Päävirtakytkin
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
tuo on Boschin vastaavan kopio, jos kattelee sen alkuperäisen niin voi olla parempi
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Surkeita esityksiä nuo päävirtakytkimet ovat. Mutta siinä kyllä hoitaa tehtävänsä että katkaisee virran kulun. Kytkentä sitten on joskus hankalampaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Kolmessa trattorissa itellä tuollanen crx kiinni. Kaikissa toinen napa suoraan rungossa ja alkuperäinen kaapeli kytkimen ja akun välillä. Ihan on asiansa toimittaneet.
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Hankin juuri yhden kytkimen tyyppiä 1106 ISO 24 v, hintaa sillä riittävät 55e! onkohan hintasa väärti? vai tuliko investoitua humpuukiin.Jämäkän olonen oli vielä pesästäsä ottessa
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Itte toin 4255:ssa päävirtakytkimen koppiin sisälle kun ulkopuolella ei ollut sopivaa paikkaa. Eipähän ole sään armoilla ja on mukava käyttää kuskin pukilla istuskellen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... escription
tuossa myös Bosch josta crx kopiota myydään. Kallis
tuossa myös Bosch josta crx kopiota myydään. Kallis
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Jammu kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 5:38 pm https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... escription
tuossa myös Bosch josta crx kopiota myydään. Kallis
tuohan on juuri 1106 ISO 24[ kalliilta haiskahti ja onkin vaan onpahan hyvä mieli!/quote]
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Laitoin juuri MF 702:een tuollaisen samanlaisen päävirtakytkimen ja hyvin pelaa,Power Majorissa mulla on tuollainen ollut jo pari vuotta ja hyvin on toiminut sekin.olliki kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 12:44 pm Tänään piti käynnistää muutaman kuukauden tauon jälkeen vanha mettäfoortti (6610), mutta huolestuttavan laiskasti pyöritti. Hetken kuluttua starttiin tuli enemmän eloa ja samassa alkoi savu tupruta nokalta. Pääkytkinhän se siellä kyti. Ohitin kytkimen starttikaapeleilla, että sain koneen käyntiin ja työni tehtyä ja kun koetin startata uudelleen, oli pyöritys normaali. Pitänee kuitenkin hankkia uusi kytkin ja vaihtaa vanhan tilalle. Kytkin on tällainen: https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090 Jos seuraavakin palvelee sen rapiat 20v, minkä tämä kesti, niin minulle riittää.
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Tuollaisen virityksen:
Oon tehnyt koppihin. Oikea ovi pyhitettihin huoltoluukuksi ja käynti vasemmalta. Akut on oikealla kopin alla ja vasemman oven luona ei ollut sopivaa paikkaa päikkärille. Tuossa oli lyhyt veto maakapeleille.
Oon tehnyt koppihin. Oikea ovi pyhitettihin huoltoluukuksi ja käynti vasemmalta. Akut on oikealla kopin alla ja vasemman oven luona ei ollut sopivaa paikkaa päikkärille. Tuossa oli lyhyt veto maakapeleille.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Minulla on kahva "sisällä" hytissä, mutta se johtoliitospuoli on ulkopuolella, ja se voi olla kelien vaihtelujen jälkeisten ongelmien syy? Kun on vesisadetta ja pakkasta vaihtelevasti, niin ei sitten aina kytke virtoja. Joskus auttaa muutamaan kertaan kahvasta kääntäminen joskus taas joutuu jakarilla yhdistämään navat, niin lopulta sitten antautuu ja päästää virrat lävitseen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Jos laatu on vähänkään sitä mitä Boschin päävirtakytkimissä oli takavuosina,niin ei ole edes kallis.Jammu kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 5:38 pm https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... escription
tuossa myös Bosch josta crx kopiota myydään. Kallis
Kalustossa on useita Bosch 34 1001 001 kytkimiä,joka on tuosta linkitetystä vähän "kesympi" versio.
Noita on ollut itsellä käytössä 80-luvun puolesta välistä saakka ja taitaa olla että on tasan yksi vaihdettu uuteen rikkoutumisen takia.
Jonkun kerran tullut ostettua joku kopio tai muu halpis,eikä ne kovin pitkäikäisiä ole ollut.
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Näitä on tullut asennettua 4 eri koneeseen:
https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisija-st0090e
Useamman vuoden nuo on ollut paikoillaan, ei ongelmia ainakaan toistaiseksi. Radion muistia varten pieni polttimo kytkimen napojen väliin.
Itse tulee laitettua kytkin päälle aina niin, että tönäisen vipua ja annan jousen pamauttaa kärjet kiinni. Kuvittelisin saavan paremman kontaktin kuin hitaasti kääntämällä.
https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisija-st0090e
Useamman vuoden nuo on ollut paikoillaan, ei ongelmia ainakaan toistaiseksi. Radion muistia varten pieni polttimo kytkimen napojen väliin.
Itse tulee laitettua kytkin päälle aina niin, että tönäisen vipua ja annan jousen pamauttaa kärjet kiinni. Kuvittelisin saavan paremman kontaktin kuin hitaasti kääntämällä.
-
- Viestit: 1729
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Laitoin vuosia sitten avomallin MF 165 aina ulkona olevaan 250A päävirtakytkimen https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090
ja joskus joutui muutaman kerran kytkemään uudelleen, jos traktori oli käyttämättä kuukausia.
Sitten laitoin sähkövinssin, joka voi ottaa 350A ja jouduin laittamaan isomman katkaisijan https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... a--st0090c
Traktorikäytössä maksimikuormitus vinssillä on normaalisesti korkeintain vain sekuntteja, ja toistaiseksi katkaisija on pelannut. Virtajohdot 50neliötä, Optima akku ja 80A vaihtovirtalaturi sähkövinssin takia.
ja joskus joutui muutaman kerran kytkemään uudelleen, jos traktori oli käyttämättä kuukausia.
Sitten laitoin sähkövinssin, joka voi ottaa 350A ja jouduin laittamaan isomman katkaisijan https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... a--st0090c
Traktorikäytössä maksimikuormitus vinssillä on normaalisesti korkeintain vain sekuntteja, ja toistaiseksi katkaisija on pelannut. Virtajohdot 50neliötä, Optima akku ja 80A vaihtovirtalaturi sähkövinssin takia.
-
- Viestit: 9524
- Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
- Paikkakunta: Ruovesi
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Piti sitten tehdä pieni palvelus eräälle tutulle ja kärrätä parikymmentä mottia hakkuulta polttopuuta kotipihaan, josta syystä otin tuon pääkytkimen esiin, aikomuksenani ohittaa se, kunnes ehdin hakea tilaamani varaosan ja vaihtaa sen paikalleen. Päätin kuitenkin tarkistaa mitenkä se nyt toimii, kun kytkin oli näkyvillä johtojen päässä. Hitaasti pyöritti, kunnes toisen kaapelin mutterin juuresta alkoi savu nousta. Mutterin kiristys, uusi kokeilu ja kytkin toimi moitteetta. Jätin sen roikkumaan johtojen varaan ja tein sovitun keikan, mutta vaihdan sen kuitenkin varmuuden vuoksi, kun olen osan jo tilannut. Saa jäädä tuo vanha varalle.olliki kirjoitti: ↑La Maalis 13, 2021 12:44 pm Tänään piti käynnistää muutaman kuukauden tauon jälkeen vanha mettäfoortti (6610), mutta huolestuttavan laiskasti pyöritti. Hetken kuluttua starttiin tuli enemmän eloa ja samassa alkoi savu tupruta nokalta. Pääkytkinhän se siellä kyti. Ohitin kytkimen starttikaapeleilla, että sain koneen käyntiin ja työni tehtyä ja kun koetin startata uudelleen, oli pyöritys normaali. Pitänee kuitenkin hankkia uusi kytkin ja vaihtaa vanhan tilalle. Kytkin on tällainen: https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090 Jos seuraavakin palvelee sen rapiat 20v, minkä tämä kesti, niin minulle riittää.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Ford 6640, -96
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Sille vinsille kannattaisi ehkä laittaa ihan oma päävirtakytkin plusjohtoon lähelle akkua ja vetää sille miinusjohto suoraan akusta,ohi traktorin päävirtakytkimen,niin sen voisi kytkeä pois päältä silloin kun ei vinssaile,koska jos käy vahinko ja tuollainen johto ottaa jostain matkalta maihin,niin kipinäsuihku on melkoinen ja pahimmillaan akku kärsii vakavamman vaurion.MF165Multi kirjoitti: ↑Su Maalis 14, 2021 12:18 am Laitoin vuosia sitten avomallin MF 165 aina ulkona olevaan 250A päävirtakytkimen https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090
ja joskus joutui muutaman kerran kytkemään uudelleen, jos traktori oli käyttämättä kuukausia.
Sitten laitoin sähkövinssin, joka voi ottaa 350A ja jouduin laittamaan isomman katkaisijan https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... a--st0090c
Traktorikäytössä maksimikuormitus vinssillä on normaalisesti korkeintain vain sekuntteja, ja toistaiseksi katkaisija on pelannut. Virtajohdot 50neliötä, Optima akku ja 80A vaihtovirtalaturi sähkövinssin takia.
-
- Viestit: 6695
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Jos noin tekee niin täytyy huolehtia siitä että se vinssille vedetty miinus ei pääse kosketuksiin rungon kanssa. Siis vinssin sähkösysteemin on oltava "kaksinapainen". Muuten se vinssin miinus ohittaa päävirtakytkimen.SPS1975 kirjoitti: ↑Ti Maalis 23, 2021 7:46 pm Sille vinsille kannattaisi ehkä laittaa ihan oma päävirtakytkin plusjohtoon lähelle akkua ja vetää sille miinusjohto suoraan akusta,ohi traktorin päävirtakytkimen,niin sen voisi kytkeä pois päältä silloin kun ei vinssaile,koska jos käy vahinko ja tuollainen johto ottaa jostain matkalta maihin,niin kipinäsuihku on melkoinen ja pahimmillaan akku kärsii vakavamman vaurion.
-
- Viestit: 1729
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Kiitoksia kommenteista
mietittiin samoja juttuja jo rakenteluvaiheessa, kun on liikkuva peräkuuppa traktoriin nähden. Oikosulun sattuessa tässäkin olisi tehoja kovankin palon aikaansaamiseksi varsinkin sisätiloissa, vaikka on vain 12 V jännitettä. Laitoin kaapelinsuojaputkea nyt lisäksi ja värkki ei pääse saaressa koskaan sisätiloihin. Aivan oikein vinssille olisi pitänyt tehdä oma virtapiiri katkaisijoineen, mutta ei ollut heti sopivia kunnon liittimiä lähikaupoissa.
-
- Viestit: 750
- Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Onkos tämmösestä muilla kokemusta? https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... -st0094-12
4355:een laitoin männä kesänä. Näppärä kyllä, kun motikan saa piilotettua mihin vaan (itse tein keulille akkujen päälle raudan, johon kytkin pulteilla kiinni), ja ohjaamoon ei tartte viedä kuin yksi parikaapeli ja normaali katkaisija. Laitoin merkkivalollisen, jotta muistuttaa millon virta on päällä.
Kerran oli vissiin jääny viikoks virrat päälle. Oli syönyt akut tyhjäksi, eli tarkkana saa sinällään olla.
4355:een laitoin männä kesänä. Näppärä kyllä, kun motikan saa piilotettua mihin vaan (itse tein keulille akkujen päälle raudan, johon kytkin pulteilla kiinni), ja ohjaamoon ei tartte viedä kuin yksi parikaapeli ja normaali katkaisija. Laitoin merkkivalollisen, jotta muistuttaa millon virta on päällä.
Kerran oli vissiin jääny viikoks virrat päälle. Oli syönyt akut tyhjäksi, eli tarkkana saa sinällään olla.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Itte mietiin tuommosta 4255:een. Mutkun se on luiskanokka ja akut kopin alla oikealla niin en keksinyt tuolle mötikälle sopivaa sijoituspaikkaa. Kun se oli liikkeissä tilaustavaraa niin oli heleppo päätyä muuhun ratkaisuhun.Kuuskakkone kirjoitti: ↑Ke Maalis 24, 2021 1:49 pm Onkos tämmösestä muilla kokemusta? https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... -st0094-12
4355:een laitoin männä kesänä. Näppärä kyllä, kun motikan saa piilotettua mihin vaan (itse tein keulille akkujen päälle raudan, johon kytkin pulteilla kiinni), ja ohjaamoon ei tartte viedä kuin yksi parikaapeli ja normaali katkaisija. Laitoin merkkivalollisen, jotta muistuttaa millon virta on päällä.
Kerran oli vissiin jääny viikoks virrat päälle. Oli syönyt akut tyhjäksi, eli tarkkana saa sinällään olla.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 10751
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Päävirtakytkin
Ketjun aiheeseen liittyvä, tiedoksi-tyyppinen juttu...
Poikkesin tänään Motonetissa ostoksilla. Puutelistalla oli mm. päävirtakytkin 12 V / 1200 W siniaaltoinvertterille, eli noin 120-150 A jatkuvaa virrankestoa tarvitaan. Pieni ja kevyt kahva/avain on suotava. Tuotteelle numero 48-2045 luvataan 500 A hetkellistä kestoa, mutta jatkuvasta ei ole tietoa. Paketissa näkyi lukevan takapuolella, että 75 A. Hintaa näkyy olevan nyt 12,90€. Ei jatkoon.
Otin sitten suunnilleen samanlaista avainta käyttävän tuote 48-2033:n, jolle luvataan 200 A jatkuvaa ja 1000 A hetkellistä virrankestoa. Tällä oli hintaa 6,99€.
Kun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Poikkesin tänään Motonetissa ostoksilla. Puutelistalla oli mm. päävirtakytkin 12 V / 1200 W siniaaltoinvertterille, eli noin 120-150 A jatkuvaa virrankestoa tarvitaan. Pieni ja kevyt kahva/avain on suotava. Tuotteelle numero 48-2045 luvataan 500 A hetkellistä kestoa, mutta jatkuvasta ei ole tietoa. Paketissa näkyi lukevan takapuolella, että 75 A. Hintaa näkyy olevan nyt 12,90€. Ei jatkoon.
Otin sitten suunnilleen samanlaista avainta käyttävän tuote 48-2033:n, jolle luvataan 200 A jatkuvaa ja 1000 A hetkellistä virrankestoa. Tällä oli hintaa 6,99€.
Kun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Räsänen, stls, tiko ja 40 vierailijaa