Invertterin maadoitus
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: La Kesä 19, 2010 6:14 pm
- Viesti:
Re: Invertterin maadoitus
Sähköiskun kannalta oleellista on muodostuuko virtapiiriä vai ei. Normaalissa kiinteässä verkossa N-on yhdistetty maapotentiaaliin eli virtapiiri muodostuu vaiheen ja minkä tahansa sähköä johtavan materiaalin välille, joka on maapotentiaaliin yhteydessä. Eli yleensä rakennusten kaikki metalliosat, kostea maa, kostea betoni jne. . . Tämä on toisaalta turvallista - toisaalta vaarallista. .
Jos yhetyttä ei ole on systeemi tavallaan kelluva, eikä virtapiiriä muodostu kuin vaiheen ja nollan välille. Tämä on ok. jos verkossa on vain yksi laite.
Jos virtaa jaetaan vaikka aggrekaatista roikilla laajemmaliti ja yhdessä laitteessa "nolla" vuotaa runkoon ja toisessa "vaihe" - "maata" vasten ei sähköiskua ei kummastakaan saa, koska ei virtapiiriä. Mutta laitteiden runkojen välillä on verkkojännite !! ja vitapiiri muodostuu !!
Samaten jos laitteessa L tai N on yhteydessä runkoon ja sen kautta vaikka metalliseen rakennustelineeseen, tulee tästä rakennustelineestä "maa" . Jolloin sähköisku on mahdollinen toisen johtimen ja telineen välillä.
Tämän takia kelluva systeemi on hankala, koska yksi maasulku ei aiheuta käyttöhäiriötä. Mutta viat voivat aiheuttaa sähköä johtavien esineiden välille vaarallisia jännitteitä.
Jos yhetyttä ei ole on systeemi tavallaan kelluva, eikä virtapiiriä muodostu kuin vaiheen ja nollan välille. Tämä on ok. jos verkossa on vain yksi laite.
Jos virtaa jaetaan vaikka aggrekaatista roikilla laajemmaliti ja yhdessä laitteessa "nolla" vuotaa runkoon ja toisessa "vaihe" - "maata" vasten ei sähköiskua ei kummastakaan saa, koska ei virtapiiriä. Mutta laitteiden runkojen välillä on verkkojännite !! ja vitapiiri muodostuu !!
Samaten jos laitteessa L tai N on yhteydessä runkoon ja sen kautta vaikka metalliseen rakennustelineeseen, tulee tästä rakennustelineestä "maa" . Jolloin sähköisku on mahdollinen toisen johtimen ja telineen välillä.
Tämän takia kelluva systeemi on hankala, koska yksi maasulku ei aiheuta käyttöhäiriötä. Mutta viat voivat aiheuttaa sähköä johtavien esineiden välille vaarallisia jännitteitä.
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Invertterin maadoitus
Käsittääkseni ei. Generaattorissa on kaksi napaa, 1 ja 2. Nämä ovat aggregaatin Shuko-pistorasian "reikiin" kytketyt. Näiden napojen 1 ja 2 välillä on 230 VAC. Kysymyksen mukaan generaattorin toinen napa (1) on siis kaapelivaurion vuoksi yhteydessä auton runkoon. Miten virtapiiri jatkuu jalan alta maasta takaisin generaattorin toiseen napaan (2)? Jännite-ero ja siten virran kulku vaatii katkottoman virtapiirin.havi kirjoitti:Asiaan liittyvä kysymys. Jos Asuntoautoon on integroitu agrikaatti ja johtimen hankautumisen johdosta vaihe on auton rungossa, niin saako auton pelleistä sähköiskun jos maassa seisoo?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 6626
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Invertterin maadoitus
Nyt en mitenkään osaa antaa täydellistä vastausta.jussi_oulu kirjoitti:Kiitoksia Maurille asiantuntevista vastauksista.mauri kirjoitti:Aluksi tiedoksi että en ole mitenkään varma että IT-järjestelmä ainoa ja paras kyseisiin käyttökohteisiin. Se tuli ensimmäisenä mieleen kun lueskelin kysymyksiä.
Jos ko IT-järjestelmä ei ole ainoa/paras systeemi, tietääkö Mauri tai joku muu miten nämä kiinteistön invertteri/aggregaatti syötöt on yleensä tehty?
Aggregaatteja ja inverttereitä on tehty erilaisilla kytkennöillä, esimerkiksi:
- generaattorin 230 V AC ulostulo on kelluva
- generaattorin jompikumpi AC-napa on yhdistetty pistorasian maadoitusliuskaan ja laitteen runkoon
- generaattorissa on ns matkailuajoneuvon (CEE) pistorasia jossa nolla ja vaihe ovat määritelty
- generaattorissa on vikavirtasuoja
- invertterin 230 V AC ulostulo on kelluva
- invertterin ulostulon toinen napa on yhdistetty shukon maadoitusliuskaan ja laitteen runkoon
- invertterin DC-sisäänmeno on galvaanisesti yhteydessä laitteen runkoon ja maadoitusliuskaan, (esimerkiksi Aakku:n linkissä mainittu Savenmaan myymä invertteri)
- invertterin DC-sisäänmeno on eristetty ulostulosta, (tuulen linkissä oleva invertteri on suojaeristetty, mutta onko shukon maadoitusliuska kytketty ulostuloon, entä onko syöttävä DC-jännite galvaanisesti yhteydessä ulostuloon?)
Samoin syötettäviä kohteita on monenlaisia.
Esimerkkinä erilaisista syöttökohteista:
- matkailuajoneuvot
- kiinteistöt joissa on myös "oikea" verkkosyöttö
- mökki jossa on vain siirrettävän generaattorin syöttömahdollisuus
- mökki jossa sähkö tehdään aurinkopaneeleilla + invertterillä
- mökki jossa on sekä generaattori että invertteri
- yksittäinen (tai muutama) kulutuskohde, syöttö generaattorista tai invertteristä (ei kiinteää asennusta)
Matkailuajoneuvojen syötöistä on omat määräyksensä. Niitä voinee soveltaa myös muihin vastaaviin kohteisiin.
Kiinteistöä joka on liitetty yleiseen sähköverkkoon ja varustettu maadoituselelektrodilla on syötettävä vaihtokytkimen Verkko - 0 - Generaattori kautta CEE- pistokytkimellä. Tällöin suojamaa, nolla ja vaihe menee oikein. Samoin mökki jossa ei ole liitäntää yleiseen sähköverkkoon, mutta sähköt ja maadoitus on tehty vastaavasti on hyvä syöttää em tavalla, syötönvaihtokytkintä ei tällöin tietysti tarvita.
Muissa tapauksissa voisi käyttää IT-järjestelmää.
Myöskin puolustusvoimien käyttämä vikavirtasuojalla varustettu jakelu on yksi mahdollisuus. Tästä oli kirjoittelua muistaakseni ketjussa "Agrekaatti hiljaisemmaksi".
Kuten huomaatte en osaa antaa ainoita oikeita vastauksia koska erilaisten laitteistojen vaihtoehtoja on useita.
-
- Viestit: 6626
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Invertterin maadoitus
Jos kyseessä on autoon kiinteästi asennettu generaattori, niin vahva epäilykseni on että ajoneuvon runko, generaattorin runko ja 230 V AC järjestelmän maa on "samaa maata". Mikäli vielä 230 V jännitteen toinen napa on liitetty tähän, on kyseessä normaali verkko jossa on siis L1; N ja PE (eli vaihe, nolla ja suojamaa). Tällöin jos nollajohtimen eristys vaurioituu ei tapahdu mitään. Jos vaihejohdin osuu runkoon toimii ylivirtasuoja.havi kirjoitti:Asiaan liittyvä kysymys. Jos Asuntoautoon on integroitu agrikaatti ja johtimen hankautumisen johdosta vaihe on auton rungossa, niin saako auton pelleistä sähköiskun jos maassa seisoo?
Jos 230 V sähköä ei ole kytketty maapotentiaaliin ei tapahdu mitään. Eri asia on jos sähköä viedään ajoneuvon ulkopuolelle ja siellä on viallinen laite.
Tämä koskee tilannetta jossa ajoneuvon sähkö tulee vain sen omasta kiinteästä generaattorista.
Matkailuajoneuvojen sähköasennuksista on olemassa standardi SFS 6000-7-721 (2017)
On myynnissä [pdf] hintaan 37,00 € (alv 0 %).
- Refy
- Viestit: 3838
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Invertterin maadoitus
Jos generaattorin navat ovat kelluvia, miksei shuko kävisi?mauri kirjoitti: Kiinteistöä joka on liitetty yleiseen sähköverkkoon ja varustettu maadoituselelektrodilla on syötettävä vaihtokytkimen Verkko - 0 - Generaattori kautta CEE- pistokytkimellä. Tällöin suojamaa, nolla ja vaihe menee oikein. Samoin mökki jossa ei ole liitäntää yleiseen sähköverkkoon, mutta sähköt ja maadoitus on tehty vastaavasti on hyvä syöttää em tavalla, syötönvaihtokytkintä ei tällöin tietysti tarvita.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 6626
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Invertterin maadoitus
Kyllä käy shukolla jos generaattorin lähtö on kelluva.Refy kirjoitti:Jos generaattorin navat ovat kelluvia, miksei shuko kävisi?mauri kirjoitti: Kiinteistöä joka on liitetty yleiseen sähköverkkoon ja varustettu maadoituselelektrodilla on syötettävä vaihtokytkimen Verkko - 0 - Generaattori kautta CEE- pistokytkimellä. Tällöin suojamaa, nolla ja vaihe menee oikein. Samoin mökki jossa ei ole liitäntää yleiseen sähköverkkoon, mutta sähköt ja maadoitus on tehty vastaavasti on hyvä syöttää em tavalla, syötönvaihtokytkintä ei tällöin tietysti tarvita.
Tällöin generaattorilla ei ole "vaihetta ja nollaa" vaan navat L1 ja L2 joiden välinen jännite on 230 V.
Jos liitetään yleiseen sähköverkkoon kytkettävissä olevaan kiinteistöön 2-napaisella Verkko - 0 - Generaattori vaihtokytkimellä niin silloin generaattorilla syötettäessä jännite on kelluva, samoin kuin verkkosähköttömässä mökissäkin. Tällöin ei suojajohdinta ole kytketty vaihtokytkimen kiinteistön puolella N-johtoon eikä verkkosähköttömässä missään.
Näissä tapauksissa ei yksi maavika aiheuta mitään, eikä sitä edes käytössä havaita, mittaamalla kylläkin.
Näitä erilaisia vaihtoehtoja on useita, tämä vaihtoehto on yksi mahdollinen.
-
- Viestit: 3573
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Invertterin maadoitus
No ei, koska autoa ei pysty mitenkään yhdistämään maapotentiaaliin, paitsi jos auto on kytketty erillisellä johdolla esim. Maasähköön.havi kirjoitti:Asiaan liittyvä kysymys. Jos Asuntoautoon on integroitu agrikaatti ja johtimen hankautumisen johdosta vaihe on auton rungossa, niin saako auton pelleistä sähköiskun jos maassa seisoo?
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 823
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Invertterin maadoitus
Asia ymmärretty.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Bing [Bot], JiiSPee ja 42 vierailijaa