Re: Yli 40v autot katsastusvapaiksi
Lähetetty: Ma Helmi 18, 2019 5:45 pm
Poliisikin on vain ihminen.
Ja katsastusmieskin.
Ja katsastusmieskin.
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/
https://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=99206
Sehän olisi pelkästään positiivista. Liian uusi museorekisteriin mutta liian vanha käyttöautoksi on se ikäluokka josta menee turhan hyviä yksilöitä paaliin kiitos korkean museoikärajan.Ajomies kirjoitti:Mutta se vaikutus varmasti on että ne nyt sitä rajaa hipovat säilytetään siihen asti kunnes niistä tulee laillisia kulkuvälineitä!take kirjoitti:Mistäs niitä nyt yhtäkkiä suuria määriä tänne saataisiin? Kun kerran valmistus on lopetettu jo 40v sitten... Ei ne enää lisäänny. Ei vaikka jättäisi kaksin talliin pitkäksikin aikaa. Hohhoijaa...ihmehitsari kirjoitti:Ja sitten kansa ajaa entistä varmemmin miten kuten koossapysyvillä koslilla, "harrasteluokan" kotterot lisääntyvät huimasti ja kysynnän kasvaessa niiden myyntihinnat pomsahtavat. Suomalainen liikennekulttuuri on tätä, kukin koettaa halvalla päästä ja maksuista ja velvotteista luistella.361 kirjoitti:Museoajoneuvojen rinnalle pitäisi saada harraste ajoneuvo tms status joiden kohdalla voisi olla vapautuksia veroista ja katsastuksesta tai ne voisivat olla kevyempiä kuin ns tavallisilla käyttöautoilla. Ikä ei olisi se pääkriteeri. Tätähän on kaavailtu jo hetken aikaa, saapa nähdä toteutuuko ja jos niin miten.
Kello käy.take kirjoitti: Mistäs niitä nyt yhtäkkiä suuria määriä tänne saataisiin? Kun kerran valmistus on lopetettu jo 40v sitten... Ei ne enää lisäänny. Ei vaikka jättäisi kaksin talliin pitkäksikin aikaa. Hohhoijaa...
Mutta nuo mersuissa ilmenevät ruostevauriot näkee se "sokea reettakin" , ei tarvitse kouluja niiden havaitsemiseen käydä!PuuhaPate kirjoitti:Poliisikin on vain ihminen.
Ja katsastusmieskin.
Mitäpä luulette, milloin tulee Suomessa ensimmäinen Kia tai Hyundai museo-rekisteriin?361 kirjoitti:
Sehän olisi pelkästään positiivista. Liian uusi museorekisteriin mutta liian vanha käyttöautoksi on se ikäluokka josta menee turhan hyviä yksilöitä paaliin kiitos korkean museoikärajan.
Mullakin on kerran tukivarsi katkennut. Ei mennyt kuin pari kuukautta katsastuksesta. Ja ongelma oli siinä että aikuisten oikeasti inssillä ei ole työkaluja materiaalivahvuuksien toteamiseen. Jos peltiä on jäljellä vielä reilu puoli milliä, on siitä jo vaikea lyödä rautaa läpi normaalin ihmisen voimilla. Kuitenkaan tämä puoli milliä ei tukivarressa riittänyt. Ja kyllä, ko. automallissa takatukivarsien puhkiruostuminen on niin tavanomainen vika ettei mun autoistani ole yksikään inssi jättänyt niitä koputtelematta. Kuvakin ko. tukivarresta löytyy.Ajomies kirjoitti:tuollaisia huolimattomuuksia ei saisi olla, oleellisesti turvallisuuteen vaikuutavat viat vaan olisi löydettävä. Kyllä tuollaisia katsastuksia ei tarvita!take kirjoitti:Oli katsastettu auto ja silti tukivarsi katkesi? Miten se katsastus oli edesauttanut turvallisuutta? Ei sitten niin mitenkään koska kerran tukivarsi katkesi kuitenkin.Ajomies kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=161408PuuhaPate kirjoitti:Kyllä KIA on halpa ja hyvä.
Tuoltakin löytyy hyviä ja halpoja ja ennen kaikkea turvallisa ajokkeja, ihan turhaa niitä on katsastaa!
Jos puhutaan "suomiyksilöistä" niin muistaakseni hyundaita alettiin tuomaan 1991 tienoilla eli vanhemmatkin ovat muutaman vuoden päässä tämänhetkisestä museoiästäPuuhaPate kirjoitti:Mitäpä luulette, milloin tulee Suomessa ensimmäinen Kia tai Hyundai museo-rekisteriin?361 kirjoitti:
Sehän olisi pelkästään positiivista. Liian uusi museorekisteriin mutta liian vanha käyttöautoksi on se ikäluokka josta menee turhan hyviä yksilöitä paaliin kiitos korkean museoikärajan.
Vai joko sellainen löytyy?
Ja jos samaan aikaan niitä yli 40v pidettäisiin käyttöautona ja katsastuksesta vapautettuna niitä ei huolleta eikä korjata niin väistämättä niitä alkaisi tuhoutua kiihtyvää tahtia. Eli määrässä ei suuria muutoksia voi tapahtua.Aakku kirjoitti:Kello käy.take kirjoitti: Mistäs niitä nyt yhtäkkiä suuria määriä tänne saataisiin? Kun kerran valmistus on lopetettu jo 40v sitten... Ei ne enää lisäänny. Ei vaikka jättäisi kaksin talliin pitkäksikin aikaa. Hohhoijaa...
39 vuotiaat ovat ensi vuonna 40 vuotiaita.
Pelkäätkö Aakku oikeasti että alkaisi joku vanhojen autojen invaasio jos tälläisiä helpotuksia tulisi?Aakku kirjoitti:Kello käy.take kirjoitti: Mistäs niitä nyt yhtäkkiä suuria määriä tänne saataisiin? Kun kerran valmistus on lopetettu jo 40v sitten... Ei ne enää lisäänny. Ei vaikka jättäisi kaksin talliin pitkäksikin aikaa. Hohhoijaa...
39 vuotiaat ovat ensi vuonna 40 vuotiaita.
Vuoden 85 Transitin kävin katsastamassa vuosituhannen alussa.Ajomies kirjoitti: Mutta nuo mersuissa ilmenevät ruostevauriot näkee se "sokea reettakin" , ei tarvitse kouluja niiden havaitsemiseen käydä!
Hohhoijaa niin...take kirjoitti:Mistäs niitä nyt yhtäkkiä suuria määriä tänne saataisiin? Kun kerran valmistus on lopetettu jo 40v sitten... Ei ne enää lisäänny. Ei vaikka jättäisi kaksin talliin pitkäksikin aikaa. Hohhoijaa...ihmehitsari kirjoitti:Ja sitten kansa ajaa entistä varmemmin miten kuten koossapysyvillä koslilla, "harrasteluokan" kotterot lisääntyvät huimasti ja kysynnän kasvaessa niiden myyntihinnat pomsahtavat. Suomalainen liikennekulttuuri on tätä, kukin koettaa halvalla päästä ja maksuista ja velvotteista luistella.361 kirjoitti:Museoajoneuvojen rinnalle pitäisi saada harraste ajoneuvo tms status joiden kohdalla voisi olla vapautuksia veroista ja katsastuksesta tai ne voisivat olla kevyempiä kuin ns tavallisilla käyttöautoilla. Ikä ei olisi se pääkriteeri. Tätähän on kaavailtu jo hetken aikaa, saapa nähdä toteutuuko ja jos niin miten.
Suomalaiset ovat kyllä aika hullu kansa.361 kirjoitti:Pelkäätkö Aakku oikeasti että alkaisi joku vanhojen autojen invaasio jos tälläisiä helpotuksia tulisi?Aakku kirjoitti:Kello käy.take kirjoitti: Mistäs niitä nyt yhtäkkiä suuria määriä tänne saataisiin? Kun kerran valmistus on lopetettu jo 40v sitten... Ei ne enää lisäänny. Ei vaikka jättäisi kaksin talliin pitkäksikin aikaa. Hohhoijaa...
39 vuotiaat ovat ensi vuonna 40 vuotiaita.
Kyllä mäkin tässä asiassa samoilla linjoilla olen että kokonaan siitä ei pitäisi luopua, kuten aiemmin kirjoitinkin.Aakku kirjoitti:
Totta puhuen ainoa asia mitä vastustan on katsastusvapaus autoilta. Hyvä olisi vaikka edes 5 vuoden välein joku kevyt tarkastus, jossa käytäisiin keskeiset hallintalaitteet läpi.
Tiedän varsin hyvin, että jos auto seisoo monta vuotta tallissa, niin se ryytyy, vaikka olisi tuliterä pakasta vedetty.
No, ensinnäkin rekisteröintikatsastus on edelleen tiukempi kuin MAK. Toisekseen jos lukee tuon esityksen, lukee siellä melko selvällä suomella:361 kirjoitti:Eipä 508:kaan enää joka päivä vastaan tule. Eikä viikko, eikä kuukausi....
Ja joku mainitsi nettiauton 40 vuotiaista autoista niin katsoo sieltä vaikka ne autot missä olisi nyt katsastus voimassa niin saa ne "metsälöydöt" rajattua pois.
2500-3000eurolla johon ne hinnat äkkiä kipuaa, saa mm kuplavolkkaria ja taunusta. Nykyautoilijoille oikein mukavia talvipelejä No oli siellä joku ärjy 200d Mersu.
Se tosin olisi mielenkiintoista tietää että mikäli tällainen vapautus tulisi, miten ne "metsälöydöt" rajattaisiin pois. Olisko joku ranking katsastus?
Kyllä me niiden mersujen kanssa kokoonnutaan useammalla paikkakunnalla vuoden aikana.361 kirjoitti:Eipä 508:kaan enää joka päivä vastaan tule. Eikä viikko, eikä kuukausi....
Ja joku mainitsi nettiauton 40 vuotiaista autoista niin katsoo sieltä vaikka ne autot missä olisi nyt katsastus voimassa niin saa ne "metsälöydöt" rajattua pois.
2500-3000eurolla johon ne hinnat äkkiä kipuaa, saa mm kuplavolkkaria ja taunusta. Nykyautoilijoille oikein mukavia talvipelejä No oli siellä joku ärjy 200d Mersu.
Se tosin olisi mielenkiintoista tietää että mikäli tällainen vapautus tulisi, miten ne "metsälöydöt" rajattaisiin pois. Olisko joku ranking katsastus?
take kirjoitti:No, ensinnäkin rekisteröintikatsastus on edelleen tiukempi kuin MAK. Toisekseen jos lukee tuon esityksen, lukee siellä melko selvällä suomella:361 kirjoitti:Eipä 508:kaan enää joka päivä vastaan tule. Eikä viikko, eikä kuukausi....
Ja joku mainitsi nettiauton 40 vuotiaista autoista niin katsoo sieltä vaikka ne autot missä olisi nyt katsastus voimassa niin saa ne "metsälöydöt" rajattua pois.
2500-3000eurolla johon ne hinnat äkkiä kipuaa, saa mm kuplavolkkaria ja taunusta. Nykyautoilijoille oikein mukavia talvipelejä No oli siellä joku ärjy 200d Mersu.
Se tosin olisi mielenkiintoista tietää että mikäli tällainen vapautus tulisi, miten ne "metsälöydöt" rajattaisiin pois. Olisko joku ranking katsastus?
Muussa kuin luvanvaraisessa liikenteessä käytettävän ajoneuvon määräaikaiskatsastusvelvollisuus
päättyy, kun ajoneuvon määräaikaiskatsastus on suoritettu sen jälkeen, kun ajoneuvon
käyttöönottovuoden alkamisesta on kulunut 40 vuotta.
Noilla jo rajataan aika paljon metsälöytöjä pois. Ja uusia metsälöytöjä ei enää synny kun ne alkaa olla arvokkaita käyttöautoina jos tätä palstaa on uskominen! Eikä kuljetusliike U.Teräskään pääse hyödyntämään uutta porsaanreikää, kun luvanvarainen liikenne on rajattu vapautuksen ulkopuolelle.