Toi Audi oli varmaan vitsi?8400 kirjoitti: ↑Ke Heinä 15, 2020 2:16 pm Miksi teet jos et tee kunnolla? Helpoin varmaan vaihtaa bemarin räysä johonkin audiin tai ranskalaiseen niin ei tarvi sen ruosteen kanssa ihmetellä. Epoksia voi maalata pensselillä ja pintamaalit saa spraypurkkiin laitettuna. Epoksia saa myös spraynä, parilta valmistajalta oikein 2k:nakin. On vaan kallista ja paljon huonompaa maalata kuin ruiskulla.
Auton ruostesuojaus
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Eikai audi ruostu kun seisoo korjaamon nosturilla sateelta suojassa361 kirjoitti: ↑Ke Heinä 15, 2020 2:25 pmToi Audi oli varmaan vitsi?8400 kirjoitti: ↑Ke Heinä 15, 2020 2:16 pm Miksi teet jos et tee kunnolla? Helpoin varmaan vaihtaa bemarin räysä johonkin audiin tai ranskalaiseen niin ei tarvi sen ruosteen kanssa ihmetellä. Epoksia voi maalata pensselillä ja pintamaalit saa spraypurkkiin laitettuna. Epoksia saa myös spraynä, parilta valmistajalta oikein 2k:nakin. On vaan kallista ja paljon huonompaa maalata kuin ruiskulla.
-
- Viestit: 551
- Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Moi kiitos kommentista, kyllä multa löytyy ruisku+Wurthin kallis massaruiskukin. Käsiteltävä pinta-ala on pieni ja vaatii tarkkuutta. Lisäksi 2k tai liuotinaineet/ohenteet aerosolina eivät ole mukavia työskentelykumppaneita. Paljon lisätyötä tulee suojauksesta ja työkalujen puhdistuksesta. Mutta katsotaan mitä tulee, tekis mieli tehdä pensselillä kun ei ole näkyvistä osista kyse.
Onhan mulla mielipiteitä eri autoista, mutta en taida uskaltaa ääneen sanoa. Monilla täällä on auto ja kaikki varmaan sitä mieltä oma valinta osui parhaaseen. No jaa onhan niitä ei-niin-täydellisiä omallakin kohdalla tullut
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mielipiteitä (vaikkakin vääriä ) ilmoille vaan niin päästään taas kaikki vauhtiin,niinkun parissa muussa keskustelussaConstruction King kirjoitti: ↑Ke Heinä 15, 2020 10:52 pmMoi kiitos kommentista, kyllä multa löytyy ruisku+Wurthin kallis massaruiskukin. Käsiteltävä pinta-ala on pieni ja vaatii tarkkuutta. Lisäksi 2k tai liuotinaineet/ohenteet aerosolina eivät ole mukavia työskentelykumppaneita. Paljon lisätyötä tulee suojauksesta ja työkalujen puhdistuksesta. Mutta katsotaan mitä tulee, tekis mieli tehdä pensselillä kun ei ole näkyvistä osista kyse.
Onhan mulla mielipiteitä eri autoista, mutta en taida uskaltaa ääneen sanoa. Monilla täällä on auto ja kaikki varmaan sitä mieltä oma valinta osui parhaaseen. No jaa onhan niitä ei-niin-täydellisiä omallakin kohdalla tullut
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Tulee karhea pinta johon maali tarttuu lujasti eikä ole pelkoa että happoa jäis jonnekkin tekemään kiusaa. Lisäksi 10 kertaa nopeampaa. On happokin hyvää ainakin siinä mielessä että ei ole joka paikka hiekassa. Ja monessa muussakin. Kannattaa hakea ikh myymälästä wiima-fosforihappoa, se on paljon tymäkämpää tavaraa kuin annitrol. Tuon hapon kanssa pitää vaan muistaa että se täytyy oikeasti antaa vaikuttaa loppuun asti/huuhdella pois kunnolla. Eikä se sileä peltipinta hapotettunakaan ole niin hyvä alusta maalille kuin puhallettu. Se on vähän että kannattaako sitä edes yrittää maalailla jos vastaukset on aina että ei ole mahdollisuutta tehdä sitä eikä sitä. Että jos ei onnistu niin ei onnistu, antaa olla. Noista audeista, en oo koskaan nähny ruosteista a4:sta. Jotain kukkaa etulokasuojassa mutta se nyt on se ja sama.
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Fosforihappoa ei välttämättä tarvitse huuhtoa pois, toisinkuin sitruunahappo.
yleensä fosforihapon jälkeen pintaan jää semmoinen karstakerros, mikä kuitenkin on hyvä pyyhkäistä pois, se ei ole pellissä kiinni eikä tietenkään maalikaan tartu.
yleensä fosforihapon jälkeen pintaan jää semmoinen karstakerros, mikä kuitenkin on hyvä pyyhkäistä pois, se ei ole pellissä kiinni eikä tietenkään maalikaan tartu.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 1506
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mielenkiintoista luettavaa on Ruotsin korroosioinstituutin ruostetutkimukset, juttuja löytyy netistä. Tutkijat aukoi kolariautojen pistehitsisaumoja.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Harkinnassa pitäisikö tänään ruostesuojata volkkari vai jättääkö kesälle vasta.
Auto joutaisi seistä muutaman päivän nosturilla,joten kai se olisi nyt hyvä hetki pestä pohja,antaa kuivua pari päivää katon rajassa ja sitten ruiskutella.
Pohjassa ei juurikaan muovia ole,mutta ottaisi vähätkin pois massauksen ajaksi.
Sitten varmaan koteloainetta saumojen luo ja lopuksi alustamassaa päälle?
Oviin varmaan kotelosuoja tai kotelosuoja/alustamassa sekoitus voisi olla sopivaa?
Jos molempia pari purkkia hakisi.
Auto joutaisi seistä muutaman päivän nosturilla,joten kai se olisi nyt hyvä hetki pestä pohja,antaa kuivua pari päivää katon rajassa ja sitten ruiskutella.
Pohjassa ei juurikaan muovia ole,mutta ottaisi vähätkin pois massauksen ajaksi.
Sitten varmaan koteloainetta saumojen luo ja lopuksi alustamassaa päälle?
Oviin varmaan kotelosuoja tai kotelosuoja/alustamassa sekoitus voisi olla sopivaa?
Jos molempia pari purkkia hakisi.
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Oviin kotelosuojaa ja sitäkin maltilla ettei sotke ikkunamekanismeja. Ovipahveja et kuitenkaan ota auki että kunnolla näkisi sisälle, mä olen kaiuttimen irrottanut ja sieltä tähystänyt oven väliin sen minkä näkee, ohut liru vaan sinne pohjalle sitä limua.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Riittääkö pohjaan vedellä huuhtelu, vai vaatiiko pesuaineita ja painepesuria?
Autolla ajettu 10tkm.
Katsotaan jos ovipahvit saa parissa minuutissa pois niin saatan irrottaa,muuten taidan käyttää löytyviä reikiä hyödyksi.
Autolla ajettu 10tkm.
Katsotaan jos ovipahvit saa parissa minuutissa pois niin saatan irrottaa,muuten taidan käyttää löytyviä reikiä hyödyksi.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Ovien kotelosuojaus on aika turhaa, sisä ja ulkopellin saumassa on joku massa välissä joka estää kotelosuojan imeytymisen saumaan. Ulkopäin se kosteus tunkee sinne korikitin väliin.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Viimeistään 14 - 15 vuoden iässä on kaikki talouden käyttöajokit vaihtuneet uudempiin ja ainoastaan yhdessä syynä on ollut ruoste.
Yhtäkään ei ollut suojattu jälkeenpäin ja siinä ainoassa johon tuli oikeaa ongelmaa kukka alkoi lähes kaikissa pistesaumoissa noin neljän vuoden ikäisenä, joten apua jälkisuojauksesta ei olisi siinäkään ollut. Meni jo siinä vaiheessa kiertoon.
Yhtäkään ei ollut suojattu jälkeenpäin ja siinä ainoassa johon tuli oikeaa ongelmaa kukka alkoi lähes kaikissa pistesaumoissa noin neljän vuoden ikäisenä, joten apua jälkisuojauksesta ei olisi siinäkään ollut. Meni jo siinä vaiheessa kiertoon.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Pestään pelkällä letkulla vaan kun ei siihen tullut vastausta.
Tuskin tämä auto itsellä tulee olemaan niin kauaa että puhki kerkeäisi ruostumaan,mutta jos vähän meteli laskisi ja saisi nuo volkkarin pahimmat ruostepaikat ehkäistyä ennakkoon siksi aikaa kun auto itsellä on. Valkoisessa alkaa ruoste näkymään turhan helposti.
Eikä nuo muutama purkki massaa konkurssiin vie.
Tuskin tämä auto itsellä tulee olemaan niin kauaa että puhki kerkeäisi ruostumaan,mutta jos vähän meteli laskisi ja saisi nuo volkkarin pahimmat ruostepaikat ehkäistyä ennakkoon siksi aikaa kun auto itsellä on. Valkoisessa alkaa ruoste näkymään turhan helposti.
Eikä nuo muutama purkki massaa konkurssiin vie.
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Ruoste vaikuttaa olevan pienempi ongelma kuin joskus "ennen vanhaan" Silloin 10-15 v vanha perheauto alkoi olla läpiruostunut. Halvemmat englantilaiset kestivät juuri ja juuri viisi vuotta ennen puhkiruostumista, vaikka käytettiin Finikorilla ja Estoxilla joka vuosi. Volvon "tuuletettuja koteloita" kehuttiin, että kestää jopa 20 vuotta.
2001 vuoden Mondeo mätäni 20 vuodessa; ovet, takaluukku, kynnyskotelot, takarunko. Lisäksi pientä tekniikkavikaa alkoi esiintyä, samoihin aikoihin tulivat vaihtokuntoon käynnistysmoottori, ohjaustehostimen pumppu, laturi, ilmastoinnin osat. Olipa kilometrejäkin o,6 miljoonaa. Toivottavasti nuo kymmenen vuotta uudemmat Mondeot olisivat vieläkin kestävämmästi tehdyt. Kakkosautoista 2001 vuosimallin Peugeotin taka-apurunko on alkanut pehmitä; vielä meni katsastuksesta hyväksytyksi, mutta taitaa olla viimeinen vuosi. 1998 Polon kurakaaret ja kynnyskotelon takapäät ovat alkaneet kukkia. Nyt tammikuussa tehtäneen autoeutanasia. Ei olisi pitkästi silläkään ajaa enää "seitsemään markkaan", mutta lukot alkavat murentua, istuimen pahnat pursuta, sähkölaitteet hapertua, ratin pinnoitus murentua, ja vetoakselit väljistyä, tosin ovat alkuperäiset. Tuollaista kun rupeaa korjaamaan, joutuu korjauskierteeseen, jossa menee kohtuuttomasti vaivaa ja auto on poissa liikenteestä aina korjausten ajan.
Moottori tuollaisessa dieselvolkkarissa on täysin rikkoutumaton, jos vaan öljyjä vaihtelee silloin tällöin.
-SS-
2001 vuoden Mondeo mätäni 20 vuodessa; ovet, takaluukku, kynnyskotelot, takarunko. Lisäksi pientä tekniikkavikaa alkoi esiintyä, samoihin aikoihin tulivat vaihtokuntoon käynnistysmoottori, ohjaustehostimen pumppu, laturi, ilmastoinnin osat. Olipa kilometrejäkin o,6 miljoonaa. Toivottavasti nuo kymmenen vuotta uudemmat Mondeot olisivat vieläkin kestävämmästi tehdyt. Kakkosautoista 2001 vuosimallin Peugeotin taka-apurunko on alkanut pehmitä; vielä meni katsastuksesta hyväksytyksi, mutta taitaa olla viimeinen vuosi. 1998 Polon kurakaaret ja kynnyskotelon takapäät ovat alkaneet kukkia. Nyt tammikuussa tehtäneen autoeutanasia. Ei olisi pitkästi silläkään ajaa enää "seitsemään markkaan", mutta lukot alkavat murentua, istuimen pahnat pursuta, sähkölaitteet hapertua, ratin pinnoitus murentua, ja vetoakselit väljistyä, tosin ovat alkuperäiset. Tuollaista kun rupeaa korjaamaan, joutuu korjauskierteeseen, jossa menee kohtuuttomasti vaivaa ja auto on poissa liikenteestä aina korjausten ajan.
Moottori tuollaisessa dieselvolkkarissa on täysin rikkoutumaton, jos vaan öljyjä vaihtelee silloin tällöin.
-SS-
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Komento takaisin,ei lähde omasta mielestä tarpeeksi roskaa irti pelkällä letkulla.zukka kirjoitti: ↑Pe Joulu 31, 2021 9:03 am Pestään pelkällä letkulla vaan kun ei siihen tullut vastausta.
Tuskin tämä auto itsellä tulee olemaan niin kauaa että puhki kerkeäisi ruostumaan,mutta jos vähän meteli laskisi ja saisi nuo volkkarin pahimmat ruostepaikat ehkäistyä ennakkoon siksi aikaa kun auto itsellä on. Valkoisessa alkaa ruoste näkymään turhan helposti.
Eikä nuo muutama purkki massaa konkurssiin vie.
Täytyy ottaa kränzle käyttöön kerrankin.
-
- Viestit: 4406
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Missäs Peugeotin mallissa tuollainen tilanne on?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Joulu 31, 2021 6:38 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Sama oli Jumpyssa. 01 Jumpyssa oli laho etukelkka, takakelkka oli samanlainen. Ihan turha etsiä varaosia. Saman ikäiset samanlaisia paskoja.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Pe Joulu 31, 2021 6:38 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Ranskalaisia kehutaan kuinka ne on niin hyviä, mutta Scudo ja Jumpyt ovat samaa sakkia. Japanilaisia haukutaan, mutta omat japsit -99 lähtien hyviä. Ylipäätänsä on tehtaasta kiinni miten hyviä ne olleet. On ollut lahoja ranskalaisia, eurooppalaisia ja japanilaisia. Sanoisin, että se on ollut hyvin vuosikohtaista. Vesimaalit ovat olleet eu:n keksintöjä, jotka olleet kaikkien syntejä.
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mulla oli Expert -01 mallinen 10 vuotta ja 420 tuhatta. Uutena massattu, eikä myytäessä mitään ruostevikaa.
Nyt Scudo -07 käytössä ja sekin lähes uutena massattu. Ei minkäänlaista ruostevauriota 14 vuoden ja 290 tuhannen aikana.
Nyt Expert -17 uutena käytössä. Tämäkin ruostesuojattu ja oletan, että ei tämäkään paku ruostumisen takia käytöstä poistu.
Lisäksi -97 Transporter retkiauto, jolla on ikää 24 vuotta. Massattu 10 vuoden iässä ja kori on siinäkin kunnossa. Ajettu tosin vasta 220 tuhatta.
Sanoisin, että PSA:n pikkupakujen korin galvanointi on erinomainen ja alustarakenteet pysyvät kunnossa, jos alustan massaa ajoissa ja ainakin joskus huuhtoo pohjaakin puhtaaksi. Transporterissa kori on herkempi ruostumaan, jos sitä ei hoida. Pari kertaa vuodessa vahaus ja pienienkin kiveniskujen korjaus pitää korin siinäkin melko hyvin kunnossa.
Nyt Scudo -07 käytössä ja sekin lähes uutena massattu. Ei minkäänlaista ruostevauriota 14 vuoden ja 290 tuhannen aikana.
Nyt Expert -17 uutena käytössä. Tämäkin ruostesuojattu ja oletan, että ei tämäkään paku ruostumisen takia käytöstä poistu.
Lisäksi -97 Transporter retkiauto, jolla on ikää 24 vuotta. Massattu 10 vuoden iässä ja kori on siinäkin kunnossa. Ajettu tosin vasta 220 tuhatta.
Sanoisin, että PSA:n pikkupakujen korin galvanointi on erinomainen ja alustarakenteet pysyvät kunnossa, jos alustan massaa ajoissa ja ainakin joskus huuhtoo pohjaakin puhtaaksi. Transporterissa kori on herkempi ruostumaan, jos sitä ei hoida. Pari kertaa vuodessa vahaus ja pienienkin kiveniskujen korjaus pitää korin siinäkin melko hyvin kunnossa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: koltiainen ja 36 vierailijaa