiin. 165 laatikko on just sama kun 65, paitsi uudemmissa oli vakiolaatikko 8 vaihteinen. MP versiossa aina kuusi. MP lisää merkittävästi MFn käyttökelpoisuutta ja kestää jos toimitaan niin kuin käsikirjassa neuvotaan.
Edes vähän sinnepäin. Puolellakin voi laistaa. Mutta peräöljyjen puhtaus olisi erittäin suotavaa. Suurin osa, oikeastaan lähes kaikki rikkoutumiset on tätä perua. Ja jos MP ei ole päällä, traktori ei jarruta vaihteella, koska MPn vapaakytkin vapauttaa vaihteiston. Jos näin lasketaan mäkiä vapaalla on vaikeuksia ja kustannuksia tiedossa. Jos lasket vapaalla kytke kepistä vapaalle.
Takaisin alkuun
MFV8

LähetäLähetetty: 01.04.2006, 17:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Susi Erkkilä kirjoitti:
No joo. Nyt pelaa kytkin hieman paremmin. Laitoin kytkinakselille vähän suihketta. Lieneekö väljyyksien ansiota, kun multipower ei ole päällä ja painaa kytkimen pohjaan, niin jumittaa kyllä vaihteiston, eikä irtoa, kuin joko laittamalla multipower päälle tai liikauttamalla eteenpäin (tai taaksepäin, jos pakki sattuu olemaan päällä).
Minulla on kaksitoiminen etukuormaaja traktorissa ja suunnitelmissa olisi laittaa keulapumppu. Se varmaan auttaisi vaihteensiirtoa, pumppu kun taitaa myös toimiessaan vähän vaikeuttaa vaihteensiirtoa.
Itse kun ajaa, niin onnistuu, vaan enpä taida paljon lainailla, ettei tuu rautaa laatikkoon.

Hmm, tuo MP/lukittumisjuttu tuntuu nurinkuriselta, pitäis olla just toisinpäin. MP on siis päällä vipu ylä-asennossa ja toisinpäin.

Ja hydraulipumppu ei kyllä oikein vaikuta vaihteistoon, kiitos kaksoiskytkimen. Kyllä se huono irroitus melkein siihen kytkinakselille takerteluun viittaa, jos kytkinpolkimessa on tarpeeksi työliikettä.

LähetäLähetetty: 01.04.2006, 18:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

165 mallissa on parikytkin orgaanisilla levvyllä. Multipower-pumppu käy koko ajan, kun poljin on painettu puoliväliin ja pysähtyy vasta, kun poljin painetaan "lautaan" saakka. Tämä siis, jos kytkin oikein säädetty. Sen toisiokytkimen säätöhän tehdään siitä mahan alla olevasta pohjaluukusta.

Huomaako mitään eroa, jos kokeilet poljinta eri asennoissa?

Irrottaako sulla voimanoton kytkin? Se levy "ruostuu" joskus asetelmaan tiukasti kiinni, jos voimanottoa ei käytetä. Kokeile sekin ensin. Jos ei irrota, ni joku kone nivelakselilla kiinni ja moottori sammuksissa vivusta voimaotto päälle ja startilla käyntiin vaan. Kytkin irtoaa kyllä, kun kytkinpohjassa kuormaa akselin kautta. Se multipower-pumppu näet pyörii sen voimaoton kytkinlevyn jatkona olevan akselin kautta.

Outo vika sulla. Semmosta olen kuullu, että vanhemmiten multipower-mallissa kytkinakselin tiiviste pettää ja laskee paineenalaista öljyä kytkinkoppaan päin, mikä sitten aiheuttaa ensin irrotusongelmia ja lopulta luistoa. Tämän vian huomaa siitä, että kytkinkopan pohjassa olevasta pikkureiästä valuu öljyä. Siinä reiässä on alunperin saksisokka taitettuna, että pysyis auki, mutta aika usein se sokka on hävinny "pohjakosketuksen" takia ja reikä tukossa. Miten sulla siinä?

Se multipowerin kytkinakselin tiiviste on parannettu versio myöhemmissä malleissa. Aika kehveli korjattava, eikö ihan halpakaan.

Itse olen ajanu tuhansia tunteja 35 ja 165 malleilla, mutta niissä ei ollu Multipoweria. Kytkimen irrotusongelmia on ollut joskus, mutta nuissa edellisissä vastauksissa kerrottu temppu on auttanu mulla.

Nokkapumppu ei auta kytkinvikaan.
MF165Multi

LähetäLähetetty: 01.04.2006, 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MF165 kytkin alkoi kanssa irroittamaan huonosti. Traktorilla ajetaan vuosittain vain vähäsen. En älynnyt suihkuttaa ajoissa öljyä booriakseleille alaluukun kautta. Lopulta lähti ajokytkinlevystä koko boorikeskiö irti. Kytkinlevyissä olisi ollut vielä kovasti kulutuspintaa. -Kyllä harmitti.

Puhdistuksen jälkeen kootessa käytin lujasti vedenkestävää vaseliinia booriakseleille.
Tenspeed

LähetäLähetetty: 01.04.2006, 19:32    Viestin aihe: 265 kytkin Vastaa lainaamalla viestiä

Kerran ostin ferkun 265 sillä oli ajettu 1500 tuntia ja pikkusen aikaan kerkisin sillä ajella kun voakytkinlevyn keskiö irtosi sen takia kun meni MP kytkinakselin stefa rikki (jousikierre poikki)öljyt voalevylle ..Kytkin remontin tein ja seuraavana talvena taas kytkinkoppa märkänä siihen loppu Ferkun tarina meillä vaihdoin sen uuteen 505 Valmettiin.
Oli muuten hyvä verrata Nuffin (10/60) vaihteiston toimintaa Ferkun askiin ja täytyy sanoa että tosi huono loota on Ferkussa tosi herkkä rutinalle.Nuffissa pelaa aski kuin ajatus ei ihme vaikka ennen oli maantieajossa Nuffi suosittu, hyvä loota käyttää vaikka oli suorahampainen.
Muuten on vieläkin Ferkun kytkimen purkuohje ja purkupultit ja tuo kuuluisa Stefa uusi sellainen tuolla hyllyssä lähtee edullisesti.Varaosatiskillä Stefa maksoi ennen maltaita.
Stefan asennukseen tarvitaan erikoistyökalu hylsy jolla koputellaan se paikoilleen sen homman teetin huoltomiehellä ja muut itse.
Jos osat kiinnostaa soita 0400-172559
Takaisin alkuun
jiipee

LähetäLähetetty: 01.04.2006, 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mahtaisiko kytkimen booreissa toimia semmoinen "kuivavoitelu"-aine, jossa on teflonia tai molybdeenidisulfidia (MoS2, "kuivamölyä")? Niissähän voideltu pinta jää liuottimen haihtumisen jälkeen ainakin sormin tunnustelleen kuivan tuntuiseksi, eikä siten kerää pölyä ja muodosta kittiä.
Takaisin alkuun
Ferkku

LähetäLähetetty: 01.04.2006, 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikoinaan kun meille tuli 265 uutena niin tuo samainen stefa vuoti heti,korjattiin takuuseen ja on pitäny 25 vuotta,mitä ny joku tippa joskus nokahtaa.Mun mielestä tuo MP aski on tosi hyvä,vauhdissa helppo vaihtaa ilman kytkintä rutinoitta tuon vapaakytkimen ansiosta
Takaisin alkuun
Susi Erkkilä

LähetäLähetetty: 02.04.2006, 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MFV8 taitaa olla todella jyvällä asiasta ja minun täytyy tunnustaa Majorin miehenä, etten ole vielä sinut mf:n kanssa. Mf on vasta eka talvea minulla.
Testasin juuri kaksoiskytkimen toiminnan. Se toimii juuri niinkuin pitääkin, vaikka kone on ollut koko talven vain lumikoneena ja takana on vain lisäpaino ja ulosotto on ollut joutilaana ja käyttämättömänä. Käytön kannalta on mukavampi, kun kaksoiskytkin on ollut pois käytöstä, eli poljin alemmassa asennossa, koska kaksoiskytkintä en lumihommissa talvella tarvitse. Säädöt tuntuivat olevan kohdallaan.

Multipower on minulle vielä outo. Käyttöohjeissa näkyy lukevankin, että mp päällä traktori pysyy paikallaan mäessä, vaikka ykköskytkin painetaan pohjaan. Näin siis minullakin tapahtuu. Ja kun poljin painetaan pohjaan, kytkin vapautuu, tätä mahdollisuuttahan minulla ei ole ollut talvella, kun olen pitänyt käytössä vain ykköskytkimen.

Minun tiedot ovat hatarat, kumpi nyt on asento, jossa mp on päällä? Ja juuri yläasennossa nämä vaihteensiirto-ongelmat ovat ilmennneet ja ne siis kuuluukin asiaan.
Voisitko kertoa MFV8 tai joku muu, mitä siellä lootikossa tapahtuu mp:n osalta kaikenkaikkiaan. Luulen, että tämä kiinnostaa laajemminkin. Ohjekirja kun ei paljoa siitä kerro? Kummassa asennossa nyt siis kannattaa vipu pitää lumihommissa? Mitkä laakerit ei saa voitelua, jos mp vipu pidetään alhaalla koko ajan, niinkuin kojetaulussa kerrotaan. Saako maantiellä sitten pölistää vipu koko ajan ylhäällä?

Koeajon perusteella totesin, että näillä tiedoilla, mitkä minulla on,kytkimeni pelittää nyt niinkuin pitääkin.
Saas nyt nähdä, kun tietomääräni karttuu, alanko vielä massikkaakin kehua. Majoria, kun en taida vielä hukatakaan. Romua pitää olla ja huumoria myös.

Koneukkeleille terveisin Susi Erkkilä
Takaisin alkuun
MFV8

LähetäLähetetty: 02.04.2006, 16:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Susi Erkkilä kirjoitti:

Multipower on minulle vielä outo. Käyttöohjeissa näkyy lukevankin, että mp päällä traktori pysyy paikallaan mäessä, vaikka ykköskytkin painetaan pohjaan. Näin siis minullakin tapahtuu. Ja kun poljin painetaan pohjaan, kytkin vapautuu, tätä mahdollisuuttahan minulla ei ole ollut talvella, kun olen pitänyt käytössä vain ykköskytkimen.

Pysyy paikallaan eli jos ajat ylämäkeen niin kone ei lähde taaksepäin vaikka painat ajokytkimen pohjaan. Jos painat myös kaksoiskytkimen pohjaan niin MP-pumppu lakkaa pyörimästä ja MP menee hitaalle kone lähtee valumaan. Ilmiö perustuu MP-kytkimen rakenteeseen.

Susi Erkkilä kirjoitti:

Minun tiedot ovat hatarat, kumpi nyt on asento, jossa mp on päällä? Ja juuri yläasennossa nämä vaihteensiirto-ongelmat ovat ilmennneet ja ne siis kuuluukin asiaan.
Voisitko kertoa MFV8 tai joku muu, mitä siellä lootikossa tapahtuu mp:n osalta kaikenkaikkiaan. Luulen, että tämä kiinnostaa laajemminkin. Ohjekirja kun ei paljoa siitä kerro? Kummassa asennossa nyt siis kannattaa vipu pitää lumihommissa? Mitkä laakerit ei saa voitelua, jos mp vipu pidetään alhaalla koko ajan, niinkuin kojetaulussa kerrotaan. Saako maantiellä sitten pölistää vipu koko ajan ylhäällä?

MP on päällä nopeassa asennossa eli vipu ylös, High-asentoon.

Multi-Powerin periaate on se että siellä on kaksi ratasparia (kaksi välitystä) joista nopeampi otetaan käyttöön hydraulisella kytkimellä ja tällöin hitaampi "antaa periksi" vapaakytkimen ansiosta. Vapaakytkin siis liittyy hitaampaan välitykseen ja sen takia moottorijarrutus ei toimi hitaalla puolella. Se mäkijarru (hill-hold) ominaisuus eli se että pysyy MP-nopealla mäessä vaikka kytkimen painaa perustuu tuohon että vapaakytkin ei toimi ajosuuntaa vastaan ja vaihteisto "kiilautuu" kun nuo kaksi ratasvälitystä on kytkettynä yhtä aikaa. Ja tämä sama ilmiö on se miksi vaihde jumittuu MP-nopealla.

Vähän vaikea selittää yksinkertaisesti mutta toivottavasti selvitti jotain Smile

Susi Erkkilä kirjoitti:

Koeajon perusteella totesin, että näillä tiedoilla, mitkä minulla on,kytkimeni pelittää nyt niinkuin pitääkin.
Saas nyt nähdä, kun tietomääräni karttuu, alanko vielä massikkaakin kehua. Majoria, kun en taida vielä hukatakaan. Romua pitää olla ja huumoria myös.

Koneukkeleille terveisin Susi Erkkilä

Joo tosiaan jos oletetaan että se kytkinlevy ei takertele kytkinakselille niin sitten polkimen liikevaran kasvattaminen (polkimen nosto ylemmäs) pitäisi auttaa. Se poljin on tehdassäädössä aika ylhäällä, jopa rungon tason yläpuolella, voi olla ikävä käyttää...

LähetäLähetetty: 02.04.2006, 19:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Semmoinen vinkki vaan,että jos vaikka lumihommissa ajaa MP nopealla,niin kannattaa muistaa ajosuuntaa muuttaessa siirtää vaihde vapaalle ennen traktorin pysähtymistä ettei vaihteisto ehdi jumiutumaan.(tämän oot varmaan jo huomannu)
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa