www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

"Hyrylän hävittäjät"
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Sekalaista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
UniversalDM4



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 1883

LähetäLähetetty: 18.10.2012, 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manuel kirjoitti:
Sisujen kanssa olin tekemisissä -60 luvulla. Syy miksi pärjäsivät soramontulla oli se että Sisu satsasi enemmän lujaan runkoon ja kantavaan jousitukseen. Moottoripuoli jäi vähemmälle. Sisun paineilmajarrut olivat myös järeämmät kuin kilpailijoilla. Niissä kun oli. Lisävaruste.

Taisi olla Karpon haastattelussa Hyrylän hävittäjistä sanoi eräs "ajan tällä kotimaisella kun on nopein." Huvitti meitä silloin. Jyry oli painavampi ja kalliimpi, siksi myytiin lähes pelkästään Kontiota sorahommiin.

Jyry oli tarkoitettu lähinnä puutavaran ajoon metsästä tai veturina. Jonnekin Kemijärven seudulle osti yksi kaveri sellaisia Jyryjä (K-44SP tai BP) joissa oli lisäksi vahvistettu runko, vahvistetut jouset ja BTK perä. Muistelen että kokonaispainot millä ajoivat olisi pyörineet 50-60 t luokkaa. Tuo SP/BP moottori oli 11,1 litrainen.

Silloin sanottiin Petteristä että sillä ei voi ajaa muuta kuin terveisiä.


Hankintahintahan se ohjasi jo 60-luvulla auton valinnassa. En missään nimessä aliarvoi ketään joka harrastaa Bedfordeja, tai on niillä aikoinaan leipänsä ansainnut, mutta kyllä se oli tosia asia aikoinaan että Bedfordin pää myyntivaltti oli hinta. Minusta oli maailma aika hienosti mallillaan vielä 60-luvulla, kun moni osti vekselillä Bedfordin ja silti elätti perheensä ja muutaman vuoden päästä osti uuden auton. Nykyään jos ryhtyisi kuljetusyrittäjäksi ja ostaisi velaksi kuorma-auton / yhdistelmän olisi ainut todennäköinen tulevaisuuden kuva konkurssi. Suomalainen kuljetushistoria on aina kiinnostanut ja jonkun verran sitä on tullut tutkisteltua ja ihmeteltyäkin, suomalainen kuljetushistoria on varsin värikäs ja sitä voi katsoa monelta eri kantilta. Periaatteessa autot olivat ennen pieniä, hitaita ja meluisia, sekä savuttavia. Kantavuudet olivat pieniä ja kuljetussuoritteetkin kai olemattomia verrattuja nykyaikaan. Näin tilastojen valossa asia on. Kuutioista maksettiin ja niitä ajettiin, ja niitä ajettiin paljon. Kotimaiset autotehtaat tekivät autoja ylivahvoiksi sallituihin painoihin nähden, koska tiesivät, että niillä kuitenkin ajetaan yliraskaita kuormia. On jopa julkaistu tiedotteita merkkikorjaamoille, jossa opastetaan kuljettajia varten vaihteiden käyttöä jatkuvilla ylikuormilla ajettaessa(!) Kotimaisten kuormautojen moottorit olivat kovan kriitikin kohteena jo 60-luvulla ja riemu ratkesi lopullisesti kun mukaan astuivat turboahtimet. Toisen kotimaisen kohdalla oli esimerkiksi sellainen tilanne, että uudet moottorityypit koeajettiin Suomessa, olihan Suomi kaukana Englannista... Suomalainen ei helposti ole tyytyväinen, jos entisessä autossa oli 200hv ja sillä kulki X-määrä tukkeja, niin vaikka 275heppanen vei enemmän, niin oli se silti vähän hidas Wink Ja sitten lisättiin syöttöä ja kierroksia. En näkisi mahdottomana, vaikka tätä keskustelupalstaa lukevistakin joku tuntisi piston sydämessään, että oli siinä vähän omatkin sormet pelissä, kun kotimaisen kuorma-auton brittimoottori hajosi... tai perästä irtosi hampaat rattaista. 60-luvulla ja 70-luvulla myös oli erilainen mentaliteetti, sitä on ehkä nykyään vaikea ymmärtää. Kun auto tehtaalta lähtiessään antaa 250-275hv, kulkee noin 100km/h ja sitten otetaan kuormaa reilusti yli valmistajan salliman ja syöttöpumppua rukkaamalla kuritetaan auto/yhdistelmä kulkemaan täydellä mällillä yli alkuperäisen huippunopeuden, on jotenkin huomioitava myös itse "kotimaisten" säätöjen osuus. Ketä on ajanut normi kuormia tasan 70km/h mittarissa tällaiset kertomukset (väittämät) puistattaa, mutta on niitäkin jotka kaiholla muistelee, kun Vanaja veti sora yhdistelmää 120km/h, ja sitten tokaisee, että ei se Aaaeeseekään huono kone ollu, vähän vaan itte sitä syöttöä rukattiin, ja taidettiin niitä kierroksiakin vähän nostaa, mutta kyllä se hyvin kulki Laughing Nyt on aika muuttunut, jokaisessa yhdistelmässä on yli 400hv ja vain ehkä joka 400:n sadannen kuski osaa nimetä kymmenen eri osaa moottorista, tosin ei ole varmaa osaavatko moottoria saada esille hyttiä kippaamalla. Kaikki kulkee 89km/h ja suuria ylikuomia ei taida enää juuri liikkua kuin Säkylään jurttien vastaanottoon. En ihannoi riskinottoa, saati kannusta sellaiseen, mutta kannattaa muistaa, että maailma on pyörinyt monta kierrosta sitten 60-luvun ja tuon hyrylän hävittäjät videon, yksinkertaisesti maailma oli ennen erilainen. Olipa joskus sellainenkin ongelma, että kotimaisilla tukkiautoilla ajettiin puuta venäjän puolelta Suomeen, monista autoista hajosi voimansiirto, kun vaihteiston käyttö oli aliarvoista. Tehtaalta lähti mies kuuntelemaan reitin varrelle ja toteamaan, että missä syy. Yksi niistä, joka antoi koneen käydä vetoalueella ja kenellä vehkeet kesti tuli ikuistettua myös lehden kansikuvaan vuonna 1968, kokonaispainot olivat tuolloin 60-70 tonnia... Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jasa



Liittynyt: 02 May 2010
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 19.10.2012, 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taisi olla Puharisen Arvo Joensuusta 690 turbo `Vanajallaan jossa oli Fullerin loota.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manuel



Liittynyt: 26 Dec 2005
Viestejä: 10202

LähetäLähetetty: 20.10.2012, 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noista moottoreista vähän. Sisu käytti Kontio sarjassa ensin Leyland O.350 mootttoria, sitten O.375 konetta. Kumpikin hyviä koneita. O.375 piti vain käyttää Reinzin kansitiivistettä.

Kun O.400 tuli alkoi murheet eli K-138SV'n kanssa. Johtui Leylandin optimistisesta yrityksestä käyttää parin millin paksuisia Cromardin putkia. Ongelmat vain lisääntyivät johtuen Leylandin tavasta muuttaa putket paksummiksi.

Tiedän asiat vain vuoteen 1966 saakka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ajomies



Liittynyt: 20 Dec 2005
Viestejä: 6812
Paikkakunta: Äänekoski

LähetäLähetetty: 20.10.2012, 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Manuel kirjoitti:
Noista moottoreista vähän. Sisu käytti Kontio sarjassa ensin Leyland O.350 mootttoria, sitten O.375 konetta. Kumpikin hyviä koneita. O.375 piti vain käyttää Reinzin kansitiivistettä.

Kun O.400 tuli alkoi murheet eli K-138SV'n kanssa. Johtui Leylandin optimistisesta yrityksestä käyttää parin millin paksuisia Cromardin putkia. Ongelmat vain lisääntyivät johtuen Leylandin tavasta muuttaa putket paksummiksi.

Tiedän asiat vain vuoteen 1966 saakka.



Very Happy Laughing

Sittenhän ei ole tiedossa vajetta kuin 46 v
_________________
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
http://stopaseet.fi/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Customi



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 2591

LähetäLähetetty: 21.10.2012, 09:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Bedford oli tosiaan joskus hyvin yleinen, ihmekös tuo, kun kaikki pikkuliikkeet ja jotkut yhdistyksetkin hoitivat kuljetukset itse. Ei olisi kovin mielekästä ollutkaan hankkia mitään kallista laatua. Sen sijaan esim. kuntapuolella ja TVH:lla en ainakaan itse muista Petterin kuormureita olleen, siellä tarvittiin tietysti jo rajumpaa kalustoa. Aivan ymmärrettävää, roskalavojen tyhjentämiseen ja ”pahvilaatikoitten” jakoajoon riitti tietysti hyvinkin paljon heppoisempi kalusto, kuin silloisen tieverkon tekemiseen soranajoineen jne. Hylätyt traktorinkärrytkin, mitä vielä pusikoista löytyy rungot kierossa, ovat yleensä peräisin juuri kaikkensa antaneista Bedford kuormureista. Petterin etuakseleita sen sijaan näkee vielä traktorikaivureissa ja pikkutraktoreitten rankakärryissä aika usein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manuel



Liittynyt: 26 Dec 2005
Viestejä: 10202

LähetäLähetetty: 21.10.2012, 14:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajomies kirjoitti:
Manuel kirjoitti:
Noista moottoreista vähän. Sisu käytti Kontio sarjassa ensin Leyland O.350 mootttoria, sitten O.375 konetta. Kumpikin hyviä koneita. O.375 piti vain käyttää Reinzin kansitiivistettä.

Kun O.400 tuli alkoi murheet eli K-138SV'n kanssa. Johtui Leylandin optimistisesta yrityksestä käyttää parin millin paksuisia Cromardin putkia. Ongelmat vain lisääntyivät johtuen Leylandin tavasta muuttaa putket paksummiksi.

Tiedän asiat vain vuoteen 1966 saakka.



Very Happy Laughing

Sittenhän ei ole tiedossa vajetta kuin 46 v


Kirjoitan vain siitä minkä tiedän. En vuoden -66 jälkeisestä ajasta. Kattaa aika hyvin Hyrylän hävittäjät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juustohöylä



Liittynyt: 08 Jun 2012
Viestejä: 28

LähetäLähetetty: 21.10.2012, 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Autoista en mitään tiedä, oma kosketuspinta asiaan onkin maanläheisempi. Kävin armeijan Hyrylässä ja yksi "sorakuoppa" oli siinä aivan varuskunnan kupeessa. Aluetta käytettiin taisteluharjoituksissa ja oli polvet ja kyynärpäät kovilla siellä ryynätessä, valtavan suureltakin näytti siitä kulmasta katsoen. No on se kartan perusteella yli 50ha, joten pikaisella päässälaskulla ainakin miljoona senaikaista kuormaa on siitä lähtenyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jasa



Liittynyt: 02 May 2010
Viestejä: 54

LähetäLähetetty: 21.10.2012, 18:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noita vanhoja sorakuoppia on siinä kun lähetään Hyrylästä Hyvinkäälle päin tulemaaan tuhka tiheään molemmin puolin tietä ja moni niistä on Tauno Valo oy:n sekä Lohja-Rudus oy:n entisiä .Itsekkin tuli ajettua 2000-luvun alussa moniakin kuormia eräästä Tauno Valo oy:n entisestä kuopasta joka oli jo Taunon aikana maisemoitu mutta kun Valon sora firma fuusioitu Lemminkäinen oy;hyn niin sorankaivaminen sai jatkua vielä vuosia Very Happy .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
make50



Liittynyt: 20 Aug 2011
Viestejä: 323

LähetäLähetetty: 21.10.2012, 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo soranottoalue josta juustohöylä hyvin vartalonläheisesti viestittää, on nykyään Tuusulan urheilukeskus.
Tauno Valon yhtiö sen pääsi kunnalle myymään. Säästyi maisemoinnilta, ja pohjavesi kontrollilta.
Itsekkin Tuusulan omana poikana armeijan suoritin kotikunnassa.
Manuelin kanssa lähes samoihin aikoihin noiden "Leukkujen" kanssa touhusin.
Näin jälkeenpäin ajatellen, aika epäonnistuneita tuotteita kaikenkaikkiaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manuel



Liittynyt: 26 Dec 2005
Viestejä: 10202

LähetäLähetetty: 21.10.2012, 21:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

make50 kirjoitti:
Tuo soranottoalue josta juustohöylä hyvin vartalonläheisesti viestittää, on nykyään Tuusulan urheilukeskus.
Tauno Valon yhtiö sen pääsi kunnalle myymään. Säästyi maisemoinnilta, ja pohjavesi kontrollilta.
Itsekkin Tuusulan omana poikana armeijan suoritin kotikunnassa.
Manuelin kanssa lähes samoihin aikoihin noiden "Leukkujen" kanssa touhusin.
Näin jälkeenpäin ajatellen, aika epäonnistuneita tuotteita kaikenkaikkiaan.


Aika tarkkaan tiedän noiden puutteet. Ainoa jota en kehuisi oli O.400 moottori.

O.350 kesti todella hyvin.

O.375 toimi muuten hyvin ja kesti, mutta ellei käyttänyt Reinz Repa kansitiivistettä tuli tiinisteen vaihtohommia, koska muut eivät kestäneet.

O.400 oli varsinainen murheenkryyni. Siinä yritettiin rakentaa enemmän sylinteritilavuutta kuin ryhmään mahtui. Siitä lähtivät kaikki ongelmat.

O.600 oli erittäin kestävä kone, mutta siitä ei kärsinyt ruuvata syöttöä lisää, koska alkuaan teho oli 125hv/1800 kmin. Sisu nosti kierrokset 2100 kmin ja ilmoitti tehoksi 147 hv. Se oli alkuaan bussin kone ja matalien kierrosten vuoksi sylinteriputket olivat paksummat ja se esti tehon ruuvausta. Muuten leikkasi.

O.680 oli juuri niitä koneita jolla ajettiin miljoona kilometriä, eikä ollut yhtä herkkä leikkaaman vaikka syöttöjä olisi lisätty.

Leylandilla oli aivan oma suutinkonstruktio jossa neulan ohjaus otettiin suuttimen rungosta eikä kärjestä. Oli siksi varmatoimisempi, paitsi ei sietänyt pitkiä tyhjäkäyntijaksoja. Halkaisi suuttimen rungon. Kun erääseen koneeseen oli vaihdettu useampi runko ja asiakas vakuutti ettei ole käytetty kysyttiin kuskilta mitä piti autosta niin sanoi että muuten hyvä mutta tuo lämmityslaitteen puhallin on aika äänekäs kun nukkuu. Sen suuttimenkärjen vaihto edellytti osaamista koska se neula oli myös keskitettävä siihen kärjen kartioon. Ei se työnä kovin monimutkaista ollut mutta siihen tarvittiin se neulan pidin ja vähän tietoa miten se tehdään. Ei voinut vain laittaa nippuun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Sekalaista Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group