Päävirtakytkin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Jammu »

tuo on Boschin vastaavan kopio, jos kattelee sen alkuperäisen niin voi olla parempi
Suomi kuuluu länsimaihin
Ajomies
Viestit: 28162
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Surkeita esityksiä nuo päävirtakytkimet ovat. Mutta siinä kyllä hoitaa tehtävänsä että katkaisee virran kulun. Kytkentä sitten on joskus hankalampaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Kolmessa trattorissa itellä tuollanen crx kiinni. Kaikissa toinen napa suoraan rungossa ja alkuperäinen kaapeli kytkimen ja akun välillä. Ihan on asiansa toimittaneet.
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja lukke »

Hankin juuri yhden kytkimen tyyppiä 1106 ISO 24 v, hintaa sillä riittävät 55e! onkohan hintasa väärti? vai tuliko investoitua humpuukiin.Jämäkän olonen oli vielä pesästäsä ottessa :mrgreen:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Itte toin 4255:ssa päävirtakytkimen koppiin sisälle kun ulkopuolella ei ollut sopivaa paikkaa. Eipähän ole sään armoilla ja on mukava käyttää kuskin pukilla istuskellen.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Jammu »

https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... escription


tuossa myös Bosch josta crx kopiota myydään. Kallis :?:
Suomi kuuluu länsimaihin
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja lukke »

Jammu kirjoitti: La Maalis 13, 2021 5:38 pm https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... escription


tuossa myös Bosch josta crx kopiota myydään. Kallis :?:
tuohan on juuri 1106 ISO 24[ kalliilta haiskahti ja onkin vaan onpahan hyvä mieli!/quote]
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

olliki kirjoitti: La Maalis 13, 2021 12:44 pm Tänään piti käynnistää muutaman kuukauden tauon jälkeen vanha mettäfoortti (6610), mutta huolestuttavan laiskasti pyöritti. Hetken kuluttua starttiin tuli enemmän eloa ja samassa alkoi savu tupruta nokalta. Pääkytkinhän se siellä kyti. Ohitin kytkimen starttikaapeleilla, että sain koneen käyntiin ja työni tehtyä ja kun koetin startata uudelleen, oli pyöritys normaali. Pitänee kuitenkin hankkia uusi kytkin ja vaihtaa vanhan tilalle. Kytkin on tällainen: https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090 Jos seuraavakin palvelee sen rapiat 20v, minkä tämä kesti, niin minulle riittää.
Laitoin juuri MF 702:een tuollaisen samanlaisen päävirtakytkimen ja hyvin pelaa,Power Majorissa mulla on tuollainen ollut jo pari vuotta ja hyvin on toiminut sekin.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tuollaisen virityksen:
Kuva
Oon tehnyt koppihin. Oikea ovi pyhitettihin huoltoluukuksi ja käynti vasemmalta. Akut on oikealla kopin alla ja vasemman oven luona ei ollut sopivaa paikkaa päikkärille. Tuossa oli lyhyt veto maakapeleille.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ajomies
Viestit: 28162
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Minulla on kahva "sisällä" hytissä, mutta se johtoliitospuoli on ulkopuolella, ja se voi olla kelien vaihtelujen jälkeisten ongelmien syy? Kun on vesisadetta ja pakkasta vaihtelevasti, niin ei sitten aina kytke virtoja. Joskus auttaa muutamaan kertaan kahvasta kääntäminen joskus taas joutuu jakarilla yhdistämään navat, niin lopulta sitten antautuu ja päästää virrat lävitseen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja dunlop »

Jammu kirjoitti: La Maalis 13, 2021 5:38 pm https://www.jussinmaki.net/autosahko/ak ... escription


tuossa myös Bosch josta crx kopiota myydään. Kallis :?:
Jos laatu on vähänkään sitä mitä Boschin päävirtakytkimissä oli takavuosina,niin ei ole edes kallis.
Kalustossa on useita Bosch 34 1001 001 kytkimiä,joka on tuosta linkitetystä vähän "kesympi" versio.
Noita on ollut itsellä käytössä 80-luvun puolesta välistä saakka ja taitaa olla että on tasan yksi vaihdettu uuteen rikkoutumisen takia.
Jonkun kerran tullut ostettua joku kopio tai muu halpis,eikä ne kovin pitkäikäisiä ole ollut.
SSe
Viestit: 578
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja SSe »

Näitä on tullut asennettua 4 eri koneeseen:
https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisija-st0090e
Useamman vuoden nuo on ollut paikoillaan, ei ongelmia ainakaan toistaiseksi. Radion muistia varten pieni polttimo kytkimen napojen väliin.

Itse tulee laitettua kytkin päälle aina niin, että tönäisen vipua ja annan jousen pamauttaa kärjet kiinni. Kuvittelisin saavan paremman kontaktin kuin hitaasti kääntämällä.
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Laitoin vuosia sitten avomallin MF 165 aina ulkona olevaan 250A päävirtakytkimen https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090
ja joskus joutui muutaman kerran kytkemään uudelleen, jos traktori oli käyttämättä kuukausia.

Sitten laitoin sähkövinssin, joka voi ottaa 350A ja jouduin laittamaan isomman katkaisijan https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... a--st0090c

Traktorikäytössä maksimikuormitus vinssillä on normaalisesti korkeintain vain sekuntteja, ja toistaiseksi katkaisija on pelannut. Virtajohdot 50neliötä, Optima akku ja 80A vaihtovirtalaturi sähkövinssin takia.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja olliki »

olliki kirjoitti: La Maalis 13, 2021 12:44 pm Tänään piti käynnistää muutaman kuukauden tauon jälkeen vanha mettäfoortti (6610), mutta huolestuttavan laiskasti pyöritti. Hetken kuluttua starttiin tuli enemmän eloa ja samassa alkoi savu tupruta nokalta. Pääkytkinhän se siellä kyti. Ohitin kytkimen starttikaapeleilla, että sain koneen käyntiin ja työni tehtyä ja kun koetin startata uudelleen, oli pyöritys normaali. Pitänee kuitenkin hankkia uusi kytkin ja vaihtaa vanhan tilalle. Kytkin on tällainen: https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090 Jos seuraavakin palvelee sen rapiat 20v, minkä tämä kesti, niin minulle riittää.
Piti sitten tehdä pieni palvelus eräälle tutulle ja kärrätä parikymmentä mottia hakkuulta polttopuuta kotipihaan, josta syystä otin tuon pääkytkimen esiin, aikomuksenani ohittaa se, kunnes ehdin hakea tilaamani varaosan ja vaihtaa sen paikalleen. Päätin kuitenkin tarkistaa mitenkä se nyt toimii, kun kytkin oli näkyvillä johtojen päässä. Hitaasti pyöritti, kunnes toisen kaapelin mutterin juuresta alkoi savu nousta. Mutterin kiristys, uusi kokeilu ja kytkin toimi moitteetta. Jätin sen roikkumaan johtojen varaan ja tein sovitun keikan, mutta vaihdan sen kuitenkin varmuuden vuoksi, kun olen osan jo tilannut. Saa jäädä tuo vanha varalle.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

MF165Multi kirjoitti: Su Maalis 14, 2021 12:18 am Laitoin vuosia sitten avomallin MF 165 aina ulkona olevaan 250A päävirtakytkimen https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... 50a-st0090
ja joskus joutui muutaman kerran kytkemään uudelleen, jos traktori oli käyttämättä kuukausia.

Sitten laitoin sähkövinssin, joka voi ottaa 350A ja jouduin laittamaan isomman katkaisijan https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... a--st0090c

Traktorikäytössä maksimikuormitus vinssillä on normaalisesti korkeintain vain sekuntteja, ja toistaiseksi katkaisija on pelannut. Virtajohdot 50neliötä, Optima akku ja 80A vaihtovirtalaturi sähkövinssin takia.
Sille vinsille kannattaisi ehkä laittaa ihan oma päävirtakytkin plusjohtoon lähelle akkua ja vetää sille miinusjohto suoraan akusta,ohi traktorin päävirtakytkimen,niin sen voisi kytkeä pois päältä silloin kun ei vinssaile,koska jos käy vahinko ja tuollainen johto ottaa jostain matkalta maihin,niin kipinäsuihku on melkoinen ja pahimmillaan akku kärsii vakavamman vaurion.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja mauri »

SPS1975 kirjoitti: Ti Maalis 23, 2021 7:46 pm Sille vinsille kannattaisi ehkä laittaa ihan oma päävirtakytkin plusjohtoon lähelle akkua ja vetää sille miinusjohto suoraan akusta,ohi traktorin päävirtakytkimen,niin sen voisi kytkeä pois päältä silloin kun ei vinssaile,koska jos käy vahinko ja tuollainen johto ottaa jostain matkalta maihin,niin kipinäsuihku on melkoinen ja pahimmillaan akku kärsii vakavamman vaurion.
Jos noin tekee niin täytyy huolehtia siitä että se vinssille vedetty miinus ei pääse kosketuksiin rungon kanssa. Siis vinssin sähkösysteemin on oltava "kaksinapainen". Muuten se vinssin miinus ohittaa päävirtakytkimen.
MF165Multi
Viestit: 1729
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:21 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja MF165Multi »

Kiitoksia kommenteista
mauri kirjoitti: Ti Maalis 23, 2021 8:15 pm
SPS1975 kirjoitti: Ti Maalis 23, 2021 7:46 pm
mietittiin samoja juttuja jo rakenteluvaiheessa, kun on liikkuva peräkuuppa traktoriin nähden. Oikosulun sattuessa tässäkin olisi tehoja kovankin palon aikaansaamiseksi varsinkin sisätiloissa, vaikka on vain 12 V jännitettä. Laitoin kaapelinsuojaputkea nyt lisäksi ja värkki ei pääse saaressa koskaan sisätiloihin. Aivan oikein vinssille olisi pitänyt tehdä oma virtapiiri katkaisijoineen, mutta ei ollut heti sopivia kunnon liittimiä lähikaupoissa.
Kuuskakkone
Viestit: 750
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Onkos tämmösestä muilla kokemusta? https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... -st0094-12

4355:een laitoin männä kesänä. Näppärä kyllä, kun motikan saa piilotettua mihin vaan (itse tein keulille akkujen päälle raudan, johon kytkin pulteilla kiinni), ja ohjaamoon ei tartte viedä kuin yksi parikaapeli ja normaali katkaisija. Laitoin merkkivalollisen, jotta muistuttaa millon virta on päällä.

Kerran oli vissiin jääny viikoks virrat päälle. Oli syönyt akut tyhjäksi, eli tarkkana saa sinällään olla.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kuuskakkone kirjoitti: Ke Maalis 24, 2021 1:49 pm Onkos tämmösestä muilla kokemusta? https://www.ikh.fi/fi/paavirtakatkaisij ... -st0094-12

4355:een laitoin männä kesänä. Näppärä kyllä, kun motikan saa piilotettua mihin vaan (itse tein keulille akkujen päälle raudan, johon kytkin pulteilla kiinni), ja ohjaamoon ei tartte viedä kuin yksi parikaapeli ja normaali katkaisija. Laitoin merkkivalollisen, jotta muistuttaa millon virta on päällä.

Kerran oli vissiin jääny viikoks virrat päälle. Oli syönyt akut tyhjäksi, eli tarkkana saa sinällään olla.
Itte mietiin tuommosta 4255:een. Mutkun se on luiskanokka ja akut kopin alla oikealla niin en keksinyt tuolle mötikälle sopivaa sijoituspaikkaa. Kun se oli liikkeissä tilaustavaraa niin oli heleppo päätyä muuhun ratkaisuhun.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ketjun aiheeseen liittyvä, tiedoksi-tyyppinen juttu...

Poikkesin tänään Motonetissa ostoksilla. Puutelistalla oli mm. päävirtakytkin 12 V / 1200 W siniaaltoinvertterille, eli noin 120-150 A jatkuvaa virrankestoa tarvitaan. Pieni ja kevyt kahva/avain on suotava. Tuotteelle numero 48-2045 luvataan 500 A hetkellistä kestoa, mutta jatkuvasta ei ole tietoa. Paketissa näkyi lukevan takapuolella, että 75 A. Hintaa näkyy olevan nyt 12,90€. Ei jatkoon.

Otin sitten suunnilleen samanlaista avainta käyttävän tuote 48-2033:n, jolle luvataan 200 A jatkuvaa ja 1000 A hetkellistä virrankestoa. Tällä oli hintaa 6,99€.

Kun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], harris820, Kulju ja 58 vierailijaa