www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Moottoriöljyn sekoitus toisiinsa?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
valtionmetalli



Liittynyt: 18 Feb 2009
Viestejä: 7

LähetäLähetetty: 19.01.2010, 18:25    Viestin aihe: Moottoriöljyn sekoitus toisiinsa? Vastaa lainaamalla viestiä

Moottoriöljyä valmetttiin vaihdoin ei riittäny teboil hpd 15-40w pönikässä...
uskaltaisko 3-4 litraa laittaa teboilin power + 15-40w öljyä kun sattui nurkista löytymään, sais käyttöön öljyn jämän ja lumikoneenki??
Kiitos jo etukäteen Wink

Nettikaupas teboil hpd mineraali 20 litraa 55,90 € taitaapi motonetis saada samaan hintaan ilman toimitus kuluu?Mistä öljyjä edullisesti?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MOP



Liittynyt: 22 Mar 2006
Viestejä: 4076
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA

LähetäLähetetty: 19.01.2010, 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Todennäköisesti käy. Katso niin päniköistä luokitukset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsa 86



Liittynyt: 20 Jul 2007
Viestejä: 1649
Paikkakunta: Tervakoski

LähetäLähetetty: 19.01.2010, 19:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ostin syksyllä milleristä Teboil super hpd 15W-40 20l kannun oli 53€ hintaan siellä, siis näitä tarjoustalot tokmannit ym kauppa sarjaa olevat myy mielestäni varsin edullisesti öljyjä.

Mielestäni tuota super hpd:tä ja power plussaa voi sekoittaa kun ovat molemmat mineraali pohjaisia, tuossa superhpd:ssä on paremmat luokitukset.
http://www.teboil.fi/FolderProducts.asp?path=1;1510;1508;4351;4352;4354
_________________
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivimies



Liittynyt: 04 May 2008
Viestejä: 3122

LähetäLähetetty: 19.01.2010, 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moottori öljyjen niin väliä ole vaikka vähän sekoavat mutta jäähdytysnesteitä ei kannata sekoitella keskenään jos on alumiiniosia moottorissa, tai kohta ei ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NH



Liittynyt: 15 Mar 2007
Viestejä: 4262
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 20.01.2010, 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

SAE luokituksen omaavat moottoriöljyt ovat keskenään sekoituskelpoisia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsa 86



Liittynyt: 20 Jul 2007
Viestejä: 1649
Paikkakunta: Tervakoski

LähetäLähetetty: 20.01.2010, 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta öljyjen sekoituksesta sanotaan näin Nesteen sivulla:

Voiko mineraaliöljyä ja synteettistä öljyä sekoittaa?

Samaan käyttötarkoitukseen tehtyjä ja samat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä voi yleensä sekoittaa keskenään, olivatpa ne yksi- tai moniasteisia. Sen sijaan erilaiseen käyttöön, esim. diesel- ja bensiinimoottoreihin tarkoitettujen öljyjen sekoittamista ei suositella. Varmimmin taataan kuitenkin voiteluaineen tasalaatuisena pysyminen käyttämällä koko vaihtovälin ajan samaa öljyä.


Määritelläänkö SAE-luokituksessa tuota öljyjen sekoitettavuutta?
_________________
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NH



Liittynyt: 15 Mar 2007
Viestejä: 4262
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 20.01.2010, 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin aikoinaan moottoriöljyn SAE luokituksen ehtona oli sekoituskelpoisuus muihin vastaaviin, luokituksen omaaviin moottoriöljyihin.

Ken jaksaa, voi surffata www.sae.org ja tarkastaa nykyinen tilanne.

Moottoriöljyjä sekoittaessa lopputuloksen kannattaa mieltää olevan liki samaa, kuin huonoin sekoitettava öljy, vaikka ihan varmuussyystä.

Oikeassa elämässä sekoittuminen tapahtuu, halusipa tai ei, aina normaalissa öljynvaihdossa. Moottorin sopukoihin saattaa jäädä helposti vanhaa öljyä puolikin litraa, täyttö vaikka 3 litraa, niin koktaili on valmis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsa 86



Liittynyt: 20 Jul 2007
Viestejä: 1649
Paikkakunta: Tervakoski

LähetäLähetetty: 20.01.2010, 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NH kirjoitti:
Ainakin aikoinaan moottoriöljyn SAE luokituksen ehtona oli sekoituskelpoisuus muihin vastaaviin, luokituksen omaaviin moottoriöljyihin.

Näin ainakin itse ajattelen sen olevan, mutta tuo onkin aivan eri asia kuin ylempänä viestikutjussa mainitsemasi että:

SAE luokituksen omaavat moottoriöljyt ovat keskenään sekoituskelpoisia



Mutta loppujen lopuksi taitaa olla aika sama minkälaisen drinkin sinne moottoriin sekoittaa, jos ainekset ovat tavallisia moottoriöljyjä. Tosin kovin järkevää ja suositeltavaa tuo ei ole, eikä siihen kovin usein tarvetta olekkaan.
Lisäksi kun käyttää samaa moottoriöljyä niin ei tuota sekoittumista tapahdu edes siinä öljynvaihdossa.
_________________
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manuel



Liittynyt: 26 Dec 2005
Viestejä: 10202

LähetäLähetetty: 20.01.2010, 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sillä että SAE luokitukset ovat samat ei ole mitään tekemistä sekoituskelpoisuuden kanssa. SAE luokka riippuu ulkolämpötilasta ja kuinka paksua öljyä sinne kuuluu.

Yhteensopivuus riippuu lisäaineistuksen yhteensopivuudasta. Aikoinaan, muistaakseni 1950 luvun lopussa tai 1960 luvun alussa saattoi yhteensopimattomat lisäaineet aiheuttaa sen että öljyt menivät vaahdoksi. Katselin joskus Ford Zephyrin konetta josta oli mennyt sen vuoksi laakerit. Toinen niistä öljyistä oli Castrol, toinen mahdollisesti Esson.

Jossakin vaiheessa Euroopassa alettiin vaatimaan että moottoriöljyjen pitää olla keskenään sekoituskelpoisia. Ellen väärin muista oli Nato joka vaati sitä. Sen jälkeen on öljyjen seostusta muutettu niin ettei mitään katastrofia pitäisi enää sattua. Vaikka sekoitukset eivät moottoria hajoitakaan, niin ominaisuudet ainakin kärsivät.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leukkumies



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 376

LähetäLähetetty: 20.01.2010, 23:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monesti on menny törpön pohjat tietoisestikin sekaisin Wink , pistä sekaan vaan kun kummatkin on mineraaleja, tärkeämpää lienee kuitenkin se että öljyt vaihdetaan. Eikös muuten 10w-30 ois parempi valinta valmetiin talvikäytössä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jpeltoma



Liittynyt: 16 Sep 2009
Viestejä: 214

LähetäLähetetty: 21.01.2010, 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös se mennyt niin, että täys synteettisten öljyjen perusaine on lähes kaikilla valmistajilla sama (poikkeus vain shell jolla omansa). Ja tosta perus synteettisestä pohjasta jokainen valmistaja tekee lisäaine blendin oman maun mukaan. Äkkiä luulis että noitten synteettisten sekoittelulla ei voi kovin kummosta hallaa tehdä, jos perusaine on aivan sama?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Saleksi



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 488
Paikkakunta: Pudasjärvi

LähetäLähetetty: 21.01.2010, 17:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja jos ei mene sekasi niin kulkekoon peräkkäin, siis öljyt blandatessa Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lucas



Liittynyt: 19 Dec 2005
Viestejä: 2160

LähetäLähetetty: 21.01.2010, 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivimies kirjoitti:
Moottori öljyjen niin väliä ole vaikka vähän sekoavat mutta jäähdytysnesteitä ei kannata sekoitella keskenään jos on alumiiniosia moottorissa, tai kohta ei ole.


Onko eri nesteitä sekoittamalla siis mahdollista saada aikaan alumiinia syövyttävä coctail? Shocked Shocked Kun ei ne ainakaan yksinään tee alumiinille mitään haittaa nämä yleisimmät eli propyleeni ja etyleeni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivimies



Liittynyt: 04 May 2008
Viestejä: 3122

LähetäLähetetty: 21.01.2010, 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä on ja tarpeeksi vanhoinakin nää perinteiset alkaa liuoittamaan kevytmetalliosia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
borg



Liittynyt: 02 Aug 2008
Viestejä: 6587
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 21.01.2010, 22:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tästä pakkasnesteasiasta on jotain aiempaa juttua. Joissakin autoissa lienee ollut syöpyviä osia. Aikoinaan ladakauppias Konelassa varoitti, että 1200L Ladassa pitää käyttää mahdollisimman laimeaa pakkasnesteseosta, ettei syövy kansi. En uskonut sanaakaan, vaan tein ihan fifty-sixty seoksen. Ei ollut mitään ongelmia.

Ai niin, olisiko se ollut ketjussa "Vanhojen konemiesten uskomattomia uskomuksia", tms.
_________________
Konekansa.net | Kuvakansa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lucas



Liittynyt: 19 Dec 2005
Viestejä: 2160

LähetäLähetetty: 21.01.2010, 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivimies kirjoitti:
Kyllä on ja tarpeeksi vanhoinakin nää perinteiset alkaa liuoittamaan kevytmetalliosia.


Teoriassa vanhat nesteet saattais liuottaa, ja uudetkin, jos kevytmetalli on sopivasti seostettu magnesiumilla. Tai siis siinäkin tapauksessa saattaa olla että vesi sen syöpymisen tekee. Tiettyjen vuosimallien kotareissa ja husseissa syöpyi hetkessä vesipumpun pohja puhki kun koppa oli magnesiumseosta. Mutta koskaan ei kyllä ole tullut mulla vastaan tilannetta että normi alumiinivalu syöpyisi vaikka kuinka sekoittelisi nesteitä.

Vanhoissa impeissä tuli joidenkin mukaan lohkoon hapettumaa vääränlaisesta pakkasnesteestä, mutta ainakin parin vuosikymmenen ajan on impinkin koneeseen saanut tietääkseni kaataa ihan mitä tahansa pakkasnestettä ilman ongelmia. Ja nykymoottoripyörien alumiinisyylärit ja lohkot sun muut ei näytä syöpyvän.

Onko sulla toisenlaisia kokemuksia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivimies



Liittynyt: 04 May 2008
Viestejä: 3122

LähetäLähetetty: 21.01.2010, 23:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olis tuossa hitsattavana ristallisetorin "vesipohja" mutta on niin haperaksi mennyt vanhoilla nesteillä ettei kannata edes yrittää kun on niin paljon tigitettävää ettei tuosta enää pitävää saa vaan vääntyy väkisin banaaniksi.

Oon myös nähnyt syöpyneitä vesipumppuja ja termostaattikoteloita ja yhden pösön pilalle syöpyneen sylinterinkannen, syöpymä on voimakkainta niissä kohdin joissa virtaus on kovin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NH



Liittynyt: 15 Mar 2007
Viestejä: 4262
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 22.01.2010, 08:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Palailen tässä vielä alkuperäiseen topiikkin, nyt kun työ ei tällä hetkellä häiritse harrastamista.
Kirjoitin vahingossa SAE organisaation edellyttävän luokittelemiltaan moottoriöljyiltään sekoituskelpoisuutta, näinhän ei tietenkään ole, minkä Manuel huomasi. Kysymyksessä on API ( American Petroleum Institute), jonka öljyoppaan linkitän oheen:

http://www.api.org/certifications/engineoil/categories/upload/2009_ENGINE_OIL_GUIDE.pdf

Kyseisestä oppaasta ilmenee, että eri viskositeetti- ja laatuluokkien sekoittaminen saattaa alentaa öljyn voitelukykyä, mutta sekoittamista ei edelleenkään kielletä. Ainakin aiemmin sekoituskelpoisuus on ollut hyväksymisen edellytys, mutta kuten kuka tahansa API:n sivuilla surffaava saattaa huomata, luokitukset muuttuvat kaiken aikaa.

Tapsa 86 kirjoitti:

"
NH kirjoitti:
"Ainakin aikoinaan moottoriöljyn SAE luokituksen ehtona oli sekoituskelpoisuus muihin vastaaviin, luokituksen omaaviin moottoriöljyihin."

Näin ainakin itse ajattelen sen olevan, mutta tuo onkin aivan eri asia kuin ylempänä viestikutjussa mainitsemasi että:

SAE luokituksen omaavat moottoriöljyt ovat keskenään sekoituskelpoisia"

???

No, API:n linkistä sinulle löytyy varmasti paremmin oikoluettua ja täsmällisemmin kirjoitettua tietoa. Kieli-ihmisenä saatat olla kiinnostunut erityisesti espanjan kielisen version lausemuodoista.








Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lucas



Liittynyt: 19 Dec 2005
Viestejä: 2160

LähetäLähetetty: 22.01.2010, 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kivimies kirjoitti:
Olis tuossa hitsattavana ristallisetorin "vesipohja" mutta on niin haperaksi mennyt vanhoilla nesteillä ettei kannata edes yrittää kun on niin paljon tigitettävää ettei tuosta enää pitävää saa vaan vääntyy väkisin banaaniksi.

Oon myös nähnyt syöpyneitä vesipumppuja ja termostaattikoteloita ja yhden pösön pilalle syöpyneen sylinterinkannen, syöpymä on voimakkainta niissä kohdin joissa virtaus on kovin.


Musta tuntuu että joku alumiinin seosaine aiheuttaa syöpymisen. Noi mopon lohkot suli kuin sokeri mutta sitten materiaalia muutettiin, ja syöpyminen loppui täysin. Vaikka lohkot ovat edelleen magnesiumseosta.

Silloin joskus kun syöpymisongelmaa oli niin käytin kahdessa pyörässä pelkkää pakkasnestettä. Syöpyminen mielestäni loppui kokonaan. Vieläkin mulla seisoo tallissa 125 husse -85, se on ollut yli 10 vuotta käyttämättömänä ja pelkät pakkasnesteet on sisällä koneessa. Ainakin luulen niin, kun ei ole lätäkköä alle tehnyt.

Tällä perusteella saattais olla niinkin että lohkon syövyttää vesi, ja edes pakkasneste ei pysty reaktiota estämään?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Manuel



Liittynyt: 26 Dec 2005
Viestejä: 10202

LähetäLähetetty: 22.01.2010, 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse glykooli on erittäin syövyttävää ainetta. Pakkasneste ja glykooli ovat aivan eri asioita. Vaikka pakkasneste on periaatteessa glykoolia, sisältä se sellaisia lisäaineita jotka estävät syöpyminen. Kun pakkasneste vanhenee alkavat nämä lisäaineet käymään vähiin ja glykolin oma luonne alkaa tulemaan esille.

Ensimmäiset pakkasnesteet estivät vain ruostumisen, myöhemmin kehitettiin sellaiset jotka eivät syövyttäneet aluminiakaan.

Jos muistan oikein (ei ole varmaa!) niin vihreä neste käy raudan kanssa ja sininen myös alumiiniseosten kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group