www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ransitin takajarrut

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Savaloja



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 921
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.08.2009, 04:26    Viestin aihe: Ransitin takajarrut Vastaa lainaamalla viestiä

Korjausopas väittää että takajarrukenkien vaihtamiseksi pitää irrottaa vetoakseli ja pyörännapa Shocked . En oo vielä purkanut, pitääkö paikkansa?

Se on -89 lyhyt ja matala.
_________________
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Maukka70



Liittynyt: 15 Jun 2008
Viestejä: 600
Paikkakunta: TYRVÄÄ

LähetäLähetetty: 06.08.2009, 05:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tarvii purkaa.Tosin vetoakselin pää on ilkeesti tiellä jousia takasin laittaessa.
Saa ne paikalle kun aikansa yrittää ja muutaman ärräpään kun päräyttää niin sitten menee Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalvaana



Liittynyt: 03 Mar 2006
Viestejä: 4581
Paikkakunta: Suur-Salo

LähetäLähetetty: 06.08.2009, 06:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Riippuu Ransitista. Jos 6-pulttiset vanteet ja ei paripyöriä taka-akselilla, niin sillon tarvii. Muissa malleissa normaalia kikkailua. Siis puhun nyt edellisen mallin takavetovehkeestä.
_________________
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jokkep



Liittynyt: 05 Oct 2006
Viestejä: 201

LähetäLähetetty: 06.08.2009, 07:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä huolehdi, ei ole hankalaa. Vaihdoin tässä jokin aika sitten Ransun takajarrut, kun vanhoista irtosivat pinnat ja jumittivat pyörän (onneksi keskellä kotipihaa...). Vain jos sinulla on malli, jossa navan mutterin kiristysmomentti on suuri, voi tulla vähän hankalampaa. Muutoin ei mitään ongelmaa, palikat lähtee ihan suosiolla ja muutamassa minuutissa. Ohje kuulostaa pahemmalta kuin mitä todellisuus on.
Suurin ongelma minulla oli löytää hylsy, jolla napamutterin sai auki. Pitää olla suurikokoinen ja ohutseinäinen. En muista tarkaan kokoa, mutta jotain 80 - 90 mm luokkaa. Minä jouduin sorvauttamaan hylsyn ulkokehältä tavaraa pois, jotta mahtui napaholkin sisään. Ei löydy ihan tavallisesta rautakaupasta. Tietysti voi kikkailla tuurnan ja vasaran avulla mutterin auki, mutta jos saat jostain vaikka lainaksi ko. hylsyn, on homma astetta helpompi.
Kannattaa mielestäni purkaa, koska jarrujen laitto on sitten paljon helpompaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nevalakuru



Liittynyt: 23 Jul 2009
Viestejä: 811
Paikkakunta: Ylöjärvi

LähetäLähetetty: 06.08.2009, 12:57    Viestin aihe: Olen nähnyt Vastaa lainaamalla viestiä

Laitteita, joista on "rälläköity" siivu pois jarruremontin helpottamiseksi! Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
ookkonen



Liittynyt: 31 Jan 2009
Viestejä: 1115
Paikkakunta: Salonseutu

LähetäLähetetty: 06.08.2009, 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

säätykös takajarrut itsestään?
niin laulaa jouko mäkilohiluoma... Cool
transit mies...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Savaloja



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 921
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.08.2009, 06:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ookkonen kirjoitti:
säätykös takajarrut itsestään?
niin laulaa jouko mäkilohiluoma... Cool
transit mies...


Varmaan on säätynyt, mutta väärin Very Happy
Voin selvitä vielä ensi leimalle pelkällä säädöllä, kun jarrupoljin painuu sen verran että tuskin leima irtoaa tuossa kunnossa.

Olisi se edullisesti myynnissäkin jos jotakin kiinnostaa.
Ruosteetkin melkolailla korjattu ja polttoainekorkin ympäristössä sitä ei ollutkaan.
_________________
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
maza123



Liittynyt: 14 Apr 2006
Viestejä: 261

LähetäLähetetty: 07.08.2009, 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Savaloja"]
ookkonen kirjoitti:

Ruosteetkin melkolailla korjattu ja polttoainekorkin ympäristössä sitä ei ollutkaan.


Tää oli hyvä Very Happy Tovin hekottelin tuossa.

Onkos Savalojalla mersu vaihtunu ransittiin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Savaloja



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 921
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.08.2009, 18:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

maza123 kirjoitti:

Tää oli hyvä Very Happy Tovin hekottelin tuossa.

Onkos Savalojalla mersu vaihtunu ransittiin?


On mulla tuo C-mallin teinitähti.
Mutta se 207 pakumersu lähti jo reilu pari vuotta sitten uudestaan entiselle omistajalle.
_________________
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Savaloja



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 921
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 14.09.2009, 17:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun viikonloppuna sain viimein käytettyä takajarruja pikaisesti auki, en tajunnut että minkälainen säätö siinä on?
Tietäskö joku muu?

Joku oli muuten tehnyt etujarruihin LIEVÄN PATENTIN. Tuossa on ne "liukusatulat", ja liukuva osuus kiinnittyy pultilla liukutapin läpi kiinteään osaan satulaa. Tuo pultti oli jollakin katkennut ja sitten korjattu hitsaamalla Shocked
Pultit oli torx -kannalla ja normaalia tiheämmällä kierteellä, maksoivatkin 10 e/kpl merkkiliikkeessä.
Mutta on yksi niitä harvoja paikkoja mitä en menisi hitsaamaan, jarrusatulan pultit-
_________________
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JURO



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 2423
Paikkakunta: Lohja

LähetäLähetetty: 14.09.2009, 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se jarrukenkien välissä oleva latta on takakengässä käsijarruvivussa kiinni ja etukengässä on kaksi pienempää vipua, ylempään tulee se latta ja alempi on lukitusvipu, ylemmän vivun alapäässä ja alemman vivun yläpäässä on pienet hampaat. Kun jarrukengät liikkuvat tarpeksi pitkän liikkeen (hihnat kuluvat) ylävipu siirtyy yhden hampaan. Toivottavasti ymmärsit. Käsijarrun vaijerin pitää aina olla löysällä kun jarrut kasataan. Jarrua poljetaan muutama kerta kovaa niin kengät säätyy oikeaan asentoon vasta sitten kiristetään vaijeri sopivaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group