www.masinistit.com Foorumin päävalikko
Masinistit-sivusto
www.masinistit.com
Masinistien keskustelupalsta
 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sytytyksen säätö

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
rami9



Liittynyt: 23 Dec 2005
Viestejä: 118

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 16:43    Viestin aihe: Sytytyksen säätö Vastaa lainaamalla viestiä

Kertokaapa kokeneemat kuinka saadaan sytytys kohdalleen
Briggs & stratton ruohonleikkurin moottorin, kun siinä puola/sytytys yksikkö on vain kahdella pultilla kiini. Eikä säätöä ole kuin vauhtipyörän etäisyyden säätö. Mahtaako ajoitus muuttua tätä väliä suurentamalla.
Toimii kyllä joten kuten,mutta tempaisee aika rajusti vastaan käynnistäessä,ja pienillä kierroksilla käy aika raskaan tuntuisesti.
Joten tuntuisi sytytys olevan hieman aikaisella.
Joten kertokaapa miten saan pelaamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juko



Liittynyt: 07 Aug 2007
Viestejä: 204

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko terä ajettu kiveen ja vauhtipyörän alumiini kiila päässyt leikkautumaan ja sytytyksen ajoitus muuttunut?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsa 86



Liittynyt: 20 Jul 2007
Viestejä: 1687
Paikkakunta: Tervakoski

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 17:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Veikkaan samaa kuin juko. Menee muuten välillä tuo kiila aika pienestä kiveen kolauksesta.
_________________
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rastuhannu



Liittynyt: 02 Jan 2007
Viestejä: 3304
Paikkakunta: Rautalampi

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 17:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kiila on kunnossa niin katkojan kärkiväliä pienemmälleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
topik



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 2287
Paikkakunta: Suomi

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 18:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko terä paikallaan, jotkin pystyakselilliset ei käy kunnolla ilman terää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rami9



Liittynyt: 23 Dec 2005
Viestejä: 118

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 19:57    Viestin aihe: Sytytyksen säätö Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä kone on ollut vuosia vajannurkassa venttiilivaurion takia,siinä oli varmaan tehdasvika. Pakoventtiilin ohjuri oli varmaan horoksi koneistettu alunperin,kun venttiilin sivuliike oli ainakin 5-6mm kun purin tämän koneen.Jyrsin reijän suuremmaksi,ja sorvasin pronssi helan ohjuriksi.
Nyt koneen pitäisi pyörittää jäädytysvesipumppua järvenjäällä.
Tässä ei ole katkojankärkijä ollenkaan. Siis kuinka suuri väli pitäisi olla sytytysyksikön ja vauhtipyörän väli? Muuten on ok.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vares



Liittynyt: 03 Sep 2007
Viestejä: 1874

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 20:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oireet viittaavat siihen, ettei ole ruohonleikkurissa terä paikalla. Terä toimii vauhtipyöränä pystyakselillisissa ruohonleikkureissa.

Valurautamagneetto alumiinirunkoisen tilalle, niin onnistuu ilman terääkin.

Tästä on monta keskusteua tälläkin forumilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
patskula



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 2087
Paikkakunta: Itä - Suomi

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vares kirjoitti:
Oireet viittaavat siihen, ettei ole ruohonleikkurissa terä paikalla. Terä toimii vauhtipyöränä pystyakselillisissa ruohonleikkureissa.


Minä laitoin Datsun 100 A:n vauhtipyörän akselille terän yläpuolelle. Väänsin hiukan terän kärkiä alaspäin. Nyt leikkurilla voi "jyrsiä" oksia ja menee pienet kannotkin silpuksi.. Smile
_________________
Valmet 565, Poclain 60 PL
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
linkoville



Liittynyt: 02 Nov 2006
Viestejä: 407
Paikkakunta: inkoo

LähetäLähetetty: 18.12.2007, 21:53    Viestin aihe: Re: Sytytyksen säätö Vastaa lainaamalla viestiä

rami9 kirjoitti:
.....Nyt koneen pitäisi pyörittää jäädytysvesipumppua järvenjäällä.......


kuvia kiitos olisin kiinnostunut tuommoisesta
_________________
Fordson Major 55
SUZUKI S 85
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vares



Liittynyt: 03 Sep 2007
Viestejä: 1874

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 00:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

patskula kirjoitti:
vares kirjoitti:
Oireet viittaavat siihen, ettei ole ruohonleikkurissa terä paikalla. Terä toimii vauhtipyöränä pystyakselillisissa ruohonleikkureissa.


Minä laitoin Datsun 100 A:n vauhtipyörän akselille terän yläpuolelle. Väänsin hiukan terän kärkiä alaspäin. Nyt leikkurilla voi "jyrsiä" oksia ja menee pienet kannotkin silpuksi.. Smile


Oon nähnyt semmosia vauhtipyörävirityksiä. On ollut jopa auton starttimoottori laitettuna viritykseen. Tuppaa se alakerran "tarkkuusvalettu" "laakeri" korkkaamaan melko pian.

----------------------------------


Jos pikku-Briksissä ei ole sitä pumppua kaasarin kyljessä, se pitää talvella pistää tuvassa käyntiin, eikä se pumpullinenkaan yli -5 lähe käyntiin. Itte en viitteis talvikäyttöön pikku-Briksiä laittaa. On kiintiö täynnä sitä sorttia tällä erää. Kannattaa pruuvata tuota kylmäkäynnistymistä ennen kuin uhraa vaivaa ja rahaa kovin runsaasti. Se Briks kun varmaan palvelisi kaikkein tuottavimmin ruohonleikkurissa, mä luulen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juko



Liittynyt: 07 Aug 2007
Viestejä: 204

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sytytysyksikön ja vauhtipyörän väli 0,2-0,3mm.Korjatkaa,jos muilla parempaa tietoa Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
konemies1



Liittynyt: 27 Mar 2007
Viestejä: 2466

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 11:14    Viestin aihe: Re: Sytytyksen säätö Vastaa lainaamalla viestiä

rami9 kirjoitti:
Tämä kone on ollut vuosia vajannurkassa venttiilivaurion takia,siinä oli varmaan tehdasvika. Pakoventtiilin ohjuri oli varmaan horoksi koneistettu alunperin,kun venttiilin sivuliike oli ainakin 5-6mm kun purin tämän koneen.Jyrsin reijän suuremmaksi,ja sorvasin pronssi helan ohjuriksi.
Nyt koneen pitäisi pyörittää jäädytysvesipumppua järvenjäällä.
Tässä ei ole katkojankärkijä ollenkaan. Siis kuinka suuri väli pitäisi olla sytytysyksikön ja vauhtipyörän väli? Muuten on ok.


Se riippuu koneen mallista, mutta ruohokoneessa se on Brigsin korjaamokirjan mukaan 0.15-0.25. Kun laitat esimerkiksi 2-3 liuskaa tulostuspaperia päällekkäin vauhtipyörän ja puolan väliin,niin välys on sellaisessa toleranssissa ,että toimi sen puolesta.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että ilmaväli on mahdollisimman pieni, muta kuitenkin sellainen, että puolan sarvet eivät ota vauhtipyörään kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsa



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 2683

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vares kirjoitti:


Jos pikku-Briksissä ei ole sitä pumppua kaasarin kyljessä, se pitää talvella pistää tuvassa käyntiin, eikä se pumpullinenkaan yli -5 lähe käyntiin. Itte en viitteis talvikäyttöön pikku-Briksiä laittaa. On kiintiö täynnä sitä sorttia tällä erää. Kannattaa pruuvata tuota kylmäkäynnistymistä ennen kuin uhraa vaivaa ja rahaa kovin runsaasti. Se Briks kun varmaan palvelisi kaikkein tuottavimmin ruohonleikkurissa, mä luulen.


B&S:tä on tosiaan turha mennä pakkasella nykimään. Ryypytyksen voi hoitaa monella tapaa, mutta ei sitä pysty kylmänä vetämään käyntiin. Minulla on tuommoinen jäädytyspumpuna (viime talvena siitä oli jotain keskusteluakin täällä) ja se pitää kotona käyttää lämpöiseksi ja sitten jäälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Touhu-Ville



Liittynyt: 02 Aug 2006
Viestejä: 359

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 16:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse asensin taannoin ruohomopon moottorin perämoottorin alakertaan. Toimi muutoin hyvin ja oli aikaansa edellä oleva nelitahtinen. Kone vaatii vauhtipyöräkseen jyrsimen vauhtipyörän muutoin vaivat ovat kuvatunlaisia.
_________________
Huoleton hevoseton poika
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rami9



Liittynyt: 23 Dec 2005
Viestejä: 118

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 17:24    Viestin aihe: Sytytys Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia kaverit hyvistä neuvoista,täytyy vielä vauhtipyörä repiä irti,ja tarkistaa kiilankunto. Kunhan pakkaset tulevat,ja pääsen kokeilemaan oikeissa olosuhteissa,niin kerron lisää.. TERVEISIN!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
patskula



Liittynyt: 17 Dec 2005
Viestejä: 2087
Paikkakunta: Itä - Suomi

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 18:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapsa kirjoitti:

B&S:tä on tosiaan turha mennä pakkasella nykimään. Ryypytyksen voi hoitaa monella tapaa, mutta ei sitä pysty kylmänä vetämään käyntiin. Minulla on tuommoinen jäädytyspumpuna (viime talvena siitä oli jotain keskusteluakin täällä) ja se pitää kotona käyttää lämpöiseksi ja sitten jäälle.


Ja höpsis! B&S on jokseenkin helppo laittaa talvikäynnistyväksi. Rakensin B&S -ruohonleikkurista agrikaatin. Vääntää reilut 600 W. Olosuhteiden pakosta jouduin jättämään traktorini paikkaan, mistä ei sähköä saanut. Pakkasta -20 astetta. Kiskaisin "agrikaattini" tulille ja lämmitin Vallun lokilämmitintä toista tuntia. Valmetti hörähti nöyrästi yli kymmenen vuotta vanhoilla akuilla käyntiin...
Siis, ko. koneessa on ryyppyläppä kaasuttimen kurkussa, mutta läppä on sellainen, että se aukeaa heti, kun ilmavirtausta tulee kurkkuun. Laitoin ilmanpuhdistimen kanteen kiinni mutterin ja mutteriin niin pitkä ruuvi, että yltää ryyppyläppään. Nyt läpän voi pakkosulkea ruuvia pyörittämällä. Koneeseen hyvät talviöljyt, esim. Mobil1 5W40. Elikkä läppä kiiini ja kiskomaan. Kun lähtee käyntiin, aletaan hiljalleen avata ruuvia, että kone ei tukehdu. Hyvin toimii... Smile
_________________
Valmet 565, Poclain 60 PL
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
T-FORD



Liittynyt: 20 Dec 2006
Viestejä: 697

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 19:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on pojalle kiinalanen pieni mönkijä. Sitä ei saa kylmällä käyntiin kuin tukkimalla imuilmanoton. Ryyppy pitää olla päällä ja kaasu pois. Noin lähtee parinkymmenen asteen pakkasessakin käymään.
Kesti aika kauan että osasin kokeilla imuilman tukkimista.
Noh joka moottorilla tapansa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsa



Liittynyt: 18 Dec 2005
Viestejä: 2683

LähetäLähetetty: 19.12.2007, 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos agregaatissa generaattori kiinteästi kytketty. Minulla ongelma tuli vauhtipyörän vähyydestä. Kylmää moottoria ei saanut pyörähtämään tarpeeksi nopeasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    www.masinistit.com Foorumin päävalikko -> Koneet Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group