Invertterin maadoitus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Tapio_Repo
Viestit: 241
Liittynyt: La Kesä 19, 2010 6:14 pm
Viesti:

Re: Invertterin maadoitus

Viesti Kirjoittaja Tapio_Repo »

Sähköiskun kannalta oleellista on muodostuuko virtapiiriä vai ei. Normaalissa kiinteässä verkossa N-on yhdistetty maapotentiaaliin eli virtapiiri muodostuu vaiheen ja minkä tahansa sähköä johtavan materiaalin välille, joka on maapotentiaaliin yhteydessä. Eli yleensä rakennusten kaikki metalliosat, kostea maa, kostea betoni jne. . . Tämä on toisaalta turvallista - toisaalta vaarallista. .

Jos yhetyttä ei ole on systeemi tavallaan kelluva, eikä virtapiiriä muodostu kuin vaiheen ja nollan välille. Tämä on ok. jos verkossa on vain yksi laite.
Jos virtaa jaetaan vaikka aggrekaatista roikilla laajemmaliti ja yhdessä laitteessa "nolla" vuotaa runkoon ja toisessa "vaihe" - "maata" vasten ei sähköiskua ei kummastakaan saa, koska ei virtapiiriä. Mutta laitteiden runkojen välillä on verkkojännite !! ja vitapiiri muodostuu !!
Samaten jos laitteessa L tai N on yhteydessä runkoon ja sen kautta vaikka metalliseen rakennustelineeseen, tulee tästä rakennustelineestä "maa" . Jolloin sähköisku on mahdollinen toisen johtimen ja telineen välillä.
Tämän takia kelluva systeemi on hankala, koska yksi maasulku ei aiheuta käyttöhäiriötä. Mutta viat voivat aiheuttaa sähköä johtavien esineiden välille vaarallisia jännitteitä.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Invertterin maadoitus

Viesti Kirjoittaja jiipee »

havi kirjoitti:Asiaan liittyvä kysymys. Jos Asuntoautoon on integroitu agrikaatti ja johtimen hankautumisen johdosta vaihe on auton rungossa, niin saako auton pelleistä sähköiskun jos maassa seisoo?
Käsittääkseni ei. Generaattorissa on kaksi napaa, 1 ja 2. Nämä ovat aggregaatin Shuko-pistorasian "reikiin" kytketyt. Näiden napojen 1 ja 2 välillä on 230 VAC. Kysymyksen mukaan generaattorin toinen napa (1) on siis kaapelivaurion vuoksi yhteydessä auton runkoon. Miten virtapiiri jatkuu jalan alta maasta takaisin generaattorin toiseen napaan (2)? Jännite-ero ja siten virran kulku vaatii katkottoman virtapiirin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Invertterin maadoitus

Viesti Kirjoittaja mauri »

jussi_oulu kirjoitti:
mauri kirjoitti:Aluksi tiedoksi että en ole mitenkään varma että IT-järjestelmä ainoa ja paras kyseisiin käyttökohteisiin. Se tuli ensimmäisenä mieleen kun lueskelin kysymyksiä.
Kiitoksia Maurille asiantuntevista vastauksista.
Jos ko IT-järjestelmä ei ole ainoa/paras systeemi, tietääkö Mauri tai joku muu miten nämä kiinteistön invertteri/aggregaatti syötöt on yleensä tehty?
Nyt en mitenkään osaa antaa täydellistä vastausta.
Aggregaatteja ja inverttereitä on tehty erilaisilla kytkennöillä, esimerkiksi:
- generaattorin 230 V AC ulostulo on kelluva
- generaattorin jompikumpi AC-napa on yhdistetty pistorasian maadoitusliuskaan ja laitteen runkoon
- generaattorissa on ns matkailuajoneuvon (CEE) pistorasia jossa nolla ja vaihe ovat määritelty
- generaattorissa on vikavirtasuoja
- invertterin 230 V AC ulostulo on kelluva
- invertterin ulostulon toinen napa on yhdistetty shukon maadoitusliuskaan ja laitteen runkoon
- invertterin DC-sisäänmeno on galvaanisesti yhteydessä laitteen runkoon ja maadoitusliuskaan, (esimerkiksi Aakku:n linkissä mainittu Savenmaan myymä invertteri)
- invertterin DC-sisäänmeno on eristetty ulostulosta, (tuulen linkissä oleva invertteri on suojaeristetty, mutta onko shukon maadoitusliuska kytketty ulostuloon, entä onko syöttävä DC-jännite galvaanisesti yhteydessä ulostuloon?)

Samoin syötettäviä kohteita on monenlaisia.
Esimerkkinä erilaisista syöttökohteista:
- matkailuajoneuvot
- kiinteistöt joissa on myös "oikea" verkkosyöttö
- mökki jossa on vain siirrettävän generaattorin syöttömahdollisuus
- mökki jossa sähkö tehdään aurinkopaneeleilla + invertterillä
- mökki jossa on sekä generaattori että invertteri
- yksittäinen (tai muutama) kulutuskohde, syöttö generaattorista tai invertteristä (ei kiinteää asennusta)

Matkailuajoneuvojen syötöistä on omat määräyksensä. Niitä voinee soveltaa myös muihin vastaaviin kohteisiin.

Kiinteistöä joka on liitetty yleiseen sähköverkkoon ja varustettu maadoituselelektrodilla on syötettävä vaihtokytkimen Verkko - 0 - Generaattori kautta CEE- pistokytkimellä. Tällöin suojamaa, nolla ja vaihe menee oikein. Samoin mökki jossa ei ole liitäntää yleiseen sähköverkkoon, mutta sähköt ja maadoitus on tehty vastaavasti on hyvä syöttää em tavalla, syötönvaihtokytkintä ei tällöin tietysti tarvita.

Muissa tapauksissa voisi käyttää IT-järjestelmää.
Myöskin puolustusvoimien käyttämä vikavirtasuojalla varustettu jakelu on yksi mahdollisuus. Tästä oli kirjoittelua muistaakseni ketjussa "Agrekaatti hiljaisemmaksi".

Kuten huomaatte en osaa antaa ainoita oikeita vastauksia koska erilaisten laitteistojen vaihtoehtoja on useita.
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Invertterin maadoitus

Viesti Kirjoittaja mauri »

havi kirjoitti:Asiaan liittyvä kysymys. Jos Asuntoautoon on integroitu agrikaatti ja johtimen hankautumisen johdosta vaihe on auton rungossa, niin saako auton pelleistä sähköiskun jos maassa seisoo?
Jos kyseessä on autoon kiinteästi asennettu generaattori, niin vahva epäilykseni on että ajoneuvon runko, generaattorin runko ja 230 V AC järjestelmän maa on "samaa maata". Mikäli vielä 230 V jännitteen toinen napa on liitetty tähän, on kyseessä normaali verkko jossa on siis L1; N ja PE (eli vaihe, nolla ja suojamaa). Tällöin jos nollajohtimen eristys vaurioituu ei tapahdu mitään. Jos vaihejohdin osuu runkoon toimii ylivirtasuoja.
Jos 230 V sähköä ei ole kytketty maapotentiaaliin ei tapahdu mitään. Eri asia on jos sähköä viedään ajoneuvon ulkopuolelle ja siellä on viallinen laite.
Tämä koskee tilannetta jossa ajoneuvon sähkö tulee vain sen omasta kiinteästä generaattorista.

Matkailuajoneuvojen sähköasennuksista on olemassa standardi SFS 6000-7-721 (2017)
On myynnissä [pdf] hintaan 37,00 € (alv 0 %).
Avatar
Refy
Viestit: 3838
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Invertterin maadoitus

Viesti Kirjoittaja Refy »

mauri kirjoitti: Kiinteistöä joka on liitetty yleiseen sähköverkkoon ja varustettu maadoituselelektrodilla on syötettävä vaihtokytkimen Verkko - 0 - Generaattori kautta CEE- pistokytkimellä. Tällöin suojamaa, nolla ja vaihe menee oikein. Samoin mökki jossa ei ole liitäntää yleiseen sähköverkkoon, mutta sähköt ja maadoitus on tehty vastaavasti on hyvä syöttää em tavalla, syötönvaihtokytkintä ei tällöin tietysti tarvita.
Jos generaattorin navat ovat kelluvia, miksei shuko kävisi?
mauri
Viestit: 6626
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Invertterin maadoitus

Viesti Kirjoittaja mauri »

Refy kirjoitti:
mauri kirjoitti: Kiinteistöä joka on liitetty yleiseen sähköverkkoon ja varustettu maadoituselelektrodilla on syötettävä vaihtokytkimen Verkko - 0 - Generaattori kautta CEE- pistokytkimellä. Tällöin suojamaa, nolla ja vaihe menee oikein. Samoin mökki jossa ei ole liitäntää yleiseen sähköverkkoon, mutta sähköt ja maadoitus on tehty vastaavasti on hyvä syöttää em tavalla, syötönvaihtokytkintä ei tällöin tietysti tarvita.
Jos generaattorin navat ovat kelluvia, miksei shuko kävisi?
Kyllä käy shukolla jos generaattorin lähtö on kelluva.
Tällöin generaattorilla ei ole "vaihetta ja nollaa" vaan navat L1 ja L2 joiden välinen jännite on 230 V.
Jos liitetään yleiseen sähköverkkoon kytkettävissä olevaan kiinteistöön 2-napaisella Verkko - 0 - Generaattori vaihtokytkimellä niin silloin generaattorilla syötettäessä jännite on kelluva, samoin kuin verkkosähköttömässä mökissäkin. Tällöin ei suojajohdinta ole kytketty vaihtokytkimen kiinteistön puolella N-johtoon eikä verkkosähköttömässä missään.

Näissä tapauksissa ei yksi maavika aiheuta mitään, eikä sitä edes käytössä havaita, mittaamalla kylläkin.
Näitä erilaisia vaihtoehtoja on useita, tämä vaihtoehto on yksi mahdollinen.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Invertterin maadoitus

Viesti Kirjoittaja m_kane »

havi kirjoitti:Asiaan liittyvä kysymys. Jos Asuntoautoon on integroitu agrikaatti ja johtimen hankautumisen johdosta vaihe on auton rungossa, niin saako auton pelleistä sähköiskun jos maassa seisoo?
No ei, koska autoa ei pysty mitenkään yhdistämään maapotentiaaliin, paitsi jos auto on kytketty erillisellä johdolla esim. Maasähköön.
Belarus 825 turbo shitbox
havi
Viestit: 823
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Invertterin maadoitus

Viesti Kirjoittaja havi »

Asia ymmärretty.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Bing [Bot], JiiSPee ja 42 vierailijaa