Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Elikkäs semmosta ilmeni tännään lumi hommissa wttä suunnan vaihtajan kun laittaa eteen päin niin sulake palaa.taakse pelaa normaalisti.Ne releet suunnan vaihtajan releet kyllä napsuu normaalisti.Missäs päin ne eteen/Taakse kelat sijaitsee?
-
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Kelat on perän/vaihteiston takaosan päällä.Vaihda kelat päittäin niin näkee vaihtaako vika paikkaa.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Juuri näin kiitos.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Ei kummentunu vaikka otti pistokkeet keloilta irti
-
- Viestit: 6793
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Voiko olla johtosarja hankaantunut maihin jostakin kohtaa? En tunne yhtään tämän koneen rakennetta enkä tiedä miten johdotukset kulkevat mutta on vaan tullut näitä hankaantuneita ja murtuneita johtoja välillä vastaan sekä hiirten eristeistä kuorimia myös.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Joo minä mietiskelin samaa mutta ei kerkiä ku iltasin hiukan pyörähtämään pajalla.suunnan vaihtajalta tuleva johto nippu ruvettava tutkimaan.
-
- Viestit: 2148
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
- Paikkakunta: Askola
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Jos kelat jo kädessä niin eikös se ole helppo todeta yleismittarilla, jos nappaa runkoon? "piipausalueella" jos piippaa kaikista navoista niin ois hankautunu maihin kiinni.henteri kirjoitti:Joo minä mietiskelin samaa mutta ei kerkiä ku iltasin hiukan pyörähtämään pajalla.suunnan vaihtajalta tuleva johto nippu ruvettava tutkimaan.
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
-
- Viestit: 825
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Laita sulakkeen tilalle H-4 lamppu johdonpätkällä. Sitten siirtelet suunnanvaihtajaa. Jos lamppu on kirkas niin johto maissa, jos hehkuu himmeästi niin kaikki ok.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Pitääpäs koittaa tuota lamppua ensin.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Nonnii ei syty hehkulamppu kun laittaa sulakkeen paikalle.ratti akselista suunnan vaihin irti.johto sarja ei ole hankautunut.Todella hyvin suoja putkessa johot kulkee.suunnan vaihtajan kepissä mangneetti pala jolla suunta valitaan.mietityttää oisko siinä mahdollinen häiriön aiheuttaja?
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
"Vuosina 1990–1994 valmistetuissa malleissa, joissa suunnanvaihtimessa ei ole vapaa-asentoa, suunnanvaihtajan solenoideja ohjaava sähkö kulkee suunnanvaihtajan viiksien kautta. Plus-malleissa sähköjärjestelmää on muutettu siten, että suunnanvaihtimen viiksen kautta kulkee vain ohjausjännite.
Vaihteiston vikatilanteissa yksi helposti tarkastettava kohde on Maxxum-malleissa suunnanvaihtimen vivuilta lähtevä johtosarja, joka saattaa hankautua puhki ohjauspylvään verhoilumuovien sisällä.
Maxxumin suunnanvaihdin on toteutettu siten, että sekä eteen- että taaksepäinajolle on oma pakka. Mikäli traktori lakkaa kulkemasta jompaan kumpaan suuntaan, kannattaa suunnanvaihtimen johtojen lisäksi tarkastaa ohjaamon alla olevat solenoidit, jotka ohjaavat suunnanvaihdinta sekä suunnanvaihtimen paineanturit. Ehjän solenoidin vastusarvo on 8 ohmia, paineanturin tulee sulkea virtapiiri, kun painetta ei ole ja avata piiri, kun se tunnistaa paineen. Suunnanvaihtimen venttiilipaketti sijaitsee kuljettajan istuimen alla ja siihen pääsee käsiksi istuimen alla olevan luukun kautta.
Pikaivaihteita ohjataan tietokoneen avulla, mikä mahdollistaa myös pikavaihteiden yli hyppimisen. Esimerkiksi vaihdevipua nopeasti 1.-vaihteelta 3.-vaihteelle liikuttaessa voimansiirto osaa jättää 2. pikavaihteen välistä ja siirtyä suoraan kolmoselle.
Pikavaihteiden paineanturit ovat yleinen vikakohde pikavaihteiden temppuillessa. Toisinaan antureiden liittimien puhdistaminen auttaa, toisinaan koko anturi on vaihdettava. Mikäli traktori suostuu kulkemaan vain yhdellä pikavaihteella, on vika todennäköisesti juuri tämän vaihteen paineanturissa.
Mittariston vasemmassa alakulmassa oleva Check Trans -valo ilmaisee vaihteiston vikakoodit, kun kytkinpoljin painetaan pohjaan yli 2 sekunnin ajaksi. Vilkutusten määrä ilmaisee vikakoodin, joka esimerkiksi viallisen pikavaihteen painekytkimen tapauksessa on 2 vilkutusta ja viallisen solenoidin tapauksessa neljä vilkutusta. Koodeihin kannattaa kuitenkin suhtautua pienellä varauksella.
Vanhemmissa malleissa kojelaudassa olevat releet saattavat irrota epätasaisuuksiin ajettaessa, mikä voi pysäyttää menon kokonaan. Korjaukseksi riittää releen painaminen kantaansa, uudemmissa malleissa releille on lukitus, minkä ansiosta ne pysyvät paremmin paikallaan.
Harvinaisempi ja kiusallisen vaikea vika saattaa olla myös suunnanvaihtimen vivun mekaaninen kuluminen. Monttuun ajaessa suunnanvaihtimen vipu saattaa heilahtaa hieman, mikä kytkee voimansiirron vapaalle. Maxxum Plus -malleissa suunnanvaihtimen vivussa on hall-anturi, joka tunnistaa vivun mukana liikkuvan magneetin, minkä vuoksi mekaaniset viat ovat harvinaisempia Plus-malleissa."
https://www.koneviesti.fi/artikkelit/artikkeli-1.205735
Vaihteiston vikatilanteissa yksi helposti tarkastettava kohde on Maxxum-malleissa suunnanvaihtimen vivuilta lähtevä johtosarja, joka saattaa hankautua puhki ohjauspylvään verhoilumuovien sisällä.
Maxxumin suunnanvaihdin on toteutettu siten, että sekä eteen- että taaksepäinajolle on oma pakka. Mikäli traktori lakkaa kulkemasta jompaan kumpaan suuntaan, kannattaa suunnanvaihtimen johtojen lisäksi tarkastaa ohjaamon alla olevat solenoidit, jotka ohjaavat suunnanvaihdinta sekä suunnanvaihtimen paineanturit. Ehjän solenoidin vastusarvo on 8 ohmia, paineanturin tulee sulkea virtapiiri, kun painetta ei ole ja avata piiri, kun se tunnistaa paineen. Suunnanvaihtimen venttiilipaketti sijaitsee kuljettajan istuimen alla ja siihen pääsee käsiksi istuimen alla olevan luukun kautta.
Pikaivaihteita ohjataan tietokoneen avulla, mikä mahdollistaa myös pikavaihteiden yli hyppimisen. Esimerkiksi vaihdevipua nopeasti 1.-vaihteelta 3.-vaihteelle liikuttaessa voimansiirto osaa jättää 2. pikavaihteen välistä ja siirtyä suoraan kolmoselle.
Pikavaihteiden paineanturit ovat yleinen vikakohde pikavaihteiden temppuillessa. Toisinaan antureiden liittimien puhdistaminen auttaa, toisinaan koko anturi on vaihdettava. Mikäli traktori suostuu kulkemaan vain yhdellä pikavaihteella, on vika todennäköisesti juuri tämän vaihteen paineanturissa.
Mittariston vasemmassa alakulmassa oleva Check Trans -valo ilmaisee vaihteiston vikakoodit, kun kytkinpoljin painetaan pohjaan yli 2 sekunnin ajaksi. Vilkutusten määrä ilmaisee vikakoodin, joka esimerkiksi viallisen pikavaihteen painekytkimen tapauksessa on 2 vilkutusta ja viallisen solenoidin tapauksessa neljä vilkutusta. Koodeihin kannattaa kuitenkin suhtautua pienellä varauksella.
Vanhemmissa malleissa kojelaudassa olevat releet saattavat irrota epätasaisuuksiin ajettaessa, mikä voi pysäyttää menon kokonaan. Korjaukseksi riittää releen painaminen kantaansa, uudemmissa malleissa releille on lukitus, minkä ansiosta ne pysyvät paremmin paikallaan.
Harvinaisempi ja kiusallisen vaikea vika saattaa olla myös suunnanvaihtimen vivun mekaaninen kuluminen. Monttuun ajaessa suunnanvaihtimen vipu saattaa heilahtaa hieman, mikä kytkee voimansiirron vapaalle. Maxxum Plus -malleissa suunnanvaihtimen vivussa on hall-anturi, joka tunnistaa vivun mukana liikkuvan magneetin, minkä vuoksi mekaaniset viat ovat harvinaisempia Plus-malleissa."
https://www.koneviesti.fi/artikkelit/artikkeli-1.205735
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Suuri kiitos tästä.Tutkitaan vikaa viikonloppuna
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Johtosaeja ehjä.paineantureilta johdot irti.silti polttaa sulakkeen.
-
- Viestit: 916
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Mikä sulake palaa?
Mikä sun Maxxumin malli ja valmistusvuosi on?
Mulla on mapillinen 5100-sarjan sähkökaavioita, niin voisin katsella, kun kerkiän...
Mikä sun Maxxumin malli ja valmistusvuosi on?
Mulla on mapillinen 5100-sarjan sähkökaavioita, niin voisin katsella, kun kerkiän...
-
- Viestit: 1045
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Ootko varma että otit kaikkien kelojen liittimet auki? Voin olla väärässä mutta muistelen että niitä olisi ollut yhteensä 3kpl kun tutkin yhdestä ihan vastaavaa sulakkeen palamisongelmaa.. Siinä vehkeessä yksi keloista oli mennyt oikosulkuun runkoa vasten eli kela ei ollut oikosulussa mutta toisesta liittimestä oli suora yhteys maihin.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Malli on 5150 maxxum plus 1997 vm.keloja näkyy olevan penkin alla 2 kpl joihin pääsee käsiksi hyvin myös takaa.ilman penkkiä irroittamatta.keloilta otin johdot irti ei liikkunut enään pakillakaan johdot takasi niin pakilla pelaa.kun laitan hehkulampun sulakkeen tilalle niin syttyy vapaan merkkivalo (N)??.kun suunta on eteen päin.rupiaa keinot vähenemään
-
- Viestit: 3592
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Näin sivusta heitettynä...eikös se sitten voi olla ihan vivussa vika, eli eteenpäin lyö vapaan kontaktin kanssa yhteen (käyttövivun sisällä)?
-
- Viestit: 916
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Ne kaaviot on siinä mapissa valmistusnumeron mukaan.
Jos kerrot numeron, niin voin vilkaista.
Ja palavan sulakkeen numero auttaisi kanssa.
Vas. puolella on nrot 1...16 ja oikealla 17...32.
Jos kerrot numeron, niin voin vilkaista.
Ja palavan sulakkeen numero auttaisi kanssa.
Vas. puolella on nrot 1...16 ja oikealla 17...32.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Joo elikkä oikealla puolella ensimmäinen rivi ja kolmas ylhäältä on sulake joka poksahtelee.tässä näyttäs olevan mangneetti suunnan vaihtajan vivussa joka sitten kytkee oikeaa suuntaa kun vipu laitetaan pykälään
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ti Helmi 08, 2011 7:48 am
- Viesti:
Re: Case 5150 mxm rupes polttaa sulaketta suunnan vaihtajalla
Joo elikkä oikealla puolella ensimmäinen rivi ja kolmas ylhäältä on sulake joka poksahtelee.tässä näyttäs olevan mangneetti suunnan vaihtajan vivussa joka sitten kytkee oikeaa suuntaa kun vipu laitetaan pykälään
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], hevyvani, jokuvaan, karir, Taapero, TunturiPappa ja 56 vierailijaa