Ford 4000 moottoriongelma?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

korjailija
Viestit: 2970
Liittynyt: 21.09.2016, 21:11
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Ford 4000 moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja korjailija » 24.10.2019, 21:57

Kyllä tuo keskimmäinen mäntä näyttää vahvasti siltä että siellä on jotain ylimääräistä metallia ollut liikkeellä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Kalustoa: vanhoja ja uudempia autoja, Valmet VL2402 maastotrukki, projekteja enemmän kuin ehtii tehdä

Olli S.
Viestit: 179
Liittynyt: 18.12.2005, 09:53
Paikkakunta: läns suomes
Viesti:

Re: Ford 4000 moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Olli S. » 25.10.2019, 23:07

Alakertaa en ole vielä ehtinyt avata/tutkia. Mitä noihin mäntiin tulee, 1 ja 3 pytyn männät ovat noesta tummia. Ja keskimmänen näyttää siltä että olisi saanut siipeensä, mutta on noin kirjava koska olen pyyhkinyt sitä. Pyttyy on päässyt vettä keväällä kun traktori seisoi epäkuntoisena pakoputki avonaisena pihalla.
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...

Olli S.
Viestit: 179
Liittynyt: 18.12.2005, 09:53
Paikkakunta: läns suomes
Viesti:

Re: Ford 4000 moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Olli S. » 16.11.2019, 23:41

Tänään ehdin hieman tutkimaan Fordia. Ajoitus oli kampiakselin rattaan ja välirattaan välistä yhden hampaan ketuillaan.
Ajatus on nyt tilata varaosat ja niputtaa konetta sen verran että saa käyntiin. Sitä ennen vaihtaa lirut moottoriöljyt kunnollisiin ja jos saan koneen käyntiin, mittaan öljynpaineet.

Sitten tuleekin kysymys, mistä varaosia kannattaa lähteä hommaamaan. Tietysti halvat ja hyvät on haussa.
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...

poweri
Viestit: 1866
Liittynyt: 30.10.2013, 16:10
Viesti:

Re: Ford 4000 moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja poweri » 17.11.2019, 10:42

Ja moottori toimi asennuksen jälkeen normaalisti....vastaushan on siis topicin eka viesti.

Olli S.
Viestit: 179
Liittynyt: 18.12.2005, 09:53
Paikkakunta: läns suomes
Viesti:

Re: Ford 4000 moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Olli S. » 04.12.2019, 23:27

Tämäkin projekti edennyt hiljalleen.

Kansi kävi koneistamossa ja sai uudet venttiilit, keinuvivut ja suuttimet. Pari imuventtiiliä oli niin syvälle painuneet kanteen, että niin tehtiin uudet seetit. Koneistamon äijä ihmetteli miten tuolla kannella ja suuttimilla on saatu käyntiin talvella.

Kantta kun aloin asentamaan onnistuin pudottamaan ruuvin suoraan moottorin sisälle, nostotankojen reijästä. No eipä muuta kun öljypohja auki, ei konetta uskalla pyörittää kun ei tiennyt missä ruuvi oli. ONNEKSI AVASIN!!! Öljypohjan sisältä löytyi 28mm kiintolenkki avain!?!?!?!?! Mitähän fiddua asentajalla on ollu mielessä kun remontoi...

Alakerta vaikutti muuten ehjältä joten ei muuta kuin kone nippuun ja käyntiin...

Käyntiääni oli jotenki oudon kolkottava ja terävä, muttei kuitenkaan sen kuulloinen että laakeri tai männäntappi olisi löysä.
Äkkiä kone sammuksiin ja nielemään mittavaa mitutusta.

Eilen aloin tutkimaan outoa käyntiä ja aloitin tutkimukset öljynpaineista... tai meinasin laittaa mekaanisen öljynpainemittarin öljynpaineanturin paikalle. Otin anturin pois ja kummastelin sen ja sen reijän puhtautta/kuivuutta. Ei muuta kun hetki koneen pyöritystä ja katsoa tuleeko öljyä reijälle asti. NO EI TIETENKÄÄN.

Ei muuta kuin öljypohja pois ja irrottamaan öljypumppua. AVOT pumpun akseli poikki. Mikä sen päälle voi käydä niin että katkeaa?
Pumppu on vanha, ei ole vaihdettu ns moottorirempan yhteydessä.

Muutenkin tuota tutkiessa ja hutkiessa olen todennut myös saman, että satasen seppä on tehnyt sen tonnin vahingon.

Esim polttoainesuodatinta ei varmasti ole vaihdettu rempan yhteydessä, öljynsuodatin oli aivan helevetin piukassa ja kannesta ja kannentiivisteestä päätellen kantta ei oli kiristetty kunnolla.

SUKU ON PAHIN
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...

-SS-
Viestit: 11142
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 4000 moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja -SS- » 05.12.2019, 06:22

Öljypumpun akseli voi mennä poikki tosiaan, sehän on semmoisella jatkoakselilla vaan se jatko sinne rattaalle, ehkä on kolonnut ensin kulumaa ja sitten väsynyt. Sitä varten öljynpaineen merkkivalon seuraaminen on aiheellista.

-SS-

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], LasseE, MAhti, Nest0ri, ukkev, WoTi ja 64 vierailijaa