Päävirtakytkin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7812
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Matsikka kirjoitti: La Kesä 05, 2021 8:09 pm
jiipee kirjoitti: La Kesä 05, 2021 7:39 pm Ketjun aiheeseen liittyvä, tiedoksi-tyyppinen juttu...

Poikkesin tänään Motonetissa ostoksilla. Puutelistalla oli mm. päävirtakytkin 12 V / 1200 W siniaaltoinvertterille, eli noin 120-150 A jatkuvaa virrankestoa tarvitaan. Pieni ja kevyt kahva/avain on suotava. Tuotteelle numero 48-2045 luvataan 500 A hetkellistä kestoa, mutta jatkuvasta ei ole tietoa. Paketissa näkyi lukevan takapuolella, että 75 A. Hintaa näkyy olevan nyt 12,90€. Ei jatkoon.

Otin sitten suunnilleen samanlaista avainta käyttävän tuote 48-2033:n, jolle luvataan 200 A jatkuvaa ja 1000 A hetkellistä virrankestoa. Tällä oli hintaa 6,99€.

Kun saan tämän käyttöön, niin täytyy koekäyttää invertteriä nimelliskuorman tienoilla ja seurata päävirtakytkimen lämpenemistä.
Mulla oli tuon näköinen 165 Massikassa. Lakkas yhristämästä vaikka käyttö oli kevyttä ja satunnaista.
Zetorissa oli joku tuon näköinen,kun se tuotiin,minä sitä kovasti kahvaa kääntelin,ajoon lähtiessä muka päälle ja sammuttaissa pois.
Sitten aikojen päästä, jonkun remontin yhteydessä,huomasin että,se pääkytkin oli sellainen,musta möhkäle,ja kaapelinpäät molemmat samassa pultissa kiinni.
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja mauri »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Ma Huhti 10, 2023 10:42 am Zetorissa oli joku tuon näköinen,kun se tuotiin,minä sitä kovasti kahvaa kääntelin,ajoon lähtiessä muka päälle ja sammuttaissa pois.
Sitten aikojen päästä, jonkun remontin yhteydessä,huomasin että,se pääkytkin oli sellainen,musta möhkäle,ja kaapelinpäät molemmat samassa pultissa kiinni.
No eipä ainakaan mahdollinen koskettimien ja muun rakenteen vajavainen virranjohtavuus ja -katkaisukyky kiusannut. Tosin ei kyllä tehtäväänsäkään täyttänyt.
TuomasTurmiola
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2020 1:06 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja TuomasTurmiola »

Onko joku erityinen syy, miksi päävirtakytkin pitää olla koneen runkoon kytketyssä miinus - navassa? Itse en keksi tällä asennuksella muuta kun pelkkiä ongelmia.
Kaikki asentamani päävirtakytkimet olen asentanut akun + navan jälkeen. Näin on helppo kytkeä muistin ylläpito- yms. sähköt. Vaikka olen opetellut näitä hommia muutama vuosikymmenen, niin aina löytyy uutta, joten kertokaa syy miksi päävirta kytkin on oltava miinus johtimessa vaikka laite on - miinus kytkettynä runkoon?
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ehkä samasta syystä, kuin kehoitus irroittaa akusta miinuskenkä, eikä plussa. Mikä se syy sitten on? Itse olen kyllä aina näin toiminut :D
apupoika
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Marras 14, 2018 4:18 pm
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja apupoika »

korsteeni kirjoitti: Ti Huhti 11, 2023 2:55 pm Ehkä samasta syystä, kuin kehoitus irroittaa akusta miinuskenkä, eikä plussa. Mikä se syy sitten on? Itse olen kyllä aina näin toiminut :D
No ainakin miinusmaadoitetussa näin tekemällä ehkäistään oikosulun vaara tilanteessa, jossa työkalu on kytkettynä +navan akunkenkään ja sitä avatessa tavoittaakin koneen maadoitetun metallirakenteen.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mulla meinas traktori palaa kun etukuormaajan letku hinkkas ittensä +navan päällä oikosulkuun eikä huoltomiehen +kaapeliin laittama päikkäri katkaissut virtaa niinkuin olis pitänyt.

Joku päävirtakytkin voi mennä rikki niin että sen kautta virta menöö maihin…

Eli -kaapeliin kannattaa laittaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ehkä noissa koneissa, joissa paljon tarvitaa muistivirtaa, niin + piuhassa ihan hyvä, mut vaatii sekin enemmän varmisteluja, ja huolellisuutta!?

Vanhassa ilman älypokseja olevassa laitteessa kytkin - piuhassa on kaikkein helpoin ja varmin!?
Siinä ei tapahu normaalioloissa mitää vaaraa, jos kaapeli pääsee hankautumaa laitteen runkoon, tai jokin työkalu, esim avain tapaa kytkimen liitinmutteriin!?

+ Piuhassa kytkin, niin akun ja kytkimen välinen piuha ja kytkimen liitos pitää olla hyvin suojattu, ettei pääse missää tapauksessa mikään, esim avain siihen koskettamaa, tai muuten hankautumaa runkoon!

+piuhassa kytkin, ja sattuu kytkin ottamaa kovat lämmöt että sulaa muovit, niin mahollista tehä kunnon oikosulku, jos lerpahtava kaapeli pääsee ottamaa laitteen runkoon. :roll:
Nikke
Viestit: 440
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Valmetin päävirtakytkimen laitoin akun eteen. Kiinnitys kulmaraudalla toisesta navasta. Aika lähelle pakosarjaa tuli, pitää seurailla lämpeneekö liikaa. Joo, tuo on se ikh:n halpamalli. :roll: Jätin alkuperäisen miinuskaapelin varalle, saa helposti vaihdettua virransyötön vaikka metsässä jos pääkytkin hajoaa.

Nuo ohuet johdot on kötöstelty vain ”tilapäisesti”.

Kuva
pouhe
Viestit: 501
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 9:56 am
Viesti:

Re: Päävirtakytkin

Viesti Kirjoittaja pouhe »

Mikään ei ole niin pysyvää kuin tilapäinen.😊
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], toyotacorolla ja 60 vierailijaa